AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #1 Skrevet 13. september 2023 Har noen andre tenkt på dette? F.eks kan man rettferdiggjøre en ferie man «egentlig ikke har råd til» fordi man føler det vil gi boosten man trenger for å prestere nok til å få en lønnsøkning som vil gjøre opp for det. Er overrasket over hvor detaljeorienterte og sparsomme mange lavtlønnede er, når de heller kunne brukt den energien på å skaffe seg en jobb som betaler mye bedre enn det de sparer… Anonymkode: 18083...7da 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #2 Skrevet 13. september 2023 Det vil ikke alltid lønne seg å bruke energien på å jobbe mer. Høyere inntekt = høyere skatt. Jo mer man tjener jo mer «koster» hver krone utbetalt i form av skatt. I min bransje er den høye lønnen alt annet enn lettjent. Det er heller ikke noe reell valgmulighet å jobbe/tjene mindre. Jeg opplever å ha ufrivillig høyt timetall og ugunstige arbeidstider, høy arbeidsbelastning, høy lønn og dermed høy skatt. Føler ikke det jeg sitter igjen med utbetalt speiler det jeg ofrer i jobben i det hele tatt. Oppleves ekstra provoserende når jeg faller inn under «den priveligertpriveligerte høytlønnsgruppen» som venstresiden absolutt skal straffe. Jeg kan absolutt se hvorfor noen velger å heller kutte ned på forbruket for å kunne ha råd til å jobbe mindre. Jeg tror dette egentlig kan være rasjonelt og til og med gi bedre livskvalitet. Jeg ville valgt det hvis jeg hadde en reell mulighet (men vil da måtte bytte beite helt). Anonymkode: bd393...b7e 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #3 Skrevet 13. september 2023 Som om å jobbe mer er et alternativ😂 Anonymkode: 2082d...ea8
Schmuhu Skrevet 13. september 2023 #4 Skrevet 13. september 2023 Quote Bruke energi på å leve sparsomt, vs bruke energi på å få opp lønna Jeg tenker begge deler. Det er kombinasjonen som gir en grei gjennomsnittsavkastning. 31 minutter siden, AnonymBruker said: Er overrasket over hvor detaljeorienterte og sparsomme mange lavtlønnede er, når de heller kunne brukt den energien på å skaffe seg en jobb som betaler mye bedre enn det de sparer… Dette med humankapital er ikke så enkelt som du tror. Schmuhu
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #5 Skrevet 13. september 2023 Har vært begge deler. Jobbet meg "halvt ihjel" for å ha mye penger, sånn at det dekket både ferier, trippelt av utstyr (og vel så det) til alle ungene fordi vi aldri hadde tid til overs for å lete etter det. (Jobbet hele tiden vettu😅). Levde i et evig mas og kaos, og var så ulykkelig som det var mulig å bli. Skiftet fra daglig leder i entreprenørfirma til 15% deltid på Kiwi da livet begynte å "komme igang igjen" etter covid. Gikk drastisk ned i lønn. Men vi lever sakte. Og nydelig. Jeg jobber ekstra om vi ønsker mer penger, men 15% holder fint til vanlig. Mannen jobber 60%. Boligen har utleie i kjelleren som dekker alle boutgiftene våre. Jeg lager all mat fra bunnen. Baker brød selv. Har stor grønnsakshage. Og har god tid. I november skal vi dra på lang ferie i Afrika. Ungene blir tatt ut av skolen fra november til februar. Ferien koster mindre enn en sydentur midt i fellesferien. Tenker alle skal få velge å gjøre akkurat det de vil. Men jeg vet hva jeg velger. Hver dag. Anonymkode: 12cb4...83d 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #6 Skrevet 14. september 2023 Mellomting er vel bra, men kutt ut (overdrevent)alkohol, røyk, snus, cola, junkfood og dyre biler så blir du litt mindre fattig. Anonymkode: 782d9...7a9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå