Gå til innhold

Panikkangst som ikke gir seg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Desperat etter noe som hjelper, gått nå siden kl 04 og hyperventilert, grene, spydd, og vært skikkelig dårlig pga angsten. Dette går i sykluser på ca 15min. Kjente det også tidligere i natt men da var jeg på jobb og klarte å holde det på avstand til en viss grad. Nå er eg bare så sliten og trøtt etter alle angstanfallene at det eneste eg vil er å sove men det er en umulig oppgave akkurat nå. Har hatt en del angst tidligere men det er en stund siden nå, og de har alltid gitt seg etter 2-3 timer. Er desperat etter løsning, noen som har noen tips?

Anonymkode: b6b36...570

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du utskrevet noen medisiner? Om du har, ta de nå. Hvis ikke få en hastetime med fastlegen eventuelt påfyll av medikamenter ved hjelp av konsultasjon over telefon eller internett. 

Anonymkode: 71f8c...2f5

Skrevet

Har dessverre ikke noe medisiner som kan tas. Så da blir det eventuelt å høre med fastlegen om eg kommer til

ts

Skrevet

Det som hjelper meg best er å bli holdt rundt. Å få en skikkelig klem, altså. 

Så når jeg er alene så kan det hjelpe å pakke dobbeldyna stramt rundt kroppen, ta alt jeg har av puter og bygge en slags borg rundt meg. Og så bare la panikken komme til det går over. Noen ganger tar det få minutter, andre ganger tar det opp mot 6 timer. 

Anonymkode: 31006...c6a

Skrevet

Er det noe spesielt du er redd for? Hva utløser anfallene?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det som hjelper meg best er å bli holdt rundt. Å få en skikkelig klem, altså. 

Så når jeg er alene så kan det hjelpe å pakke dobbeldyna stramt rundt kroppen, ta alt jeg har av puter og bygge en slags borg rundt meg. Og så bare la panikken komme til det går over. Noen ganger tar det få minutter, andre ganger tar det opp mot 6 timer. 

Anonymkode: 31006...c6a

Takk for tips, men jeg takler ikke at noen holder meg i hånden en gang når det er sånn 😅

Skrevet
Fjellulven skrev (2 minutter siden):

Er det noe spesielt du er redd for? Hva utløser anfallene?

Nei, har i grunn aldri skjønt hva det kommer av

ts

• Hjerte 1
Skrevet

Behandling. Firedagersbehandling for angst.

Anonymkode: e7dac...8ed

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, har i grunn aldri skjønt hva det kommer av

ts

Har du kontakt med legen din? Ville snakket med han/hun om det og kanskje vurdert medisiner om du ikke går på det allerede. Har en slektning med lignende problemer og hun går f eks på sobril. Det kan hjelpe, men snakk med legen først.

Skrevet
Fjellulven skrev (1 minutt siden):

Har du kontakt med legen din? Ville snakket med han/hun om det og kanskje vurdert medisiner om du ikke går på det allerede. Har en slektning med lignende problemer og hun går f eks på sobril. Det kan hjelpe, men snakk med legen først.

Har kontakt med legen men hun er veldig lite villig til å skrive ut vanedannende medisiner, noe jeg kan forstå. 
ts

Skrevet

Snakk med legen igjen, og legg vekt på de fysiske plagene og hvordan det påvirker arbeidsevne. Det kan være hun er av typen som trenger den innfallsvinkelen.

Jeg har hatt angst, så jeg skjønner at det neste jeg sier kan være provoserende men sier det læll. Prøv å minne deg på at angsten ikke er farlig, bare la den fare over deg. Det fine med angstanfall er jo at de går over, så når du ikke får stoppet dem fra å komme så kan det være deilig å bare la dem herje seg ferdig når du vet at den går over. Jeg synes det er mye mer slitsomt å "hause seg opp" og stritte mot, enn å bare tenke "jaja, det er en sånn dag/natt" og bli ferdig med det.

Anonymkode: 84f00...b5c

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Snakk med legen igjen, og legg vekt på de fysiske plagene og hvordan det påvirker arbeidsevne. Det kan være hun er av typen som trenger den innfallsvinkelen.

Jeg har hatt angst, så jeg skjønner at det neste jeg sier kan være provoserende men sier det læll. Prøv å minne deg på at angsten ikke er farlig, bare la den fare over deg. Det fine med angstanfall er jo at de går over, så når du ikke får stoppet dem fra å komme så kan det være deilig å bare la dem herje seg ferdig når du vet at den går over. Jeg synes det er mye mer slitsomt å "hause seg opp" og stritte mot, enn å bare tenke "jaja, det er en sånn dag/natt" og bli ferdig med det.

Anonymkode: 84f00...b5c

16min i tlf kø og de hadde ikke flere akuttimer i dag, kunne prøve igjen i morgen. Eller bestille time på nett. 

Jeg vet at du har helt rett og prøver å si det til meg selv og snakket med mental helse to ganger i dag som også sier det men klarer liksom ikke det helt akkurat nå 🙈 

Skrevet

Har også slike som kommer fra ingensteder. Men jeg har alltid med meg sobril, får de også ute så greit å ha i vesken. Er man virkelig plaget med angst så skal da ikke legen være gnien på angstdempende, først hvis du ber om det for ofte legen burde være restriktiv.  

Jeg henter ut 30 annenhver mnd. Og til og med det er alt for lite for å misbruke det eller bli avhengig. 

Anonymkode: bd635...df0

Skrevet

(Jeg var på ferie nylig der jeg fikk panikkangst i flyet på vei ned og panikkangst på flyet på vei opp. På vei ned var det ei som satt ved siden av som sa jeg skulle fortelle henne 5 ting jeg kunne se, 4 ting jeg kunne høre, 3 ting jeg kunne lukte, 2 ting jeg kunne smake, og så at det ville gi seg etter 10 min- hvilket det gjorde. Brukte taktikken på vei opp i tillegg til et glass kaldt vann og det gikk over. Jeg kan også drikke varm melk, av en eller annen grunn er det veldig beroligende  <_<  )

Skrevet

Angstanfall er så grusomt at man får angst for nye anfall og da er det i gang. Det er som rier som kommer og når en topp, så dabber det av så fyrer den opp igjen. Slike episoder er forferdelig. 
Det som kan hjelpe er å spille på tlf og flytte fokus utover. Når man har den angsten kjenner man på det og tenker rundt det hele tiden. 
Så får man katastrofetanker og nye anfall kommer

Anonymkode: 6c7fb...4c6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...