AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #1 Skrevet 14. september 2023 Hei, jeg er nå i uke 9+6 og skal til legen neste uke ang graviditeten. Er det slik at legen da vil henvise meg til ultralyd, eller er dette noe jordmor gjør? Jeg skal ikke til jordmor før om 2-3 uker. Så håpte jeg på en ultralyd i enten uke 11 eller 12 for å se at alt stod til bra ☺️ kan man snakke med sykehus selv for en ultralyd, eller må dette gå gjennom helsetjenesten for å få dette dekt?☺️ har allerede vært på en tidlig ultralyd i uke 7, da stod alt bra til. Men klarer ikke helt slå meg til ro etter jeg har hørt det kan være risiko frem til uke 12. hvor i oslo vil dere anbefalt gått for både ultralyd og søke fødeplass? ☺️ Anonymkode: 98c14...c0a
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #2 Skrevet 14. september 2023 Min lege bestillte henvisning til sykehuset for tidlig ultralyd da jeg var på første kontroll i uke 6. Fikk noen dager senere melding fra helsenorge.no om oppsatt time noen uker etter. Dette var Stavanger. Anonymkode: d3815...325
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #3 Skrevet 14. september 2023 Legen kan henvise til ultralyd ☺️ Anonymkode: 5c610...92a
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #4 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Legen kan henvise til ultralyd ☺️ Anonymkode: 5c610...92a Vet du om det vil ta lang tid fra henvisning til man får en ultralyd? Eller kan dette gå nokså fort? 🙂 Anonymkode: 98c14...c0a
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #5 Skrevet 14. september 2023 Legen kan henvise til både tul og oul. Bare søk med en gang Anonymkode: eb4e7...441
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #6 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Min lege bestillte henvisning til sykehuset for tidlig ultralyd da jeg var på første kontroll i uke 6. Fikk noen dager senere melding fra helsenorge.no om oppsatt time noen uker etter. Dette var Stavanger. Anonymkode: d3815...325 Får satse på jeg slipper vente flere enn 2 uker da isåfall, tusen takk for svar! 🙂 Anonymkode: 98c14...c0a
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #7 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Legen kan henvise til både tul og oul. Bare søk med en gang Anonymkode: eb4e7...441 Jeg skal ikke til legen før tirsdag, og tviler på han vil søke til ultralyd før jeg er der Anonymkode: 98c14...c0a
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #8 Skrevet 14. september 2023 Just now, AnonymBruker said: Vet du om det vil ta lang tid fra henvisning til man får en ultralyd? Eller kan dette gå nokså fort? 🙂 Anonymkode: 98c14...c0a Det kan gå fort. Tul er i uke 10-14. Jeg fikk ekstraordinær ul og da var det bare noen dager etter legetimen Anonymkode: eb4e7...441
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #9 Skrevet 14. september 2023 Just now, AnonymBruker said: Jeg skal ikke til legen før tirsdag, og tviler på han vil søke til ultralyd før jeg er der Anonymkode: 98c14...c0a Det vil jeg si er med en gang jeg da Anonymkode: eb4e7...441
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #10 Skrevet 14. september 2023 Er ikke gitt at tul er på sykehuset da, jeg fikk hos Smestadgynekologene Anonymkode: eb4e7...441 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #11 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det kan gå fort. Tul er i uke 10-14. Jeg fikk ekstraordinær ul og da var det bare noen dager etter legetimen Anonymkode: eb4e7...441 Jeg er i uke 10 imorgen, så får satse på få det fortest mulig. Er disse ultralydene dekt eller må man betale selv? vet du også når man kan få se kjønn på den lille? Ser på nett at noen skriver uke 12, mens andre sier man må vente til 15-17 Anonymkode: 98c14...c0a
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #12 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er ikke gitt at tul er på sykehuset da, jeg fikk hos Smestadgynekologene Anonymkode: eb4e7...441 Bare jeg får en ultralyd og den lille i magen har det bra er jeg mer enn fornøyd ❤️ Anonymkode: 98c14...c0a
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #13 Skrevet 14. september 2023 Legen sender henvisning, så får du innkalling til tidlig ultralyd dersom du er i målgruppen for dette eller sykehuset på ditt bosted har kapasitet. Alle skal egentlig få tilbud om tidlig ultralyd nå, men det er flere sykehus i Norge som ikke praktiserer dette pr. i dag pga. kapasitetsproblemer. Tidlig ultralyd får du mellom uke 11-13. Anonymkode: 509d1...3cc 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #14 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg er i uke 10 imorgen, så får satse på få det fortest mulig. Er disse ultralydene dekt eller må man betale selv? vet du også når man kan få se kjønn på den lille? Ser på nett at noen skriver uke 12, mens andre sier man må vente til 15-17 Anonymkode: 98c14...c0a Når du får henvisning til offentlig ultralyd er det gratis. Vi fikk ikke vite kjønn på tidlig ultralyd, men fikk vite på ordinær ultralyd i uke 18. Anonymkode: 509d1...3cc
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #15 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er i uke 10 imorgen, så får satse på få det fortest mulig. Er disse ultralydene dekt eller må man betale selv? vet du også når man kan få se kjønn på den lille? Ser på nett at noen skriver uke 12, mens andre sier man må vente til 15-17 Anonymkode: 98c14...c0a Hvis du er i kategorien som får TUL (overvekt, alder, etc.) så er det gratis for deg. All nødvendig svangerskapsoppfølging er gratis, også legetimen du skal ha på tirsdag skal være gratis. Jeg personlig ville vært glad for å ikke få TUL før uke 12. Det er fortsatt ting som kan skje mellom uke 10 og 12. Er noe med morkake og sånt som skjer rundt da. På undersøkelsen så fokuserer de kun på om det står bra til med den lille. På OUL ser de etter kjønn. Anonymkode: ab62c...1e9
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #16 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvis du er i kategorien som får TUL (overvekt, alder, etc.) så er det gratis for deg. All nødvendig svangerskapsoppfølging er gratis, også legetimen du skal ha på tirsdag skal være gratis. Jeg personlig ville vært glad for å ikke få TUL før uke 12. Det er fortsatt ting som kan skje mellom uke 10 og 12. Er noe med morkake og sånt som skjer rundt da. På undersøkelsen så fokuserer de kun på om det står bra til med den lille. På OUL ser de etter kjønn. Anonymkode: ab62c...1e9 Jeg er verken overvektig eller over 30. ikke at 30 var gammelt her. Men nærmeste runde tallet til min alder jeg er i uke 10 imorgen og kunne fint ventet til uke 12. så det er ingen sjanse for å kunne se kjønn i uke 12? Som sagt, helse er det viktigste hos den lille. Men selvfølgelig nysgerrig på kjønn😅 Anonymkode: 98c14...c0a
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #17 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis du er i kategorien som får TUL (overvekt, alder, etc.) så er det gratis for deg. All nødvendig svangerskapsoppfølging er gratis, også legetimen du skal ha på tirsdag skal være gratis. Jeg personlig ville vært glad for å ikke få TUL før uke 12. Det er fortsatt ting som kan skje mellom uke 10 og 12. Er noe med morkake og sånt som skjer rundt da. På undersøkelsen så fokuserer de kun på om det står bra til med den lille. På OUL ser de etter kjønn. Anonymkode: ab62c...1e9 Alle får gratis OTUL nå Eller mener du kanskje enda tidligere ultralyd enn den i uke 11-14? Til TS: Jeg var nettopp hos legen (nesten i uke 12), og ble spurt om hun skulle henvise meg til tidlig offentlig ultralyd. Den skulle være mellom uke 11 og 14 en gang, men hun sa også at mange hadde kapasitetsproblemer og at det derfor kunne bli enda senere. Det er en del ting som kun kan påvises mellom uke 11 og 14 (som forstørret nakkefold bl.a.), så jeg valgte å bestille time privat selv i uke 13 for å være sikret time innenfor det tidsrommet. Da kan man - i hvert fall der jeg går - også få vite kjønn dersom de kan se det på det tidspunktet, noe de fleste ikke gjør offentlig (dessuten har jeg gått til vedkommende i tidligere graviditet og er veldig fornøyd!). Så det er også en mulighet da, hvis et bestemt tidspunkt osv er viktig for deg☺️ Anonymkode: 2d3a5...eff
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #18 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Min lege bestillte henvisning til sykehuset for tidlig ultralyd da jeg var på første kontroll i uke 6. Fikk noen dager senere melding fra helsenorge.no om oppsatt time noen uker etter. Dette var Stavanger. Anonymkode: d3815...325 Samme, men i Kristiansand. Anonymkode: d3a36...247
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #19 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Alle får gratis OTUL nå Eller mener du kanskje enda tidligere ultralyd enn den i uke 11-14? Til TS: Jeg var nettopp hos legen (nesten i uke 12), og ble spurt om hun skulle henvise meg til tidlig offentlig ultralyd. Den skulle være mellom uke 11 og 14 en gang, men hun sa også at mange hadde kapasitetsproblemer og at det derfor kunne bli enda senere. Det er en del ting som kun kan påvises mellom uke 11 og 14 (som forstørret nakkefold bl.a.), så jeg valgte å bestille time privat selv i uke 13 for å være sikret time innenfor det tidsrommet. Da kan man - i hvert fall der jeg går - også få vite kjønn dersom de kan se det på det tidspunktet, noe de fleste ikke gjør offentlig (dessuten har jeg gått til vedkommende i tidligere graviditet og er veldig fornøyd!). Så det er også en mulighet da, hvis et bestemt tidspunkt osv er viktig for deg☺️ Anonymkode: 2d3a5...eff Kan jeg spørre om hvor du gikk? 🙂 høres ut som en fantastisk plass ettersom du gikk tilbake Anonymkode: 98c14...c0a
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #20 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kan jeg spørre om hvor du gikk? 🙂 høres ut som en fantastisk plass ettersom du gikk tilbake Anonymkode: 98c14...c0a Jaa, har vært veldig fornøyd! Var hos henne 3 ganger i forrige graviditet, og blir andre gangen min denne graviditeten🙊 Hun er veldig dyktig på å avdekke eventuelt avvik har jeg hørt, og også veldig god til å se riktig kjønn tidlig (selv om det så klart er mer usikkerhet så tidlig) Jeg bor langt ifra Oslo da, så vet ikke om det hjelper deg så mye😕 Men er sikker på at du får mange gode erfaringsutvekslinger om hvor du bør ta ultralyd i Oslo om du f.eks. spør inne på babyverden forum!😃 Anonymkode: 2d3a5...eff
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå