AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #21 Skrevet 15. september 2023 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Nei. Men det må være gjentagende og komplekst, og jeg har aldri hørt om noen som har fått diagnosen uten at omsorgspersoner/partner har vært involverte. Sannsynligvis menes «verre» som i «mer komplisert og sammensatt». KPTSD kan også være vanskeligere å behandle enn ptsd. Anonymkode: a25f8...288 Det er nok vanligere å få komplekse traumer fra barndommen, fordi hjernen er i utvikling og erfaringer i barndommen former hjernen. Hvis man har en normalt utviklet hjerne med normal fryktrespons vil man både raskere reagere på uheldige relasjoner og man vil møte utfordringer med en sunn respons. Anonymkode: 22aac...f18 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #22 Skrevet 15. september 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): (K)PTSD er en angstdiagnose. K-en betyr at man har multitraumer tilbake i barndommen og problemer med relasjoner også. Anonymkode: 4e22d...c56 Det stemmer ikke. Anonymkode: a25f8...288
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #23 Skrevet 15. september 2023 31 minutter siden, AnonymBruker said: Det stemmer ikke. Anonymkode: a25f8...288 https://traumapractice.co.uk/what-is-the-difference-between-ptsd-complex-ptsd/ Anonymkode: 388e3...ec2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #24 Skrevet 15. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): https://traumapractice.co.uk/what-is-the-difference-between-ptsd-complex-ptsd/ Anonymkode: 388e3...ec2 Prøver du å hjelpe c56 med å underbygge hennes påstander? Linken du limer inn viser at jeg har rett. Anonymkode: a25f8...288
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #25 Skrevet 15. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Prøver du å hjelpe c56 med å underbygge hennes påstander? Linken du limer inn viser at jeg har rett. Anonymkode: a25f8...288 I noen sjeldne tilfeller KAN man kanskje få k-ptsd grunnet andre ting en barndomstraumer,men det vanligste er nettopp traumer fra barndom. Anonymkode: 089d9...7dd 1
Snop Skrevet 15. september 2023 #26 Skrevet 15. september 2023 Her var det utrolig mange merkelige og feil svar. 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #27 Skrevet 17. september 2023 On 9/16/2023 at 1:09 AM, Snop said: Her var det utrolig mange merkelige og feil svar. Det synes jeg virkelig ikke. Det er opplevelser, trolig fra førstehandsberetninger. Vil si at de forskjellige innspillene her inne har mye riktige beskrivelser i hva forskjellene består i. Det som er merkelig er å komme med en påstand og bare la den henge. Anonymkode: d5457...9f5 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #28 Skrevet 17. september 2023 Det å føle seg anspent og nervøs er symptomer på diagnosen. Anonymkode: a6782...33d
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #29 Skrevet 3. november 2023 AnonymBruker skrev (På 15.9.2023 den 5.33): Mye av psykiske diagnoser flyter over hverandre. Men angst kan komme av så mangt. Alt fra traumer til en sårbarhet man har med seg. Angst kan komme plutselig etter en tøff periode i livet. Problemet med angst er at man gjerne unngår situasjoner som utløste angsten, som igjen fører til angst for angsten. Så har man det gående. Noen har sosial angst, andre har agorafobi, noen panikk angst, osv. KPTSD er en mer kompleks diagnose der man har opplevd traumer over lang tid. Levd i traumer. PTSD får man ofte etter traumatiske hendelser som overgrep, dødsfall, mobbing o.l Men det er ikke enten eller. Noen har opplevd litt av alt i ulik grad. Å oppleve en traumatisk hendelse betyr ikke at man utvikler ptsd. symptomene er ofte sterk angst ved å tenke på opplevelsen, man unngår steder som minner på, Flash back, mareritt osv. EMDR er en god behandling som hjelper veldig mange og du kan bli kvitt plagene, eller dempet de såpass mye at du lever greit med lavt symptomtrykk Anonymkode: 6257c...ab5 Overgrep og mobbing som du legger under ptsd, kan absolutt føre til k-ptsd også. Anonymkode: a6782...33d
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #30 Skrevet 3. november 2023 Ebbeliten skrev (På 15.9.2023 den 15.10): Komplekse traumer er mye mer enn bare angst. Desintegrering, dissosiasjon, relasjonelle vansker, angst, depresjon, fysiske symptomer. Kjenner en med k-ptsd og og hen har ikke desintegrering, dissosiasjon eller fysiske symptomer. Anonymkode: a6782...33d
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #31 Skrevet 3. november 2023 AnonymBruker skrev (På 14.9.2023 den 3.35): Jeg klarer ikke finne noe sted som forklarer forskjellen på disse to diagnosene. Håper virkelig noen har en klok forklaring. Hva er forskjell på å ha kun angst og det å ga KPTSD? Er KPTSD en alvorlig grad av angst, noe som er enda verre ? Hvordan vite om man kun har angst eller om man har KPTSD ? Hva er forskjellen? Anonymkode: 5c137...e99 Kompleks ptsd er jo en traumelidelse. Hovedsymptomene er flashbacks, mareritt, unngåelse av triggere og altså generelle ptsd-symptomer. I tillegg var man traumatisert over tid, slik at det kan påvirke din relasjon til andre. Traumene ligger også ofte i barneårene når ptsd definerrd som kompleks. Men egentlig er det jo bare en ekstra alvorlig og omfattende ptsd. Angst er en angstlidelse. Det kan ha mange grunner, men er ikke en traumelidelse. Det betyr ikke at man nødvendigvis har hatt det så bra. Men å være traumatisert er ikke det samme som en dårlig barndom, for å si det enkelt. En dårlig barndom kan gi nesten alle psykiske lidelser. Angst kan jo være alt fra edderkoppfobi, til panikklidelse, til sosial angst osv. Egentlig litt rart å sammenlikne psykiske lidelser på denne måten. Du kan jo bare lese i dsm5, så ser du oversikt over kategoriene av psykiske lidelser. Traumelidelser og angstlidelser er to ulike kapitler. Men symptomer på alle psykiske lidelser kan overlappe. En traumatisert person kjenner jo på angst liksom. Men en psykolog eller psykiater utreder personen for å gi riktig diagnose slik at man får riktig behandling. Har man angst er det eksponeringsterapi som kan være best. En traumatisert person må først behandle traumene, ellers blir man retraumatisert og enda dårligere av eksponering. Anonymkode: 9c862...ed4 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #32 Skrevet 3. november 2023 AnonymBruker skrev (På 15.9.2023 den 11.03): Jeg har ikke fått diagnosen kptsd men jeg har relasjonstraumer. Hvis jeg får følelsen sinne, så bryter kroppen av og stopper reaksjon ved å gå i frys eller flukt og deretter overaktivering, eller jeg går i underakrivering og uttrykker følelse av tristhet uten at det er trist jeg er. Når jeg kjenner følelse av frykt så utrykker jeg glede utad, smiler. Siden disse følelser gjerne opptrer sammen med andre mennesker så har jeg tidligere blitt diagnostisert med sosial angst men kognitiv terapi har ikke virket så godt på meg da det er emosjonell flashbacks jeg kjenner på. Har hatt mye bedre virkning av emosjonsfokusert terapi. Anonymkode: 22aac...f18 Også er det jo sånn at man kan slite ganske mye, og få god hjelp av ulike behandlinger, uten at man oppfyller diagnosekriteriene for en bestemt sykdom. Anonymkode: 9c862...ed4 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #33 Skrevet 3. november 2023 AnonymBruker skrev (På 15.9.2023 den 11.22): (K)PTSD er en angstdiagnose. K-en betyr at man har multitraumer tilbake i barndommen og problemer med relasjoner også. Anonymkode: 4e22d...c56 Nei det er ikke en angstdiagnose. Det er en traumediagnose. Anonymkode: 9c862...ed4 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #34 Skrevet 3. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kjenner en med k-ptsd og og hen har ikke desintegrering, dissosiasjon eller fysiske symptomer. Anonymkode: a6782...33d Man vet jo sjeldent alt om andre personer. Jeg har kompleks ptsd, og er svært lukket til andre om min lidelse. Jeg har de klassiske inngripende ptsd symptomene, som flaschbacks, mareritt, isolasjon, unngåelse. Men også sterk dissosiasjon, mister følelsen i kroppen, får krampeanfall og endrer bevissthetstilstand. Og traumene gjentok seg over mange år som barn. Har en egen diagnose innenfor dissosiative lidelser. Og mitt inntrykk er at det er tilstedeværelsen av så omfattende dissosiasjon som gjør at min ptsd regnes som kompleks. Min psykiater sier at det at man kaller den kompleks, betyr bare at det er en ekstra alvorlig form for ptsd, som tar lengre tid å behandle. Ptsd kan jo også komme grunnet en enkelthendelse i voksen alder i et ellers friskt individ. Og et par behandlinger kan være nok til at man får det greit igjen. Så det er jo naturlig å ha ulike grader av denne sykdommen. Anonymkode: 9c862...ed4 3
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #35 Skrevet 3. november 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Man vet jo sjeldent alt om andre personer. Jeg har kompleks ptsd, og er svært lukket til andre om min lidelse. Jeg har de klassiske inngripende ptsd symptomene, som flaschbacks, mareritt, isolasjon, unngåelse. Men også sterk dissosiasjon, mister følelsen i kroppen, får krampeanfall og endrer bevissthetstilstand. Og traumene gjentok seg over mange år som barn. Har en egen diagnose innenfor dissosiative lidelser. Og mitt inntrykk er at det er tilstedeværelsen av så omfattende dissosiasjon som gjør at min ptsd regnes som kompleks. Min psykiater sier at det at man kaller den kompleks, betyr bare at det er en ekstra alvorlig form for ptsd, som tar lengre tid å behandle. Ptsd kan jo også komme grunnet en enkelthendelse i voksen alder i et ellers friskt individ. Og et par behandlinger kan være nok til at man får det greit igjen. Så det er jo naturlig å ha ulike grader av denne sykdommen. Anonymkode: 9c862...ed4 Hen er svært åpen om sine lidelser, så hvis hen hadde hatt de symptomene så hadde hen garantert sagt det. Jeg har dissosiert og hen visste ikke engang hva det var for noe. Anonymkode: a6782...33d
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #36 Skrevet 3. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hen er svært åpen om sine lidelser, så hvis hen hadde hatt de symptomene så hadde hen garantert sagt det. Jeg har dissosiert og hen visste ikke engang hva det var for noe. Anonymkode: a6782...33d Da har ikke vedkommende k-ptsd. Anonymkode: 089d9...7dd 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #37 Skrevet 3. november 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Da har ikke vedkommende k-ptsd. Anonymkode: 089d9...7dd Er det vanlig at alle med kptsd dissosierer? Anonymkode: a6782...33d
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #38 Skrevet 3. november 2023 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Er det vanlig at alle med kptsd dissosierer? Anonymkode: a6782...33d Nå var det flere punkter enn kun dissosiering som ble nevnt,men med det sagt er det ikke uvanlig med dissosiering nei. Anonymkode: 089d9...7dd
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #39 Skrevet 3. november 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er det vanlig at alle med kptsd dissosierer? Anonymkode: a6782...33d Poenget er at du framstiller kptsd som en litt lett diagnose. Og da går man litt i forsvar, siden man selv vet hvor alvorlig den er. Man får ikke kptsd av at foreldrene skiller seg, man får en smekk i ny og ne, har en litt avvisende mor og ble mobbet på skolen liksom. Og man får ikke diagnosen med mindre man virkelig er skikkelig syk. Har selv vært innlagt i årevis tilsammen. Dissosiasjon er ikke et eksklusjonskriterie, men det er svært vanlig for traumatiserte. Og det kan også skje ved andre diagnoser. Det er egentlig bedre at du faktisk leser i dsm5-guiden så lærer du diagnosekriteriene. Det er bare å Google. For det er skjøre mennesker du spør og det er lett å ta seg litt nær av at folk stiller spørsmålstegn ved alvorlighetsgrad på diagnoser. Anonymkode: 9c862...ed4 3
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #40 Skrevet 3. november 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Poenget er at du framstiller kptsd som en litt lett diagnose. Og da går man litt i forsvar, siden man selv vet hvor alvorlig den er. Man får ikke kptsd av at foreldrene skiller seg, man får en smekk i ny og ne, har en litt avvisende mor og ble mobbet på skolen liksom. Og man får ikke diagnosen med mindre man virkelig er skikkelig syk. Har selv vært innlagt i årevis tilsammen. Dissosiasjon er ikke et eksklusjonskriterie, men det er svært vanlig for traumatiserte. Og det kan også skje ved andre diagnoser. Det er egentlig bedre at du faktisk leser i dsm5-guiden så lærer du diagnosekriteriene. Det er bare å Google. For det er skjøre mennesker du spør og det er lett å ta seg litt nær av at folk stiller spørsmålstegn ved alvorlighetsgrad på diagnoser. Anonymkode: 9c862...ed4 På hvilke måter har jeg fremstilt det som en lett diagnose? Jeg har fortalt om en person som har fått den diagnosen, men som ikke vet hva dissosiering er, ikke har desintegrering eller fysiske symptomer. Hvis dette er å fremstille det som en lett diagnose, så får du skylde på den som gav personen diagnosen og ikke meg. Anonymkode: a6782...33d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå