Gjest BMA Skrevet 14. september 2023 #21 Skrevet 14. september 2023 Carrot skrev (2 minutter siden): Du har mange påstander i svarene dine som du umulig kan ha dekning for men jeg vil gjerne se deg dokumentere at fossile biler faller raskere i verdi enn elbiler for eksempel, og hvilke merker du da snakker om? Den ene av våre "gamle" biler er en 4wd bmw og den har faktisk "steget i verdi" de siste årene om man ser på hva de selges for i dag kontra da, og den er ettertraktet da det ikke er så mange av denne på markedet, vi lekte med tanken om å bytte den inn for tre år siden men gjorde det ikke, i år fikk vi nøyaktig samme innbytte tilbud som den gang og eneste forskjell er at bilen er tre år eldre og har gått mye lengre.. Har null planer om å bruke tid på å overbevise deg om det opplagte..men la meg si det sånn at dere burde bytte inn den bilen NÅ..🙈
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #22 Skrevet 14. september 2023 BMA skrev (10 minutter siden): Bruktbilsalget er biler som allerede er på veiene våre og spiller null rolle for andelen av biltyper her i landet. Selvsagt spiller det noen rolle om gamle fossilbiler fortsatt er i drift eller om de må vrakes. BMA skrev (11 minutter siden): Fossilbiler blir verdiløs veldig snart og de som sitter med de dyreste har svarteper. Mystisk, fossilen min er nå verdivurdert til dobbelt så mye som jeg betalte for den da jeg kjøpte den (brukt) i fjor. Anonymkode: ae622...f2d
Carrot Skrevet 14. september 2023 #23 Skrevet 14. september 2023 BMA skrev (10 minutter siden): Har null planer om å bruke tid på å overbevise deg om det opplagte..men la meg si det sånn at dere burde bytte inn den bilen NÅ..🙈 tull, det er mange fossile biler dette gjelder så argumentene dine holder ikke og du ønsker ikke forsvare de påstandene du kommer med - det er greit, men å påberope seg å ha en slags fasit uten å dokumentere noe av det blir litt dumt i mine øyne i en tråd som handler om anbefalinger til konkret bilkøp og ikke eget svada. Skal man ha biler som er pålitelige og har lav driftkost, servicekost osv må man gjøre hjemmeleksen sin basert på hva man selv tror man trenger ikke hva andre mener for å bli fornøyd TS. Personlig har vi flere biler, både fossile og el - jeg liker ikke elbilen, jeg kommer ikke til å kjøpe elbil igjen så jeg håper det kommer noe bedre på markedet for et grønnere skifte og ville aldri anbefalt noen å kjøpe den og ikke får vi noe annet enn tap ved å selge den heller i motsetning til de fossile bilene. Skal vi nå kjøpe ny velger vi en hybrid løsning, men så er vår prisklasse på bil noe høyere enn det du ønsker, så jeg kan ikke komme med noe konkret råd til deg på hva du bør kjøpe annet enn at om du ikke er elbilfantast bør du kanskje styre klar og se på hva du bruker bilen til og hvor mye du kjører samt om det er mye langkjøring eller bykjøring osv fordi DET regnestykket er minst like viktig som diskusjonen om fossil vs elektrisk.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #24 Skrevet 14. september 2023 Tja, skal du ha en elbil som virkelig kan erstatte en "fossilbil" så må du ut med ca 550´ Du får en god brukt ikke-elbil for 150-200´ Begge holder nok 8 år. Klarar du å spare noe på elbilen? Strøm koster like mye som bensin på langkjøring og service-kostnader blir på sikt like da gamel elbiler er dyre å vedlikeholde. Anonymkode: 3f4c8...044
spinner Skrevet 14. september 2023 #25 Skrevet 14. september 2023 Svaret på spørsmålet ditt er Suzuki hvis dere ikke går for el. Enkel, gammeldags solid med firehjulstrekk som er på høyde med langt dyrere biler. 1 2
Gjest BMA Skrevet 14. september 2023 #26 Skrevet 14. september 2023 Carrot skrev (1 time siden): tull, det er mange fossile biler dette gjelder så argumentene dine holder ikke og du ønsker ikke forsvare de påstandene du kommer med - det er greit, men å påberope seg å ha en slags fasit uten å dokumentere noe av det blir litt dumt i mine øyne i en tråd som handler om anbefalinger til konkret bilkøp og ikke eget svada. Skal man ha biler som er pålitelige og har lav driftkost, servicekost osv må man gjøre hjemmeleksen sin basert på hva man selv tror man trenger ikke hva andre mener for å bli fornøyd TS. Personlig har vi flere biler, både fossile og el - jeg liker ikke elbilen, jeg kommer ikke til å kjøpe elbil igjen så jeg håper det kommer noe bedre på markedet for et grønnere skifte og ville aldri anbefalt noen å kjøpe den og ikke får vi noe annet enn tap ved å selge den heller i motsetning til de fossile bilene. Skal vi nå kjøpe ny velger vi en hybrid løsning, men så er vår prisklasse på bil noe høyere enn det du ønsker, så jeg kan ikke komme med noe konkret råd til deg på hva du bør kjøpe annet enn at om du ikke er elbilfantast bør du kanskje styre klar og se på hva du bruker bilen til og hvor mye du kjører samt om det er mye langkjøring eller bykjøring osv fordi DET regnestykket er minst like viktig som diskusjonen om fossil vs elektrisk. Diskusjonen om fossil vs elektrisk?..🙈😂😂.. Fossile biler står for 3 % av nybilsalget!..Hvorfor det tror du?...Den diskusjonen ble avsluttet for 5 år siden og ser vi 5 år fram er fossilbilen borte globalt også..
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #27 Skrevet 14. september 2023 BMA skrev (1 minutt siden): Diskusjonen om fossil vs elektrisk?..🙈😂😂.. Fossile biler står for 3 % av nybilsalget!..Hvorfor det tror du?...Den diskusjonen ble avsluttet for 5 år siden og ser vi 5 år fram er fossilbilen borte globalt også.. Du lever virkelig på siden av virkeligheten... Hvem er det som skal levere strøm til alle disse elbilene når "fossilbilen er borte globalt"? Skjønner du virkelig ikke at dette er helt urealistisk fra et bærekraftig perspektiv? Hvor tror du man kutter først den dagen strømrasjonering er et faktum? Anonymkode: ae622...f2d 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #28 Skrevet 14. september 2023 @spinner, ja! Herregud, at jeg glemte Suzuki. Dette er toppvalget for rasjonelle kjøp om man skal ha fossil. Av kostnadsgrunner og for lettvint eierskap hadde jeg likevel gått for en elbil. @dieseltroll, ta den diskusjonen et annet sted. Dere ødelegger brorparten av trådene der folk har et genuint spørsmål med bare fjas og tull. Gå et annet sted for å gjøre det. Anonymkode: e776a...d7f 1 1
Mardina Skrevet 14. september 2023 #29 Skrevet 14. september 2023 BMA skrev (11 timer siden): Kjøp nå for all del ikke en fossil utgiftsmaskin som blir verdiløs ila 3 år...elbil er 10 ggr biligere å drifte/ vedlikeholde og 50 ggr mer driftsikker en en utdatert fossilbil . 😂 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hva er det med dere elbilentusiaster egentlig? Er dere fullstendig hjernevaska? Anonymkode: ae622...f2d De er nok det ja 😄 😄 1
Gjest BMA Skrevet 14. september 2023 #30 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Du lever virkelig på siden av virkeligheten... Hvem er det som skal levere strøm til alle disse elbilene når "fossilbilen er borte globalt"? Skjønner du virkelig ikke at dette er helt urealistisk fra et bærekraftig perspektiv? Hvor tror du man kutter først den dagen strømrasjonering er et faktum? Anonymkode: ae622...f2d Du ser jo ikke på fakta. Vi er i full fart mot en verden drevet av sol/vindenergi balansert med batteribanker. Senest i går kom nyheten om at EU ligger 3 år foran skjema til å nå målet til fornybar energi i 2030..selvsagt grunnet den enorme utbyggingen av solkraft... Ikke rart siden solkraft har blitt ca 40% billigere hvert eneste år i det siste og er den billigste energien på jorda med god margin!!..Og den blir stadig billigere! Fossilbilen er som jeg skrev borte rundt 2026-27 og det på den globale arenaen... Jeg fatter ikke at jeg gidder bruke tid på dere dieselfanatikere..🙈..er jo som å reise tilbake til 1980 igjen. Får være nok nå.
Carrot Skrevet 14. september 2023 #31 Skrevet 14. september 2023 BMA skrev (3 timer siden): Diskusjonen om fossil vs elektrisk?..🙈😂😂.. Fossile biler står for 3 % av nybilsalget!..Hvorfor det tror du?...Den diskusjonen ble avsluttet for 5 år siden og ser vi 5 år fram er fossilbilen borte globalt også.. BMA skrev (2 timer siden): Du ser jo ikke på fakta. Vi er i full fart mot en verden drevet av sol/vindenergi balansert med batteribanker. Senest i går kom nyheten om at EU ligger 3 år foran skjema til å nå målet til fornybar energi i 2030..selvsagt grunnet den enorme utbyggingen av solkraft... Ikke rart siden solkraft har blitt ca 40% billigere hvert eneste år i det siste og er den billigste energien på jorda med god margin!!..Og den blir stadig billigere! Fossilbilen er som jeg skrev borte rundt 2026-27 og det på den globale arenaen... Jeg fatter ikke at jeg gidder bruke tid på dere dieselfanatikere..🙈..er jo som å reise tilbake til 1980 igjen. Får være nok nå. jeg savner fortsat at du deler din oppfatning av "fakta" 1
Gjest BMA Skrevet 14. september 2023 #32 Skrevet 14. september 2023 Carrot skrev (53 minutter siden): jeg savner fortsat at du deler din oppfatning av "fakta" Ok ok.. Fakta er at vi er midt oppe i det største teknologiske skiftet i historien..og jeg mener midt oppe i. Når støvet legger seg på slutten av dette 10året vil de fleste bilprodusenter du kjenner navnet på være borte, energi eller strøm om du vil kommer til å være sol/ vindkraft/ batterilagring over hele kloden og strøm vil være nesten gratis.. Alt som går på diesel/ bensin i dag vil være elektrisifert muligens med unntak av langdistansefly..men bare muligens.. Og jeg mener ALT..langtransport, busser, gravemaskiner, alt av landbruksmaskiner og mye mer og utelukkende pga pris og fordi det er bedre produkter enn fossile.. Skiftet kommer til å gå lynraskt fordi prisen for å drifte f.eks en elektrisk lastebil vil være så mye lavere at dieselbiler ikke kan konkurrere og vil forsvinne i den takten produsentene klarer levere eltrailere.. Byene våre får robottaxier, folk vil ikke gidde å eie bil lenger fordi robottaxi blir så billig og anvendelig at bilhold blir meningsløst..google Baidu. Ingen incentiver er egentlig nødvendige. Og hvordan vet jeg dette?...Fordi alle grafer over salg, markedspenetrasjon og prisutvikling peker dit..absolutt alt av dokumentasjon jeg finner peker mot samme sted...og alt dette vil skje i dette 10året.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #33 Skrevet 14. september 2023 BMA skrev (15 minutter siden): Ok ok.. Fakta er at vi er midt oppe i det største teknologiske skiftet i historien..og jeg mener midt oppe i. Når støvet legger seg på slutten av dette 10året vil de fleste bilprodusenter du kjenner navnet på være borte, energi eller strøm om du vil kommer til å være sol/ vindkraft/ batterilagring over hele kloden og strøm vil være nesten gratis.. Alt som går på diesel/ bensin i dag vil være elektrisifert muligens med unntak av langdistansefly..men bare muligens.. Og jeg mener ALT..langtransport, busser, gravemaskiner, alt av landbruksmaskiner og mye mer og utelukkende pga pris og fordi det er bedre produkter enn fossile.. Skiftet kommer til å gå lynraskt fordi prisen for å drifte f.eks en elektrisk lastebil vil være så mye lavere at dieselbiler ikke kan konkurrere og vil forsvinne i den takten produsentene klarer levere eltrailere.. Byene våre får robottaxier, folk vil ikke gidde å eie bil lenger fordi robottaxi blir så billig og anvendelig at bilhold blir meningsløst..google Baidu. Ingen incentiver er egentlig nødvendige. Og hvordan vet jeg dette?...Fordi alle grafer over salg, markedspenetrasjon og prisutvikling peker dit..absolutt alt av dokumentasjon jeg finner peker mot samme sted...og alt dette vil skje i dette 10året. Du er faen ikke riktig vel bevart. Jeg håper du får profesjonell hjelp med vrangforestillingene dine. Anonymkode: ae622...f2d 2
Gjest BMA Skrevet 14. september 2023 #34 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du er faen ikke riktig vel bevart. Jeg håper du får profesjonell hjelp med vrangforestillingene dine. Anonymkode: ae622...f2d Kunne selvsagt lagt til at oljeindustrien vår forsvinner i 2026-27 når oljeprisen passerere usd 20/ fatet på tur ned... Og at enda større endringer vil skje i landbruket vårt, der bl.a. kua vil forsvinne fordi det blir billigere å presisjonsfermentere melk på svære tanker med bakterier....men det hører vel til en annen tråd...
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #35 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): HAHAHAHAAA! Elbileiere kan å dra "fakta" ut av de sprengte rumpehullene sine ja! Det er ikke veldig billig å vedlikeholde en elbil lenger, det er ikke 2015. Anonymkode: 40ae7...dc0 Nei. Men vi var en tur i Stockholm. Pris på lading 350 kr. Hadde vi tatt diesel lørja så hadde turen med drivstoff kommet på nja sånn ca 2500 kr. Så tror man sparer det inn ganske greit du 😉 Anonymkode: 927c2...692 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #36 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Har hatt en Skoda Roomster som ble kjøpt ny for 13 år siden og nå tror jeg ikke den er verdt å reparere noe mer. Mannen har en Toyota Yaris. Som dere skjønner er vi ikke en familie som er så opptatt av statusbiler. 'For oss er bil transport og sikkerhet, ønsker meg en driftssikker bil som ikke er for dyr. Har ikke råd til å kjøpe ny bil, men kan ved å selge aksjer og fond realisere et par hundre tusen om det er behov. Vi bor et sted der det er bratt og jeg ønsker egentlig en bil med firehjulstrekk for å kunne komme opp der jeg vil om vinteren. Er glad i vintersport. Hverken jeg eller mannen er særlig bilinteresserte så vi kan heller ikke ordne og fikse mye selv. Nå tenker jeg på eventuelle reparasjoner. Fordelen med Skodaen var at det var en garanti som det er på nye biler, så der var det svært lite utgifter de første årene. men vet ikke om jeg egentlig ønsker Skoda igjen. Hva med Toyota RAW? eller har noen tips? Anonymkode: c04b5...a46 Honda CR-V diesel? Ganske grei drivsotfføkonomi, brukbar firhjulsdrift og veldig praktisk. Har selv en som har gått 300 000km uten tull. Vet ikke hva du tenker å betale, men kjøp en før 2019 (siste generasjonen) Mye tull med de bensin motorene, men generasjonene før har alt det man trenger i en bil Anonymkode: cc7ca...0b2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #37 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Honda CR-V diesel? Ganske grei drivsotfføkonomi, brukbar firhjulsdrift og veldig praktisk. Har selv en som har gått 300 000km uten tull. Vet ikke hva du tenker å betale, men kjøp en før 2019 (siste generasjonen) Mye tull med de bensin motorene, men generasjonene før har alt det man trenger i en bil Anonymkode: cc7ca...0b2 Honda CR-V har vel ikke skikkelig firehjulsdrift? Haldexklutsj som er vanskelig å få godt feste med. Anonymkode: e776a...d7f
avent Skrevet 14. september 2023 #38 Skrevet 14. september 2023 Hva med outlander ? Kan få de som både 5 og 7 sete, hybrid, bensin eller diesel 😁
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #39 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Honda CR-V har vel ikke skikkelig firehjulsdrift? Haldexklutsj som er vanskelig å få godt feste med. Anonymkode: e776a...d7f skikkelig? Vet du ikke hva du prøver å sammenligne den med, men den er et beist på vinterføre. Kom opp masse veier der 95% av bilene ikke kom seg opp. Har brukt den til å taue biler som har satt seg fast på vinteren, og kjørt på skogsveier som ikke var måkt uten problem. Er kanskje ikke en landcruiser, men den duger ekstremt bra til alt. Er ikke for stor, men heller ikke for liten. Har firhjulsdrift som hjelper deg skikkelig på vinterføre og krevende forhold. Har ok bakkeklaring, og er dønnsolid. En ganske ok Allaround bil i min mening Anonymkode: cc7ca...0b2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #40 Skrevet 14. september 2023 Om CR-V sitt driftssystem: Dette er en ganske godt kjent utfordring med CR-V blant bilnerder. Anonymkode: e776a...d7f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå