AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #1 Skrevet 14. september 2023 Jeg har traumeskader, depresjon og sosial angst etter en svært traumatisk oppvekst. Jeg har ikke gått til psykolog eller annen terapi, mye fordi jeg ikke blir hørt når jeg oppsøker hjelp og mye fordi jeg har tenkt at jeg fikser det selv da jeg innehar mye kunnskap. Jeg har fortsatt tenkt å fikse det selv hvor jeg også har kommet langt, men noen ganger står jeg litt fast. Når jeg først trodde jeg hadde klart å jobbe meg gjennom depresjonen så kom den tilbake. Da er det noe jeg har oversett som jeg ikke har fått bearbeidet. I oppveksten ble jeg utsatt for omsorgssvikt. Jeg var et veldig følsomt barn og følte jeg måtte blidgjøre alle rundt meg hvor jeg da satt meg selv til side. Pappa var ganske fraværende. Moren min møtte meg ikke på følelsene mine. Søsteren min var veldig dominerende. Jeg tok inn andres følelser som gjorde meg sliten. En hendelse som virkelig har ødelagt mye for meg er når falt jeg å slo blant annet kneet og hodet veldig hardt på en fjelltur. Moren min fikk nærmest panikk hvor jeg ble livredd å trodde jeg skulle dø, pga reaksjonen til mamma. Etter dette har jeg svært traumatiske minner hvor jeg nærmest har fått angst fra å falle å slå meg, skade meg eller dø i et fall. Det gjør så vondt å tenke på, hvor dette hemmer meg mye i hverdagen. Jeg vet alle har sine traumer de må jobbe med. Hvordan kom dere videre? Hva gjorde dere for å jobbe dere gjennom traumene deres? Og hvordan vet dere at man er helt frisk og traumene ikke kommer tilbake? Anonymkode: 5c784...e73 1 4
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #2 Skrevet 14. september 2023 Det er nok ikke rart at du ikke får hjelp hvis du gir et klart inntrykk av at du ikke trenger hjelp. Du sier at du har mye kunnskap og kan fikse dette selv, men å få snakket med en utenforstående, få sett det fra en annen side og snudd tankesettet ditt er ikke dumt. Med din egenbehandling så er du fastlåst i ditt eget tankesett og du kommer ikke videre. En psykolog observerer også kroppslige reaksjoner under en behandling - som er vanskelig for deg og gjøre selv. Så jeg synes at du bør prøve å få profesjonell hjelp, og tørre å overlate din helse til de som kan det. Anonymkode: 4b2cf...498 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #3 Skrevet 14. september 2023 Kunnskapen er bare begynnelsen i arbeidet med å bearbeide traumer. Hvis det er en konkret hendelse som plager deg kan EMDR være løsningen for deg. Flere metoder kan være løsninga for deg. Det er ikke one size fits all for alle traumatiserte. Anonymkode: 2bb86...18e
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #4 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kunnskapen er bare begynnelsen i arbeidet med å bearbeide traumer. Hvis det er en konkret hendelse som plager deg kan EMDR være løsningen for deg. Flere metoder kan være løsninga for deg. Det er ikke one size fits all for alle traumatiserte. Anonymkode: 2bb86...18e Kroppen har jo en unik egenskap til å glemme traumer. Å gå igjennom traumene på nytt i emdr behandling vil bare bringe opp traumene på nytt. Altså mot sin hensikt. Det skjønner jeg virkelig ikke hvordan skal hjelpe meg på noen måte. Men takk for tips. Ts Anonymkode: 5c784...e73 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #5 Skrevet 14. september 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Kroppen har jo en unik egenskap til å glemme traumer. Å gå igjennom traumene på nytt i emdr behandling vil bare bringe opp traumene på nytt. Altså mot sin hensikt. Det skjønner jeg virkelig ikke hvordan skal hjelpe meg på noen måte. Men takk for tips. Ts Anonymkode: 5c784...e73 Du virker veldig skråsikker på din kunnskap? Det er jo traumeforskere som har funnet ut av dette, da Anonymkode: 2bb86...18e 8
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #6 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det er nok ikke rart at du ikke får hjelp hvis du gir et klart inntrykk av at du ikke trenger hjelp. Du sier at du har mye kunnskap og kan fikse dette selv, men å få snakket med en utenforstående, få sett det fra en annen side og snudd tankesettet ditt er ikke dumt. Med din egenbehandling så er du fastlåst i ditt eget tankesett og du kommer ikke videre. En psykolog observerer også kroppslige reaksjoner under en behandling - som er vanskelig for deg og gjøre selv. Så jeg synes at du bør prøve å få profesjonell hjelp, og tørre å overlate din helse til de som kan det. Anonymkode: 4b2cf...498 Jeg har utenforstående å snakke med. Men ikke psykolog. Og jeg føler at disse kan hjelpe meg bedre enn en psykolog. Jeg tør å overlate helsen min til de som kan hjelpe, men har ikke helt troen på at psykolog kan hjelpe meg så mye med dette. Mye vranglære. Ts Anonymkode: 5c784...e73 1
Gjest Hoia Skrevet 14. september 2023 #7 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kroppen har jo en unik egenskap til å glemme traumer. Å gå igjennom traumene på nytt i emdr behandling vil bare bringe opp traumene på nytt. Altså mot sin hensikt. Det skjønner jeg virkelig ikke hvordan skal hjelpe meg på noen måte. Men takk for tips. Ts Anonymkode: 5c784...e73 Kroppen husker traumer. Det er det som gjør det vanskelig.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #8 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du virker veldig skråsikker på din kunnskap? Det er jo traumeforskere som har funnet ut av dette, da Anonymkode: 2bb86...18e Joda, men selv om det er forsket på betyr ikke at det er riktig. Det er mye som ikke er forsket på også. Ts Anonymkode: 5c784...e73 2
Gjest Hoia Skrevet 14. september 2023 #9 Skrevet 14. september 2023 Det å gå til en behandler som du føler ikke forstår deg kan det jo være mye å lære av. Det å bearbeide det at "ingen forstår deg", og samtidig "heale" deg selv slik at du klarer å bære det som er vanskelig uten å falle sammen hver gang noen ikke forstår deg, eller der du forventer ekstra oppmerksomhet. Det er egenhjelp.
Gjest Hoia Skrevet 14. september 2023 #10 Skrevet 14. september 2023 Da vil du slutte å bruke de rundt deg for å takle vonde greier.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #11 Skrevet 14. september 2023 8 minutter siden, AnonymBruker said: Kroppen har jo en unik egenskap til å glemme traumer. Å gå igjennom traumene på nytt i emdr behandling vil bare bringe opp traumene på nytt. Altså mot sin hensikt. Det skjønner jeg virkelig ikke hvordan skal hjelpe meg på noen måte. Men takk for tips. Ts Anonymkode: 5c784...e73 Tror ikke traumebehandling eller terapi faktisk er noe for deg med en slik innstilling... All terapi innebærer å bearbeide vonde minner slik at de ikke tar så mye plass. Du vil bare bli kvitt dem uten å kjenne på ubehaget, det vil ikke fungere. Eller, det vil fungere like godt som det har gjort hittil. Anonymkode: afbb1...f6f 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #12 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tror ikke traumebehandling eller terapi faktisk er noe for deg med en slik innstilling... All terapi innebærer å bearbeide vonde minner slik at de ikke tar så mye plass. Du vil bare bli kvitt dem uten å kjenne på ubehaget, det vil ikke fungere. Eller, det vil fungere like godt som det har gjort hittil. Anonymkode: afbb1...f6f Å bearbeide traumene mine har jeg verktøy til å gjøre. Men jeg trenger ikke å gå tilbake i traumene. Kun følelsene. Å ubehag har jeg ingen problemer å kjenne på. Det er en del av healingen. Men lurer på hvordan andre gjør det. Ser dette kanskje ikke var helt riktig forum å spørre i da jeg ikke har så stor tro på legevitenskapen. Ts Anonymkode: 5c784...e73
Gjest Hoia Skrevet 14. september 2023 #13 Skrevet 14. september 2023 Og så får du grått ut det kjølige og kalde.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #14 Skrevet 14. september 2023 Og bare for å fortelle min egen erfaring. Jeg hadde en kjempeflott psykolog som fikk meg til å snakke om traumene (seksuelt misbruk). Timene var helt jævlige i starten, noe hun forsikret meg om var helt naturlig. Og det ble bedre etter hvert. I stedet for å jobbe med å ikke tenke på traumet, så ble de litt borte i hodet. På en helt annen måte enn når jeg unngikk å tenke på det Jeg vil si at jeg ikke plages av traumene mer nå. Og jeg var ganske ødelagt. Stolte på ingen, isolerte meg, hadde alltid høy puls En innstilling om at du vet hva du trenger, samtidig som du strever.. Det får deg ingen steder Anonymkode: afbb1...f6f 1 2
ESFP Skrevet 14. september 2023 #15 Skrevet 14. september 2023 Merkelig innlegg. Du ønsker råd til hva du kan gjøre når du står fast og havner i depresjon igjen, men samtidig skriver du at du har verktøyene til å bearbeide traumene og ikke noe problem med å tåle vanskelige følelser. Du stoler mer på deg selv og egen kunnskap enn legevitenskapen, du ønsker å fikse deg selv, men likevel får du det ikke helt til. Kan det være at det faktisk finnes gode terapeuter der ute som kunne ha hjulpet deg litt på veien? 6 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #16 Skrevet 15. september 2023 AnonymBruker skrev (På 14.9.2023 den 13.10): Jeg har ikke gått til psykolog eller annen terapi, mye fordi jeg ikke blir hørt når jeg oppsøker hjelp og mye fordi jeg har tenkt at jeg fikser det selv da jeg innehar mye kunnskap. Jeg ville undersøkt om kommunen din har et psykisk helseteam. Her er det et gratis lavterskeltilbud. Jeg ville tatt kontakt med de om kommunen din har et slikt og presentert sitausjonen akkurat som sitert over, i tillegg til at jeg ville fulgt opp med dette: AnonymBruker skrev (På 14.9.2023 den 13.10): Når jeg først trodde jeg hadde klart å jobbe meg gjennom depresjonen så kom den tilbake. Da er det noe jeg har oversett som jeg ikke har fått bearbeidet. Du ordlegger og formulerer deg tydelig og kortfattet, det virker som du har god forståelse og klare oppfatninger av hva som kan være bidragsgivende årsaker til depresjon, men noen ganger trenger man noen å spille ball med. Jeg har selv nylig opplevd dette når det ble stilt mer direkte spørsmål om element jeg ikke hadde tillagt noe vekt selv. Anonymkode: 092f9...4d1 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #17 Skrevet 16. september 2023 AnonymBruker skrev (På 14.9.2023 den 13.32): Kroppen har jo en unik egenskap til å glemme traumer. Å gå igjennom traumene på nytt i emdr behandling vil bare bringe opp traumene på nytt. Altså mot sin hensikt. Det skjønner jeg virkelig ikke hvordan skal hjelpe meg på noen måte. Men takk for tips. Ts Anonymkode: 5c784...e73 Eye movement desensitization and reprocessing. Det handler om å bearbeide traumene og reprosessere dem, slik at du letter kan komme deg videre, sammen med en profesjonell. Ikke bare gjenoppleve uten mål og mening. Anonymkode: f3086...1b1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #18 Skrevet 16. september 2023 AnonymBruker skrev (På 14.9.2023 den 13.32): Kroppen har jo en unik egenskap til å glemme traumer. Å gå igjennom traumene på nytt i emdr behandling vil bare bringe opp traumene på nytt. Altså mot sin hensikt. Det skjønner jeg virkelig ikke hvordan skal hjelpe meg på noen måte. Men takk for tips. Ts Anonymkode: 5c784...e73 Ikke min erfaring. Med emdr så blir traumene ikke lengre traumatiske også de som skjedde som barn. Anonymkode: d203d...c09
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #19 Skrevet 16. september 2023 En depresjon må ikke nødvendigvis ha en grunn. Anonymkode: d203d...c09
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #20 Skrevet 16. september 2023 AnonymBruker skrev (På 14.9.2023 den 13.47): Å bearbeide traumene mine har jeg verktøy til å gjøre. Men jeg trenger ikke å gå tilbake i traumene. Kun følelsene. Å ubehag har jeg ingen problemer å kjenne på. Det er en del av healingen. Men lurer på hvordan andre gjør det. Ser dette kanskje ikke var helt riktig forum å spørre i da jeg ikke har så stor tro på legevitenskapen. Ts Anonymkode: 5c784...e73 Hei TS. Jeg har gjort som deg. Jeg har heller ingen tro på psykologi. Dette er jo ikke noen fullverdig vitenskap. Det har gått bra med meg. Man må jobbe seg gjennom traumene hver dag. Selv om man føler at man har blitt "hel" kan det plutselig dukke opp noe igjen, og da må man ta det på nytt. For min del har det hjulpet veldig med yoga om meditasjon. En periode på noen år, praktiserte jeg daglig to timer for dagen. Dette hjalp meg rent kroppslig, men det hjalp meg også til å få en ro som gjorde at jeg fikset å bryte dyfunksjonelle relasjoner til min familie. Jeg har pratet mye med Kirkens SOS, og opplevde disse som støttende, selv om jeg ikke er åpent kristen. Det er viktig at man fokuserer på det materielle. Utdanning økonomi og partner eller barn er viktig for stabiliteten i livet. Jeg har selv fått barn, men jeg klarte aldri å etablere noen stabil kjærlighetsrelasjon som ung. Grunnen er at jeg opplevde mennene som jeg traff som negative, snyltende, alkoholiserte, arbeidsløse og sexfokuserte. De løg til meg om egen status, men det viste seg at ingenting var som det skulle med dem. Jeg måtte akseptere at jeg ikke kunne reparere partnerens traumer og livssmerte. Bare min egen. Man må kjenne på egen begrensning og akseptere at ikke alt kan være helt perfekt. Når noen menn forsøkte å dominere meg i parrelasjonen kjente jeg igjen det dysfunksjonelle aspektet og kastet de rett ut. Har gjort det samme med enkelte dårlige venninner. Blir det for mye sladder, alkohol eller nærgående spørsmål om mine foreldre, så bryter jeg relasjonen. Jeg tar bare intelligente og gode personer inn i min nærmeste krets. Dette har vært viktig for min helbredelse. Jeg godtar bare det som er bra nok for meg. Dette gjelder både mat, klær og venner og eventuelle partnere. Jeg skal tillate meg selv å ha det bra. Vokser gradvis inn i trivselen som jeg etablerer for meg selv. Jeg tar like bra vare på meg selv, som jeg gjør med mine barn. Jeg tenker at jeg skal tillate meg selv å blomstre som voksen. Mine foreldre er forbannet på meg, selvsagt. De kaller meg en selvopptatt egoist. Dette gir jeg faen i. Jeg nyter å ha det bra, hver dag! Egenpleie i forhold til traumer viktig, men det er også viktig at man kommer til et punkt der man aksepterer det som var, og betrakter seg selv som hel og frisk. Da skal man bare drive vedlikeholdsarbeid. Trene, utvikle fritidsinteresser og ta vare på de få nære man har rundt seg. Katten min har hjulpet meg veldig også. Jeg tok inn en katt fra dyrebeskyttelsen. Hun var traumatisert selv. Vi har blitt hele sammen, hun og jeg. Det har hjulpet. Ungene mine har det bra. Dette vil jeg mene er oppskriften på et lykkelig liv som man har skapt for seg selv. Lykke til med helbredelsesprosessen! Anonymkode: c52d9...2a9 2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå