Gå til innhold

Det renner inn med gavekort fra overgriperen. Bruke dem og donere til veldedighet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du må jo ikke gi de bort til jul? Da får hjelpeorganisasjoner gjerne mye donasjoner, mens de hjelper folk hele året. :)

Finner sikkert noen lokale hjelp oss å hjelpe, eller noe?

Mange ideelle som kunne brukt de gavekortene til å kjøpe inn nødvendige ting til folk/familier de hjelper.

Nå rundt skolestart er det f.eks mange barnefamilier som trenger hjelp til nytt regntøy, vintertøy eller utstyr til speideren, fotball og slikt.

Anonymkode: 3df98...f41

Sirah skrev (1 minutt siden):

Jeg syntes det var en god ide og legge de under et sånt juletre :) Eventuelt en organisasjon som jobber med julegaver til vanskeligstilte. Tenk å glad en familie med dårlig råd blir for et gavekort på 1000kr! Superfin tanke TS når situasjonen først er som den er.

❤️

Jeg skal undersøke om det er noen hjelpeorganisasjoner i nærheten. Kirkens bymisjon, er det en aktuell kandidat? :) 

Anonymkode: 5af26...dcf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg skal undersøke om det er noen hjelpeorganisasjoner i nærheten. Kirkens bymisjon, er det en aktuell kandidat? :) 

Kirkens bymisjon gjør mye godt arbeide rundt om i landet ja :)

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Absolutt :) Her jeg bor er det flere organisasjoner som jobber med å samle inn donerte julegaver som de leverer ut til vanskeligstilte familier. Det er helt sikkert noen hos deg også, de dukker gjerne opp i lokalavisene i førjulstiden. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt røde kors, kirkens bymisjon eller noe lignende, de tar sikkert gjerne i mot og gir de til noen som trenger det!

Anonymkode: b7296...f96

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det har i årevis kommet gaver flere ganger i året. Jeg vil ikke ha noe som kommer fra det mennesket, så nå går alle gavene i søpla. Utfordringen er at det har kommet flere gavekort til en verdi av 1000kr. Jeg blir så jævlig forbanna hver gang noe sendes i posten. Som om vedkommende kan kjøpe seg ut av overgrepene i barndommen. Har lyst til å bare kaste gavekortene, som jeg har gjort med de andre gavene, men det er jo en ganske stor sum det er snakk om. Jeg klarer ikke  å bruke gavekortene, da det bare ville føltes som jeg gikk med klær jeg fikk fra overgriperen. 

Hva tenker dere om ideen om å kjøpe klær til 1000kr og så donere alt til et sånt juletre i desember som vil gi gavene til noen som trenger dem? Da blir jeg kvitt gavekortene og noen andre får gleden av klærne. Hva ville dere gjort? 

Kryss over din adresse, legg i postkasse på postkontor så de går i retur.

Anonymkode: df36d...fb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Kryss over din adresse, legg i postkasse på postkontor så de går i retur.

Anonymkode: df36d...fb3

Ts får dem ikke direkte i posten selv, de kommer via familiemedlemmer.

Anonymkode: c0427...83f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gir disse familiemedlemmene de videre når de vet de kommer fra voldtektsmannen og du ikke vil ha de?

Anonymkode: 8fa5b...7f0

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Innviklet, men gavene kommer ikke til min bostedsadresse, men til familie av meg. De mener jeg ikke kan returnere gavene. Tror heller ikke på at jeg har opplevd overgrep.

Faller på å kaste dem eller donere til veldedighet 

Overgriperen kjøper seg fri fra skyldfølelse hver gang du tar imot gaver. Unner du vedkommende å kjenne på slik lettelse uten et oppgjør? Og den familien din gjør det verre. Om du ikke makter å stå på for din egen del, kan du gi gaven i vedkommendes navn slik at et takkebrev kommer til rette vedkommende. Da blir det i det minste avklart at du personlig ikke tar imot gavene.

Anonymkode: e3c07...300

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvorfor gir disse familiemedlemmene de videre når de vet de kommer fra voldtektsmannen og du ikke vil ha de?

Anonymkode: 8fa5b...7f0

Kommer ikke noe vei her. De mener det bare er "en gave". Og snakker om hvor trist overgriperen synes det er å aldri få et takk. Familien min tror ikke på at jeg har vært utsatt for overgrep heller, så ikke lett å komme noe vei…

• Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Overgriperen kjøper seg fri fra skyldfølelse hver gang du tar imot gaver. Unner du vedkommende å kjenne på slik lettelse uten et oppgjør? Og den familien din gjør det verre. Om du ikke makter å stå på for din egen del, kan du gi gaven i vedkommendes navn slik at et takkebrev kommer til rette vedkommende. Da blir det i det minste avklart at du personlig ikke tar imot gavene.

Anonymkode: e3c07...300

Nei, jeg gjør ikke det. 
Mener du å gi gavene til noen andre hilsen * navnet på overgriperen, slik at de kan takke vedkommende for gaven? 
problemet her er jo at de kommer til å kontakte min familie og så begynner min familie med at jeg ikke kan holde på slik og at jeg "må tilgi". De skjønner ingenting, så jeg har bare gitt opp å fortelle noe som helst. Så tenker jeg må finne en løsning som familien min ikke får nyss i.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, jeg gjør ikke det. 
Mener du å gi gavene til noen andre hilsen * navnet på overgriperen, slik at de kan takke vedkommende for gaven? 
problemet her er jo at de kommer til å kontakte min familie og så begynner min familie med at jeg ikke kan holde på slik og at jeg "må tilgi". De skjønner ingenting, så jeg har bare gitt opp å fortelle noe som helst. Så tenker jeg må finne en løsning som familien min ikke får nyss i.

Det er ikke meg du siterer, men det er helt unødvendig at mottakerne skal takke overgriperen for gaven. Slike råd bør du ikke ta seriøst.

Gi bort dette til for eksempel Kirkens bymisjon, og/eller et Krisesenter eller lignende, og så er du ferdig med saken.

Anonymkode: 95b10...615

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det har i årevis kommet gaver flere ganger i året. Jeg vil ikke ha noe som kommer fra det mennesket, så nå går alle gavene i søpla. Utfordringen er at det har kommet flere gavekort til en verdi av 1000kr. Jeg blir så jævlig forbanna hver gang noe sendes i posten. Som om vedkommende kan kjøpe seg ut av overgrepene i barndommen. Har lyst til å bare kaste gavekortene, som jeg har gjort med de andre gavene, men det er jo en ganske stor sum det er snakk om. Jeg klarer ikke  å bruke gavekortene, da det bare ville føltes som jeg gikk med klær jeg fikk fra overgriperen. 

Hva tenker dere om ideen om å kjøpe klær til 1000kr og så donere alt til et sånt juletre i desember som vil gi gavene til noen som trenger dem? Da blir jeg kvitt gavekortene og noen andre får gleden av klærne. Hva ville dere gjort? 

1,3 mill kommentarer?! Gå på twitch.tv, der er det mange ensomme mennesker som finner noe de liker å se på mens de kan være sosiale i chat :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tbt skrev (1 minutt siden):

11,3 mill kommentarer?!! Gå på twitch.tv, der er det mange mennesker som finner noe de liker å se på mens de kan være sosiale i chat :) 

Endret av tbt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke meg du siterer, men det er helt unødvendig at mottakerne skal takke overgriperen for gaven. Slike råd bør du ikke ta seriøst.

Gi bort dette til for eksempel Kirkens bymisjon, og/eller et Krisesenter eller lignende, og så er du ferdig med saken.

Skal gjøre det :) 
Inntil jul igjen, hvor det antagelig kommer nye gavekort :balltre:

Vurderer å skrive et brev og si at jeg ikke ønsker noen flere gaver/gavekort eller noe annet fra dem, og at alt som sendes vil ende i søpla. Frister kanskje ikke å sende av gårde hundre og tusenvis av kroner hvis det går rett i søpla. Jeg vet ikke jeg. Dette har pågått i alle år og jeg holder på å klikke!

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som barn også ble det sendt julegaver. Etter overgrepene. Og jeg skammet meg og ville ikke ha gavene under treet med familien rundt. Er så lei av dette! Jul og bursdag som skal være hyggelig blir delvis ødelagt av å hver gang bli påminnet overgriperne

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår det er kjipt. Men jeg hadde nok brukt de. Kommer jo godt med. Men nå har jo ikke jeg vært i din situasjon da. 

Jeg hadde brukt de på mat, klær, frisør hvis det er mulig, gaver eller gitt bort gavekort i gave. Veldedighet er også fint. 

Er det noen du kan samarbeide med som du gir gavekortene til, og som du får pengene for? Så kan du donere summen til f.eks Stine Sofies stiftelse.

Anonymkode: 39ea8...973

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Skal gjøre det :) 
Inntil jul igjen, hvor det antagelig kommer nye gavekort :balltre:

Vurderer å skrive et brev og si at jeg ikke ønsker noen flere gaver/gavekort eller noe annet fra dem, og at alt som sendes vil ende i søpla. Frister kanskje ikke å sende av gårde hundre og tusenvis av kroner hvis det går rett i søpla. Jeg vet ikke jeg. Dette har pågått i alle år og jeg holder på å klikke!

Siden du bor på hemmelig adresse og gavene blir levert til familien din, kunne du bedt familien din om å bruke gavekortene selv og ikke sende gavekort eller gaver til deg.

Ellers kan det være en tanke å ikke gi disse personene noe som helst oppmerksomhet annet enn den lille stunden du praktisk bruker til å formidle gavekortene til Kirkens bymisjon. Det er bare flott at de får midler til disposisjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Siden du bor på hemmelig adresse og gavene blir levert til familien din, kunne du bedt familien din om å bruke gavekortene selv og ikke sende gavekort eller gaver til deg.

Ellers kan det være en tanke å ikke gi disse personene noe som helst oppmerksomhet annet enn den lille stunden du praktisk bruker til å formidle gavekortene til Kirkens bymisjon. Det er bare flott at de får midler til disposisjon.

Ja, det er også en mulighet 

De har vært behandlet som luft fra min side mer eller mindre siden jeg var 5 år gammel og overgrepene opphørte. Virker ikke som noe går inn. Skal bli en gledens dag den dagen de er borte😪

Ja, jeg tenker jo at det er en sum som kan komme andre til gode. Det er jo snakk om 1000kr , bør ikke kastes sånn egentlig. Bedre hvis det kan hjelpe noen i en vanskelig situasjon ❤️

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...