Gå til innhold

Lage seg en buffer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en som er glad i å bruke penger, det er jeg veldig god på og har aldri klart å spare. De går rett inn på sparekonto, men de går rett ut igjen også. Så jeg har ikke buffer, det ønsker jeg. Men jeg ser ikke helt hvordan man skal få til det? For hver måned er det ett eller annet som MÅ betales. Det er nye dekk på bilen, serviser på bilene, det er unger som må ha nye sko, klær, regntøy osv. det er aktiviteter som koster helt sykt mye på 2 måneder nå har vi vært ute med 10.000 på aktiviteter til våre barn. 
Denne måneden fikk vi bra med lønn, men pga bilene så må vi ut med over 15.000 på de. Så er det ferielønn neste måned, det betyr lav lønn, så er det jul og gaver som skal kjøpes. 
Dere som er gode på sparing, hvordan fikk dere begynt? For jeg får det ikke til, jeg vet at jeg er elendig på dette. Er ikke luksusfellen person, har ikke kredittlån eller kort, så vi bruker de pengene vi har. Men jeg vil spare og vi har egentlig stort sparepotensial, det bare dukker opp nye ting hele tiden. 
Noen tips? :) 

Anonymkode: 29eb3...858

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Roe ned innkjøpene og få litt impulskontroll? 10'000 på barneaktiviteter? Man må ikke nødvendigvis gjøre absolutt alt...

Åpne en konto i Santander. De har en fin høyrentekonto hvor det tar 30 dager før man får ut pengene. Overfør så mye penger du kan dit, og siden det tar en måned å få dem tilbake har du kanskje ombestemt deg om innkjøpet. 

Men hvor mange biler har du når service og dekk-kjøp til stadig gjennomføres? 

Skrevet
newman01 skrev (1 minutt siden):

Roe ned innkjøpene og få litt impulskontroll? 10'000 på barneaktiviteter? Man må ikke nødvendigvis gjøre absolutt alt...

Åpne en konto i Santander. De har en fin høyrentekonto hvor det tar 30 dager før man får ut pengene. Overfør så mye penger du kan dit, og siden det tar en måned å få dem tilbake har du kanskje ombestemt deg om innkjøpet. 

Men hvor mange biler har du når service og dekk-kjøp til stadig gjennomføres? 

Det er bare en aktivitet, men 3 barn koster litt. Så vi betaler rundt 25000 i året for alle tre. Det er sykt dyrt! 

1 Måned før du får pengene, det hørtes smart ut! Skal helt klart sjekke ut, for det kan hjelpe impulskontrollen ja! For det er den jeg sliter med, veldig god på å finne gode grunner for å kjøpe den tingen🥴

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er bare en aktivitet, men 3 barn koster litt. Så vi betaler rundt 25000 i året for alle tre. Det er sykt dyrt! 

1 Måned før du får pengene, det hørtes smart ut! Skal helt klart sjekke ut, for det kan hjelpe impulskontrollen ja! For det er den jeg sliter med, veldig god på å finne gode grunner for å kjøpe den tingen🥴

Vi har kun 2 biler, den ene bilen må på service 2 ganger i året pga vi kjører mye. Det gjør vi pga vi begge pendler og har familie langt borte. 
Siden det da er fire dekkskift så er det stadig slitte sesong dekk som må byttes. Det var sommerdekk på ene bilen før sommeren, nå er det vinter på den andre bilen. Evig sirkel, men det igjen kommer sikkert av at vi kjører mye. 
men dette var bare eksempel på 2 måneder, det er liksom noe hele tiden, støvsuger ryker, vaskemaskinen, kjøleskap osv. vært en sånn evig sirkel av ting som må byttes. 

Skrevet

Tips: Podcasten pengesnakk!

Ellers vil jeg anbefale at du/dere går gjennom forbruket deres. Få oversikt og deretter lag en plan!

Skrevet

Jeg startet med sparekonto med kun 12 uttak pr år. 
Setter fast av 1000 kr hver måned dit, dette trekkes samme dag som lønn. 

Service på bilen? det er derfor jeg har buffer. 
Nye dekk til bilen? det er derfor jeg har buffer. 

25 000 for aktiviteter til barna pr år? da setter du av 2000 hver måned, så slipper du de store utgiftene på "kontingentmånedene". 
Samme med andre faste utgifter som kommer kvartalvis eller årlig, sett av penger hver måned. 
Slike ting har jeg på en "regningskonto". Jeg setter av budsjettert strøm, kontingenter, forsikring, helsesjekk for dyrene og alt slikt. På den måten har jeg ganske jevne utgifter hver måned. 

Så altså: jeg har fire kontoer. 
Lønnskonto, hvor jeg har kort. Dette er for daglig bruk. 
Regningskonto: her settes det av fast sum hver måned, som skal dekke alle faste utgifter. Alle faste utgifter regnes sammen på  hva koster det pr år, og deretter dele spå 12, så mye må jeg sette av hver måned.  
Bufferkonto: det settes av minst 1000 kr hver måned, og eventuelt ekstra inntekt som dukker opp. Herfra betales alle plutselige utgifter, som ekstra kostander på service på bil (årlig service ligger under regninskonto). 
Dyrekonto: her er det satt av nok penger til å dekke egenandeler ved skader på dyrene, samt andre kostnader som ikke er "løpende" (løpende er mat, kattestrø, vaksine, tannsjekk etc). 

Anonymkode: b854d...f48

Skrevet (endret)

Dette her virker som om budsjetteringen ikke er korrekt. Det som er budsjettert sparing misbrukes stadig vekk på annet fordi de andre postene ikke er budsjettert korrekt.

Mitt råd er å lage et budsjett.

Jeg vet at det er kjedelig og at du har hørt og lest mye dette før. Men gjør du det rett så funker det faktisk bra.

Dette med biler er noko dere vet om. Derfor kan dette også budsjetteres korrekt. Samme gjelder aktiviteter for barn. Ønsker du å bruker dere 25k så vet du jo om det. 

Del inn sparingen i to forskjellige poster i budsjettet ditt. Du har kortsiktig sparing til alt som beskrevet og så har du langsiktig sparing til nettopp buffer bygging. Gjerne ha to forskjellige kontoer for det også. Spar til regningskonto og til sparekonto.

Schmuhu

Endret av Schmuhu
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg praktiserer min egen variant av "cash stuffing".

Det er egentlig en gammel budsjetteringsmetode som ble brukt på den tiden det var vanlig å få lønnen utbetalt i kontanter. 

Da hadde man merkede konvolutter som man fordelte pengene i ut i fra budsjett: husleie, mat, strøm osv.  Og det som var til overs i hver konvolutt ved neste lønnsutbetaling ble lagt i en annen konvolutt til sparing (og satt inn på konto). 

Jeg bruker ikke kontanter eller konvolutter, men kontoer.

Jeg setter f.eks 3000 inn på strømkonto, regningen ble 2700 kr. De 300 kr som ble spart blir en buffer.

Jeg setter 10 000 inn på husholdningskonto, men bruker 9300.  De 700 som ble spart blir en buffer.

Og slik gjør jeg på alle de faste utgiftspostene mine gjennom et år.

I tillegg, hvis jeg for eksempel kjøper en nytt kjøleskap begynner jeg sparingen til det neste umiddelbart. 

Kjøleskapet koster meg 6 000 kr i dag, jeg beregner at en tilsvarende modell  vil koste ca 8 000 om 10 år.  Hvis jeg sparer 70 kr mnd kan jeg bruke buffer til å kjøpe nytt når det gamle er utslitt.

Og slik gjør jeg med alt av møbler og elektronikk, vedlikehold bolig, vedlikehold bil osv🙂

Anonymkode: 7421b...b69

• Liker 4
Skrevet

Jeg tror ikke du forstår hva ordet "må" betyr

Anonymkode: 84631...6bf

Skrevet

Forslag til TS: 
- Overfør et fast beløp hver mnd til en konto som er mindre tilgjengelig (en annen bank foreks)
- Økonomisk verge
- Luksusfellen

Anonymkode: d9d66...fbc

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

- Luksusfellen

Luksusfellen uten stor forbrukergjeld? Er det lov?

:skya:

Anonymkode: d5997...290

Skrevet

Hvis dere stadig sprenger budsjettet, er budsjettet for lavt. Så enten har dere utgifter som er så høye at det ikke er noe å hente, eller så er dere for spontane i innkjøpene.

Et budsjett skal ta hensyn til barn, bil og andre utgifter. Kanskje dere rett og slett må kvitte dere med noen store utgifter for å ha råd til å spare?

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er en som er glad i å bruke penger, det er jeg veldig god på og har aldri klart å spare. De går rett inn på sparekonto, men de går rett ut igjen også. Så jeg har ikke buffer, det ønsker jeg. Men jeg ser ikke helt hvordan man skal få til det? For hver måned er det ett eller annet som MÅ betales. Det er nye dekk på bilen, serviser på bilene, det er unger som må ha nye sko, klær, regntøy osv. det er aktiviteter som koster helt sykt mye på 2 måneder nå har vi vært ute med 10.000 på aktiviteter til våre barn. 
Denne måneden fikk vi bra med lønn, men pga bilene så må vi ut med over 15.000 på de. Så er det ferielønn neste måned, det betyr lav lønn, så er det jul og gaver som skal kjøpes. 
Dere som er gode på sparing, hvordan fikk dere begynt? For jeg får det ikke til, jeg vet at jeg er elendig på dette. Er ikke luksusfellen person, har ikke kredittlån eller kort, så vi bruker de pengene vi har. Men jeg vil spare og vi har egentlig stort sparepotensial, det bare dukker opp nye ting hele tiden. 
Noen tips? :) 

Sett dere et buffermål. Ikke for høyt. Kanskje 10 000,-

Opprett sparekonto i en annen bank.

Sett av det dere tror dere kan klare, uten å være urealistisk, på fast trekk til denne kontoen.

Når bufferen er full, så har dette allerede gått automatikk i. Da kan dere øke buffermålet. Eller lage en ny buffer som heter "bil" og er på 10k. Osv osv. 

Noen liker stor buffer. Andre liker mange små. 

Det viktige er å ha pengene slik at de ikke kommer fort ut igjen.

Noen bruker faktisk aksjefond også som buffer. Sparer i et trygt og enkelt globalt indeksfond på Nordnet feks. Da er bufferen minst 3 dager unna om man prøver å hente ut pengene. Da dropper man som oftest å bruke den.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er egentlig en gammel budsjetteringsmetode som ble brukt på den tiden det var vanlig å få lønnen utbetalt i kontanter. 

Da hadde man merkede konvolutter som man fordelte pengene i ut i fra budsjett: husleie, mat, strøm osv.  Og det som var til overs i hver konvolutt ved neste lønnsutbetaling ble lagt i en annen konvolutt til sparing (og satt inn på konto). 

Jeg setter f.eks 3000 inn på strømkonto, regningen ble 2700 kr. De 300 kr som ble spart blir en buffer.

Jeg setter 10 000 inn på husholdningskonto, men bruker 9300.  De 700 som ble spart blir en buffer.

I tillegg, hvis jeg for eksempel kjøper en nytt kjøleskap begynner jeg sparingen til det neste umiddelbart. 

Kjøleskapet koster meg 6 000 kr i dag, jeg beregner at en tilsvarende modell  vil koste ca 8 000 om 10 år.  Hvis jeg sparer 70 kr mnd kan jeg bruke buffer til å kjøpe nytt når det gamle er utslitt.

Og slik gjør jeg med alt av møbler og elektronikk, vedlikehold bolig, vedlikehold bil osv🙂

Jeg elsker konvolutt-metoden, men aldri hørt at noen bruker den til buffer-sparing før. Godt jobbet!

Men TS høres ut som en person som fort kan hente den konvolutten og ta bufferpengene med på restaurant😜🙈

Skrevet
takinova skrev (35 minutter siden):

Jeg elsker konvolutt-metoden, men aldri hørt at noen bruker den til buffer-sparing før. Godt jobbet

Takk for det, jeg er faktisk stolt over at vi har klart å bygge opp en relativt stor buffer over de siste to årene med denne metoden. 

Det var faktisk min mor som tipset meg om denne metoden for buffersparing for mange år siden, og hun hadde fått tipset fra sin mor. 

Men som de fleste andre måtte jeg gjøre ting på min egen måte først. Vi prøvde og feilet i mange år før vi for et par år siden fant ut at vi skulle prøve hennes måte, og det fungerte for vår familie også. 😊

Skrevet

For meg er mange kontoer en genistrek. Da kan du ha en til bil, en til unger og en til buffer. Du har sikkert ganske forutsigbare store utgifter til barn og bil så da sørger du for å ha automatisk trekk til de kontoene hver mnd og også sette inn litt ekstra f.eks når du får feriepenger. Buffer bygger du opp sakte med sikkert og alltid med autotrekk hver mnd når lønna kommer, selv tusen kr i mnd blir penger i lengden. Og så må du være streng med deg selv at buffer ikke skal brukes hvis det ikke er full krise. 

Anonymkode: e7c23...5d5

Skrevet

Vi har kun 2 biler, den ene bilen må på service 2 ganger i året pga vi kjører mye. Det gjør vi pga vi begge pendler og har familie langt borte. 
Siden det da er fire dekkskift så er det stadig slitte sesong dekk som må byttes. Det var sommerdekk på ene bilen før sommeren, nå er det vinter på den andre bilen. Evig sirkel, men det igjen kommer sikkert av at vi kjører mye. 
men dette var bare eksempel på 2 måneder, det er liksom noe hele tiden, støvsuger ryker, vaskemaskinen, kjøleskap osv. vært en sånn evig sirkel av ting som må byttes. 

En Kia og en Ford?

Anonymkode: 7c0f3...d9f

Skrevet

Forslag til TS: 
- Overfør et fast beløp hver mnd til en konto som er mindre tilgjengelig (en annen bank foreks)
- Økonomisk verge
- Luksusfellen

Anonymkode: d9d66...fbc

Tror ikke vi er kandidat for luksusfellen egentlig, for vi har kun 2 lån bil og hus. Ingen kreditt eller noe. Men noen burde sett opp et slik budsjett for meg for å virkelig se hva vi bruker penger på 😂

Skrevet
c_buk skrev (1 time siden):

Hvis dere stadig sprenger budsjettet, er budsjettet for lavt. Så enten har dere utgifter som er så høye at det ikke er noe å hente, eller så er dere for spontane i innkjøpene.

Et budsjett skal ta hensyn til barn, bil og andre utgifter. Kanskje dere rett og slett må kvitte dere med noen store utgifter for å ha råd til å spare?

Jeg tror spontane på innkjøp er nok svare her, jeg finner stadig på "unnskyldninger" for å handle det jeg vil. Bruker mye penger på klær og ute å spise. Så på august på hvor mye vi har brukt på mat, greit det var feriemåneden vår men vi brukte 29000 på mat da inkludert ute å spiser. Så vi har et spare potensiale 🥴

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dette likte jeg! Kjente jeg ble inspirert dette må vi gjøre! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...