Gå til innhold

Det renner inn med gavekort fra overgriperen. Bruke dem og donere til veldedighet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har i årevis kommet gaver flere ganger i året. Jeg vil ikke ha noe som kommer fra det mennesket, så nå går alle gavene i søpla. Utfordringen er at det har kommet flere gavekort til en verdi av 1000kr. Jeg blir så jævlig forbanna hver gang noe sendes i posten. Som om vedkommende kan kjøpe seg ut av overgrepene i barndommen. Har lyst til å bare kaste gavekortene, som jeg har gjort med de andre gavene, men det er jo en ganske stor sum det er snakk om. Jeg klarer ikke  å bruke gavekortene, da det bare ville føltes som jeg gikk med klær jeg fikk fra overgriperen. 

Hva tenker dere om ideen om å kjøpe klær til 1000kr og så donere alt til et sånt juletre i desember som vil gi gavene til noen som trenger dem? Da blir jeg kvitt gavekortene og noen andre får gleden av klærne. Hva ville dere gjort? 

Anonymkode: 5af26...dcf

• Liker 1
  • Hjerte 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Return to sender.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det har i årevis kommet gaver flere ganger i året. Jeg vil ikke ha noe som kommer fra det mennesket, så nå går alle gavene i søpla. Utfordringen er at det har kommet flere gavekort til en verdi av 1000kr. Jeg blir så jævlig forbanna hver gang noe sendes i posten. Som om vedkommende kan kjøpe seg ut av overgrepene i barndommen. Har lyst til å bare kaste gavekortene, som jeg har gjort med de andre gavene, men det er jo en ganske stor sum det er snakk om. Jeg klarer ikke  å bruke gavekortene, da det bare ville føltes som jeg gikk med klær jeg fikk fra overgriperen. 

Hva tenker dere om ideen om å kjøpe klær til 1000kr og så donere alt til et sånt juletre i desember som vil gi gavene til noen som trenger dem? Da blir jeg kvitt gavekortene og noen andre får gleden av klærne. Hva ville dere gjort? 

Da er det jo bedre å donere gavekortet, slik at andre kan få kjøpe det de vil enn å kjøpe klær du ikke vet om noen andre vil ha en gang.

• Liker 25
  • Nyttig 4
Skrevet
Andro skrev (Akkurat nå):

Return to sender.

Innviklet, men gavene kommer ikke til min bostedsadresse, men til familie av meg. De mener jeg ikke kan returnere gavene. Tror heller ikke på at jeg har opplevd overgrep.

Faller på å kaste dem eller donere til veldedighet 

• Hjerte 3
Skrevet
Grüner skrev (1 minutt siden):

Da er det jo bedre å donere gavekortet, slik at andre kan få kjøpe det de vil enn å kjøpe klær du ikke vet om noen andre vil ha en gang.

Det var en fin tanke. Må bare passe på at det ikke har gått ut til jul da. Har bare ligget hos meg og samlet støv . Er snakk om flere gavekort fra samme person

• Liker 2
Skrevet

Hva de mener er ikke noe du trenger å ta hensyn til.
Du kan returnere dem.
Du kan også legge dem i en Fretex-boks.

• Liker 7
Skrevet

Jeg synes det er en god ide at du lar det komme andre til gode!

Og jeg ville selv ikke likt å bruke noe jeg fikk fra en slik ekling til meg selv..

Å sende tilbake til avsender ville jeg ikke gjort da avsender ikke fortjener å bli bekreftet som eksisterende ved å sende noe til hen. Et slik vesen er det ikke verdt å sende signaler til at man ikke vil ta imot engang.

Anonymkode: e84af...597

• Liker 9
  • Hjerte 1
Skrevet
Andro skrev (Akkurat nå):

Du kan returnere dem.

Det blir ganske konfliktfylt.. så jeg har bare tatt imot gavene og kastet dem når jeg har kommet hjem

• Hjerte 3
Skrevet
Andro skrev (1 minutt siden):

Du kan returnere dem.

Du kan ikke legge gavekort i en Fretex-boks.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg synes det er en god ide at du lar det komme andre til gode!

Og jeg ville selv ikke likt å bruke noe jeg fikk fra en slik ekling til meg selv..

Å sende tilbake til avsender ville jeg ikke gjort da avsender ikke fortjener å bli bekreftet som eksisterende ved å sende noe til hen. Et slik vesen er det ikke verdt å sende signaler til at man ikke vil ta imot engang.

Anonymkode: e84af...597

Det er nettopp det. Overgriperen er luft for meg. Gavene kommer i posten, null kommunikasjon mellom oss. Alt går i søpla. Uten om disse forbanna gavekortene som det faktisk er noe "verdi" i. 

• Hjerte 1
Skrevet

Synes det er en god idé å kjøpe gave og legge dem under et veldedighetstre 🎄

Da kommer det hvertfall noen til gode. 

Anonymkode: 0504f...d9a

• Liker 10
Skrevet

Både gavene og gavekortet kunne du bare lagt ut gratis på finn. Lagt det i postkassen eller utenfor døren og skrevet «førstemann til mølla». Er ikke værre enn det? 

Anonymkode: 5f7af...719

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Både gavene og gavekortet kunne du bare lagt ut gratis på finn. Lagt det i postkassen eller utenfor døren og skrevet «førstemann til mølla». Er ikke værre enn det? 

Anonymkode: 5f7af...719

Gavene er som regel bare noe ræl. Ingenting som noen egentlig trenger. Er jo mulig å legge gavekortene på Finn ja. Eller donere gavekort/klær. 

• Liker 2
Skrevet

Du kan også prøve å selge gavekortene. Legg de ut litt rimeligere enn verdien er på. Pengene kan du vippse f.eks til Barnekreftforeningen eller en annen organisasjon. 

Anonymkode: f7ac3...7dd

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du kan også prøve å selge gavekortene. Legg de ut litt rimeligere enn verdien er på. Pengene kan du vippse f.eks til Barnekreftforeningen eller en annen organisasjon. 

Anonymkode: f7ac3...7dd

Det var ikke dumt :) 

Skrevet

Kanskje du kan søke om brev-og besøksforbud? Selv om vedkommende ikke er til fare for deg den dag i dag, og til og med angrer, kan alle disse henvendelsene være retraumatiserende for deg for hver gang det kommer en gave fra denne personen, blir du jo minnet på personen og overgrepene.

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet

Hvis du returnerer dem så opprettholder du kontakten. Det virker som du har funnet en god løsning 

Anonymkode: d4ac7...52c

• Liker 1
Skrevet
Grüner skrev (1 minutt siden):

Kanskje du kan søke om brev-og besøksforbud? Selv om vedkommende ikke er til fare for deg den dag i dag, og til og med angrer, kan alle disse henvendelsene være retraumatiserende for deg for hver gang det kommer en gave fra denne personen, blir du jo minnet på personen og overgrepene.

Grunnen til at brevene og gavene ikke kommer til meg er fordi jeg lever på skjult adresse pga disse menneskene (2 overgripere). Tror ikke det er noe anger å spore. Den ene overgriperen er blottet for all selvinnsikt og skjønner ikke at hun har gjort noe som helst galt. 
Har søkt om besøksforbud tidligere, men uten å få det. Å så blir det brukt imot meg at henvendelsene ikke kommer direkte til meg, men til min familie..

• Hjerte 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det var en fin tanke. Må bare passe på at det ikke har gått ut til jul da. Har bare ligget hos meg og samlet støv . Er snakk om flere gavekort fra samme person

Du må jo ikke gi de bort til jul? Da får hjelpeorganisasjoner gjerne mye donasjoner, mens de hjelper folk hele året. :)

Finner sikkert noen lokale hjelp oss å hjelpe, eller noe?

Mange ideelle som kunne brukt de gavekortene til å kjøpe inn nødvendige ting til folk/familier de hjelper.

Nå rundt skolestart er det f.eks mange barnefamilier som trenger hjelp til nytt regntøy, vintertøy eller utstyr til speideren, fotball og slikt.

Anonymkode: 3df98...f41

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg syntes det var en god ide og legge de under et sånt juletre :) Eventuelt en organisasjon som jobber med julegaver til vanskeligstilte. Tenk å glad en familie med dårlig råd blir for et gavekort på 1000kr! Superfin tanke TS når situasjonen først er som den er.

❤️

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...