Gå til innhold

Medisin mot angst

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om dette er noe man kan velge selv.

Jeg er 100% sykemeldt pga flere år med giftig mann. Det er 1 år siden og jeg har blitt mye bedre, men det går sakte fremover. Jeg utfordrer meg passelig til at jeg blir bedre og bedre. 

Jeg tenker at jeg må la kroppen reparere seg og at det tar tid å bli helt frisk. 

Men vil psykologer kreve at man begynner på medisin for å bli fortest mulig frisk, slik at man kan komme fort ut i arbeid?  

Anonymkode: ab8e8...11e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, ingen medisiner fjerner angst, de demper angsten til en viss grad. I noen tilfeller gjør de ikke det heller. Man må prøve å finne årsaken til angsten, i ditt tilfelle vet dere årsak, så må man kartlegge hva som trigger angsten, og eksponere seg for de situasjonene/handlingene, men ikke alt på en gang.

Legg en plan sammen med psykologen din, hva er viktigst og sett deg små delmål frem mot hovedmålet. Aksepter at det vil ta tid, ikke sammenligne deg med andre. Angsten din er ikke lik naboens, ha fokus kun på deg selv. Vær stolt av at du har kommet deg ut.

Anonymkode: b123d...559

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Nei, ingen medisiner fjerner angst, de demper angsten til en viss grad. I noen tilfeller gjør de ikke det heller. Man må prøve å finne årsaken til angsten, i ditt tilfelle vet dere årsak, så må man kartlegge hva som trigger angsten, og eksponere seg for de situasjonene/handlingene, men ikke alt på en gang.

Legg en plan sammen med psykologen din, hva er viktigst og sett deg små delmål frem mot hovedmålet. Aksepter at det vil ta tid, ikke sammenligne deg med andre. Angsten din er ikke lik naboens, ha fokus kun på deg selv. Vær stolt av at du har kommet deg ut.

Anonymkode: b123d...559

Tusen takk gode deg for ett fint og nyttig svar❤️

Anonymkode: ab8e8...11e

Skrevet

For meg var medisin riktig og nødvendig. Ingen krevde at jeg skulle bruke det, men jeg fikk tilbud om tre forskjellige. Takket ja til to av dem. Hatt aldri angret og er sikker på at det gjorde at jeg ble raskere frisk.

Anonymkode: 57675...a2a

Skrevet

For meg ga medisin meg mer angst.

Anonymkode: c67bb...e78

Skrevet

Jeg har vedvarende angst, noe som betyr at jeg enten ikke blir kvitt den eller må leve med den veldig lenge. Dette har også gjort at jeg er ufør grunnet angst.

For meg har det hatt god effekt med medisin, men jeg bruker de ikke hele tiden, men i perioder da angsten er verst, da angsten tar over hele kroppen min, jeg får fysiske smerter av angst, sover nesten ikke, kroppen er i helspenn hele tiden og bena mine røres seg hele tiden for å prøve å døyve angsten når jeg prøver å sove. Ofte føles det som at bryst og mage er fylt av mange galopperende hester og det er så intens å tar så mye plass at angsten tar over hele kroppen min. Det er de periodene jeg tar medisiner. 

Jeg fikk resept av legen. Når jeg gikk til psykolog så sa psykologen at medisiner kunne virke dempende på symptomene og kanskje være ødeleggende for EMDR behandlingen jeg hadde.  

Anonymkode: 34ede...883

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...