Gå til innhold

Din erfaring med å være dysleksimor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg studerer pedagogikk, og vi skal lære om lese og skrivevansker/dysleksi. Jeg har lært en del om det, men vet ikke hvordan det er å ha barn med dysleksi.

Så når ble ditt barn diagnostisert? hvem diagnostiserte?

Er det flere i familien som har dysleksi?

Hvilke tilrettelegginger må du/dere gjøre med tanke på dysleksi?

Føler du at det hemmer barnet i særlig stor grad, eller ikke?

Anonymkode: 1bdd4...5e5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

2.klasse, PPT

Ja, far og en besteforeldre 

IOP, andre leselekser og deltakelse i lesegruppe 

Hemmer ikke nå i særlig stor grad, hun studerer

Anonymkode: 1f7d2...92c

• Liker 1
Skrevet

Jeg ble diagnostisert i 8. klasse, mitt barn fikk diagnosen i 4. 

Vi må jobbe masse ekstra med lesingen, han trenger mange flere repetisjoner, og så må jeg være «på» i forhold til skolen, etterlyse lesekurs, informere ny mattelærer, etterspørre enklere leselekser etc. ingenting går automatisk. 

vi jobber mot at dette skal bli minst mulig hemmende, men føler oss ganske alene. 

Anonymkode: acf8c...db0

• Liker 1
Skrevet

Diagnostisert seint (6.trinn), lite tilrettelegging på skole. Nå mye vegring for skolearbeid. Synd da barnet ellers har gode evner.

Anonymkode: 9643e...3e8

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg ble diagnostisert i 8. klasse, mitt barn fikk diagnosen i 4. 

Vi må jobbe masse ekstra med lesingen, han trenger mange flere repetisjoner, og så må jeg være «på» i forhold til skolen, etterlyse lesekurs, informere ny mattelærer, etterspørre enklere leselekser etc. ingenting går automatisk. 

vi jobber mot at dette skal bli minst mulig hemmende, men føler oss ganske alene. 

Anonymkode: acf8c...db0

Hvordan hadde det vært hvis skolen var helt leksefri? Hadde ditt barn falt enda lengre bak da? 

Skrevet

Kan snakke for meg selv. Ble utredet andre og/⎌eller tredje sementer av barneskolen på ppt. Min far har også dysleksi, så ble fanget opp tidlig. 

Knakk lesekoden ordentlig 12 år gammel. Hadde en utrolig god spesialpedagog fra andre klasse og ut barneskole. Jeg lærte å skrive med touch før jeg skulle over til ungdomsskolen og få egen pc. 

Jeg har fått mye tilrettelegging og har høyere utdannelse. Krevd mye jobbing, og en god porsjon godvilje for å få det til, men det har vært mulig. 

Jeg hadde mye norsk i stenden for andre fag, særlig på barneskolen. Veldig lite engelsk oppigjennom. Deg har jeg måttet lære meg selv som voksen. 

Jeg klarer meg greit i dag, men jeg skriver ikke på dialekt og holder meg til hovedmål som for meg er bokmål. 

Anonymkode: f334d...71b

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Det bør avdekkes innen 4. klasse. Sjeldent dysleksien er så alvorlig at det kreves iop, ofte er det da sammensatt med flere lærevansker. 

Det skal tilpasses innenfor ordinær undervisning. Dette kan være digitale hjelpemidler som lingdys, som særlig er god når man skriver og kan å bruke programet. Tekster med lydstøtte ved behov. På skjerm kan man også regulere skriftstørrelse. Det er også skrift typer som skal være enklere å lese. Bruke taleskrift, lære gode lesestrategier, bruk av synonymer å ord man vet man vil skrive feilosv, osv.  Uansett så bør eleven omfavne diagnosen og vite det er ikke farlig, hjernen jobber bare på en annen måte. En dysleksi-diagnose betyr jo ikke at man ikke skal lese eller skrive, den grunnleggende treningen er akkurat like viktig som uten dysleksi, men må gjøres på riktig måte, og det kreves nok en viss modenhet for å forstå hvorfor.  

Får også digitale hjelpemidler via nav, som pc. Andre rettigheter er lengre tid på prøver. Dette er sjeldent noe elevene benytter seg av, før en viss alder. De

Anonymkode: 79f5a...bb8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Har 3 barn med dysleksi. Flere i far sin side av familiem har lese- og skrivevansker. Ingenting i mor sin familie.

Jeg hadde i ett par år jobbet med å få utredet elstejenta vår for dysleksi, men lærerne var ikke enige siden hun gjorde det så bra i alle fag. Jeg var klar på at det var fordi hun jobbet med skolearbeid i flere timer hver dag og slo opp annenhvert ord for å ikke få det feil. Dette var på ungdomsskolen. 

Så fikk vi en telefon fra læreren til lillesøsteren som gikk på 7 trinn om de kunne ta en logostest. Vi hadde hatt en runde med hun i 2 klasse, men så «forsvant» problemene og det ble glemt. Fikk så en nøye utredning av PPT som sa hun lå langt bak andre på samme alder i lesehastighet og forståelse, men lå langt fremme på alle evnetestene og vi fikk da beskjed om at hun nok har klart å memorere det meste i alle år og derfor har klart seg så godt. Dette førte til at 15 åringen også fikk en utredning som viste det samme. 

Minstemann gikk da på 4 trinn og de hadde hatt en leseprøve hvor de skulle svare på spørsmål underveis. Han hadde 100% rett på første halvdel, men hadde ikke rukket noe mer. Dette så vi ett mønster av og PPT utredet så ham også (etter forespørsel fra oss) hvorpå han fikk samme diagnose som søstrene. 

Så her har altså utedningen skjedd av skolens spesialpedagog, sammen med PPT, og i to av tilfellene gikk vi forbi skolen og fikk utredet barna når vi ikke syntes skolen gjorde jobben sin/ikke mistenkte noe var galt.

Ungene har i perioder brukt lydbøker, Lingdys og hatt noen muntlige prøver, men stort sett har de fulgt klassen på når det er skriftlig/muntlig. De har klart godt på skolen og begge som har hatt karakterer til nå har hatt bare 5 og 6’ere, med en 4 i norsk hoved og sidemål. Spent på hvordan minsten klarer seg da han er mye mer bedagelig anlagt enn søstrene og det ikke fungerer så godt sammen med dysleksien😂 Jentene har fått gode karakterer, men tipper de jobber med hjemmearbeid 3-4 ganger mer enn en gjennomsnittlig klassekamerat. 

Det hemmer nok de store ungdommene mest i at det tar så lang tid og at de derfor ikke har like mye tid til venner/jobb (de trener begge på elitelag så går mye tid på trening også). Ellers har det påvirket de alle i at ingen av dem liker å bruke synlige hjelpemiddel. Nå var minsten veldig glad for at han kunne gjemme en airpod i øret på nasjonale prøver😊 Ellers leser de alle tre utrolig seint, noe som har ført til at jeg har lest inn flere bøker på lydbøker til dem. Spesielt for den ene jenten som går på forskerlinjen på vgs hvor de hadde valgt mange nye bøker som ikke var laget som lydbøker ennå. 

Anonymkode: 46ce8...d99

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Har 3 barn med dysleksi. Flere i far sin side av familiem har lese- og skrivevansker. Ingenting i mor sin familie.

Jeg hadde i ett par år jobbet med å få utredet elstejenta vår for dysleksi, men lærerne var ikke enige siden hun gjorde det så bra i alle fag. Jeg var klar på at det var fordi hun jobbet med skolearbeid i flere timer hver dag og slo opp annenhvert ord for å ikke få det feil. Dette var på ungdomsskolen. 

Så fikk vi en telefon fra læreren til lillesøsteren som gikk på 7 trinn om de kunne ta en logostest. Vi hadde hatt en runde med hun i 2 klasse, men så «forsvant» problemene og det ble glemt. Fikk så en nøye utredning av PPT som sa hun lå langt bak andre på samme alder i lesehastighet og forståelse, men lå langt fremme på alle evnetestene og vi fikk da beskjed om at hun nok har klart å memorere det meste i alle år og derfor har klart seg så godt. Dette førte til at 15 åringen også fikk en utredning som viste det samme. 

Minstemann gikk da på 4 trinn og de hadde hatt en leseprøve hvor de skulle svare på spørsmål underveis. Han hadde 100% rett på første halvdel, men hadde ikke rukket noe mer. Dette så vi ett mønster av og PPT utredet så ham også (etter forespørsel fra oss) hvorpå han fikk samme diagnose som søstrene. 

Så her har altså utedningen skjedd av skolens spesialpedagog, sammen med PPT, og i to av tilfellene gikk vi forbi skolen og fikk utredet barna når vi ikke syntes skolen gjorde jobben sin/ikke mistenkte noe var galt.

Ungene har i perioder brukt lydbøker, Lingdys og hatt noen muntlige prøver, men stort sett har de fulgt klassen på når det er skriftlig/muntlig. De har klart godt på skolen og begge som har hatt karakterer til nå har hatt bare 5 og 6’ere, med en 4 i norsk hoved og sidemål. Spent på hvordan minsten klarer seg da han er mye mer bedagelig anlagt enn søstrene og det ikke fungerer så godt sammen med dysleksien😂 Jentene har fått gode karakterer, men tipper de jobber med hjemmearbeid 3-4 ganger mer enn en gjennomsnittlig klassekamerat. 

Det hemmer nok de store ungdommene mest i at det tar så lang tid og at de derfor ikke har like mye tid til venner/jobb (de trener begge på elitelag så går mye tid på trening også). Ellers har det påvirket de alle i at ingen av dem liker å bruke synlige hjelpemiddel. Nå var minsten veldig glad for at han kunne gjemme en airpod i øret på nasjonale prøver😊 Ellers leser de alle tre utrolig seint, noe som har ført til at jeg har lest inn flere bøker på lydbøker til dem. Spesielt for den ene jenten som går på forskerlinjen på vgs hvor de hadde valgt mange nye bøker som ikke var laget som lydbøker ennå. 

Airpod for å lese opp teksten?

Ts

Skrevet

Så når ble ditt barn diagnostisert? hvem diagnostiserte? 3 gutter med dyslekso. fått diagnosen i 4, 5, og 8. klasse. PPT i samarbeid med skolen

Er det flere i familien som har dysleksi? Mange på farssiden. Vi var veldig tydelige ovenfor skolen at de trolig hadde det, men det var ikke før vi flyttet at skolen var enig og gjorde utredninger. 

Hvilke tilrettelegginger må du/dere gjøre med tanke på dysleksi? MYE hjemmearbeid for å få de igjennom oppgaver som de ikke får til på skolen, da skolen ikke har nok ressurser til å hjelpe godt nok. Lingdys, og heldigvis er mange av skolebøkene tilgjengelig med opplesing. 

Føler du at det hemmer barnet i særlig stor grad, eller ikke? Ja. De har alle svært gode evner når det kommer til matte, naturfag, historie og logikk, men veldig dårlig når de selv må 'finne på' noe å skrive om. f.eks skrive fortellinger, drøfting osv.

Må helt ærlig innrømme at hadde jeg visst hvor mye strev det er å få ungene igjennom skolen med denne diagnosen, så er det mulig jeg hadde revurdert å få de. Betyr IKKE at jeg angrer eller ikke er glad i de. Og har all verdens sympati med de som har enda større utfordringer, vi har tross alt 'bare' lese-og skrivevansker. Skolen er rett og slett ikke laget for de som ikke passer godt inn i den trange firkanten 😐 Og det er ekstra trist når jeg vet hvor mye de faktisk har å komme med, hvis det bare hadde vært lagt litt mer til rette. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Airpod for å lese opp teksten?

Ts

Stemmer det😊

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...