Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var på tidlig ultralyd denne uken 10+4 og jordmor sa det mest sannsynlige er en gutt. Er ikke det veldig tidlig å si? Jeg trodde ikke det var forskjell på utviklingen så tidlig? Noen som har erfart om det stemmer eller ikke? Hørt at om de sier det er gutt, så kan det stemme mer enn om de sier det er jente? Men så tidlig? 

Anonymkode: cc2e7...f81

Skrevet

Nesten alle er gutt på den tiden, det vil si de ser ut som gutter. Jeg fikk også beskjed om det, men venter altså ei jente  :)

Anonymkode: 0c90c...2df

Skrevet

De skal vel egentlig ikke si kjønn, for du er over abortgrensen? 

Anonymkode: 186cf...f19

Skrevet

Haha, jeg fikk også beskjed om at jeg ventet to gutter av erfaren gynekolog i uke 11. Det var to jenter 😊

Anonymkode: ad207...fd7

Skrevet

Den eneste måten du kan vite sikkert er å ta NIPT test privat

Anonymkode: d0456...104

Skrevet

Det har jeg fått høre fra dyktige folk at er for tidlig ja, så synes det høres merkelig ut at hun faktisk sa det til deg. Kan hende det stemmer, men 10+4 er veldig tidlig! Burde i hvert fall være minimum en uke eller to senere for å kunne se noe med mer sikkerhet.

De kan se det fra uke 12 (eller i slutten av uke 11+*) med et veldig trent øye, men selv da kan det i enkelte tilfeller være for tidlig. Jeg fikk vite kjønn i uke 12+6 med stor sikkerhet og det stemte. Men det er jo faktisk veldig stor forskjell på uke 10 og nesten uke 13, da mye skjer på den fronten i denne perioden. 

Det er også (naturligvis) større usikkerhet jo tidligere man får vite kjønn. 

Anonymkode: c15f1...886

Skrevet

Det er altfor tidlig ja. 

Anonymkode: baeed...122

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De skal vel egentlig ikke si kjønn, for du er over abortgrensen? 

Anonymkode: 186cf...f19

Ja, kanskje ikke. Tror ikke jeg slo dem som typen til å skulle ta abort basert på hvilket kjønn det er😂 (som stemmer såklart, velkomment uansett)

Skrevet

Nesten alle er gutt på den tiden, det vil si de ser ut som gutter. Jeg fikk også beskjed om det, men venter altså ei jente  :)

Anonymkode: 0c90c...2df

Er det ikke motsatt? 🙈 at alle ser ut som jenter på den tiden? 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Jo. Alle starter ut som jenter, også utvikles det til jente/gutt fra 11+0 og utover. Noen gutter kan man se før uke 12, mens andre senere. Jente er vanskelig å vite helt sikker før 12+5 da det fortsatt er en liiiiten mulighet for at det er en sent utviklet gutt. 

Anonymkode: 3b5ec...b70

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jo. Alle starter ut som jenter, også utvikles det til jente/gutt fra 11+0 og utover. Noen gutter kan man se før uke 12, mens andre senere. Jente er vanskelig å vite helt sikker før 12+5 da det fortsatt er en liiiiten mulighet for at det er en sent utviklet gutt. 

Anonymkode: 3b5ec...b70

Så mest sannsynlig så må det stemme da, når de mener det ser ut som gutt?🙈

Skrevet

Vi var hos en gynekolog som visstnok er kjent for å være god til å se kjønn tidlig, i uke 11. Og han sa det var for tidlig. Alle fostre har forstadiet til det som skal bli kjønnsorganet, og det stikker ut. Så for en amatør, som meg, så det definitivt ut som gutt. Men det er vinkelen på utstikkeren som er viktig. Og så tidlig har den ikke fått riktig vinkel enda. Det ser oftest ut som jente på vinkelen, og for oss som ikke kan dette, ser det ut som gutt, fordi det altså definitivt er noe som stikker ut. Vi fikk beskjed om at vår hadde vært jente om vi hadde vært i uke 12, men at kanskje vinkelen var litt nærmere guttevinkel enn gjennomsnittet, derfor fikk vi gjetningen 40 % for jente, 60 % for gutt. Det var jente. 

Anonymkode: c59a3...d9e

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Vi var hos en gynekolog som visstnok er kjent for å være god til å se kjønn tidlig, i uke 11. Og han sa det var for tidlig. Alle fostre har forstadiet til det som skal bli kjønnsorganet, og det stikker ut. Så for en amatør, som meg, så det definitivt ut som gutt. Men det er vinkelen på utstikkeren som er viktig. Og så tidlig har den ikke fått riktig vinkel enda. Det ser oftest ut som jente på vinkelen, og for oss som ikke kan dette, ser det ut som gutt, fordi det altså definitivt er noe som stikker ut. Vi fikk beskjed om at vår hadde vært jente om vi hadde vært i uke 12, men at kanskje vinkelen var litt nærmere guttevinkel enn gjennomsnittet, derfor fikk vi gjetningen 40 % for jente, 60 % for gutt. Det var jente. 

Spennende! Nå var det faktisk gynekologen som visstnok også er veldig erfaren som selv sa at han tippet på gutt. Han la til at det var tidlig, men at han synes det så sånn ut. Og når han pekte på det som stakk ut mellom beina så så jeg jo hva han mente🙈

Skrevet

Bare slenger meg på dette! Det kalles nub theory. Både gutter og jenter har en liten «utstikker» (nub) i starten, men basert på vinkel så kan man kanskje si noe om kjønn.  Det krever et trent øye og som over her skriver - ikke helt sikkert da heller :)

Anonymkode: a37a8...085

Skrevet

Jeg var på TUL i uke 11 (11+5) og da kunne jordmor se at det er en gutt. Fikk dette bekreftet på OUL. Ble overrasket at det var mulig å se kjønn så tidlig, hadde forventet at de er litt mer forsiktige med hva de sier. Det var en jordmor på sykehus. Var ikke opptatt av kjønn i det hele tatt, og egentlig livredd for enda en MA. 

Anonymkode: 3f49b...3ba

Annonse
Skrevet

Nå er det ikke lov å opplyse om kjønn før uke 12 så det var svært overraskende gjort av en som skal være profesjonell. Uke 11 er uansett det absolutt tidligste man kan begynne å se kjønn på ultralyd og feilraten er høy. Og med tanke på at det er bare to kjønn og dermed 50% sjanse for å ha rett uansett kommer en del KG-brukere til å si at legen så rett kjønn kjempetidlig selv om vedkommende hadde gode sjanser til å si riktig kjønn om de så bare gjettet helt vilt. Så kanskje venter du gutt og kanskje ikke, nøyaktig det samme som hvem som helst kunne fortalt deg selv før ultralyden.

Anonymkode: e8cf8...b3d

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.9.2023 den 9.55):

Jeg fikk beskjed fra jordmor om at alle ser ut som gutter fordi kjønnet er ganske hovent på den tiden

Skrevet
Fame skrev (9 timer siden):

Jeg fikk beskjed fra jordmor om at alle ser ut som gutter fordi kjønnet er ganske hovent på den tiden

Hehe så mye forskjellig altså. Får vel bare vente i spenning på hva det blir 😃 gleder meg til å finne ut hvem som bor inni der

Skrevet

I uke 12 fikk jeg beskjed om at «det er i alle fall ikke åpenbart at det er en gutt». Det var en gutt. 

Anonymkode: 17ecc...014

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.9.2023 den 6.53):

Jeg var på tidlig ultralyd denne uken 10+4 og jordmor sa det mest sannsynlige er en gutt. Er ikke det veldig tidlig å si? Jeg trodde ikke det var forskjell på utviklingen så tidlig? Noen som har erfart om det stemmer eller ikke? Hørt at om de sier det er gutt, så kan det stemme mer enn om de sier det er jente? Men så tidlig? 

Jeg fikk vite at det mest sannsynlig var jente i uke 10+3 og det var det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...