Gå til innhold

Hvilke type melkesyrebakteierie bør man kjøpe med IBS?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lactiplus? idoform? andre?er det i det hele tatt noen forskjell på disse, eller blir det ett fett hva man velger? Sliter med oppblåsthet og forstoppelse, tidvis diare etter å ha vært forstoppet :ler: 

Anonymkode: 7233c...c00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker vanlig biola uten sukker og synes den gjør jobben. 1 dl morgen og kveld.

I tillegg holder jeg meg unna stivelse, gluten, sterk mat og moderat inntak av melkeprodukter.

Anonymkode: f062f...b37

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg bruker vanlig biola uten sukker og synes den gjør jobben. 1 dl morgen og kveld.

I tillegg holder jeg meg unna stivelse, gluten, sterk mat og moderat inntak av melkeprodukter.

prøver å holde meg unna det jeg vet trigger, så har blant annet ikke spist brød på lenge, melk også. Føler jeg har kuttet ned /testet så mye, men likevel er ikke magen bra, så tenkte å prøve noe slik en periode. Men er jo så mye å velge i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

prøver å holde meg unna det jeg vet trigger, så har blant annet ikke spist brød på lenge, melk også. Føler jeg har kuttet ned /testet så mye, men likevel er ikke magen bra, så tenkte å prøve noe slik en periode. Men er jo så mye å velge i...

Uansett hva du prøver, er det viktig å teste det ut over tid. Gjerne et par uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Lactiplus? idoform? andre?er det i det hele tatt noen forskjell på disse, eller blir det ett fett hva man velger? Sliter med oppblåsthet og forstoppelse, tidvis diare etter å ha vært forstoppet :ler: 

Hva konkret spiser du da?

Jeg spiser glutenfritt og minst mulig karbohydrater og sukker, spiser jeg dette blir jeg oppblåst med en gang....

Anonymkode: a2f62...337

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Uansett hva du prøver, er det viktig å teste det ut over tid. Gjerne et par uker.

vet det. Så har snart 3 mnd uten det jeg nevnte. Jeg kan også spise noe og tåle godt en periode, for så plutselig en dag bli gal i magen likevel... så ikke lett å vite alltid heller

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du bør ta probiotika, mye mer effektivt på sikt. Ta det i flere mnd. Dette er den beste jeg har prøvd, kan til og med spise melkeprodukter igjen etter flere mnd på denne https://detox.no/products/megasporebiotic-sporebiotika

Anonymkode: e5349...181

Probiotika er det samme som melkesyrebakterier....

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Den inneholder aspartam, noe som virkelig ikke er bra for tarmene.

Jeg får magesmerter, diare og hjertebank/ brystsmerter av aspartam.. Velger alltid matvarer med sukker fremfor de med kunstige søtningsstoffer 

Anonymkode: 78370...148

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Probiotika er det samme som melkesyrebakterier....

Jeg vet da det, det er snakk om mengden her ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså, kjøpte lactiplus mage i går, og tok i går og i dag. En time eller 2(så ikke nøyaktig på klokka) etter jeg tok i dag har jeg hatt skikkelig diarè/vanndig og nesten litt magekramper (ikke konstant men kommer noen tak innimellom) 
Så kan man reagere slik på de eller er det tilfeldig?? sikkert vanskelig å svare på, men noen som har erfaring med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

altså, kjøpte lactiplus mage i går, og tok i går og i dag. En time eller 2(så ikke nøyaktig på klokka) etter jeg tok i dag har jeg hatt skikkelig diarè/vanndig og nesten litt magekramper (ikke konstant men kommer noen tak innimellom) 
Så kan man reagere slik på de eller er det tilfeldig?? sikkert vanskelig å svare på, men noen som har erfaring med det?

Det er helt normalt å få diare og kramper når man begynner med probiotika/melkesyretabletter. Du kan begynne mer forsiktig for en rolig start, ta 1 kapsel i stedet for 2, til og med annenhver dag i en liten stund, og forsiktig øke dosen etter litt tilvenning.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er helt normalt å få diare og kramper når man begynner med probiotika/melkesyretabletter. Du kan begynne mer forsiktig for en rolig start, ta 1 kapsel i stedet for 2, til og med annenhver dag i en liten stund, og forsiktig øke dosen etter litt tilvenning.

ok, takk for svar, prøvde å google om det var normalt, men fant ikke noe om det, så ble veldig i tvil :ler: håpe det holder seg rolig i dag, da jeg skal på jobb. Hadde heldigvis fri i går. Tør ikke ta i dag hvertfall :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

ok, takk for svar, prøvde å google om det var normalt, men fant ikke noe om det, så ble veldig i tvil :ler: håpe det holder seg rolig i dag, da jeg skal på jobb. Hadde heldigvis fri i går. Tør ikke ta i dag hvertfall :ler: 

Ja la være å ta i dag, og ta kanskje bare èn kapsel i morgen :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er helt normalt! Magen din er ikke vant til alle de hjelperene man får i tarmen av probiotika, så bare prøv med gradvis tilvenning så blir det bedre med tiden. 

Anonymkode: a71fc...f40

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...