Gå til innhold

Å rygge inn på p-plasser 😡

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvorfor tror folk det er greit å stoppe trafikken fordi de på død og liv skal rygge seg inn på p-plasser? Andre taper sin p-plass, fordi hele verden skal dreie seg om dem 😡

Når man rygger ut har man vikeplikt, det har man forsåvidt når man rygger nn også, men den driter de i. 

Kjører etter en bil, som plutselig begynner å rygge, så skal jeg stå der å vente til egoen er ferdig, og miste p-plasser utenfor der jeg vil parkere? 

Folk får kjøre inn, og ikke stanse trafikken. Oppføre seg med folkeskikk.

Anonymkode: 835e4...b52

Hvordan mister du p.plass på at noen rygger inn?

Anonymkode: 1311d...c5d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor tror folk det er greit å stoppe trafikken fordi de på død og liv skal rygge seg inn på p-plasser? Andre taper sin p-plass, fordi hele verden skal dreie seg om dem 😡

Når man rygger ut har man vikeplikt, det har man forsåvidt når man rygger nn også, men den driter de i. 

Kjører etter en bil, som plutselig begynner å rygge, så skal jeg stå der å vente til egoen er ferdig, og miste p-plasser utenfor der jeg vil parkere? 

Dette innlegget har jeg lest før. Må være nesten identisk.

Anonymkode: d386b...f85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag så jeg en eldre dame som ikke hadde rygget inn på sin plass. Stasjonsvogn. Hun kunne ha valgt å rygge seg ut ene veien, hun valgte den andre. Og kjørte rett i muren. Det hadde hun tydelig gjort før, for hun gikk ikke en gang ut for å se på bilen sin. Jeg hadde det veldig travelt, så fortet meg videre. Var ikke gått mer enn 20-30 meter, så hørte jeg at hun traff noe igjen. Blir ikke overrasket om det var en annen bil, for det var annen lyd enn da hun traff muren med egen bil. Tenk så mye lettere hun hadde gjort det for seg selv om hun hadde rygget inn...

Anonymkode: 8dc40...951

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg pur ung , men på kjøreskolen lærte jeg at man skulle rygge inn på parkeringsplasser då langt det lot seg gjøre… Er ikke det generelt tryggere?

Anonymkode: 2f020...09e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke mange uker siden jeg gikk bortover til bilen min i et parkeringshus (som jeg hadde rygget inn), ved siden av holdt ei i en diger stasjonsvogn på å parkere med snuta inne. Dunk hørte jeg, og der traff hun hjørnet på bilen min. Hadde null oversikt for hun hadde ikke engang fått det med seg. Hadde jeg ikke vært der og stoppet henne hadde hun fortsatt inn og gjort mer skade. 

Jupp det er både enklere og raskere å kjøre rett inn 😡

Anonymkode: 274d5...bca

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Samme hva dere sier…,

Jeg blir heftet av biler som rygger inn, ikke biler som rygger ut. 
Jeg parkerer ikke skeivt.
Jeg trenger ikke flere forsøk på å parkere. 
Har aldri vært borti en bil som ikke har god nok sving til å kunne parkere. 

Det er OK å vente så folk kan få lukeparkert,da de ikke har et alternativ. Er luka stor nok, er det jo vanlig å kjøre inn, å rette opp utenfor trafikken, noe som også gjøres. Ikke stanse trafikken, for å gjøre ting på sin måte. 

eeh nei, man lærer at man skal kjøre FREM og RYGGE inn når man lukeparkerer også.. 

Anonymkode: 2e6b5...043

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår deg. Mange som bruker lang tid på å rygge inn i f.eks klostergarasjen i Bergen. Mange biler venter bak. Dette skjer spesielt når det er noe som skjer i byen og mange vil parkere. Det er stort sett plass til biler å kjøre forbi før man rygger inn. Man kan blinke seg inn og vente til de 5 bilene som står bak får kjørt forbi.

Anonymkode: 9e019...d9d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Du blander folkeskikk med sunn fornuft.Du er som er teit her.

Anonymkode: 3cc2f...211

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, tilogmed vi gæmlisene lærte å rygge inn. Hadde det på oppkjøringen i 1990.

( 51) 

Anonymkode: 85254...b17

Jeg lærte også det.  Hadde kjøreopplæring, og fikk førerkort i 1988.

Men TS, jeg lurer på hvor du parkerer siden det er et så stort problem for deg?

Der jeg kjører oftest (Oslo og 10 mils omkrets) er det sjeldent så stor trafikk på parkeringsplassene at det blir kø ved inn- og utkjøring.  Det er i såfall på spesielle dager eller ved spesielle arrangementer, og da er det kaoset like komplett uansett om du rygger inn eller ut av plassen din.

Anonymkode: ed47d...e73

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg lærte også det.  Hadde kjøreopplæring, og fikk førerkort i 1988.

Men TS, jeg lurer på hvor du parkerer siden det er et så stort problem for deg?

Der jeg kjører oftest (Oslo og 10 mils omkrets) er det sjeldent så stor trafikk på parkeringsplassene at det blir kø ved inn- og utkjøring.  Det er i såfall på spesielle dager eller ved spesielle arrangementer, og da er det kaoset like komplett uansett om du rygger inn eller ut av plassen din.

Tipper TS legger så godt merke til køene fordi hun alltid ligger først i dem.....

Anonymkode: 274d5...bca

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et godt eksempel på temaet å opprette en tråd du ikke har noe greie på. 

Der hvor det er trangt er det mye enklere å rygge seg inn. Du har bedre svingradius, du har verktøy som speil og i tillegg har noen biler kamera. - Dessuten, som flere over sier så blir det mer oversiktlig når du skal kjøre ut. 

Hadde du parkert med front inn og det hadde parkert to større kjøretøy ved siden av deg, så ville du hatt null oversikt om det kommer noen fra høyre eller venstre. 

Mange bedrifter har faktisk en regel at du må rygge deg inn på p-plass. Dette hvis det skulle oppstå en faresituasjon som krever at du kommer deg vekk relativt kjapt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man kommer kjørende nedover parkeringsplassen, og det er parkerte biler som skal rygge ut, venter de til trafikken har kjørt forbi, og rygger så ut. De hefter ingen. 

Jeg gjør jo det samme når jeg rygger inn.

HVIS (jeg understreker hvis, fordi det så sjeldent skjer) det er biler bak meg når jeg skal rygge for å parkere, stiller jeg meg  utenfor plassen jeg skal inn på, og setter på blinklyset slik at bilene bak kan kjøre forbi.  Dette gjør jeg fordi jeg har vikeplikt når jeg rygger.

Når de har passert rygger jeg inn på plassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samme hva dere sier…,

Jeg blir heftet av biler som rygger inn, ikke biler som rygger ut. 
Jeg parkerer ikke skeivt.
Jeg trenger ikke flere forsøk på å parkere. 
Har aldri vært borti en bil som ikke har god nok sving til å kunne parkere. 

Det er OK å vente så folk kan få lukeparkert,da de ikke har et alternativ. Er luka stor nok, er det jo vanlig å kjøre inn, å rette opp utenfor trafikken, noe som også gjøres. Ikke stanse trafikken, for å gjøre ting på sin måte. 

Det er ikke én ting av det du lister opp som virker særlig smart. Kjører du faktisk uten førerkort?

Opplæringen har i så fall gått deg hus forbi.. Det har den logiske tankegangen også.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evt. til USA; jeg satt med haka på knærne etter å ha sett en TikTok-video der en skokk amerikanere mente at det å rygge inn var heeelt uforståelig, virket ikke som noen av dem noensinne hadde vært borti det. 

Anonymkode: 19fb8...270

Eller til Sverige. Ekstremt få som rygger inn når de parkerer der og det er derfor livsfarlig å bevege seg på parkeringsplasser der.

Anonymkode: 4baff...31b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg er det mye lettere å rygge inn enn ut. Bilen min har nemlig ryggekamera og hjelper meg å plassere den riktig i parkeringsfeltet.  Foran har jeg ikke samme luksus, og da sliter jeg med å plassere meg riktig. Det blir mye feil og småjusteringer før jeg får det til.  Det hjelper jo heller ikke at parkeringsplassene stadig blir smalere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dro til butikken på et kjøpesenter for noen timer siden, og det er en liten parkeringsplass på høyre siden på en vei hvor det er plass til kun én bil. Med denne tråden i bakhodet, skulle jeg se hvor mange som faktisk valgte å rygge inn, kontra kjøre med fronten inn. 4 av 5 som skulle parkere (inkludert meg) valgte å rygge inn, og vi ga hverandre tid og venta til den ene var ferdig med rygginga osv. Det tok jo under ett min så ble vi ferdige, Mens hun ene som valgte å kjøre med fronten inn, brukte jo lengre tid på å rygge ut og dannet enda lengre kø enn oss som valgte å rygge inn.

Skjønner ikke problemet ditt, trådstarter. Du klager på at det tar lang tid, når det mye lengre tid å faktisk rygge UT av parkeringsplasser.

Anonymkode: 0d750...6f6

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat fått lappen, og jeg får omtrent ikke til å parkere om jeg ikke rygger inn. Jeg kjører frem slik at jeg plasserer meg riktig og rygger inn i en sving. Om jeg mot formodning skulle ha behov for å rette veldig på bilen, så lar jeg de bilene som har kommet bak kjøre forbi før jeg justerer meg. 

Jeg synes det er vanskelig å se godt hvordan jeg plasserer meg om jeg kjører med snuten inn, jeg har gjort det et par ganger. En annen ting jeg oppdaget da jeg kjørte med fronten inn er at jeg egentlig ikke har så god oversikt over biler som kommer bak. Så da kan det bli lengre kø mens jeg prøver å parkere beint

Tips om du sliter med å rygge inn: kjør så langt frem at du ser hele plassen du vil stå på i sidespeilet, så svinger du på maks i den retningen du må for å komme på plass. Voila! Ryggeparkering i en sving, like perfekt hver gang

Anonymkode: 0672d...bf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere store firmaer har det som en HMS regel at man MÅ rygge inn på parkeringsplassene.

Jeg følger denne regelen alltid. Jeg fikk også opplæring til dette når jeg tok lappen for mange år siden. Det er anbefalt å rygge inn. Joda man har vikeplikt når man rygger. Men inn på en parkeringsplass, om du ikke stopper opp, flytter jo ikke bilen seg, og da mister du alle plassene med å stå bom stille.

Jobber man sammen, går det fort å rygge inn på plass, og biler bak for beveget seg videre.

Anonymkode: e94d8...ea7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...