AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #21 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, det var ikke et forsøk på hersketeknikk. Du kom med ETT eksempel på at du hadde solgt noe på finn, og derfor stilte jeg et legitimt spørsmål om hvor mye erfaring du har med å selge/gi vekk på finn. Og igjen: at du har fått solgt ting på finn, betyr ikke at alt annet er lett å selge/gi vekk. Noen kan ha andre ting enn deg de trenger bli kvitt, noen kan bo andre steder i landet enn deg, osv. For eksempel endte vi opp med å måtte levere en helt fin sprinkelseng til brukthallen på gjenbruksstasjonen. Da jeg la den ut på finn, lå det ørten andre helt like senger ute, til både skampris og som gi-vekk. Og altså ingen som ville ha dem. Jeg la først ut sengen min til 200 (nypris ca 1500), og så til gi-vekk, og etter fire måneder var jeg fremdeles ikke blitt kvitt den. Når man ikke får solgt den, er alternativene å sette dem i brukthallen (noe man betaler 50 kr for å gjøre, og man må kjøre den dit selv - og om de ikke får noen til å ta det der heller, så brennes det... ), gi den til loppemarked (som kommer og henter ting helt gratis ofte), få en bruktbutikk til å ta imot det (og her er det faktisk vanskelig å få bruktbutikker til å ta imot ting, de har ikke plass til alt...). Anonymkode: 587fc...bec At du har problemer med å selge på Finn betyr ikke at andre har det. Anonymkode: c69b1...94b
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #22 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Slik går an i sentrale strøk der det er mange folk å henvende seg til, på bygda går det tregere. SÅ da er loppis enklere, kjøp og hent på samme dag. I stedet for å gå i dagevis å vente på kjøpe skal hente. Anonymkode: 4b91b...cc3 Det er godt poeng. Og på bygda er det kanskje bare et loppemarked og bare et korps. Mens her jeg bor så er det 10-15 loppemarked i gangavstand fordelt på tre helger. Det er helt enorme mengder og da blir det ikke solgt. Anonymkode: c69b1...94b
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #23 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå er faktisk ikke grunnen til at Korps og andre organisasjoner arrangerer loppemarked at de ønsker å være så himla miljøvennlige og å unngå at ting kastes. Det er EN grunn til at så mange FRIVILLIGE bruker av tiden sin til å arrangere noe sånt. Og det er at de vil tjene penger til Korpset eller organisasjonen sin. Dette er altså inntektskilden til Korps. Dersom bruktbutikkene hadde ønsket å overta ting som ikke engang ble solgt på posesalget, når loppemarkedet var over, så hadde nok ethvert loppemarked vært åpne for det. Forutsatt at bruktbutikken var på, og fjernet det de skulle ha raskt og effektivt med en gang loppemarkedet var slutt. (Og kanskje betalte en symbolsk sum for å få lov.) For når et loppemarked for et Korps er over, så har det typisk blitt holdt på en skole. Og denne skolen skal være ryddet og rensket og klar for å ta imot elevene igjen mandag morgen. Altså må alle rester av loppemarkedet fjernes søndag kveld. Av de samme menneskene som rigget fredag kveld, og som solgte og rigget lørdag, og som har stått og solgt hele søndag. Hvis du tenker at det har verdi for Korpset og korpsforeldrene at de, etter en helg der de alle har jobbet 5 timer fredag etter jobb, 10 timer lørdag og 8 timer søndag, også skal pakke ting pent ned igjen, fylle sine privatbiler (eller en betale for leie av varebil/lastebil) og så bruke mandagen til å kjøre restene til en bruktbutikk... Da tror jeg du lever i en annen verden enn resten av oss. Jeg har sjelden erfart at det er igjen ting som ikke er sett på før de kastes etter et loppemarked. Der jeg har vært med, kan det være esker som ikke pakkes opp, men bare settes vekk, men innholdet er da vurdert som lite salgbart. Og veldig mye av det som kommer inn til loppemarked er verdiløst tull eller rent søppel. De fleste steder er det langt mellom de tingene som har reell verdi. Så her er det mange frivillige så går gjennom mye for å finne det som faktisk kan innbringe penger. Totalt sett er mesteparten av det som kastes etter et loppemarked, ting folk burde hatt vett til å kaste selv. Men om du mener det er et stort marked for disse tingene som blir til overs, så vil jeg foreslå at du forsøker å lage butikk av det. Tilby loppemarkeder at de kan kjøre restene til et sted du har, istedenfor på dynga. Og så tjener du masse på å selge alt på finn eller i din egen nettbutikk etterpå. Anonymkode: 137b4...58e Jeg skrev overhodet ikke at korpset ikke skal kunne tjene penger - det jeg påpekte, er at man kunne starte posesalget litt tidligere, slik at folk faktisk kunne få tid til å få med seg mer, og i tillegg kanskje kjøpe flere poser; det er ikke så voldsomt mye et loppemarked tjener den siste timen før stengetid, og da blir det i mine øyne meningsløst å vente med posesalget til 15:30 fordi man muligens klarer å tjene noen få kroner mellom 15:00 og 15:30. AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis du tenker at det har verdi for Korpset og korpsforeldrene at de, etter en helg der de alle har jobbet 5 timer fredag etter jobb, 10 timer lørdag og 8 timer søndag, også skal pakke ting pent ned igjen, fylle sine privatbiler (eller en betale for leie av varebil/lastebil) og så bruke mandagen til å kjøre restene til en bruktbutikk... Da tror jeg du lever i en annen verden enn resten av oss. Jeg har sjelden erfart at det er igjen ting som ikke er sett på før de kastes etter et loppemarked. Der jeg har vært med, kan det være esker som ikke pakkes opp, men bare settes vekk, men innholdet er da vurdert som lite salgbart. Og veldig mye av det som kommer inn til loppemarked er verdiløst tull eller rent søppel. De fleste steder er det langt mellom de tingene som har reell verdi. Så her er det mange frivillige så går gjennom mye for å finne det som faktisk kan innbringe penger. Totalt sett er mesteparten av det som kastes etter et loppemarked, ting folk burde hatt vett til å kaste selv. Men om du mener det er et stort marked for disse tingene som blir til overs, så vil jeg foreslå at du forsøker å lage butikk av det. Tilby loppemarkeder at de kan kjøre restene til et sted du har, istedenfor på dynga. Og så tjener du masse på å selge alt på finn eller i din egen nettbutikk etterpå. Anonymkode: 137b4...58e I forhold til andre dugnadsaktiviteter som for eksempel fotballforeldre har, er ikke loppemarked to ganger i året såååå vanvittig mye, og det gir lite mening i å snakke om miljøvern resten av året når man fyller kontainere med bruktbare bøker og ting som frimerkesamlinger; sistnevnte var jeg selv vitne til - jeg ba dem innstendig om å ikke kaste dette, men vet ikke hvordan historien til slutt endte. At man kaster større gjenstander som møbler, kan jeg forstå, men når man først arrangerer et loppemarked, burde man også kunne ta et visst samfunnsansvar i en tid der man snakker om gjenbruk og miljøvern, og i det minste ha en plan for usolgte bøker, film og musikk når markedet er over. Noen av loppemarkedene jeg har besøkt, har dette, og for eksempel sender ting videre til andre skoler om dette er tidlig i loppemarkedsesongen, mens andre hiver ting uten videre. Dessuten tror jeg neppe det hadde skadet om skolene kunne samarbeide litt bedre om tidspunktet for når markedet avholdes og spre dette ut over våren og høsten; i vår tror jeg man i Oslo hadde 16 loppemarkeder i løpet av én helg, mens andre helger var det 1 eller 2. Anonymkode: 7d503...2d3 2
Beloved Skrevet 14. september 2023 #24 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): avholdes og spre dette ut over våren og høsten; i vår tror jeg man i Oslo hadde 16 loppemarkeder i løpet av én helg, mens andre helger var det 1 eller 2. Anonymkode: 7d503...2d3 Skal ikke si meg HELT uenig der, men vil påpeke at det er mange som bor utenfor Oslo, opptil flere timer utenfor Oslo faktisk, som reiser inn til Oslo og er innom flere loppemarkeder på samme dag - mange av disse ville nok ikke reist helt til Oslo for bare ett loppemarked. Hvor mange det er som gjør det, vet jeg ikke, men det er en del i alle fall. 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #25 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Jeg skrev overhodet ikke at korpset ikke skal kunne tjene penger - det jeg påpekte, er at man kunne starte posesalget litt tidligere, slik at folk faktisk kunne få tid til å få med seg mer, og i tillegg kanskje kjøpe flere poser; det er ikke så voldsomt mye et loppemarked tjener den siste timen før stengetid, og da blir det i mine øyne meningsløst å vente med posesalget til 15:30 fordi man muligens klarer å tjene noen få kroner mellom 15:00 og 15:30. I forhold til andre dugnadsaktiviteter som for eksempel fotballforeldre har, er ikke loppemarked to ganger i året såååå vanvittig mye, og det gir lite mening i å snakke om miljøvern resten av året når man fyller kontainere med bruktbare bøker og ting som frimerkesamlinger; sistnevnte var jeg selv vitne til - jeg ba dem innstendig om å ikke kaste dette, men vet ikke hvordan historien til slutt endte. At man kaster større gjenstander som møbler, kan jeg forstå, men når man først arrangerer et loppemarked, burde man også kunne ta et visst samfunnsansvar i en tid der man snakker om gjenbruk og miljøvern, og i det minste ha en plan for usolgte bøker, film og musikk når markedet er over. Noen av loppemarkedene jeg har besøkt, har dette, og for eksempel sender ting videre til andre skoler om dette er tidlig i loppemarkedsesongen, mens andre hiver ting uten videre. Dessuten tror jeg neppe det hadde skadet om skolene kunne samarbeide litt bedre om tidspunktet for når markedet avholdes og spre dette ut over våren og høsten; i vår tror jeg man i Oslo hadde 16 loppemarkeder i løpet av én helg, mens andre helger var det 1 eller 2. Anonymkode: 7d503...2d3 Veldig godt skrevet! Anonymkode: c69b1...94b 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #26 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg skrev overhodet ikke at korpset ikke skal kunne tjene penger - det jeg påpekte, er at man kunne starte posesalget litt tidligere, slik at folk faktisk kunne få tid til å få med seg mer, og i tillegg kanskje kjøpe flere poser; det er ikke så voldsomt mye et loppemarked tjener den siste timen før stengetid, og da blir det i mine øyne meningsløst å vente med posesalget til 15:30 fordi man muligens klarer å tjene noen få kroner mellom 15:00 og 15:30. I forhold til andre dugnadsaktiviteter som for eksempel fotballforeldre har, er ikke loppemarked to ganger i året såååå vanvittig mye, og det gir lite mening i å snakke om miljøvern resten av året når man fyller kontainere med bruktbare bøker og ting som frimerkesamlinger; sistnevnte var jeg selv vitne til - jeg ba dem innstendig om å ikke kaste dette, men vet ikke hvordan historien til slutt endte. At man kaster større gjenstander som møbler, kan jeg forstå, men når man først arrangerer et loppemarked, burde man også kunne ta et visst samfunnsansvar i en tid der man snakker om gjenbruk og miljøvern, og i det minste ha en plan for usolgte bøker, film og musikk når markedet er over. Noen av loppemarkedene jeg har besøkt, har dette, og for eksempel sender ting videre til andre skoler om dette er tidlig i loppemarkedsesongen, mens andre hiver ting uten videre. Dessuten tror jeg neppe det hadde skadet om skolene kunne samarbeide litt bedre om tidspunktet for når markedet avholdes og spre dette ut over våren og høsten; i vår tror jeg man i Oslo hadde 16 loppemarkeder i løpet av én helg, mens andre helger var det 1 eller 2. Anonymkode: 7d503...2d3 Beklager - jeg tok feil; det var ikke 16 loppemarkeder i løpet av én helg, men ikke mindre enn 23 i helgen 22./23. april. Når så mange korps skal klemme inn markedet sitt i løpet av en eneste helg, går det også ut over salget - det er grenser for hvor mange skoler man kan rekke å oppsøke i løpet av to dager; her er et skjermbilde av loppemarkeder.com som dokumenterer dette: Beloved skrev (1 time siden): Skal ikke si meg HELT uenig der, men vil påpeke at det er mange som bor utenfor Oslo, opptil flere timer utenfor Oslo faktisk, som reiser inn til Oslo og er innom flere loppemarkeder på samme dag - mange av disse ville nok ikke reist helt til Oslo for bare ett loppemarked. Hvor mange det er som gjør det, vet jeg ikke, men det er en del i alle fall. Nå er ikke folk som kommer på besøk til Oslo de man primært tenker på når man arrangerer et loppemarked, men selv de med bil tror jeg ville ha hatt problemer med å rekke 23 loppemarkeder i løpet av én helg. Enda mer upraktisk blir det når man ikke har bil, slik som jeg; da må man velge noen få, og vrake resten. Som jeg ellers gjerne hadde besøkt. Bolteløkka skole, som jeg nevnte tidligere, synes jeg har en fornuftig tilnærming - de arrangerer alltid markedet sitt tidlig i sesongen når det bare er noen få skoler som gjør dette, slik at folk som vil finne et loppemarked denne helgen, har lett for å finne veien dit. En annen fordel er været; det er større sjanse for pent vær og gode forhold for et utendørs marked når man har det i slutten av august enn når man har det i slutten av oktober, slik en annen skole jeg besøker vanligvis har det, og det er ikke sjeldent av været denne oktoberhelgen er plaskende, hutrende regnvær. Så bedre, overordnet planlegging tror jeg neppe hadde skadet, både med tanke på datoer og gjenbruk. Når privatpersoner vil gi bort noe, har jeg sett pappesker på fortauet med en lapp hvor det eksempelvis står: "Gratis. Bare å ta det du har bruk for". Om et loppemarked hadde gjort noe tilsvarende med bøker/film/musikk og lagt dette på et sted der det ikke er i veien, er jeg rimelig sikker på at folk hadde satt mer pris på dette enn at man kaster helt brukbare ting i en tid der man varmt snakker om gjenbruk. Anonymkode: 7d503...2d3 1 1
TurkisVase Skrevet 14. september 2023 #27 Skrevet 14. september 2023 Det er helt feil å kalle loppemarked en miljøversting. Mye av tingene som leveres inn der ville ellers blitt kastet. Jeg mistenker også at mye av det som leveres til ombruk ved kommunale gjenbruksstasjoner ender med å bli kastet. Jeg tror de fleste loppemarkeder prøver å få solgt mest mulig av det de får inn. Når det er sagt, virker det som enkelte loppemarked heller vil kaste tingene enn selge dem billig. Jeg var på et loppemarked i våres hvor det var enorme mengder bøker i esker og poser i fullstendig kaos. De fleste som var der kikket selvsagt bare på det som lå øverst på bordene. De hadde posesalg, men skulle ha 175 kroner posen. Dette var en time før stengetid. 🙄🤦♂️ 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #28 Skrevet 23. september 2023 https://www.textilemountainfilm.com/ https://youtube.com/@StoryofStuff?si=hsCswrnXg5k1TcR2 Ja dette er en innviklet samtale for samfunnet, som samtidig er veldig, veldig enkel. Hver og enkelt har sitt ansvar for å si stopp, det er nok nå. Anonymkode: c2298...8ff
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #29 Skrevet 23. september 2023 Jeg gir til loppemarked i stedet for på Finn, for hater å vente på folk som skal komme og hente men aldri kommer til avtalt tid. Prøvde meg på å gi bort for et par uker siden, et par år siden sist. Hun skulle komme kl 17, men kom 20. Midt i legging av barn. Hadde mest lyst til ikke å åpne da hun ringte på, men ble da kvitt kommoden. Bedre å gi til loppis. Anonymkode: 82b18...7ff 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #30 Skrevet 23. september 2023 TurkisVase skrev (På 14.9.2023 den 20.55): Det er helt feil å kalle loppemarked en miljøversting. Mye av tingene som leveres inn der ville ellers blitt kastet. Jeg mistenker også at mye av det som leveres til ombruk ved kommunale gjenbruksstasjoner ender med å bli kastet. Jeg tror de fleste loppemarkeder prøver å få solgt mest mulig av det de får inn. Når det er sagt, virker det som enkelte loppemarked heller vil kaste tingene enn selge dem billig. Jeg var på et loppemarked i våres hvor det var enorme mengder bøker i esker og poser i fullstendig kaos. De fleste som var der kikket selvsagt bare på det som lå øverst på bordene. De hadde posesalg, men skulle ha 175 kroner posen. Dette var en time før stengetid. 🙄🤦♂️ Miljøverstingene er menneskene, vi, oss. Det er vi som skaper alt dette. Selv om folk som dere her inne er glade i å kjøpe brukt så er jo planeten i dyp trøbbel. Og det har vi vært med på å skape. Helt vilt! Anonymkode: c2298...8ff
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #31 Skrevet 4. oktober 2023 Flere av korps/loppemarked har nå enten lager, eller samarbeid med kommune/ombruksbutikker. Så de kaster ikke massevis av ting på slutten av søndager, men enten lagrer de til neste gang, eller gir de bort til ombruk. Så nei, loppemarked er absolutt ikke miljøverstinger. Vil faktisk påstå at det er bedre å gi klær til loppemarked enn Fretex. Loppemarked vil faktisk forsøke å selge klærne lokalt først. Fretex sender 90% av alt de får videre til Øst Europa. Så fremt mer enn 10% av klærne blir solgt på loppemarked, noe jeg har virkelig troa på at de blir, så er loppemarked ihvertfall bedre enn Fretex. https://etiskhandel.no/artikel/fretex-sparer-rundt-60-000-tonn-co2-i-aret-pa-a-gjenbruke-vart-overforbruk/ Anonymkode: bb1b3...9f7 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå