AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #1 Skrevet 14. september 2023 Hei! Noen som vil fortelle om hvordan det har gått med seg selv eller deres barn som har dysleksi? Nå går h*n i tredje klasse og skolen sier det er for tidlig å utrede. Etter hva jeg leser på dysleksinorge.no stemmer ikke dette. Der står det jo tidligere jo bedre effekt av tiltak. Hvorfor skal det alltid være en kamp mot systemet.. Anonymkode: e7013...01c 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #2 Skrevet 14. september 2023 Det er ikke skolen som bestemmer om barnet skal utredes eller ikke. Ta kontakt med PPT og be om en samtale. De kan hjelpe deg med informasjon ang dysleksi og veien videre mot utredning Anonymkode: 24628...77f 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #3 Skrevet 14. september 2023 Trodde det var skolen som skulle sende en rapport til ppt jeg? Ellers kan hvem som helst sjekke seg og bruke opp ressurser? Anonymkode: e7013...01c 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #4 Skrevet 14. september 2023 Du trenger ikke henvisning fra skolen til PPT heldigvis. Ring de! Min sønn fikk sin diagnose våren i 4.klasse og det var alt for sent! Han har veldig god nytte av hjelpemidler han har i dag 🙂 Anonymkode: e6532...5ec 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #5 Skrevet 14. september 2023 Hvilke hjelpemidler har han i dag? Anonymkode: e7013...01c
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #6 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Trodde det var skolen som skulle sende en rapport til ppt jeg? Ellers kan hvem som helst sjekke seg og bruke opp ressurser? Anonymkode: e7013...01c En har som forelder full rett til å be fastlegen om å henvise til BUP hvis en har klare og konkrete symptomer som en har behov for å utrede hos barnet. Det er iallefall sånn ved mistanke om ADHD evt autisme. Ved dysleksi så er PPT en etat som kan mye om det vil jeg tro, og de kan assistere om en ber om hjelp. Mange tror at skolen bestemmer over barna skjebner ang lærevansker av ulik karakter. Det stemmer ikke . Du som forelder er den som har bestemmelsesretten. Men det er klart at om skolen råder en til å undersøke om elever trenger utredninger av noe slag så lytter en til de rådene. Anonymkode: 24628...77f
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #7 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvilke hjelpemidler har han i dag? Anonymkode: e7013...01c Lingdys, ekstra tid, opplesing av oppgaver f.eks i matte, undervisning i engelsk i smågrupper, tastatur til læringsbrettet.. er nettopp begynt, han begynte i 5. klasse nå i høst. Stor endring i motivasjonen hans nå når han endelig kjenner på mestring🙂 Anonymkode: e6532...5ec 1
Bondenisse Skrevet 14. september 2023 #8 Skrevet 14. september 2023 Utfordringen er ofte at PPT avviser testing av elever før 4. trinn. Dysleksi Norge anbefaler jo tidligere jo bedre. Som lærer satte jeg stor pris på dem som var ferdig utredet før jeg tok over i 5. ta en ny prat med kontaktlærer og henvis gjerne til dysN og deres retningslinjer for dysleksivennlige skoler 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå