AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #1 Skrevet 14. september 2023 Er loppemarked lite miljøvennlig og utdatert? Jeg mener det. Grunnen er de enorme mengdene med ting de får donert, som skal selges på en helg, og det er mange konkurrerende loppemarked i samme sesong. Det er ikke marked for så mye ting på så kort tid. Resultatet er at mesteparten av det donerte kastes. Noe er ikke en gang satt frem for salg før hele kasser kastes. Det kjøres inn store containere for avfall likt som loppemarkedene slutter. Hadde dette blitt lagt ut på Finn for en billig pris eller gratis så ville de som donerte blitt kvitt det, men på loppemarked så kastes det som ikke blir solgt. De tar vare på veldig spesielle ting, men mesteparten blir bare kastet. Kassevis med pent brukt nyere bøker (da tenker jeg på bøker som er lest maks 1-2 ganger og fortsatt er i salg i bokhandel, ikke leksikon og gamle utgåtte bøker), samme med kjøkkenting og service bare kastes. Da snakker jeg om fine ting og ikke utslitte/søppel. De får for mye og det koster for mye å leie lager for å selge neste sesong, og neste sesong går de like mye. Til sammenligning har jeg ryddet i kjøkkenskapene mine nå og la ut div kopper og tallerkner på gis bort Finn og div kjøkkenting som bakebollen og div jeg hadde for mye av (ikea mm, ulike kopper og lite match, ca 10år gamle ting), det ble raskt hentet av en nyinnflyttet ung mann som skulle ha det på hybel. Vinn vinn. Han var fornøyd, jeg var fornøyd, og bra for miljøet. Hadde masse henvendelser av studenter osv. Men hadde jeg gitt dette på loppemarked så ville det garantert blitt kastet fordi de får inn så store mengder. Dette gjelder de fleste loppemarkedene i Oslo/Bærum området. Hva tenker dere om dette? Korps får inn penger, men de kaster så mye som er fint og brukelig og det er helt i mot hvordan samfunnet utvikler seg mtp gjenbruk er trendy. Kunne det vært løst på en annen måte? Er loppemarked noe som burde vært avskaffet eller ordnet på en annen måte? Dette føles ikke greit. (Dette gjelder ikke permanente bruktbutikker, de er mer i tråd med tiden) Anonymkode: c69b1...94b 5
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #2 Skrevet 14. september 2023 Jeg må ærlig innrømme at jeg er alt for lat til å kjøpe/selge til privatpersoner. Om jeg rydder klesskap eller kjøkkenskap, så lager jeg eske/pose, og så er det "alt eller ingenting". Jeg gidder virkelig ikke sitte å selge eller gi bort en og en ting. Ikke gidder jeg sitte hjemme å vente på at noen skal komme hente heller. Og motsatt vei, jeg gidder ikke kjøre land og strand rundt for å hente diverse småting hos privatpersoner. En ting er at det tar mye tid, men det koster også mye å kjøre så mye småturer, og ikke minst er det ikke akkurat miljøvennlig med all den småkjøringen. Loppemarked derimot elsker jeg! Jeg kan dra dit å sette fra meg hele poser med klær, og esker med nips. Og jeg kan kjøpe alt jeg trenger av brukte ting på ett sted. Anonymkode: 0b318...516 5 1 1
Mt3 Skrevet 14. september 2023 #3 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Loppemarked derimot elsker jeg! Jeg kan dra dit å sette fra meg hele poser med klær, og esker med nips. Og jeg kan kjøpe alt jeg trenger av brukte ting på ett sted. Anonymkode: 0b318...516 Men det kan en jo på bruktbutikker også. Skjønner TS tankegang, og selv om bruktbutikker helt sikkert kaster endel så er det helt sikkert mindre enn hva loppemarkeder kvitter seg med etter en helg. Her har en ordnet det slik at det på slutten av loppemarkedet er posesalg, og at bruktbutikker får plukke unna det de tror selger før resten går på dynga. 4
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #4 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Jeg må ærlig innrømme at jeg er alt for lat til å kjøpe/selge til privatpersoner. Om jeg rydder klesskap eller kjøkkenskap, så lager jeg eske/pose, og så er det "alt eller ingenting". Jeg gidder virkelig ikke sitte å selge eller gi bort en og en ting. Ikke gidder jeg sitte hjemme å vente på at noen skal komme hente heller. Og motsatt vei, jeg gidder ikke kjøre land og strand rundt for å hente diverse småting hos privatpersoner. En ting er at det tar mye tid, men det koster også mye å kjøre så mye småturer, og ikke minst er det ikke akkurat miljøvennlig med all den småkjøringen. Loppemarked derimot elsker jeg! Jeg kan dra dit å sette fra meg hele poser med klær, og esker med nips. Og jeg kan kjøpe alt jeg trenger av brukte ting på ett sted. Anonymkode: 0b318...516 Jeg gav bort alt av kjøkkenting til en person, ikke en og en ting. Ryddet ut ulike tallerkner, kopper mm jeg ikke ville ha og tok bilde av det på kjøkkenbenken og la ut på Finn. Lagt ut som en pakke, ikke en og en ting. Under 2t etterpå var det hentet. Anonymkode: c69b1...94b 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #5 Skrevet 14. september 2023 Etter å ha organisert en del loppemarkeder så vil jeg nok si at det som kastes ville blitt kastet hos bruktbutikk også. Noen tror deres slitte ting har større verdi enn de som kjøper synes. Anonymkode: f91f8...b1a 4 1
Lolalot Skrevet 14. september 2023 #6 Skrevet 14. september 2023 Hvorfor gir ikke forskjellige loppemarked mye av tingene de ikke får solgt til bruktbutikkene da? 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #7 Skrevet 14. september 2023 Du var heldig og fikk solgt slike ting på finn. Har du noe særlig erfaring med finning? Eller er dette det eneste du har prøvd å selge? Noen ganger er man heldig, og får solgt/gitt vekk. Andre ganger ikke. Vi har solgt/gitt vekk MYE på finn de siste årene, ifbm flytting, oppussing, barn som vokser fra ting, osv. Og tro meg: Det er IKKE alt som er lett å få solgt/gitt vekk. Selv fine ting, og selv til en veldig billig penge. Vi var på gjenbruksstasjonen så nylig som et par uker siden, med ting vi måtte gi opp å bli kvitt via finn. En fin kommode fra ikea, ingen skader eller noe, nypris 1500 på ikea, vi prøvde først å selge, gikk ned og ned i pris, og la til slutt ut på nytt som gis vekk, men no takers. Dette selv midt i studenter-kommer-til-byn-sesongen. Et fint juleservise, en fin stol, et par brettspill, og ikke minst: en kjempefin barnevogn (!), nypris 13 000, med alt av ekstrautstyr (myggnett, regntrekk, koppholder, solskjerm) til en verdi av godt over 2000 kr, som det ikke er noe som helst galt med, umulig å bli kvitt. Du har LITT for stor tro på hvor lett det er å bli kvitt ting.. Om det var "bare" å selge det, så hadde folk gjort det, heller enn å gi det vekk gratis. Og hvordan vet du at det på loppemarkedet kastes? Jeg vet mange kjører det til gjenbrukshaller, veldedige organisasjoner, osv. Anonymkode: 587fc...bec 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #8 Skrevet 14. september 2023 Mt3 skrev (22 minutter siden): Men det kan en jo på bruktbutikker også. Skjønner TS tankegang, og selv om bruktbutikker helt sikkert kaster endel så er det helt sikkert mindre enn hva loppemarkeder kvitter seg med etter en helg. Her har en ordnet det slik at det på slutten av loppemarkedet er posesalg, og at bruktbutikker får plukke unna det de tror selger før resten går på dynga. Ja bruktbutikker er miljøvennlig og fint. De kaster ikke brukbare fine ting. Når ski sesongen var over så la de dette ut til 50kr stk. istedetfor å lagre eller kaste. Anonymkode: c69b1...94b 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #9 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Etter å ha organisert en del loppemarkeder så vil jeg nok si at det som kastes ville blitt kastet hos bruktbutikk også. Noen tror deres slitte ting har større verdi enn de som kjøper synes. Anonymkode: f91f8...b1a Hva med bøker? Juleservice? Bilder/malerier? Dette har jeg sett blitt kastet. Anonymkode: c69b1...94b 2
Beloved Skrevet 14. september 2023 #10 Skrevet 14. september 2023 Jeg elsker bruktbutikker, og hadde to store og fine i byen min inntil nylig. Da la den ene ned. Fordi den hadde for mye konkurranse fra den andre bruktbutikken? Nei. Fordi den hadde for mye konkurranse fra loppemarked? Nei. Fordi den hadde for mye konkurranse fra Finn? Bingo. Folk som gir bort alt mulig rart gratis på Finn ødelegger driftsgrunnlaget til både bruktbutikker og loppemarked, selv om de gjør en aldri så god gjerning. Så om du vil ha flere bruktbutikker, slutt å gi bort ting på Finn og donér heller til et loppemarked eller en bruktbutikk. Og loppemarkedene kaster faktisk ikke mye, hvis du ser det i volum i forhold til hvor mye de får inn. Da får jeg mye mer vondt inni meg av å se folk som tømmer dødsbo og kjører ALT rett på dynga. 3 3
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #11 Skrevet 14. september 2023 12 minutter siden, AnonymBruker said: Hva med bøker? Juleservice? Bilder/malerier? Dette har jeg sett blitt kastet. Anonymkode: c69b1...94b Bruktbutikker må også kaste. Dette vet jeg fordi jeg har kontor rett ved en bruktbutikk. Noen ting blir "aldri" solgt, så de må kaste for å få plass til nye ting. De har jo ikke ubegrenset med lagringsplass Her sier eieren at hun ikke tar inn barneklær utenom yttertøy i lange perioder, for det selger for lite Anonymkode: f91f8...b1a 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #12 Skrevet 14. september 2023 Både enig og uenig. En god del av det loppemarkedene får inn er det nok ingen som vil ha, og da er det ganske greit at det kastes. Poenget er at tingene bør få en «sjanse» til å bli sett og plukket opp. Jeg har opplevd å komme sent på søndag og fortsatt er står bøker i poser og esker stablet oppå hverandre, uten at det er satt ordentlig frem slik at folk kan gå over det. At slikt kastes er synd. Anonymkode: 39b5b...905 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #13 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du var heldig og fikk solgt slike ting på finn. Har du noe særlig erfaring med finning? Eller er dette det eneste du har prøvd å selge? Noen ganger er man heldig, og får solgt/gitt vekk. Andre ganger ikke. Vi har solgt/gitt vekk MYE på finn de siste årene, ifbm flytting, oppussing, barn som vokser fra ting, osv. Og tro meg: Det er IKKE alt som er lett å få solgt/gitt vekk. Selv fine ting, og selv til en veldig billig penge. Vi var på gjenbruksstasjonen så nylig som et par uker siden, med ting vi måtte gi opp å bli kvitt via finn. En fin kommode fra ikea, ingen skader eller noe, nypris 1500 på ikea, vi prøvde først å selge, gikk ned og ned i pris, og la til slutt ut på nytt som gis vekk, men no takers. Dette selv midt i studenter-kommer-til-byn-sesongen. Et fint juleservise, en fin stol, et par brettspill, og ikke minst: en kjempefin barnevogn (!), nypris 13 000, med alt av ekstrautstyr (myggnett, regntrekk, koppholder, solskjerm) til en verdi av godt over 2000 kr, som det ikke er noe som helst galt med, umulig å bli kvitt. Du har LITT for stor tro på hvor lett det er å bli kvitt ting.. Om det var "bare" å selge det, så hadde folk gjort det, heller enn å gi det vekk gratis. Og hvordan vet du at det på loppemarkedet kastes? Jeg vet mange kjører det til gjenbrukshaller, veldedige organisasjoner, osv. Anonymkode: 587fc...bec Jeg tror mange gir varer til loppemarked fordi de tror at de støtter en god sak og at alt blir solgt/gitt videre, når realiteten er at det ofte kastes. Eneste som gis videre til Fretex fra loppemarkedet her er klær. Jeg har korps barn og vi er midt i loppemarkedsesongen nå så derfor vet jeg det. Anonymkode: c69b1...94b 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #14 Skrevet 14. september 2023 Du ville ikke tro hvor mye søppel som gis bort til et loppemarked. Folk gir bort ødelagte kjøkkenting, brukt undertøy, sprukne bilderammer, ødelagte leker, puslespill som mangler brikker, bare en sko, klær med mugg, ødelagte bilseter osv. Og ting som er fine men dessverre så dårlig pakket inn at det blir ødelagt på vei til loppemarkedet. På loppemarkedet i korpset til ungene mine så har vi posesalg på slutten av søndagen. Posesalg av alle slag, både leker, bøker, dvd-er, klær, kopper og kar osv. Sånn får vi blitt kvitt mest mulig på slutten av dagen og må kaste litt mindre. I tillegg tar vi vare på gode lopper til neste marked, f.eks er det vanskelig å selge ski i mai, men det er stort marked for det i oktober så da tar vi vare på skiene til høstmarkedet om ingen har kjøpt dem på våren. Vi kaster mye bøker. Folk gir bort helt enorme mengder og vi klarer ikke selge unna. Men dette går som papir til resirkulering så det er relativt miljøvennlig. I tillegg kildesorterer endel annet. Målet er at konteineren med blandet avfall skal være minst mulig for det er det som er dyrt for oss og kaste. Noen år har vi vært heldige og fått noen som driver med klesinnsamling til å hente det som er igjen av klær slik at det kan gjenbrukes eller bli til filler og fyllstoff. Anonymkode: 521c0...352 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #15 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Du var heldig og fikk solgt slike ting på finn. Har du noe særlig erfaring med finning? Eller er dette det eneste du har prøvd å selge? Noen ganger er man heldig, og får solgt/gitt vekk. Andre ganger ikke. Vi har solgt/gitt vekk MYE på finn de siste årene, ifbm flytting, oppussing, barn som vokser fra ting, osv. Og tro meg: Det er IKKE alt som er lett å få solgt/gitt vekk. Selv fine ting, og selv til en veldig billig penge. Vi var på gjenbruksstasjonen så nylig som et par uker siden, med ting vi måtte gi opp å bli kvitt via finn. En fin kommode fra ikea, ingen skader eller noe, nypris 1500 på ikea, vi prøvde først å selge, gikk ned og ned i pris, og la til slutt ut på nytt som gis vekk, men no takers. Dette selv midt i studenter-kommer-til-byn-sesongen. Et fint juleservise, en fin stol, et par brettspill, og ikke minst: en kjempefin barnevogn (!), nypris 13 000, med alt av ekstrautstyr (myggnett, regntrekk, koppholder, solskjerm) til en verdi av godt over 2000 kr, som det ikke er noe som helst galt med, umulig å bli kvitt. Du har LITT for stor tro på hvor lett det er å bli kvitt ting.. Om det var "bare" å selge det, så hadde folk gjort det, heller enn å gi det vekk gratis. Og hvordan vet du at det på loppemarkedet kastes? Jeg vet mange kjører det til gjenbrukshaller, veldedige organisasjoner, osv. Anonymkode: 587fc...bec Det var litt forsøk på hersketeknikk fra deg , men jeg velger å svare. Jeg har mye erfaring og solgt mye på Finn. Jeg sier ikke at Finn skal overta for loppemarked, men at loppemarked er ille mtp alt som kastes (jeg er korps-mamma) så jeg synes det burde bli slutt på loppemarked eller at det organiseres annerledes. Giveren tror de gir ting til gjenbruk på loppemarked når realiteten er at mye aldri pakkes opp og over halvparten av fine ting kastes. Anonymkode: c69b1...94b 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #16 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du ville ikke tro hvor mye søppel som gis bort til et loppemarked. Folk gir bort ødelagte kjøkkenting, brukt undertøy, sprukne bilderammer, ødelagte leker, puslespill som mangler brikker, bare en sko, klær med mugg, ødelagte bilseter osv. Og ting som er fine men dessverre så dårlig pakket inn at det blir ødelagt på vei til loppemarkedet. På loppemarkedet i korpset til ungene mine så har vi posesalg på slutten av søndagen. Posesalg av alle slag, både leker, bøker, dvd-er, klær, kopper og kar osv. Sånn får vi blitt kvitt mest mulig på slutten av dagen og må kaste litt mindre. I tillegg tar vi vare på gode lopper til neste marked, f.eks er det vanskelig å selge ski i mai, men det er stort marked for det i oktober så da tar vi vare på skiene til høstmarkedet om ingen har kjøpt dem på våren. Vi kaster mye bøker. Folk gir bort helt enorme mengder og vi klarer ikke selge unna. Men dette går som papir til resirkulering så det er relativt miljøvennlig. I tillegg kildesorterer endel annet. Målet er at konteineren med blandet avfall skal være minst mulig for det er det som er dyrt for oss og kaste. Noen år har vi vært heldige og fått noen som driver med klesinnsamling til å hente det som er igjen av klær slik at det kan gjenbrukes eller bli til filler og fyllstoff. Anonymkode: 521c0...352 Posesalg på slutten er på alle loppemarkeder jeg har vært på her i Oslo, men synes at enkelte steder venter man alt for lenge med å starte posesalget; målet om å få inn noen kroner er tydeligvis viktigere enn å kaste minst mulig. På andre skoler begynner man derimot tidlig, slik at folk får tid til å fylle posene sine. Dessuten er det også forskjell på hva som skjer når markedet er slutt; noen steder blir man jaget ut presis ved stengetid, mens andre steder kan man forsyne seg gratis av det som blir igjen av for eksempel film eller musikk. Greit nok at foreldrene vil gå hjem, men verden hadde neppe gått under om man kunne ta med seg usolgte ting etter stengetid. Når det gjelder bøker, hadde Bolteløkka skole et marked etter skolestart, og i bokavdelingen var det et par bind av en verdenshistorie sikkert ingen ville finne på å kjøpe. Da jeg forleden sjekket bytteboksen i nærheten, fant jeg de samme bøkene der; flott gjort av loppemarkedet å gi dette videre. Poenget er at i stedet for å kaste helt brukbare bøker, er det langt bedre å gi dem bort til gjenbrukssentre eller lesekiosker; hvis dette hadde vært standard på alle loppemarkeder, kunne også jeg ha gitt bøker der, men så lenge jeg ikke vet om markedet kaster dette, foretrekker jeg å gi dem til et gjenbrukssenter - da får i alle fall noen bruk for bøkene. Å kaste en bok er en uting i mine øyne så lenge det er så mange muligheter til å levere den et sted der noen vil få bruk for den; litt respekt for litteratur må man ha. Anonymkode: 7d503...2d3 3
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #17 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det var litt forsøk på hersketeknikk fra deg , men jeg velger å svare. Jeg har mye erfaring og solgt mye på Finn. Jeg sier ikke at Finn skal overta for loppemarked, men at loppemarked er ille mtp alt som kastes (jeg er korps-mamma) så jeg synes det burde bli slutt på loppemarked eller at det organiseres annerledes. Giveren tror de gir ting til gjenbruk på loppemarked når realiteten er at mye aldri pakkes opp og over halvparten av fine ting kastes. Anonymkode: c69b1...94b Nei, det var ikke et forsøk på hersketeknikk. Du kom med ETT eksempel på at du hadde solgt noe på finn, og derfor stilte jeg et legitimt spørsmål om hvor mye erfaring du har med å selge/gi vekk på finn. Og igjen: at du har fått solgt ting på finn, betyr ikke at alt annet er lett å selge/gi vekk. Noen kan ha andre ting enn deg de trenger bli kvitt, noen kan bo andre steder i landet enn deg, osv. For eksempel endte vi opp med å måtte levere en helt fin sprinkelseng til brukthallen på gjenbruksstasjonen. Da jeg la den ut på finn, lå det ørten andre helt like senger ute, til både skampris og som gi-vekk. Og altså ingen som ville ha dem. Jeg la først ut sengen min til 200 (nypris ca 1500), og så til gi-vekk, og etter fire måneder var jeg fremdeles ikke blitt kvitt den. Når man ikke får solgt den, er alternativene å sette dem i brukthallen (noe man betaler 50 kr for å gjøre, og man må kjøre den dit selv - og om de ikke får noen til å ta det der heller, så brennes det... ), gi den til loppemarked (som kommer og henter ting helt gratis ofte), få en bruktbutikk til å ta imot det (og her er det faktisk vanskelig å få bruktbutikker til å ta imot ting, de har ikke plass til alt...). Anonymkode: 587fc...bec 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #18 Skrevet 14. september 2023 Mt3 skrev (6 timer siden): Men det kan en jo på bruktbutikker også. Skjønner TS tankegang, og selv om bruktbutikker helt sikkert kaster endel så er det helt sikkert mindre enn hva loppemarkeder kvitter seg med etter en helg. Her har en ordnet det slik at det på slutten av loppemarkedet er posesalg, og at bruktbutikker får plukke unna det de tror selger før resten går på dynga. Da har du tydeligvis bruktbutikker med mye bedre utvalg enn hva jeg har sett. De to som er i byen min har f.eks en liten seksjon for bøker, og sjeldent noe spennende. De har for det meste kun hele servicer, ikke stykket opp. De har relativt lite kjøkkenutstyr. De har også en høyere pris enn hva loppemarkeder har. Sesongpynt som jul/påske, har de svært sjeldent større utvalg enn ett lite bord, og kun i sesongen. Bruktbutikkene jeg har vært borti kaster mye, fordi de har så begrenset plass at de må kaste alt de ikke tror de får solgt raskt. Flere av dem tar ikke i mot esker med ting heller, de sorterer ut hva de vil ha, for å slippe kaste noe. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg tror mange gir varer til loppemarked fordi de tror at de støtter en god sak og at alt blir solgt/gitt videre, når realiteten er at det ofte kastes. Eneste som gis videre til Fretex fra loppemarkedet her er klær. Jeg har korps barn og vi er midt i loppemarkedsesongen nå så derfor vet jeg det. Anonymkode: c69b1...94b Jeg gir til loppemarked fordi jeg kan legge alt i en kasse, og slipper sortere, avtale henting og alt slikt. Alt i en kasse, inn i bilen, levere inn, ferdig. Det samme gjelder alle jeg kjenner som leverer til loppemarked. Ingen bryr seg hvem som egentlig får pengene, eller om ting blir videresolgt. Anonymkode: 0b318...516 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #19 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Posesalg på slutten er på alle loppemarkeder jeg har vært på her i Oslo, men synes at enkelte steder venter man alt for lenge med å starte posesalget; målet om å få inn noen kroner er tydeligvis viktigere enn å kaste minst mulig. På andre skoler begynner man derimot tidlig, slik at folk får tid til å fylle posene sine. Dessuten er det også forskjell på hva som skjer når markedet er slutt; noen steder blir man jaget ut presis ved stengetid, mens andre steder kan man forsyne seg gratis av det som blir igjen av for eksempel film eller musikk. Greit nok at foreldrene vil gå hjem, men verden hadde neppe gått under om man kunne ta med seg usolgte ting etter stengetid. Når det gjelder bøker, hadde Bolteløkka skole et marked etter skolestart, og i bokavdelingen var det et par bind av en verdenshistorie sikkert ingen ville finne på å kjøpe. Da jeg forleden sjekket bytteboksen i nærheten, fant jeg de samme bøkene der; flott gjort av loppemarkedet å gi dette videre. Poenget er at i stedet for å kaste helt brukbare bøker, er det langt bedre å gi dem bort til gjenbrukssentre eller lesekiosker; hvis dette hadde vært standard på alle loppemarkeder, kunne også jeg ha gitt bøker der, men så lenge jeg ikke vet om markedet kaster dette, foretrekker jeg å gi dem til et gjenbrukssenter - da får i alle fall noen bruk for bøkene. Å kaste en bok er en uting i mine øyne så lenge det er så mange muligheter til å levere den et sted der noen vil få bruk for den; litt respekt for litteratur må man ha. Anonymkode: 7d503...2d3 Nå er faktisk ikke grunnen til at Korps og andre organisasjoner arrangerer loppemarked at de ønsker å være så himla miljøvennlige og å unngå at ting kastes. Det er EN grunn til at så mange FRIVILLIGE bruker av tiden sin til å arrangere noe sånt. Og det er at de vil tjene penger til Korpset eller organisasjonen sin. Dette er altså inntektskilden til Korps. Dersom bruktbutikkene hadde ønsket å overta ting som ikke engang ble solgt på posesalget, når loppemarkedet var over, så hadde nok ethvert loppemarked vært åpne for det. Forutsatt at bruktbutikken var på, og fjernet det de skulle ha raskt og effektivt med en gang loppemarkedet var slutt. (Og kanskje betalte en symbolsk sum for å få lov.) For når et loppemarked for et Korps er over, så har det typisk blitt holdt på en skole. Og denne skolen skal være ryddet og rensket og klar for å ta imot elevene igjen mandag morgen. Altså må alle rester av loppemarkedet fjernes søndag kveld. Av de samme menneskene som rigget fredag kveld, og som solgte og rigget lørdag, og som har stått og solgt hele søndag. Hvis du tenker at det har verdi for Korpset og korpsforeldrene at de, etter en helg der de alle har jobbet 5 timer fredag etter jobb, 10 timer lørdag og 8 timer søndag, også skal pakke ting pent ned igjen, fylle sine privatbiler (eller en betale for leie av varebil/lastebil) og så bruke mandagen til å kjøre restene til en bruktbutikk... Da tror jeg du lever i en annen verden enn resten av oss. Jeg har sjelden erfart at det er igjen ting som ikke er sett på før de kastes etter et loppemarked. Der jeg har vært med, kan det være esker som ikke pakkes opp, men bare settes vekk, men innholdet er da vurdert som lite salgbart. Og veldig mye av det som kommer inn til loppemarked er verdiløst tull eller rent søppel. De fleste steder er det langt mellom de tingene som har reell verdi. Så her er det mange frivillige så går gjennom mye for å finne det som faktisk kan innbringe penger. Totalt sett er mesteparten av det som kastes etter et loppemarked, ting folk burde hatt vett til å kaste selv. Men om du mener det er et stort marked for disse tingene som blir til overs, så vil jeg foreslå at du forsøker å lage butikk av det. Tilby loppemarkeder at de kan kjøre restene til et sted du har, istedenfor på dynga. Og så tjener du masse på å selge alt på finn eller i din egen nettbutikk etterpå. Anonymkode: 137b4...58e 4
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #20 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg gav bort alt av kjøkkenting til en person, ikke en og en ting. Ryddet ut ulike tallerkner, kopper mm jeg ikke ville ha og tok bilde av det på kjøkkenbenken og la ut på Finn. Lagt ut som en pakke, ikke en og en ting. Under 2t etterpå var det hentet. Anonymkode: c69b1...94b Slik går an i sentrale strøk der det er mange folk å henvende seg til, på bygda går det tregere. SÅ da er loppis enklere, kjøp og hent på samme dag. I stedet for å gå i dagevis å vente på kjøpe skal hente. Anonymkode: 4b91b...cc3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå