AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #1 Skrevet 14. september 2023 Fritidsaktiviteten til barna mine er underlagt et idrettslag. Vi betaler ganske mange hundrelapper pr halvår for hvert barn, foreldrene blir satt opp i kiosk hvertfall én gang (og må ta med seg kaker/vaffel/saft fra egen husholdning), ved juleavslutning må vi betale inngang(!) og ta med kake/kaffe. Nå må foreldrene i tillegg til dette bidra med å gjøre klar aktiviteten før trening, og stille som hjelpetrenere på rundgang. Er det bare jeg som synes at det begynner å bli litt drøyt? Hadde det enda vært snakk om å få redusert betaling eller i stedet for å stille i kiosk, men nei... Dette bør jo idrettslaget ordne selv, eller er jeg urimelig? Anonymkode: c607c...767 8
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #2 Skrevet 14. september 2023 Det har seg så at idrettslagget = foreldre som stiller opp. Så det er idrettslaget som ordner det selv. Anonymkode: 3db2e...dc5 28 3
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #3 Skrevet 14. september 2023 Så be barna velge en annen aktivitet. Du er forelderen og kan bestemme dette. Anonymkode: 5373a...c21 9 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #4 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det har seg så at idrettslagget = foreldre som stiller opp. Så det er idrettslaget som ordner det selv. Anonymkode: 3db2e...dc5 Dette er riktig… Idrettslaget = medlemmene = dere… Anonymkode: 58518...150 21 7
Populært innlegg Andro Skrevet 14. september 2023 Populært innlegg #5 Skrevet 14. september 2023 (endret) Du er forelder til barnet ditt hele døgnet, også på idrettsaktiviteter. Du betaler for spillerlisens, forsikring, kampavgifter, vedlikehold og renhold av anlegg.... og idrettslag har ingen lønnede folk som kan trene ungen din eller stå i kiosken. Idrettslag er medlemsorganisasjoner, og det er medlemmene som gjør all jobb gratis. Det er ingenting som er spesielt med deg eller ungen din som tilsier at andre skal være gratis barnevakt for deg, eller skaffe penger til ditt barns fritid. Det er du som gjør medlemmets oppgaver, fordi medlemmet er ditt barn. Jeg har vært fotballtrener, aldeles gratis, to-tre kvelder i uka og en dag per helg i 10-12 år, betalt mitt eget drivstoff til kamper et par timer unna, tatt med andres unger, og matet dem som ikke har foreldre som virker. - Og mange foreldre har snakket til meg som om jeg var ansatt hos dem. Det har ikke vært noe offer. Jeg har rett og slett bare sørga for at ungene mine, og vennene deres har hatt en fin fritid. Jeg har fulgt opp mine egne barn, og latt andre få glede av det. En selvfølge. De har blitt gode også Endret 14. september 2023 av Andro 34 14 19
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #6 Skrevet 14. september 2023 Dette er ikke uvanlig iallfall, noen idretter har mer enn andre. Tipper dere driver med håndball, der er det litt mer enn andre. Anonymkode: c167d...e73
Illuminatum Skrevet 14. september 2023 #7 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Fritidsaktiviteten til barna mine er underlagt et idrettslag. Vi betaler ganske mange hundrelapper pr halvår for hvert barn, foreldrene blir satt opp i kiosk hvertfall én gang (og må ta med seg kaker/vaffel/saft fra egen husholdning), ved juleavslutning må vi betale inngang(!) og ta med kake/kaffe. Nå må foreldrene i tillegg til dette bidra med å gjøre klar aktiviteten før trening, og stille som hjelpetrenere på rundgang. Er det bare jeg som synes at det begynner å bli litt drøyt? Hadde det enda vært snakk om å få redusert betaling eller i stedet for å stille i kiosk, men nei... Dette bør jo idrettslaget ordne selv, eller er jeg urimelig? Anonymkode: c607c...767 Hvem tenker du skulle ta regningen? Naboen din? 7 6
Maleficenta Skrevet 14. september 2023 #8 Skrevet 14. september 2023 (endret) Andro skrev (21 minutter siden): Du er forelder til barnet ditt hele døgnet, også på idrettsaktiviteter. Du betaler for spillerlisens, forsikring, kampavgifter, vedlikehold og renhold av anlegg.... og idrettslag har ingen lønnede folk som kan trene ungen din eller stå i kiosken. Idrettslag er medlemsorganisasjoner, og det er medlemmene som gjør all jobb gratis. Det er ingenting som er spesielt med deg eller ungen din som tilsier at andre skal være gratis barnevakt for deg, eller skaffe penger til ditt barns fritid. Det er du som gjør medlemmets oppgaver, fordi medlemmet er ditt barn. Jeg har vært fotballtrener, aldeles gratis, to-tre kvelder i uka og en dag per helg i 10-12 år, betalt mitt eget drivstoff til kamper et par timer unna, tatt med andres unger, og matet dem som ikke har foreldre som virker. - Og mange foreldre har snakket til meg som om jeg var ansatt hos dem. Det har ikke vært noe offer. Jeg har rett og slett bare sørga for at ungene mine, og vennene deres har hatt en fin fritid. Jeg har fulgt opp mine egne barn, og latt andre få glede av det. En selvfølge. De har blitt gode også joda men det er jo helt fjernt at man betaler masse penger for en fritidsaktivitet og i tillegg må foreldrene gjøre alt. Er som om man måtte betale for å jobbe istedet for å få lønna Endret 14. september 2023 av Maleficenta 5
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #9 Skrevet 14. september 2023 Maleficenta skrev (Akkurat nå): joda men det er jo helt fjernt at man betaler masse penger for en fritidsaktivitet og i tillegg må foreldrene gjøre alt. Er som om man måtte betale for å jobbe istedet for å få lønna Men hvordan tror dere idrettslag blir finansiert? 😅 Det er en frivillig organisasjon - det fungerer slik at medlemmene betaler og drifter organisasjonen… Anonymkode: 58518...150 26 6
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #10 Skrevet 14. september 2023 Heller det enn salg av dopapir/sokker/kluter. Anonymkode: a7cc7...a1b 7 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #11 Skrevet 14. september 2023 Maleficenta skrev (6 minutter siden): joda men det er jo helt fjernt at man betaler masse penger for en fritidsaktivitet og i tillegg må foreldrene gjøre alt. Er som om man måtte betale for å jobbe istedet for å få lønna Vel, hadde ikke foreldrene "Måttet gjøre alt", måtte kontigenten vært ENDA dyrere... Det er litt fascinerende at folk tror det er gratis å drive idrettslag. De skal betale leie for bruk av hall/bane, garderober, etc. Noen lag eier sine egne fasiliteter, men da koster det i dyre dommer å vedlikeholde, bygge, ordne, osv. Stiller ikke foreldre opp som trenere, må de faktisk ansette en trener, som skal ha lønn. Kontigenten skal da dekke lønnen til treneren. Kiosk er en måte å få inn penger på - om ikke foreldrene stiller til å selge/bake, så får ikke klubben penger via kiosk-salg, og må altså øke kontigenten. Om alt, fra trener til cuper til drakter og utstyr skal dekkes via kontigenten, blir det veldig, veldig VELDIG dyr kontigent, og det er kun de med god råd som kan sende barna på idrett. Er det virkelig ønskelig? Anonymkode: bb284...188 18 3
Andro Skrevet 14. september 2023 #12 Skrevet 14. september 2023 Maleficenta skrev (5 minutter siden): joda men det er jo helt fjernt at man betaler masse penger for en fritidsaktivitet og i tillegg må foreldrene gjøre alt. Er som om man måtte betale for å jobbe istedet for å få lønna Nei, det er et spleiselag. Folk går sammen om å betale for sine barns aktiviteter, og å gjøre jobben. Ingen tjener på det. Alt vi foretar oss i livet koster både tid og penger. 5 2
Maleficenta Skrevet 14. september 2023 #13 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vel, hadde ikke foreldrene "Måttet gjøre alt", måtte kontigenten vært ENDA dyrere... Det er litt fascinerende at folk tror det er gratis å drive idrettslag. De skal betale leie for bruk av hall/bane, garderober, etc. Noen lag eier sine egne fasiliteter, men da koster det i dyre dommer å vedlikeholde, bygge, ordne, osv. Stiller ikke foreldre opp som trenere, må de faktisk ansette en trener, som skal ha lønn. Kontigenten skal da dekke lønnen til treneren. Kiosk er en måte å få inn penger på - om ikke foreldrene stiller til å selge/bake, så får ikke klubben penger via kiosk-salg, og må altså øke kontigenten. Om alt, fra trener til cuper til drakter og utstyr skal dekkes via kontigenten, blir det veldig, veldig VELDIG dyr kontigent, og det er kun de med god råd som kan sende barna på idrett. Er det virkelig ønskelig? Anonymkode: bb284...188 men hva er det man betaler for da? Man betaler jo og det burde jo dekke kostnadene. Er for dumt at foreldre skal måtte betale for kaker de selv allerede har brukt penger på å bake f.eks. Ikke enig med argumentene dine altså
Maleficenta Skrevet 14. september 2023 #14 Skrevet 14. september 2023 Andro skrev (2 minutter siden): Nei, det er et spleiselag. Folk går sammen om å betale for sine barns aktiviteter, og å gjøre jobben. Ingen tjener på det. Alt vi foretar oss i livet koster både tid og penger. vi bor i et av verdens rikeste land. Det burde vært såøass at man kunne betale seg fri fra å ta på seg ekstra jobb
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #15 Skrevet 14. september 2023 Noen har råd til å betale de reelle kostnadene med å ansette noen til å trene/forberede, for andre ville det kanskje bety at de måtte melde barnet av pga økonomi. Når man har barn, og man vil at de skal delta på en aktivitet, så må man regne med at man må bidra med sin egen tid også. Hvor mye varierer selvsagt veldig, men det er ikke akkurat sånn at idrettslag er det samme som når man kjøper en profesjonell tjeneste og kan forvente deretter. Anonymkode: 3140a...a4f 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #16 Skrevet 14. september 2023 Maleficenta skrev (Akkurat nå): men hva er det man betaler for da? Man betaler jo og det burde jo dekke kostnadene. Er for dumt at foreldre skal måtte betale for kaker de selv allerede har brukt penger på å bake f.eks. Ikke enig med argumentene dine altså Man betaler litt og jobber dugnad litt - for å dekke inn det det koster. Dersom du skulle betalt alt koster det mange ganger mer enn noen hundrelapper i halvåret, kan jeg garanterer deg 😅 Dette er for at også barn uten god økonomi skal kunne delta, dette har vært «ånden» i fritids-Norge i alle år… Anonymkode: 58518...150 4
Maleficenta Skrevet 14. september 2023 #17 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Noen har råd til å betale de reelle kostnadene med å ansette noen til å trene/forberede, for andre ville det kanskje bety at de måtte melde barnet av pga økonomi. Når man har barn, og man vil at de skal delta på en aktivitet, så må man regne med at man må bidra med sin egen tid også. Hvor mye varierer selvsagt veldig, men det er ikke akkurat sånn at idrettslag er det samme som når man kjøper en profesjonell tjeneste og kan forvente deretter. Anonymkode: 3140a...a4f akke politikerne snakker om at de ønsker gratis fritidsaktiviteter for alle barn men.... Er jo så klart enig i at man skal bidra, men man skal da ikke måtte gjøre alt. Jeg hadde ikke kunnet vært hjelpetrener i fotballaget f eks. Jeg aner jo ingenting om fotball.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #18 Skrevet 14. september 2023 Maleficenta skrev (3 minutter siden): vi bor i et av verdens rikeste land. Det burde vært såøass at man kunne betale seg fri fra å ta på seg ekstra jobb Dess mer det koster, dess færre blir med. Dess færre som er med, jo mer koster det på de som er igjen, og enda flere faller fra. Tilslutt er det kanskje ikke nok til å stille lag… Anonymkode: 58518...150 3 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #19 Skrevet 14. september 2023 Maleficenta skrev (2 minutter siden): men hva er det man betaler for da? Man betaler jo og det burde jo dekke kostnadene. Er for dumt at foreldre skal måtte betale for kaker de selv allerede har brukt penger på å bake f.eks. Ikke enig med argumentene dine altså Hva man betaler for....? Leie av hall, baner, og garderobefasiliteter. Utstyr, som baller, kjegler, mål Deltakelse i cuper, serier, kamper, osv (der skal man ha bane, dommere, arrangører, etc) Reiseutgiftene til trenere osv skal gjerne dekkes. Osv osv osv. "Man betaler jo og det burde dekke kostnadene"....? Altså, du betaler kanskje 2 000 kr semester i kontigent.. Du skjønner ikke at det ikke dekker kostnadene nevnt over? Hva tror du egentlig det koster i baneleie f.eks.. ? Nei, det dekker overhodet ikke utgiftene. Som allerede nevnt: skulle alle utgiftene til et idrettslag, inkludert lønn til innleid trenere, dekkes via kontigenten, måtte kontigenten settes opp mange tusen kroner i semesteret. Og da altså blitt forbeholdt de med god råd. Anonymkode: bb284...188 9 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #20 Skrevet 14. september 2023 Maleficenta skrev (1 minutt siden): akke politikerne snakker om at de ønsker gratis fritidsaktiviteter for alle barn men.... Er jo så klart enig i at man skal bidra, men man skal da ikke måtte gjøre alt. Jeg hadde ikke kunnet vært hjelpetrener i fotballaget f eks. Jeg aner jo ingenting om fotball. Men alle behøver ikke være trener… dersom flest mulig stiller opp litt, går det så greit 😊 noen baker, noen kjører, noen ryddet, noen organiserer, noen trener osv. dess flere som sluntrer unna, jo mer blir det på de som stiller opp - til de tilslutt ikke orker mer. Anonymkode: 58518...150 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå