AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #1 Skrevet 13. september 2023 Jeg var sykemeldt før sommeren for min ex som hadde utøved vold over flere år ble oppdaget og anmeldt. Jeg var så pass nedbrutt at jeg så ikke at han var voldelig mot meg. I tiden etter det brukte jeg all tiden på å skaffe barna hjelp til å bearbeide det som hadde skjedd, det var en lang kamp for barnevern, barnehus og politi avsluttet alt etter siktelse ble tatt ut, men etter timesvise samtaler fikk jeg tilslutt fastlegen med på å søke barna til bup for oppfølging. Med 4 barn som går til bup så blir jeg forståelig nok mye borte fra jobb. ex ble dømt å sitter i fengsel. nå er det skolestart, det er utviklingsamtalen, foreldremøte x4 møter i idrett og oppfølging på fritiden med idrett med kamper, Flaskeinnsamling og møter. Jeg ble også i går diagnostisert med kreft så må til behandling i neste uke, kjenner jeg gruer meg til å på nytt sykemelde meg, men kan ikke se at jeg skal klare alt pluss jobbe full tid, videre gnager bekymringen meg, hva skjer med barna? Far sitter jo i fengsel Anonymkode: 2686a...173 4
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #2 Skrevet 13. september 2023 Du har veldig mye å uroe deg for nå, så sil bort det minst viktige - jobben din. Den overlever og det er ingen som takker deg når du er helt på felgen. Mtp at du nylig har fått vite at du har kreft gir god grunn til sykemelding. Har du eller X familie som kan ta seg av barna mens du er i behandling? Eller har du noen venner som kan bidra? Hvor gamle er barna? Er de såpass store at de stort sett klarer å smøre seg mat selv, kle på seg osv? Ofte så løser det seg, så jeg håper det gjør det for dere også, bare du får tid på deg til å begynne å tenke på praktiske ting. Anonymkode: 20e19...8c8 1 2 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #3 Skrevet 13. september 2023 Sykemelding og jobben er det siste du skal bekymre deg for nå ❤️ Anonymkode: 8a35c...d6d 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #4 Skrevet 13. september 2023 Jeg tenker at du nå her én hovedjobb, og det er å holde deg friskest mulig for deg selv og dine barn. Om du nå ikke tar hensyn til deg selv og din egen helse, da er det langt større risiko for at du vil bruke mye lenger tid på å bli frisk etter behandling. Så for din egen del, for din helse og for dine barns del - ta den sykemeldingen med god samvittighet, det er din hovedjobb fremover når du går i behandling! Og du - snakk med sosionomen på sykehuse der du behandles og kreftsykepleier i kommunen din. De kan gi deg råd om hjelpemuligheter for deg fremover. Finnes Home Start der du bor - søk dem om hjelp. Hvis ikke, sjekk om Frivillighetssentralen eller kommunen kan ha lignende tilbud. Snakk med venner, familie, kollegaer, og hør om det er noen som kan avlaste noe med ungene. I den situasjonen du er i nå er mange redde for å trenge seg på. Så ikke vær redd for å være direkte i hva du ev. trenger hjelp og støtte til. F.eks.: - mor og far, fortell at du trenger at noen kan hjelpe deg med huset innimellom fremover, og også være hos deg og ungene i en-to-tre dager etter at du har hatt cellegift (hvis du skal ha det) - søsken, venninner, kollegaer: be om middager som kan fryses ned i porsjoner slik at de er enkle å lage for deg. Det hjelper mye å f.eks. hver uke få en kasserolle med nok mat til to middager. Om det er flere som kan gjøre noe slikt en gang i uken, så er det ikke ofte de trenger å gjøre det heller. Tilby deg å betale for den maten, om de lager dem, og tenk enkle, men sunne middager (lapskaus, kjøttsuppe, fiskesuppe, gryteretter, hjemmelaget fiskegrateng, pizzaer o.l.). - ellers er enkel og sunn middag å basere deg en god del på frossenblandinger fremover. I pose lapskausblanding, noe andre grønnsaker, litt buljong - så har du basis for både lapskaus og supper. Du kan også slenge alt i en stor ildfast form, ha over krydder og enten fløte eller tomatsaus, og så bare sette i ovnen. Har du fisk eller kjøttkaker/-boller eller lignende kan de legges på toppen, eller i bunn med grønnsaker over. Da bruker du 5 minutter på å tilberede. Egg i alle former og fasonger kan også være en god proteinkilde (kok mange egg i slengen, lag store porsjoner med eggerøre osv.). Tenk enkelt, men sunt og godt. - Ikke vær redd for å fortelle foreldrene til venner av dine barn om hva du går igjennom. Det er sikkert noen av dem som kan ha en eller to av barna dine på overnatting innimellom også, eller ta med en eller to på aktiviteter i helgene. Kanskje kan nettverket ditt sette opp en "vaktliste", hvem som kan hjelpe med hva når. Og du - ikke vær redd for å be om hjelp! Heller ikke å be om noen kan være med deg på sykehuset om du føler du trenger noen der. Folk er ofte veldig hjelpsomme, bare man åpner opp for at man trenger støtte selv også. Husk - din hovedoppgave og hovedjobb nå fremover, det er at du skal komme deg gjennom denne behandlingen på best mulig måte slik at du blir frisk. Du skal ikke være så "flink pike" at du kjører deg selv i grøfta fysisk og psykisk, for det går ikke bare utover deg selv, men også barna dine. Så din jobb fremover, det er å ta de valgene som er best for din helse! Anonymkode: 93b11...eb1 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #5 Skrevet 15. september 2023 Så sterk du er 💪🏼❤️ tenk på deg selv, barna og dere som familie. Jobben klarer seg. Anonymkode: 15fa0...8a1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #6 Skrevet 15. september 2023 Det er heldigvis ikke du men legen din som eventuelt sykemelder deg. Den vurderingen skal du ikke trenge å ta. Om du kjenner seg for syk til å jobbe kan du gå til legen og si det og de hva vedkommende foreslår. Det beste er kanskje gradert arbeid og ikke 0 eller 100% Anonymkode: bbdf1...9e7 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #7 Skrevet 15. september 2023 Det er legen som kan sykemelde deg. Du skal fortelle akkurat hvordan du har det til han eller henne ❤️ Helsa di og barna er viktigst. Resten kan du ta igjen seinere. Klem ❤️ Anonymkode: f799e...f0b
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #8 Skrevet 15. september 2023 Bare husk at hvis du holder ut til våren igjen, så har du et helt år du kan være sykemeldt. Anonymkode: 550e7...4f6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå