AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #1 Skrevet 14. september 2023 Evnen til å kunne lukke øynene og danne et bilde i hodet av en strand, telle sauer når du skal forsøke å sove eller se for deg en venns bryllup, er en egenskap de fleste av oss tar for gitt. Denne evnen til å visualisere personer, objekter og steder skjer ved hjelp av noe forskere kaller det "indre øyet". Men denne evnen viser seg nå å ikke være en så stor selvfølge som man kanskje skulle tro. I en undersøkelse utført av forskere ved University of Exeter, viser det seg at så mange som 1 av 50 personer kan ha en tilstand legene kaller aphantasia. Personer med denne tilstanden klarer ikke å danne mentale bilder. https://www.klikk.no/vitenskap/hver-50-person-kan-ha-aphantasia-4312302 Anonymkode: e5ac7...685
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #2 Skrevet 14. september 2023 Evnen til å ikke kunne danne mentale bilder. ts Anonymkode: e5ac7...685
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #3 Skrevet 14. september 2023 Jepp! Kunne det i barndommen også ble det borte. Lurer på om det kan ha sammenheng med traumer i mitt tilfelle. Anonymkode: 7f5a8...527
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #4 Skrevet 14. september 2023 Det høres helt forferdelig ut å ikke kunne danne bilder i hodet. Men det høres ut så det kanskje kan hjelpe å arbeide med det tredje øyet/pinealkjertelen. Finnes mye info om dette rundt omkring. Folk som sliter bør også droppe fluor da det skaper forkalkninger i pinealkjertelen. Anonymkode: 79e3e...c22
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #5 Skrevet 14. september 2023 Veldig vanskelig å vite hva folk mener med å danne seg bilder, synes jeg. Har geit sikkert ikke afantasi, for jeg får opp noen slags vage visuelle inntrykk, men jeg kan f.eks. ikke se for meg ansikter eller noe sånt, og lager meg ikke mentale bilder i særlig grad når jeg leser. Lurer veldig på hvor levende bilder det er mulig å se for seg... Anonymkode: 545ae...cb9
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #6 Skrevet 14. september 2023 13 minutter siden, AnonymBruker said: Lurer veldig på hvor levende bilder det er mulig å se for seg... Anonymkode: 545ae...cb9 Like levende som å se en film. Anonymkode: e35e0...df0 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #7 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Like levende som å se en film. Anonymkode: e35e0...df0 Men det høres helt ekstremt uvanlig ut?! Anonymkode: 545ae...cb9
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #8 Skrevet 14. september 2023 Kan plukke opp igjen visuelle inntrykk og minner, både i film og bilder. Hører jeg på lydbok så "ser" jeg også det som skildres. På enkelte typer bilder har jeg også fotografisk minne, særlig på bykart. Anonymkode: 9e2cb...379 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #9 Skrevet 14. september 2023 Det er ikke en "tilstand". Det skjer når man forgifter kroppen. Anonymkode: 3d262...40a
Brunhilde Skrevet 14. september 2023 #10 Skrevet 14. september 2023 Jeg har IKKE aphantasia, snarere tvert i mot.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #11 Skrevet 14. september 2023 Jeg ser ikke bilder. Det er nesten svart. Det er mulig jeg kan ane en kontur eller en skygge men det er veldig flyktig. Alltid vært sånn, men ble ikke klar over det før jeg var voksen. Hvis jeg tenker på et jordbær ser jeg bare grått, men intellektuelt vet jeg hvordan jordbæret ser ut. Så når jeg "ser ting for meg" tenker jeg egentlig på hvordan det ser ut : den er rød med små groper, grønne blader osv. Anonymkode: 4a7b5...35f
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #12 Skrevet 14. september 2023 Jeg har det. Hatt det hele livet. Jeg trudde ingen kunne danne bilder i hodet, og at det bare var metaforer når folk snakket om slikt. Jeg fant ut hva aphantasia var i en alder av 35, for et par år siden, og det var en åpenbaring. Jeg forstår veldig mye av hvorfor jeg er som jeg er nå. I mitt hodet finnes kun min indre monolog. Jeg snakker med meg selv. Jeg har ingen bilder selvsagt, men jeg har heller ingen lyd. Jeg har forstått det slik at når folk "får en låt på hjernen" så kan de høre låten spille i hodet. Når jeg får en låt på hjernen så er det min egen indre monolog som "nynner" instrumentene. Anonymkode: 2bbdb...5a4 2
Rhodiola Skrevet 14. september 2023 #13 Skrevet 14. september 2023 Tittelen er endret på vegne av trådstarter. Rhodiola, adm.
kraftwerk Skrevet 14. september 2023 #14 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Evnen til å kunne lukke øynene og danne et bilde i hodet av en strand, telle sauer når du skal forsøke å sove eller se for deg en venns bryllup, er en egenskap de fleste av oss tar for gitt. Denne evnen til å visualisere personer, objekter og steder skjer ved hjelp av noe forskere kaller det "indre øyet". Men denne evnen viser seg nå å ikke være en så stor selvfølge som man kanskje skulle tro. I en undersøkelse utført av forskere ved University of Exeter, viser det seg at så mange som 1 av 50 personer kan ha en tilstand legene kaller aphantasia. Personer med denne tilstanden klarer ikke å danne mentale bilder. https://www.klikk.no/vitenskap/hver-50-person-kan-ha-aphantasia-4312302 Anonymkode: e5ac7...685 Jeg kan det. Alltid gjort det.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #15 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg har det. Hatt det hele livet. Jeg trudde ingen kunne danne bilder i hodet, og at det bare var metaforer når folk snakket om slikt. Jeg fant ut hva aphantasia var i en alder av 35, for et par år siden, og det var en åpenbaring. Jeg forstår veldig mye av hvorfor jeg er som jeg er nå. I mitt hodet finnes kun min indre monolog. Jeg snakker med meg selv. Jeg har ingen bilder selvsagt, men jeg har heller ingen lyd. Jeg har forstått det slik at når folk "får en låt på hjernen" så kan de høre låten spille i hodet. Når jeg får en låt på hjernen så er det min egen indre monolog som "nynner" instrumentene. Anonymkode: 2bbdb...5a4 HÆ??? Jeg synger bare selv når jeg har en sang på hjernen?! Det kan da vel ikke være vanlig å høre musikk ut over sin egen stemme? Du må da vel overvurdere hvordan andre har det?! Anonymkode: 545ae...cb9
Rumle Skrevet 14. september 2023 #16 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): HÆ??? Jeg synger bare selv når jeg har en sang på hjernen?! Det kan da vel ikke være vanlig å høre musikk ut over sin egen stemme? Du må da vel overvurdere hvordan andre har det?! Anonymkode: 545ae...cb9 Men, hvordan har du den på hjernen uten å høre noe? 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #17 Skrevet 14. september 2023 Rumle skrev (1 minutt siden): Men, hvordan har du den på hjernen uten å høre noe? Hos meg er det tankene som spiller sangen på repeat. Jeg hører ikke lyden fysisk inne i hodet, men den er der. Anonymkode: 656cd...775
Rumle Skrevet 14. september 2023 #18 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hos meg er det tankene som spiller sangen på repeat. Jeg hører ikke lyden fysisk inne i hodet, men den er der. Anonymkode: 656cd...775 Ja, men du hører det på en måte, med ditt indre jeg, eller hva man skal kalle det? 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #19 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Veldig vanskelig å vite hva folk mener med å danne seg bilder, synes jeg. Har geit sikkert ikke afantasi, for jeg får opp noen slags vage visuelle inntrykk, men jeg kan f.eks. ikke se for meg ansikter eller noe sånt, og lager meg ikke mentale bilder i særlig grad når jeg leser. Lurer veldig på hvor levende bilder det er mulig å se for seg... Anonymkode: 545ae...cb9 Det finnes grader av aphantasia, alt fra konturer av lys og skygge, til helt svart. Akkurat som det er forskjell på de som ikke har det. Noen ser bilder som på en flimrete tv, mens andre ser bilder i HD. Slik du beskriver det har du en moderat grad av aphantasia, mens hos meg er det helt svart. Rumle skrev (2 minutter siden): Ja, men du hører det på en måte, med ditt indre jeg, eller hva man skal kalle det? Jeg hører ikke med lyd, men "hører" det med en form for indre lydløs stemme. Akkurat som jeg gjør når jeg tenker. Anonymkode: 656cd...775 1 1 1
Rumle Skrevet 14. september 2023 #20 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): --- Jeg hører ikke med lyd, men "hører" det med en form for indre lydløs stemme. Akkurat som jeg gjør når jeg tenker. Anonymkode: 656cd...775 Ja, sånn har jeg det og.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå