Gå til innhold

Dere som er pårørende til en med demenssykdom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lenge kunne vedkommende bo hjemme etter diagnose var satt? Hvor lenge levde/ lever hen med diagnosen? 

Spør for jeg vet alt for lite om det, og har fått en nær som er blitt dement desverre. 

Anonymkode: 67d91...1c4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det spørs jo litt om diagnosen ble stilt sent eller tidlig og hvor lang kø det er for å få plass.

Min slektning har levd med diagnosen i 2 år, men har vist tegn på sykdom i 6 år. Når hun endelig fikk plass i bolig hadde hun hatt sterkt behov for plassen i minst ett år allerede. 

Anonymkode: 3986e...657

Skrevet

Jeg tror alle kommuner skal tilby pårørende kurs i demens, disse er veldig bra. Noen kommuner har også demensteam som gir god støtte til pårørende.

Selv har/hadde jeg to foreldre med demens. Den ene hadde Lewy´s legeme, og det gikk ca 3 år fra sykdommen ble tydelig til personen døde. Personen klarte seg ikke alene denne tiden, mye fordi Lewy´s legeme også ødelegger kroppslige funksjoner, slik at man plir pleietrengende.

Den andre har vaskulær frontallappdemens og klarer seg helt fint selv, 6 år etter de første symptomene.

Anonymkode: 8ef90...c01

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tror alle kommuner skal tilby pårørende kurs i demens, disse er veldig bra. Noen kommuner har også demensteam som gir god støtte til pårørende.

Selv har/hadde jeg to foreldre med demens. Den ene hadde Lewy´s legeme, og det gikk ca 3 år fra sykdommen ble tydelig til personen døde. Personen klarte seg ikke alene denne tiden, mye fordi Lewy´s legeme også ødelegger kroppslige funksjoner, slik at man plir pleietrengende.

Den andre har vaskulær frontallappdemens og klarer seg helt fint selv, 6 år etter de første symptomene.

Mitt familie medlem har mest sannsynlig frontallappdemens. Så hos personen du kjenner, er sykdommen stabil? Eller blir det litt verre hele tiden? Hos den jeg kjenner går det så opp og ned. En dag går det dårlig på morgenen, og på kvelden kan alt være som før.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mitt familie medlem har mest sannsynlig frontallappdemens. Så hos personen du kjenner, er sykdommen stabil? Eller blir det litt verre hele tiden? Hos den jeg kjenner går det så opp og ned. En dag går det dårlig på morgenen, og på kvelden kan alt være som før.

Min pårørende veksler fra dag til dag og time til time. Han blir verre dersom han blir sliten. Til å begynne med var det bare små ting, som at han glemte navn og ord, samt at personligheten endret seg litt. Pratet på loop, de samme tingene igjen og igjen. Nå, 6 år senere, har han lite interesse for andre enn seg selv. Han har også mistet sosiale sperrer, kan le av folk på gata og fortelle svært upassende ting. Han har begynt å miste relasjoner på grunn av ugrei oppførsel, som å seksualisere barnebarn eller klage høylydt på kirkeklokkene midt i en begravelse.

De siste to årene har glemsomheten også tiltatt. Jakten på nøklene er en dagligdags affære, passord glemmes raskere enn de skiftes og han finner ikke lenger frem på steder han burde være kjent.

Men fremdeles klarer personen å handle, lage mat og holde leiligheten i orden. Han holder seg ren og pen, er sosial og har livslyst. Det er ikke bare mørkt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvor lenge levde/ lever hen med diagnosen? 

Vær obs på at i de fleste kommuner er det svært vanskelig å få plass på sykehjem. Man får plass kanskje 1-2 år etter at det er prekært. Man må klare seg med hjemmesykepleie, GPS-sporing og hjemkjøring av mat. Resten må pårørende ta. 

Anonymkode: ca187...d89

• Nyttig 1
Skrevet

Min mormor bodde hjemme i 1-2 år etter at hun fikk påvist demens. Da fikk hun hjemmehjelp, levering av mat, vi handlet for/med henne etc. Etter en stund såg vi at hun ikke klarte seg alene mer, da fikk hun plass på et hjem for demente før hun ble flyttet til sykehjem. Hun levde ganske nøyaktig i seks år med demens og døde i sommer 83 år gammel. 

Anonymkode: d74d1...06d

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Min mormor bodde hjemme i 1-2 år etter at hun fikk påvist demens. Da fikk hun hjemmehjelp, levering av mat, vi handlet for/med henne etc. Etter en stund såg vi at hun ikke klarte seg alene mer, da fikk hun plass på et hjem for demente før hun ble flyttet til sykehjem. Hun levde ganske nøyaktig i seks år med demens og døde i sommer 83 år gammel. 

Anonymkode: d74d1...06d

Var hun syk lenge før hun fikk diagnosen? Hadde hun andre sykdommer?

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vær obs på at i de fleste kommuner er det svært vanskelig å få plass på sykehjem. Man får plass kanskje 1-2 år etter at det er prekært. Man må klare seg med hjemmesykepleie, GPS-sporing og hjemkjøring av mat. Resten må pårørende ta. 

Anonymkode: ca187...d89

Han er ikke så dårlig enda. Går helt fint å bo hjemme med hjemmesykepleie heldigvis enda.. han går seg ikke bort heller.

Skrevet

Dette er en stund siden, og hun bodde ikke i nærheten,så jeg fikk ikke med meg alt.

Men, det foregikk litt av hvert i heimen før hun flyttet på sykehjem i 2003. Hun døde i 2009. Da var hun 92 år. To år før hun døde ante hun ikke hvem noen i familien var. 

Skrevet

Det kommer veldig an på fra person til person. Hvor sykdommen kommer snikende klarer de å skjule det en god stund. Det er funksjonsnivået og graden som bestemmer om man klarer seg selv eller ei. 
Min far fikk slag og ble sendt på sykehus. Kom aldri hjem igjen. Han fikk vaskulær demens som kommer av slag, og den første tiden fikk han et korttidsopphold på sykehjem, da han satt i rullestol. Men demensen ble verre og de så at han ikke kunne klare seg selv. Da fikk han fulltidsplass. 

Anonymkode: 2e4bb...147

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...