Gå til innhold

Er dette grei oppførsel? Kollega

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt inspirert av en annen tråd her om kollega. 

Jeg lurer på om dette er noe man må tåle?

Det oppstår ulike situasjoner der: 

-En vikar har begynt å gråte fordi kollegaen har gitt veiledning på en hard måte. Kollegaen selv mener at vikaren ikke tåler noen ting. Og snakket om at unge mennesker nå til dags ikke tåler så mye. Andre mener også at kollegaen er for streng. 
- Vi hadde vært på en samling der en foreleser brukte et ord som eksempel på noe negativt og at man heller burde si noe annet. Dette ordet bruker nok jeg ofte, og hver gang etter samlingen , og jeg har kommet i skade for å si ordet, avbryter kollegaen meg og sier husk at  du skal si…….!!!  for så å le og så får jeg ikke sagt det jeg skal. Første gang ok , men ikke 20. gang og jeg blir bare avbrutt. 
-Noen ganger kan kollegaen ha spurt om hvordan det går med et eller annet i privatlivet mitt. Jeg kan si at det ikke går så bra eller at det var godt å bli ferdig for nå er jeg så lei. Og så kan kollegaen respondere med at du tåler ikke så mye, hvordan kan du være lei av dette du har da ingenting å tenke på utenom det i livet ditt! Så står jeg der og bare, hva skjedde? Blir flau og klarer ikke si noe. 
-Kollegaen selv kan fint dra en spøk om noe jobbrelatert. Og folk ler.  En gang dro jeg en spøk om et prosjekt kollegaen var involvert i og kollegaen bryter ut mener du virkelig det , skal vi ikke jobbe for at det skal bli på best mulig måte???? Så blir jeg sittende der skamfull. Enda jeg mener kollegaen selv drar verre spøker. 
- Kollegaen er veldig flink i jobben sin. Og gjør jeg noe feil så er kollegaen raskt ute med å gi veiledning , men har en måte å gjøre det på så jeg føler jeg har sluppet en atombombe og ødelagt verden etterpå. Kan si sånn er det at du ikke gidder eller vet du ikke?? Dette er faktisk jobben din å kunne!!! Jeg er nyutdannet og tok meg selv i å være redd for å søke annen jobb pga tilbakemeldingene denne kollegaen gir meg, føler jeg er helt håpløs. Og ingen andre kollegaer sier noe. Leder sier at jeg gjør en grei jobb, men er kollegaen som gir flest tilbakemeldinger, uten at jeg vet hvorfor eller om det er kollegaen sin oppgave. 
- Kollegaen snakker ofte om andre kollegaer og alt de gjør feil. Når vi er alene. Og noen ganger sier kollegaen « jeg gjør egentlig aldri noe galt (sammenlignet med andre), men nå velger jeg å gjøre det på denne måten (som er feil/ enkleste utvei) denne gangen!  
- En gang sa jeg « jeg er sikkert treig nå, men hvordan skal jeg gjøre dette egentlig?». Hvorpå kollegaen sier bra du sier det selv, for dette burde du ha fått med deg! Uten noen form for humor. 
- En annen gang rykket jeg til og gjorde en slags grimase, eller jeg grøsset av en eller annen grunn. Noen dager senere sitter kollegaen å gjør rykninger og sier at «noen ganger får jeg tics av dette arbeidet altså» Alle ler. 

Det er flere slike småsituasjoner hver uke. Burde jeg skjerpe meg og tåle arbeidslivet? Er det slik det skal være?  

Ingen andre sier noe, bortsett fra vikaren som åpnet seg opp til meg og en jeg selv egentlig vet ikke alltid gjør en god jobb. Sistnevnte ble fly forbanna på kollegaen da hen fikk nok en beskyldning for å ikke gidde å gjøre jobben sin rett! Kollegaen selv bare lo og sa at ja fikk litt kjeft der, ja! 

Anonymkode: 17ed1...84e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, dette er ikke innenfor. Ta det opp med sjefen.

• Liker 1
Skrevet

Kan du, vikaren og den siste som blir utsatt for dette gå sammen og ta det opp med sjefen. Ev. sammen med verneombud.

Det kollegaen gjør er jo både mobbing + at personen skaper et ekstremt negativt arbeidsmiljø.

Om leder ikke tar tak i det ville jeg rett og slett bare søkt meg ny jobb.

Anonymkode: d7c2e...593

• Liker 1
Skrevet

Dette er et klassisk eksempel på en kollega som forsurer arbeidsmiljøet, og de andre flirer til de dårlige vitsene/bemerkningene hennes fordi de er redde for å bli det neste mobbeobjektet.

Dere som utsettes for dette bør snakke med nærmeste leder om saken.

Dessverre er det ofte sånn at ledere kan ha problemer med å sette seg i respekt, og de kan vise motvilje når det er en svært dyktig ansatt som de kanskje er redde for å miste eller komme på dårlig fot med. Hvis dere ser at sjefen ikke tar tilbakemeldinger fra dere seriøst, og kollegaen bare overstyrer og fortsetter på samme måte, ville jeg startet å se meg om etter en annen jobb. Et sånt giftig arbeidsmiljø vil bare bryte deg ned på sikt.

Anonymkode: 8e6a1...0aa

• Liker 1
Skrevet

Nei, dette er ikke normal oppførsel, og ikke noe dere skal finne dere i.

Vedkommende skaper et dårlig arbeidsmiljø, bruker hersketeknikker, og en del høres ut som det er på grensen til mobbing. Men antagelig såpass subtilt at vedkommende kan hevde det ikke er med vilje/at hen ikke henviste til deg/at du leser for mye inn i situasjonen (gaslighting) e.l.

Jeg ville begynt å dokumentere. Skriv ned dato og tidspunkt, og hva som ble sagt/gjort. Små episoder er ikke så lett å få gjort noe med i seg selv, men om man setter det i sammenheng med mange episoder over tid, er det lettere å synliggjøre for sjefen at vedkommende har en særdeles dårlig oppførsel overfor kolleger. Ha noe håndfast å slå i bordet med, gjerne samlet over tid og fra flere hold, om du får med noen du føler du kan stole på, og som opplever vedkommende på samme måte. Ta det til sjefen og verneombud, og krev at det gjøres noe for å forbedre arbeidsmiljøet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...