Gå til innhold

Sår på katt

Qaad182

Anbefalte innlegg

Heisann!

Katten min kom hinn dagen hjem med et stort sår som ser ganske betent ut. Vet ikke helet hva som kan ha hendt, som det er bitt eller om hun kan ha falt eller hva. Virker som dette plager henne, ettersom hun konstant slikker det. Er dette noe vi bør oppsøke dyrlege for?

(Fungerte ikke å legge til bildene, så jeg har lagt de til i et dokument.)

https://docs.google.com/document/d/1UQVSmR7IlQWZCWZpStz04PmNnm2SKjAK-0eShQKm8Zo/edit?usp=sharing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det i det hele tatt noe å spørre om? Selvfølgelig bør katten innom veterinær.

Anonymkode: 737a0...985

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis såret er forårsaket av et bitt fra en annen katt så er det nok enda større enn det ser ut til. 

Veterinær så katten kan få såret renset og antibiotika, katter viser sjelden smarte, og dette er nok vondt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke sett bilde, men om du er usikker, så ringer du veterinær. 
Mange veterinærer tar i mot bilder for å vurdere også. 

Men min hadde noen stygge "punkteringssår" etter tenner fra en annen pus. 
Under huden derimot var det revnet flere cm, og det var store luftlommer som krevde omfattende rensing. 
Små rifter som ser relativt uskyldig ut er greit nok, men om man synes sår ser stygge ut, mistenker betennelse, eller at katten virker plaget, så husk inderlig på at det som synes på overflaten ofte er en liten del... Såret kan være som ett isfjell, du ser kun toppen. 

Men at man i det hele tatt vurderer IKKE oppsøke veterinær når dyret har ett sår man synes ser betent ut, det synes jeg er bekymringsverdig. 

Anonymkode: b2f84...b37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Få den til veterinæren...min ble bitt av en katt på hofta..hadde vondt. Heldigvis gikk det bra ,men måtte begynne på penicillin sår salve.

Du har forsikring? For den må nok i narkose og ta røntgen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At katten slikker såret, betyr at den har smerter. Slikking på såret fører også til enda mer betennelse, fordi det stadig uroes og holdes åpent.

Du må selv vurdere hva du vil gjøre. Hvis du skal gjøre noe selv, bør du først sørge for at katten ikke kan slikke såret. Bruk krage eller annet. Så bør såret renses og desinfiseres. Men aller helst bør nok en dyrlege ta hånd om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...