Gå til innhold

Hvordan får man slettet deler av journalen hos legen? Noen med erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir takknemlig for å høre andres erfaring

Anonymkode: 99368...2ca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det får man ikke.

I teorien kan man kreve slettet opplysninger som er beviselig feil, men i praksis er det umulig. Beste de kan gjøre er å skrive et tillegg.

Anonymkode: 23c1e...df9

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det får man ikke.

I teorien kan man kreve slettet opplysninger som er beviselig feil, men i praksis er det umulig. Beste de kan gjøre er å skrive et tillegg.

Anonymkode: 23c1e...df9

Men det står at man har rett på det? Om det som står er belastende for eks eller ikke er relevant lenger for videre hjelp?

Skrevet

Som den ene sier, i teorien skal man kunne få slettet feilinformasjon i journal.

I praksis skjer ikke dette.

Jeg har forsøkt to ganger.

Første gang skrev legen i feil journal, om pasienten jeg møtte på vei inn (legen fortalte meg at det gjaldt pasienten før...) at jeg var meget tung rusmisbruker (med store bokstaver). Fordi legen hadde gått ut av journalen og så gått inn igjen, så kunne han ikke bare slette det. Derfor skrev han under dette - med vanlige små bokstaver - "ovennevnte gjelder selvfølgelig ikke denne pasienten, feil".

Jeg klaget til Statsforvalteren, som ikke ga meg medhold fordi "legen har rettet det opp". Helt tragisk, for når jeg har byttet lege eller kommet til sykehus - hva tror du legene som har skummet gjennom journalen min husker? Det er i hvert fall ikke det legen skrev med små bokstaver. Dette må jeg så forklare igjen og igjen og igjen. Og tross dette har leger da en tendens til å huske meg som "hun som er meget tung rusmisbruker selv om det ikke synes utad" (det siste stod nemlig også i den feilføringen, med store bokstaver).

Andre gangen var en psykolog som mer eller mindre bokstavelig talt sov seg gjennom den ene timen jeg var der. Hun hadde journalført masse jeg aldri hadde sagt, hun hadde nesten konsekvent journalført det motsatte av hva jeg svarte på spørsmål, og på dette grunnlaget mente hun at hun kunne stille flere alvorlige psykiske diagnoser og anbefalte svært heftig medisinering av meg. Jeg ba derfor om en ny utredning et annet sted, som konkluderte med at jeg ikke feiler noe psykisk, at jeg kun er fysisk syk, og at det ikke er noe som helst sannhet i det første psykolog skrev og overhodet ingenting som tydet på noen av de diagnosene hun hadde satt, og heller ikke andre psykiske diagnoser. Så forsøkte jeg å få journalnotat og diagnoser første psykolog satte slettet fra journal. Da fikk jeg til slutt "skjult" dem. Men at noe er skjult journalføres... Og med det må man så sitte og forklare nye leger hva og hvorfor det er skjult - og så blir jeg mistenkeliggjort "for det kan jo være noe i det likevel".

Pasientrettigheter er en vits!

Men for din egen del ville jeg uansett ha forsøkt å få slettet eller skjult det som står som er feil. For om ikke annet markerer det for din egen del at du har stått opp for deg selv.

Lykke til!

Ps - du kan forsøke å få Pasientombudet til å hjelpe deg, ev. advokat, om du har mulighet til det.

Anonymkode: 68935...ff4

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Som den ene sier, i teorien skal man kunne få slettet feilinformasjon i journal.

I praksis skjer ikke dette.

Jeg har forsøkt to ganger.

Første gang skrev legen i feil journal, om pasienten jeg møtte på vei inn (legen fortalte meg at det gjaldt pasienten før...) at jeg var meget tung rusmisbruker (med store bokstaver). Fordi legen hadde gått ut av journalen og så gått inn igjen, så kunne han ikke bare slette det. Derfor skrev han under dette - med vanlige små bokstaver - "ovennevnte gjelder selvfølgelig ikke denne pasienten, feil".

Jeg klaget til Statsforvalteren, som ikke ga meg medhold fordi "legen har rettet det opp". Helt tragisk, for når jeg har byttet lege eller kommet til sykehus - hva tror du legene som har skummet gjennom journalen min husker? Det er i hvert fall ikke det legen skrev med små bokstaver. Dette må jeg så forklare igjen og igjen og igjen. Og tross dette har leger da en tendens til å huske meg som "hun som er meget tung rusmisbruker selv om det ikke synes utad" (det siste stod nemlig også i den feilføringen, med store bokstaver).

Andre gangen var en psykolog som mer eller mindre bokstavelig talt sov seg gjennom den ene timen jeg var der. Hun hadde journalført masse jeg aldri hadde sagt, hun hadde nesten konsekvent journalført det motsatte av hva jeg svarte på spørsmål, og på dette grunnlaget mente hun at hun kunne stille flere alvorlige psykiske diagnoser og anbefalte svært heftig medisinering av meg. Jeg ba derfor om en ny utredning et annet sted, som konkluderte med at jeg ikke feiler noe psykisk, at jeg kun er fysisk syk, og at det ikke er noe som helst sannhet i det første psykolog skrev og overhodet ingenting som tydet på noen av de diagnosene hun hadde satt, og heller ikke andre psykiske diagnoser. Så forsøkte jeg å få journalnotat og diagnoser første psykolog satte slettet fra journal. Da fikk jeg til slutt "skjult" dem. Men at noe er skjult journalføres... Og med det må man så sitte og forklare nye leger hva og hvorfor det er skjult - og så blir jeg mistenkeliggjort "for det kan jo være noe i det likevel".

Pasientrettigheter er en vits!

Men for din egen del ville jeg uansett ha forsøkt å få slettet eller skjult det som står som er feil. For om ikke annet markerer det for din egen del at du har stått opp for deg selv.

Lykke til!

Ps - du kan forsøke å få Pasientombudet til å hjelpe deg, ev. advokat, om du har mulighet til det.

Det hørtes jo helt vilt ut 😳 leit å høre du må gjennom så mye styr da! Jeg skjønner ikke hvorfor de skal være så vanskelige på det? Man kommer liksom like langt og om det står det er skjult... 🤦‍♀️ som du sier, da må det forklares og. Jeg håper det ordner seg for deg, og takk for svar.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det hørtes jo helt vilt ut 😳 leit å høre du må gjennom så mye styr da! Jeg skjønner ikke hvorfor de skal være så vanskelige på det? Man kommer liksom like langt og om det står det er skjult... 🤦‍♀️ som du sier, da må det forklares og. Jeg håper det ordner seg for deg, og takk for svar.

For meg har det fulgt meg, jeg har blitt mistenkeliggjort, viktige utredninger ble trenert av legene osv., så jeg har gitt opp helsevesenet når det kommer til det som feiler meg. Jeg går om jeg trenger akutthjelp eller bestemte undersøkelser, men orker ikke å kjempe mot de som egentlig skal være der for å hjelpe. Jeg går en sjelden gang og får tatt blodprøver som jeg så må vurdere selv, for jeg har ingen leger som kan å gjøre det. Heldigvis har jeg satt meg inn i ting selv, så jeg kan selv vurdere det som må regnes ut og ses i sammenheng.

Men jeg håper du tar tak i dette for din del, for uansett om du får slettet eller ei, så gjør det godt å vite at man i det minste har gjort det man kan for å hjelpe seg selv. Lykke til! Og du, få hjelp av Pasientombudet, jeg tror du møter mer samarbeidsvilje når legene må forholde seg til Pasientombudet.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Blir takknemlig for å høre andres erfaring

Min lege skrev ganske sinnsyke ting om meg, sendte meg til psykolog på grunnlag av egne løgner. Jeg fullførte timene hos psykologen som skrev et brev til legen om at dette var helt feil. Skriv hos legen blir ikke borte, men psykologens utskrift vinner over legens skriv. 

Som jeg sa til psykologen, legen min stresser hit og dit de 5 minuttene jeg er innenfor døren. Hvor mye får hun med seg? 

Så har mange flere lagt inn klager på denne legen i etterkant. Men det hun skrev om meg er så stygt at jeg ikke tør å gå til leger mer. 

Anonymkode: e8a50...533

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min lege skrev ganske sinnsyke ting om meg, sendte meg til psykolog på grunnlag av egne løgner. Jeg fullførte timene hos psykologen som skrev et brev til legen om at dette var helt feil. Skriv hos legen blir ikke borte, men psykologens utskrift vinner over legens skriv. 

Som jeg sa til psykologen, legen min stresser hit og dit de 5 minuttene jeg er innenfor døren. Hvor mye får hun med seg? 

Så har mange flere lagt inn klager på denne legen i etterkant. Men det hun skrev om meg er så stygt at jeg ikke tør å gå til leger mer. 

Anonymkode: e8a50...533

Men får ikke du heller slettet dette, selv om det var legen sin feil? Det ødelegger jo hele tillitten til å stole på å snakke med leger da igjen.

Skrevet

Man får slettet beviselige feil. Null problem. Men det er faktisk en prosess du må starte. Å sutre på KG er ikke en del av prosessen.

Anonymkode: 8f67a...3ab

Skrevet

Journalen slettes etter ti år. 

Anonymkode: dc761...a6e

• Nyttig 1
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker said:

Om personen er død ja. Ikke om man er i livet. 

Anonymkode: b3603...c57

• Liker 1
Skrevet

Partneren min har fått slettet mye. Men det kostet en del innsats.

Anonymkode: 143d8...c08

Skrevet

Man får slettet ganske mye om man insisterer :) 

Anonymkode: 24b62...b43

Skrevet

Jeg ba om 20

år gammel journal i sommer og fikk det i papirvariant. Altså ikke slettet etter ti år

Anonymkode: fa371...71c

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det gjelder kun psykologjournaler og ikke legejournaler! Og det er ti år etter endt behandling!

Anonymkode: 85186...eeb

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det gjelder kun psykologjournaler og ikke legejournaler! Og det er ti år etter endt behandling!

Anonymkode: 85186...eeb

Bare journaler hos privatpraktiserende og avtalespesialister. Journaler fra sykehus, herunder ABUP, DPS eller annen offentlig voksenpsyk slettes ikke.

Skrevet

Er vel bare legen som har journalen.. hvis man bytter legekontor så kommer ikke journalen automatisk med over. Så da starter man med blanke ark?

Det er ihvertfall min erfaring 

Anonymkode: ce3b1...fb8

Skrevet

Man har i teorien rett til å få deler av journalen slettet av bestemte grunner, jfr helsepersonelloven § 43, men i praksis avslås avslås alltid forespørsler om sletting. Dessuten er dagens elektroniske journalsystemer laget slik at det er umulig å slette noe. Det kan lages et nytt journalnotat, men det gamle blir alltid liggende der og kan hentes frem av personer med de rette tilgangene. 

Anonymkode: 57c01...687

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...