AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #1 Skrevet 14. september 2023 Trenger noen gode råd. I juni startet jeg i en ny stilling, midlertidig ut året med stor mulighet for forlengelse (offentlig). I juni fant jeg også ut at jeg var gravid... Ikke helt planlagt, men likevel en glede. Det er mitt andre barn, så magen kom raskt. Sa i fra til sjefen i august, og hadde nå en statussamtale. Fikk masse skryt av arbeidet jeg har utført hittil, men også beskjed om at siden jeg er gravid og uansett skal være borte store deler av 2024, så er ikke jeg "den første på lista som får forlengelse" (ordrett). Fikk beskjed om at jeg ikke får forlenget dersom de kun kan forlenge alle midlertidige med 6 måneder. Fikk også beskjed om at det var usikkert om jeg fikk forlenget dersom de i utgangspunktet kan forlenge med ett år. Dersom de kun kan forlenge noen midlertidige (ikke alle), så vil jeg ikke få forlenget. Igjen nevnte leder at det var grunnet at jeg blir borte store deler av 2024. Endelig svar får jeg om 2 uker. I utgangspunktet så har jeg jo forståelse for det, men samtidig er jo dette stikk i strid med loven. Jeg er nå i villrede rundt hva jeg skal gjøre. Si ifra om at det ikke er lov å diskriminere på bakgrunn av graviditet og permisjon grunnet fødsel? Eller la være å si i fra og beholde en potensiell god referanse til jobbsøking under permisjonen? Hele greia har egentlig gjort at jeg er ganske lite motivert nå. Noe som er synd, for liker egentlig jobben veldig godt. Har vurdert å starte å søke nye jobber allerede nå, men samtidig: er det noen vits? Magen synes allerede (er i uke 20), og ser for meg å bruke masse tid på å skrive gode søknader, kanskje bli kalt inn til intervju og ende opp med "nei" fordi jeg er gravid. What to do?😞 Anonymkode: 22d46...4ca 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #2 Skrevet 14. september 2023 Men har ikke du termin rundt jan/februar? Du tenker vel ikke at de skal forlenge din stilling når du ikke er på jobb? Da må de jo ansette en til for å dekke opp? Dette er ikke diskriminering. Anonymkode: 91d34...aa6 6
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #3 Skrevet 14. september 2023 Nå de forlenger et vikariat så er det fordi de trenger noen til å jobbe. Da er det naturlig at de velger en som faktisk kan komme på jobb. De har helt lov til å la deg gå ut kontakten din og ikke noe lenger. Anonymkode: 26762...512 4 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #4 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Men har ikke du termin rundt jan/februar? Du tenker vel ikke at de skal forlenge din stilling når du ikke er på jobb? Da må de jo ansette en til for å dekke opp? Dette er ikke diskriminering. Anonymkode: 91d34...aa6 Stemmer. Har fått klar beskjed fra en jurist, samt fagforbund at det er diskriminering og i strid med loven. Man skal bli behandlet likt som om man ikke var gravid ifølge Lov om likestilling og forbud mot diskriminering. De kan altså ikke begrunne å ikke forlenge kontrakten min med bakgrunn i graviditet/fødselsperm. De kan selvfølgelig begrunne det med andre årsaker, men fikk klar beskjed i samtale med leder at det var med bakgrunn i den kommende permisjonen. Vi var flere som ble ansatt samtidig på midlertidig kontrakt. Og dersom de forlenger noen, men ikke alle så skal man ha beskjed om hvorfor (slik er det iallfall på denne arbeidsplassen). Anonymkode: 22d46...4ca 3
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #5 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Nå de forlenger et vikariat så er det fordi de trenger noen til å jobbe. Da er det naturlig at de velger en som faktisk kan komme på jobb. De har helt lov til å la deg gå ut kontakten din og ikke noe lenger. Anonymkode: 26762...512 Det er ikke et vikariat for noen, det er en midlertidig stilling. Behovet for ansatte der jeg jobber vil nok vare over mye lengre tid enn lengden på min kommende permisjon. Anonymkode: 22d46...4ca
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #6 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Stemmer. Har fått klar beskjed fra en jurist, samt fagforbund at det er diskriminering og i strid med loven. Man skal bli behandlet likt som om man ikke var gravid ifølge Lov om likestilling og forbud mot diskriminering. De kan altså ikke begrunne å ikke forlenge kontrakten min med bakgrunn i graviditet/fødselsperm. De kan selvfølgelig begrunne det med andre årsaker, men fikk klar beskjed i samtale med leder at det var med bakgrunn i den kommende permisjonen. Vi var flere som ble ansatt samtidig på midlertidig kontrakt. Og dersom de forlenger noen, men ikke alle så skal man ha beskjed om hvorfor (slik er det iallfall på denne arbeidsplassen). Anonymkode: 22d46...4ca De kommer seg vel lett unna om du ikke har bevis. Ville forsøkt å få det om graviditeten skriftlig før jeg evt. tok det videre. Anonymkode: b1ffb...38a
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #7 Skrevet 14. september 2023 Just now, AnonymBruker said: Stemmer. Har fått klar beskjed fra en jurist, samt fagforbund at det er diskriminering og i strid med loven. Man skal bli behandlet likt som om man ikke var gravid ifølge Lov om likestilling og forbud mot diskriminering. De kan altså ikke begrunne å ikke forlenge kontrakten min med bakgrunn i graviditet/fødselsperm. De kan selvfølgelig begrunne det med andre årsaker, men fikk klar beskjed i samtale med leder at det var med bakgrunn i den kommende permisjonen. Vi var flere som ble ansatt samtidig på midlertidig kontrakt. Og dersom de forlenger noen, men ikke alle så skal man ha beskjed om hvorfor (slik er det iallfall på denne arbeidsplassen). Anonymkode: 22d46...4ca Det kan umulig stemme. De skal altså betale lønn for deg uten at du er på jobb?? Og måtte ha en vikar/ekstraansatt for en midlertidig stilling? Altså vil din permisjon koste dem dobbelt av en vanlig stilling. Det er ikke graviditet som er problemet, men at du er i permisjon. Anonymkode: 91d34...aa6 5
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #8 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det kan umulig stemme. De skal altså betale lønn for deg uten at du er på jobb?? Og måtte ha en vikar/ekstraansatt for en midlertidig stilling? Altså vil din permisjon koste dem dobbelt av en vanlig stilling. Det er ikke graviditet som er problemet, men at du er i permisjon. Anonymkode: 91d34...aa6 Betale meg lønn uten at jeg er på jobb? Det er jo NAV som betaler meg lønn i permisjonstiden, ikke arbeidsgiver. Arbeidsgiver må ikke ut med dobbel lønn til noen. I §6 i Lov om likestilling og forbud mot diskriminering står følgende: Diskriminering på grunn av kjønn, graviditet, permisjon ved fødsel eller adopsjon, omsorgsoppgaver, etnisitet, religion, livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk, alder eller kombinasjoner av disse grunnlagene er forbudt. I følge både jurist jeg kjenner og fagforbundet mitt så sier begge at jeg skal bli behandlet som om jeg ikke er gravid/skal ut i permisjon. Altså å begrunne en ikke-forlengelse med dette vil være brudd på loven nevnt over. Anonymkode: 22d46...4ca 1 2
spegel Skrevet 14. september 2023 #9 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det kan umulig stemme. De skal altså betale lønn for deg uten at du er på jobb?? Og måtte ha en vikar/ekstraansatt for en midlertidig stilling? Altså vil din permisjon koste dem dobbelt av en vanlig stilling. Det er ikke graviditet som er problemet, men at du er i permisjon. Anonymkode: 91d34...aa6 Arbedsgiver betaler ikke lønn når arbeidstaker er i foreldrepermisjon. Det er det Nav som gjør.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #10 Skrevet 14. september 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Betale meg lønn uten at jeg er på jobb? Det er jo NAV som betaler meg lønn i permisjonstiden, ikke arbeidsgiver. Arbeidsgiver må ikke ut med dobbel lønn til noen. I §6 i Lov om likestilling og forbud mot diskriminering står følgende: Diskriminering på grunn av kjønn, graviditet, permisjon ved fødsel eller adopsjon, omsorgsoppgaver, etnisitet, religion, livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk, alder eller kombinasjoner av disse grunnlagene er forbudt. I følge både jurist jeg kjenner og fagforbundet mitt så sier begge at jeg skal bli behandlet som om jeg ikke er gravid/skal ut i permisjon. Altså å begrunne en ikke-forlengelse med dette vil være brudd på loven nevnt over. Anonymkode: 22d46...4ca Lykke til med det her. Tenker du blir utrolig upopulær, fordi dette går utover både ledelse og kolleger. De kan jo ikke ha ubegrenset med antall midlertidige stillinger. Anonymkode: 91d34...aa6
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #11 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Lykke til med det her. Tenker du blir utrolig upopulær, fordi dette går utover både ledelse og kolleger. De kan jo ikke ha ubegrenset med antall midlertidige stillinger. Anonymkode: 91d34...aa6 Er klar over at jeg blir det, har heller ikke sagt at jeg kommer til å si noe på dette til arbeidsplassen. Jeg spør om råd, med tanke på at en slik begrunnelse i utgangspunktet er i strid med loven. Vet at flere gravide ikke får jobb nettopp pga. graviditet og kommende permisjon. Regelverket sier at det ikke er lov. Om noen ikke sier og gjør noe rundt dette, så vil jo arbeidsgivere fortsette å kunne diskriminere på bakgrunn av graviditet/permisjon. Derfor jeg er i tankeboksen om skal/skal ikke. Anonymkode: 22d46...4ca 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #12 Skrevet 14. september 2023 Så du mener at de skal forlenge din kontrakt med 6 måneder når du uansett skal ut i permisjon, 1-2 mnd ut i forlengelsen? Anonymkode: ed876...b34
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #13 Skrevet 14. september 2023 Jeg tror du roter litt - for de er jo ikke pliktig og gi deg en forlengelse. Du har en midlertidig stilling som utløper xx dato. Hvis de har behov for midlertidig ansettelse når du er i permisjon så er det såklart helt naturlig og ikke forlenge deg men enten få inn en helt ny eller forlenge noen andre. Anonymkode: 644b1...3e2 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #14 Skrevet 14. september 2023 Her blander du snørr og barter. Du har ikke krav på forlengelse av hverken midlertidig stilling, vikariat eller engasjement, du har heller ingen fortrinnsrett til ny stilling/kontrakt. Når kontrakten utløper er det helt opp til arbeidsgiver om de vil gi deg ny kontrakt eller ikke, du har ikke krav på noe som helst. De kan helt lovlig velge å forlenge med andre på kontrakt og ikke deg, det er det som er risikoen med å være midlertidig ansatt. At du kanskje hadde fått forlengelse om du ikke var gravid er heller ikke relevant, du vet ikke om du hadde fått det og de hadde ikke vært pålagt å gi deg det. Så her har du ingen sak. Det viktigste er at du jobber deg opp før pemisjon så du får foreldrepenger, så kan du begynne å søke stillinger igjen litt uti permisjonen. har du da gjort et godt inntrykk på arbeidsplassen du nå er på og ønsker å komme tilbake dit, kan du kontakte dem igjen senere når det nærmer seg tid for å komme i arbeid igjen. Men lager du mye ståhei nå for noe du faktisk ikke har rett på, så kommer de ikke til å gi deg noe mer i fremtiden heller. Anonymkode: a1da2...f59 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #15 Skrevet 14. september 2023 Korriger meg gjerne, men det er vel ikke lovstridig om man ikke får tilbud om en jobb man ikke kan gjøre? Jeg var på jobbintervju til et svangerskapsvikariat, men fant ut at jeg var gravid rett etter intervjuet. Var ærlig om dette og de sa de veldig gjerne ville ha meg, men at oppstarten måtte være en gitt dato. Da kom barnet mitt til å være +- 2 mnd, så da trakk jeg meg fra videre runder. Følte meg ikke diskriminert, men nå ble jeg usikker. Anonymkode: e45ae...0d0
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #16 Skrevet 14. september 2023 Det er ikke diskriminering når sjefene velger å ikke forlenge når du ikke kan jobbe uansett. De hadde gjort det samme uansett grunn til at en person blir avtalt borte over lengre tid. Anonymkode: 9f8bd...dfc 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #17 Skrevet 15. september 2023 Hm… trodde ikke jeg var så på viddene som dere mener…. Men kanskje jeg er det. Da er det jo rart at det står slik hos LO: https://www.lo.no/hva-vi-mener/lo-advokatene/nyheter-fra-lo-advokatene/diskrimineringsvern-for-gravide/ og dette hos LDO: https://www.ldo.no/diskriminert/pa-jobb/gravidforeldrepermisjon/fikk-ikke-jobben/ «Hvis du ikke får en jobb, et oppdrag eller forlenget engasjement på grunn av at du er gravid eller fordi du er i foreldrepermisjon, er det diskriminering. Vernet omfatter faste og midlertidige stillinger.» Anonymkode: 22d46...4ca 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #18 Skrevet 15. september 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Hm… trodde ikke jeg var så på viddene som dere mener…. Men kanskje jeg er det. Da er det jo rart at det står slik hos LO: https://www.lo.no/hva-vi-mener/lo-advokatene/nyheter-fra-lo-advokatene/diskrimineringsvern-for-gravide/ og dette hos LDO: https://www.ldo.no/diskriminert/pa-jobb/gravidforeldrepermisjon/fikk-ikke-jobben/ «Hvis du ikke får en jobb, et oppdrag eller forlenget engasjement på grunn av at du er gravid eller fordi du er i foreldrepermisjon, er det diskriminering. Vernet omfatter faste og midlertidige stillinger.» Anonymkode: 22d46...4ca Det er de andre som er på viddene. Du har rett Anonymkode: 919d0...cf3 1 2
Tran09 Skrevet 15. september 2023 #19 Skrevet 15. september 2023 Ts, du har helt rett! De andre er kverulerende og helt ute på viddene. Har desverre ingen råd til deg, men jeg hadde kanskje tatt på lydopptak på tlf neste gang dere skal snakke om forlengelse. Er du organisert? I såfall ta kontakt med dem asap. 2
knutemora Skrevet 15. september 2023 #20 Skrevet 15. september 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Det kan umulig stemme. De skal altså betale lønn for deg uten at du er på jobb?? Og måtte ha en vikar/ekstraansatt for en midlertidig stilling? Altså vil din permisjon koste dem dobbelt av en vanlig stilling. Det er ikke graviditet som er problemet, men at du er i permisjon. Anonymkode: 91d34...aa6 Dette stilliingsvernet er en av årsakene til at vi har så høy yrkesdeltakelse i Norge. Det, i sin tur, er en av årsakene til at landet har god økonomi. Permisjon vil ikke koste arbeidsgiver dobbelt opp. Foreldrepenger dekkes av NAV når du har opptjent rett. Har din fagforening en arbeidsplass der du jobber? 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå