AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #1 Skrevet 14. september 2023 Jeg har alltid vært et surrehode, men nå er jeg ordentlig skremt. Jeg klarer ikke å holde orden på alle barnas klær, aktiviteter, matlaging og alt annet som krever evne til organisering. Er konstant overveldet. Hvordan klarer dere andre mødre å holde styr på alt? Er alene med 2 små og sover fortsatt dårlig. Anonymkode: 37167...f8d
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #2 Skrevet 14. september 2023 Bruker kalenderen på mobil til «alt» Egen app (Listonic) til handlelister. F.eks ei liste for dagligvarer, ei for klær og utstyr til barna, ei for ting og tang som må fikses/kjøpes på ett eller annet tidspunkt. Angående matlaging så kan det fungere med matkasser. Jeg brukte det en periode. Da slipper man å planlegge og handle inn til middag. Ellers blir det ofte enkelt her. Speilegg på skiva. Stekte fiskekaker, potetmos (pose eller frossen) med råkost eller oppkuttede grønnsaker (gulrøtter, agurk og cherrytomater er populært her). Anonymkode: 85eb5...f5f
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #3 Skrevet 14. september 2023 Føler med deg, kognitiv dissonans på sjette året her. Kalender på tlf, på veggen og lister for alt på telefon. Setter av tid på starten av dagen til å skaffe meg en oversikt over dagen og barnas behov, samme på kvelden. Helt vanvittig hva som blir glemt og hva som blir husket. Russisk rulett i familien. Avtaler, tursekk, våte vaskemaskiner, ting som er viktige for å få hverdagen til å gli forsvinner, men hvem som ga de sokkene i barselgave til barn nr 2 som barn nr 4 nå bruker DET HUSKER JEG. Helt håpløst. Anonymkode: ebb86...a58
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #4 Skrevet 14. september 2023 Følger, jeg er helt lik selv sliter skikkelig med hukommelse og hjernetåke. Tror det er for mange små detaljer som skal huskes i hverdagen + elendig søvn over lang tid.. Og jeg har bare ett barn + at jeg har en mann (men han har alltid vært veldig surrete og glemsk så klarer ikke helt å stole på at han skal huske alt for barnet men forsøker å delegere noe, men faller likevel mye på meg dessverre) Anonymkode: 2d223...5fc
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #5 Skrevet 14. september 2023 Jeg sover ikke dårlig nå som minste er 3, men HERREGUD det er mye å gjøre og huske på! Har to på skolen og får sikkert 15-20 meldinger på skolemelding i uka + 50 meldinger på Spond + meldinger fra barnehagen. Det er håndball, turntrening, speider, svømming, ballett - med alle kamper og cuper og stevner og turer og dugnader og fremvisninger og kakebaking og idag-skal-vi-på-bowling!!-avtaler. Og så var det skolen da. Og barnehagen. Husk tomme syltetøyglass og ispinner, husk t-skjorte til å male i, husk utviklingssamtaler, husk foreldremøter, husk å lese ned til minste komma i ukeplanen for å finne ukas lekser og husk på de for to barn og husk å sjekke at de er gjort riktig, husk vi skal på tur, husk ha-med dag, husk tursekk, husk kakao, husk vi skal øve til gud-vet-hva, husk svømmeklær, husk sykkel, husk gym er flyttet til onsdag, husk oransje t-skjort til forestilling, husk innesko, husk utesko, husk regntøy, husk kjeks i matpakka, husk det er din tur til å ha vennegruppe, husk årstidsgruppa har treff, husk klassetur, husk 17-mai dugnad, husk alle avslutninger osv osv osv osv osv osv OSV. Var det virkelig så ille den gang jeg var liten? Husker det ikke sånn. Jeg har 100 % krevende jobb i tillegg og mannen har meldt seg ut av det 3.skiftet så det er særdeles krevende! Og ja, noen ganger glemmer vi et eller annet, men tror som regel ikke at vi får det med oss engang. Anonymkode: d794c...8ca
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #6 Skrevet 14. september 2023 Det er viktig å sove nok. Men gir du også hjernen den næringen den trenger? Animalsk (kjøtt, egg, fisk, sjømat, innmat, meieriprodukter) er veldig for hjernen og planter alene inneholder ikke næringen hjernen trenger. Mange planter inneholder stoffer som klarer å komme seg gjennom blod-hjerne-barrieren hvis du er "uheldig", for eksempel lektiner (gluten er et lektin) og oksalater. https://cellhealthnews.com/cellular-health/brain-fog-biohacking/ Sitat The brain weighs about three pounds or 2% of your body weight. It’s the most energy-intensive organ in the body, consuming 20-30% of your caloric consumption, 20% of the oxygen you breathe, and 25% of the body’s blood flow.3 What you feed your body (and brain) matters, so let’s explore the in’s and out’s of what to eat and when to eat it to maximize cognitive function. The Solution: Diet Quality (with quality fats): brain health requires cholesterol-rich saturated fats from animal fats like tallow, lard, butter, and ghee. These types of fats help rebuild cellular membranes. On the other hand, highly processed (heated) vegetable oils and trans fats are rancid and cause chronic inflammation. Stick to organic whenever possible and pasture-raised anytime you’re consuming animal products (grass-fed and finished). On top of the good fats, a quality diet with plenty of high-quality animal proteins, lots of properly prepared vegetables (sprouted, fermented, and cooked) to rid food of its anti-nutrients like lectins. https://escholarship.org/content/qt8mv397xz/qt8mv397xz.pdf Sitat There are many therapeutic and preventive benefits of avoiding dietary oxalates, including improvements in kidney function. In addition, both published and unpublished reports suggest benefits such as reversal of neurotoxicity (brain fog, cognition, behavioral and mood disorders, and sleep improvements), recovery of connective tissue stability and reduced symptoms of autoimmunity. Noen medisiner har også bivirkninger med redusert kognitive evner, for eksempel kolesterolsenkende midler. Ikke så rart når hjernen er en storforbruker av kolesterol... Anonymkode: 434eb...335 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #7 Skrevet 14. september 2023 Jeg har også hjernetåke pga sykdom. Jeg har ikke barn, men jeg holder oversikten ved å bruke kalenderen veldig aktivt, ha en to do liste som jeg bruker når jeg har litt ekstra hjerne, og noterer ting i notes på mobilen som jeg må huske. De tingene går så over i to do lista eller kalender når jeg orker. Fungerer veldig fint, men du må finne noe som fungerer for deg. Påminnelser og alarmer er også flott. Anonymkode: 402c2...a2f
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #8 Skrevet 14. september 2023 Hvorfor kan ikke barna huske på ting? Ting som karneval i bhg i morgen, eller husk å ta med et syltetøyglass. Det klarer unger fint fra de er ca. Fire. Anonymkode: 257d8...a9c 1
Surriball Skrevet 14. september 2023 #9 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor kan ikke barna huske på ting? Ting som karneval i bhg i morgen, eller husk å ta med et syltetøyglass. Det klarer unger fint fra de er ca. Fire. Anonymkode: 257d8...a9c Det hadde aldri i verden mitt barn klart å huske. Men ja, kalender på mobilen er alfa og omega. Alle bursdagsfester og aktiviteter legges inn, og må jeg huske å ta med noe spesielt så lager jeg en ekstra reminder til der. Har en app som heter "Simplest reminder", den er fin. Bruker den til å huske hvilke dager det er matpakke/smøremåltid i barnehagen, til å huske å ta med ting osv. Stiller inn på gitte tidspunkt (gjerne klokka sju om morgenen når vi står og pakker sekk). Regner med at dette blir å eskalere med flere unger i barneskolen. Klær og utstyr synes jeg ikke at det er vanskelig å huske å kjøpe - jeg ser jo veldig godt når klærne til eldste begynner å bli små, og yngste arver det meste. Ikkenoe problem å supplere hvis det er slitt, men det er jo bare å finne fram ifra boden når yngste vokser ut av noe.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #10 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvorfor kan ikke barna huske på ting? Ting som karneval i bhg i morgen, eller husk å ta med et syltetøyglass. Det klarer unger fint fra de er ca. Fire. Anonymkode: 257d8...a9c Haha! Nei! De husker noe fra skolealder, men det er ikke før mellomtrinnet at de begynner å kunne få ordentlig ansvar for ting og ta konsekvensene når de glemmer seg 🙈 Fireåringer husker det de er mest interessert i, ikke noe mer enn det 🤣 Anonymkode: d794c...8ca
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #11 Skrevet 14. september 2023 Jeg slet med dette ette jeg fikk barn. Lite visste jeg at jeg hadde adhd. Kunne få akutt forvirring.. Lettere med medisin. Anonymkode: af52d...ff9
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #12 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvorfor kan ikke barna huske på ting? Ting som karneval i bhg i morgen, eller husk å ta med et syltetøyglass. Det klarer unger fint fra de er ca. Fire. Anonymkode: 257d8...a9c Hvis vi overlever til minste er fire er 99% av problematikken borte 🤣🤣 Det er årene før det som er kverken. Anonymkode: ebb86...a58
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #13 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvorfor kan ikke barna huske på ting? Ting som karneval i bhg i morgen, eller husk å ta med et syltetøyglass. Det klarer unger fint fra de er ca. Fire. Anonymkode: 257d8...a9c Nei. De færreste unger klarer det fint fra de er fire. Og et lite barn skal IKKE gis ansvaret for å passe på at det har nødvendig utstyr som ekstra klesskift, regntøy, og andre ting i bhg. Ei heller ting det er skikkelig dumt for dem om glemmes, som å ta med en leke til vise-frem-dagen o.l. Anonymkode: e2e76...92d 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #14 Skrevet 14. september 2023 Lister, alarmer, og rutiner. Når vi kommer hjem fra bhg, legger jeg umiddelbart nytt skiftetøy oppi, om vi har fått med oss hjem. Om jeg tar ut det jeg fikk med hjem, uten å med en gang finne frem nytt, er det stor sannsynlighet for at det glemmes. Alt av aktiviteter legges inn i kalenderen, med opptil flere alarmer på. Ser på kalenderen hver dag, både hva som skal gjøres i dag, og også resten av uken. Anonymkode: e2e76...92d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå