AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #1 Skrevet 13. september 2023 Hun er snart 10 mnd. Hun hater å være på gulvet, jeg må bære hele tiden. Jeg prøver å sette hun på gulvet, finner alltid forskjellige leker hver dag, bytter på leker osv. hun leker med de i kanskje 5 min før hun kryper bort og henger i foten min. Jeg får ikke laget frokost, middag eller gjør noe uten at hun henger i beina. Jeg pleier å ta hun i bæreselen men synes det er tungt hele dagen.Jeg sitter veldig mye på gulvet med hun, men må få gjort andre ting også.. idag ble jeg irritert og sa litt surt «nå må jeg få gjort meg ferdig!!» og satt hun ned, og måtte bare gå litt bort for å puste. Og jeg har sååå dårlig samvittighet for det. Hun så så trist ut. Er jo bare 9mnd og skjønner ikke hvordan jeg klarer å bli irritert da.. Sitter dere å leker med baby hele tiden når dere er hjemme? Hvordan får dere til å lage frokost, lunsj og middag ? Jeg får det såklart til, men jeg blir bare irritert og lei. For jeg stresser med å underholde hun, bære hun, og har jeg hun i bæreselen så skal hun bare ta alt jeg holder på med når jeg lager mat🤦🏼♀️ tips?! blir dere sint/irritert?? Anonymkode: fa574...d76
Mezzosoprena Skrevet 13. september 2023 #2 Skrevet 13. september 2023 Ble både sint og sur og irritert - dessuten trenger du faktisk ikke å underholde henne hele tiden. Hvordan tenker du at hun skal lære at hun av og til må finne på noe selv? At mamma må lage mat, vaske klær eller hva det måtte være? Ok, så surver og sutrer hun, men det har hun ikke vondt av. Og selv om hun kanskje ikke forstår det, snakk med henne - fortell henne hva som skjer og ta henne med på det, men vær også litt sta på at akkurat nå må du faktisk vente litt fordi jeg skal...(det du skal gjøre). 2 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #3 Skrevet 13. september 2023 Mezzosoprena skrev (1 minutt siden): Ble både sint og sur og irritert - dessuten trenger du faktisk ikke å underholde henne hele tiden. Hvordan tenker du at hun skal lære at hun av og til må finne på noe selv? At mamma må lage mat, vaske klær eller hva det måtte være? Ok, så surver og sutrer hun, men det har hun ikke vondt av. Og selv om hun kanskje ikke forstår det, snakk med henne - fortell henne hva som skjer og ta henne med på det, men vær også litt sta på at akkurat nå må du faktisk vente litt fordi jeg skal...(det du skal gjøre). Takk for svar. Så det er faktisk greit å ikke ta hun opp hver gang hun ligger å henger i beina mine ? Jeg får jo vondt av hun om jeg ikke tar hun opp. Men når jeg gjør det og ikke får gjort noe så blir jeg irritert for det også. Føler jeg må legge vekk alt husarbeid osv for å kun leke med hun hele dagen. Hva gjør andre? 🤷🏼♀️ Jeg er veldig mye alene, og er sliten og trøtt men vil bare gjør alt det beste for hun. Vil helst sove når hun sover på dagen, men da får jeg ikke laget mat til hun står opp, eller gjort husarbeid i fred.. så da får jeg ingen pause før rundt 9 tiden om kvelden da hun sover. Men det er vell sikkert normalt. Anonymkode: fa574...d76
Mezzosoprena Skrevet 13. september 2023 #4 Skrevet 13. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk for svar. Så det er faktisk greit å ikke ta hun opp hver gang hun ligger å henger i beina mine ? Jeg får jo vondt av hun om jeg ikke tar hun opp. Men når jeg gjør det og ikke får gjort noe så blir jeg irritert for det også. Føler jeg må legge vekk alt husarbeid osv for å kun leke med hun hele dagen. Hva gjør andre? 🤷🏼♀️ Jeg er veldig mye alene, og er sliten og trøtt men vil bare gjør alt det beste for hun. Vil helst sove når hun sover på dagen, men da får jeg ikke laget mat til hun står opp, eller gjort husarbeid i fred.. så da får jeg ingen pause før rundt 9 tiden om kvelden da hun sover. Men det er vell sikkert normalt. Anonymkode: fa574...d76 Selvfølgelig er det greit at du ikke tar henne opp hele tiden - nå er hun 10 måneder så jeg regner med at du kjenner henne såpass at du vet om hun surver eller om hun griner fordi det faktisk er noe galt. Jeg forstår ikke helt når det ble en ting at foreldre skal leke med barna sine hele tiden? Dette er noe de må lære seg selv - ikke hele tiden og ikke over veldig lang tid om gangen - men jeg satte i gang en lek, drev med mine ting, kikket innom og lekte bittelitt - fortsatte med mine ting - repeat... Hun fikk også være med å "hjelpe" meg med voksenting, noe som er veldig stas allerede fra de er veldig små... 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #5 Skrevet 13. september 2023 Mezzosoprena skrev (2 minutter siden): Selvfølgelig er det greit at du ikke tar henne opp hele tiden - nå er hun 10 måneder så jeg regner med at du kjenner henne såpass at du vet om hun surver eller om hun griner fordi det faktisk er noe galt. Jeg forstår ikke helt når det ble en ting at foreldre skal leke med barna sine hele tiden? Dette er noe de må lære seg selv - ikke hele tiden og ikke over veldig lang tid om gangen - men jeg satte i gang en lek, drev med mine ting, kikket innom og lekte bittelitt - fortsatte med mine ting - repeat... Hun fikk også være med å "hjelpe" meg med voksenting, noe som er veldig stas allerede fra de er veldig små... Ja det er kun pga hun vil opp og gå, eller bli bært. Ikke noe galt. Men jeg sliter veldig med at jeg takler veldig dårlig at hun blir lei seg eller klager. Da stresser jeg. Syns synd i hun🤦🏼♀️ jeg har prøvd det så mange ganger, finner leker, nye leker, leker litt med hun, fortsetter med mitt. Men hjelper ikke. Anonymkode: fa574...d76
Mezzosoprena Skrevet 13. september 2023 #6 Skrevet 13. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja det er kun pga hun vil opp og gå, eller bli bært. Ikke noe galt. Men jeg sliter veldig med at jeg takler veldig dårlig at hun blir lei seg eller klager. Da stresser jeg. Syns synd i hun🤦🏼♀️ jeg har prøvd det så mange ganger, finner leker, nye leker, leker litt med hun, fortsetter med mitt. Men hjelper ikke. Anonymkode: fa574...d76 Det er jo lite man kan råde deg til, når det sitter i din egen samvittighet... Det er bare slik de lærer, og at de ikke alltid kan ha all oppmerksomhet. Det er veldig viktig på sikt, etter mitt syn. 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #7 Skrevet 13. september 2023 Mezzosoprena skrev (9 minutter siden): Det er jo lite man kan råde deg til, når det sitter i din egen samvittighet... Det er bare slik de lærer, og at de ikke alltid kan ha all oppmerksomhet. Det er veldig viktig på sikt, etter mitt syn. Sant det må bare prøve å bli bedre der! men litt «godt» å se at andre også kan bli irritert på babyen sin! Skjønner at foreldre kan bli irritert når de er eldre, men er jo bare baby når de er 9-10 mnd Anonymkode: fa574...d76
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #8 Skrevet 14. september 2023 Har blitt irritert mange, mange ganger. Det er ikke rasjonelt kanskje, siden det er en liten unge som ikke kan noe for noe. Men når man er sliten, trøtt, "touched out" som de sier på engelsk, og ungen bare ikke sovner eller den henger på hele tiden, så er det ikke rart om det koker litt i hodet. Og da er det helt rett som du gjør og det er det ekspertene råder til: ta en liten timeout, gå unna og pust litt, kom tilbake. Jeg har gjort det på de kveldene når leggingen tar 3 timer og ungen ikke sovner. Anonymkode: c677a...f37 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #9 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hun er snart 10 mnd. Hun hater å være på gulvet, jeg må bære hele tiden. Jeg prøver å sette hun på gulvet, finner alltid forskjellige leker hver dag, bytter på leker osv. hun leker med de i kanskje 5 min før hun kryper bort og henger i foten min. Jeg får ikke laget frokost, middag eller gjør noe uten at hun henger i beina. Jeg pleier å ta hun i bæreselen men synes det er tungt hele dagen.Jeg sitter veldig mye på gulvet med hun, men må få gjort andre ting også.. idag ble jeg irritert og sa litt surt «nå må jeg få gjort meg ferdig!!» og satt hun ned, og måtte bare gå litt bort for å puste. Og jeg har sååå dårlig samvittighet for det. Hun så så trist ut. Er jo bare 9mnd og skjønner ikke hvordan jeg klarer å bli irritert da.. Sitter dere å leker med baby hele tiden når dere er hjemme? Hvordan får dere til å lage frokost, lunsj og middag ? Jeg får det såklart til, men jeg blir bare irritert og lei. For jeg stresser med å underholde hun, bære hun, og har jeg hun i bæreselen så skal hun bare ta alt jeg holder på med når jeg lager mat🤦🏼♀️ tips?! blir dere sint/irritert?? Anonymkode: fa574...d76 Selvfølgelig maser hun på deg når du gjør alt for at hun skal fortsette å mase på deg så fort hun kjeder seg. Barn må lære at de ikke kan bli underholdt hele tiden. Og for fremtiden er det lurt å lære deg hvor viktig det er at du setter grenser for barnet. Anonymkode: 639ed...289 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #10 Skrevet 14. september 2023 Har du forsøkt å sett baby i tripp trapp stol ved siden av deg når du lager mat? Det fungerte greit her, med ekstra underholdning (synging etc) fra meg. Fikk også gjerne noen kjøkkenredskaper å holde på med eller noe å spise på. Anonymkode: 40537...f2d
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #11 Skrevet 14. september 2023 Må du lage så innmari mye mat da? Så mye at du ikke kan sove dupp med henne for tiden må brukes til matlaging? Jeg har aldri fått "fred" fra baby til å gjøre noe heller men jeg gikk heller for mer lettvinte løsninger, spiste brødskiver og sånn Jeg fikk mannen til å lage middag da (eller leke med baby mens jeg lagde middag). Var vi alene så ble det enklere ting. Anonymkode: 5f4b9...6d2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #12 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Må du lage så innmari mye mat da? Så mye at du ikke kan sove dupp med henne for tiden må brukes til matlaging? Jeg har aldri fått "fred" fra baby til å gjøre noe heller men jeg gikk heller for mer lettvinte løsninger, spiste brødskiver og sånn Jeg fikk mannen til å lage middag da (eller leke med baby mens jeg lagde middag). Var vi alene så ble det enklere ting. Anonymkode: 5f4b9...6d2 Må ikke nei.. Jeg liker å lage god mat til hun, til frokost, lunsj, middag og kvelds. Når vi da våkner etter dupp skal hun ha lunsj, og bare den tiden jeg skal lage noe til hun så henger hun i beina, og blir sur for at jeg ikke tar hun opp. Er nok bare jeg som stresser med det, og må lære meg å takle det😂 jeg er alene nesten hele tiden så har ikke lyst å bare lage enkle ting hver dag.. men vurderer å gjøre det nå ja. Prøver ofte å gjør det meste klart dagen før men når kvelden kommer og hun endelig sover så er jeg så sliten og vil bare ha litt tid for meg selv.. meeen det er vell sånn det er å være mamma 😂 Anonymkode: fa574...d76 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #13 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har du forsøkt å sett baby i tripp trapp stol ved siden av deg når du lager mat? Det fungerte greit her, med ekstra underholdning (synging etc) fra meg. Fikk også gjerne noen kjøkkenredskaper å holde på med eller noe å spise på. Anonymkode: 40537...f2d Ja har gjort det og, hun vil ikke sitte lenge i stolen. Gir hun noe og spise på eller kjøkkenredskaper men det hjelper ikke😅 jeg må også sette meg ned hvis hun skal sitte rolig😫 Anonymkode: fa574...d76
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #14 Skrevet 14. september 2023 Dette er helt vanlig. Både at de små klenger, OG at ho mor blir drittirritert og "kjefter" Begge mine har vært sånn, og jeg har kjeftet og blitt sur på dem begge. Men altså, det er HELT ok å informere om at nei, nå kan ikke mamma bære deg, nå står mamma og lager mat. Nå pusser mamma tennene, nå sminker mamma seg, osv. Eller rett og slett nei, nå skal mamma sitte her og drikke en kopp kaffe. Man må skille mellom ønsker og behov. Ungen har gjerne et ønske om å bli bært hele tiden, men neppe et behov for det. Det er helt ok å lære barnet grenser, og at det er lov å si nei. Anonymkode: 52ff1...f48 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #15 Skrevet 14. september 2023 Hun tar ikke skade av å vente litt mens du gjør sånt som må gjøres. Du trenger ikke underholde henne hele tida. Men du: Hvis du har en god bæresele som fungerer på ryggen, er min erfaring at mye husarbeid kan gjøres med ungen på ryggen. Jeg trives godt med det. Ungen kan få ei sleiv elller noe å fikle med bakpå der, og jeg har armene fri Anonymkode: b0d0d...3af
Pingvinen Skrevet 14. september 2023 #16 Skrevet 14. september 2023 Det er viktig at de lærer seg å underholde seg selv og. Ellers så venner de seg til å bli underholdt av andre hele tiden. Og blir det blir krevende. Jeg bar mye på de, men ikke hele tiden. 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #17 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Dette er helt vanlig. Både at de små klenger, OG at ho mor blir drittirritert og "kjefter" Begge mine har vært sånn, og jeg har kjeftet og blitt sur på dem begge. Men altså, det er HELT ok å informere om at nei, nå kan ikke mamma bære deg, nå står mamma og lager mat. Nå pusser mamma tennene, nå sminker mamma seg, osv. Eller rett og slett nei, nå skal mamma sitte her og drikke en kopp kaffe. Man må skille mellom ønsker og behov. Ungen har gjerne et ønske om å bli bært hele tiden, men neppe et behov for det. Det er helt ok å lære barnet grenser, og at det er lov å si nei. Anonymkode: 52ff1...f48 Godt å høre! Ja jeg vet. Synes bare det er veldig vanskelig når hun kun er 9 mnd.. hun skjønner jo ikke det. Men jeg ser nå at det er jeg som må jobbe med det ja😅 Anonymkode: fa574...d76
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #18 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hun tar ikke skade av å vente litt mens du gjør sånt som må gjøres. Du trenger ikke underholde henne hele tida. Men du: Hvis du har en god bæresele som fungerer på ryggen, er min erfaring at mye husarbeid kan gjøres med ungen på ryggen. Jeg trives godt med det. Ungen kan få ei sleiv elller noe å fikle med bakpå der, og jeg har armene fri Anonymkode: b0d0d...3af Skal prøve det igjen. Har bare ikke helt fått det til å ta hun på ryggen. Men skal prøve. Angrer sånn på at jeg ikke kjøpte en bæresele som jeg kan bære hun fremover.. 😅 Anonymkode: fa574...d76
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #19 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Skal prøve det igjen. Har bare ikke helt fått det til å ta hun på ryggen. Men skal prøve. Angrer sånn på at jeg ikke kjøpte en bæresele som jeg kan bære hun fremover.. 😅 Anonymkode: fa574...d76 Det finnes vel ingen bæreseler der du kan ha en unge på 9-10 mnd fremover uten å bli helt ødelagt i ryggen. Anbefaler at dere lærer dere å bruke en bæresele der hun kan sitte på ryggen og "være med" uten at hun egentlig er i veien for deg. For det er jo deler av problemet her. At du blir både sliten av å bære, og at ting blir mer tungvint av at du må bære henne. Her finnes nok mange videoer og annet med tips og triks, men min erfaring var å få barnet til å stå på senga mi, eller i sofaen, og at jeg bøyde meg ned. Da fikk jeg ungen lett opp på ryggen, samtidig som det ikke var farlig om barnet falt bakover. (Jeg sperret jo fremover.) Og så trakk jeg selen opp og festet den ferdig når barnet var oppe. Det er virkelig koselig å bære på rygg, altså. Da er man "på samme høyde" og kan prate lett med hverandre. Og man ser stort sett det samme. Anonymkode: e1017...eaf 2 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #20 Skrevet 14. september 2023 5 hours ago, AnonymBruker said: Må ikke nei.. Jeg liker å lage god mat til hun, til frokost, lunsj, middag og kvelds. Når vi da våkner etter dupp skal hun ha lunsj, og bare den tiden jeg skal lage noe til hun så henger hun i beina, og blir sur for at jeg ikke tar hun opp. Er nok bare jeg som stresser med det, og må lære meg å takle det😂 jeg er alene nesten hele tiden så har ikke lyst å bare lage enkle ting hver dag.. men vurderer å gjøre det nå ja. Prøver ofte å gjør det meste klart dagen før men når kvelden kommer og hun endelig sover så er jeg så sliten og vil bare ha litt tid for meg selv.. meeen det er vell sånn det er å være mamma 😂 Anonymkode: fa574...d76 Det er fint at du ønsker å lage bra mat til henne Men jeg hadde nok oppfattet det som at hun har større behov for kontakt med deg heller enn fancy mat til alle måltider. Kanskje du kan preppe større porsjoner en kveld i uka bare så du har litt ting klart som kan varmes bare? Skjønner 100% behovet for egentid på kveld altså men noe prep en dag bare så de andre dagene blir litt lettere er kanskje verdt det. Det er jo en balanse da. De må tåle å vente litt men de skal også møtes på behovene sine og trenger en del sosial kontakt. Jeg ble også irritert av "mas" men for meg funket det bedre å redusere andre ting jeg gjorde og heller være mer med baby som trengte mye kontakt. I perioder har hun lekt litt fint alene og i perioder vil hun helst leke oppå meg med meg hele døgnet. Om jeg måtte/må (litt eldre nå men fremdeles veldig på) gjøre ting så har sang funket best for oss (at jeg synger). Eller funnet leker som er veldig interessante gjerne med lyd og lys og knapper som hun kunne drive på med rett ved siden av meg. Anonymkode: 5f4b9...6d2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå