mylen Skrevet 21. januar 2006 #1 Del Skrevet 21. januar 2006 Jeg har vært heldig å finne noen stillinger innenfor det offentlige som har vært akkurat det jeg ser etter, og som jeg har vært meget godt kvalifisert til. Problemet er at søknadsfristen er på ca. 1 uke, og tilsetting skal finne sted 1 uke etter det. Dette hadde passet meg veldig fint, fordi jeg kan begynne på kort varsel, hadde bare stillingsutlysningen vært réel. For det er den vel ikke når det opereres med slike frister? Jeg antar eneste grunn til å lyse ut en stilling på denne måten er at stillingen allerede er besatt, men innenfor det offentlige er man jo lovpålagt å lyse ut - altså gjør man det på en måte som man håper vil føre til svært få søknader. Er det noen vits i å bruke tid på slike søknader i det hele tatt? Hender at det offentlig lyser ut réelle ubesatte stillinger med slike frister? Finnes det en måte å finne ut om en offentlig stilling er ledig på? Og er ikke det offentlige pliktige til å sende ut svar i det minste? Jeg har søkt på et par jobber hvor jeg ikke har hørt noe i det hele tatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trolletrine Skrevet 21. januar 2006 #2 Del Skrevet 21. januar 2006 Nesten alle jobbene jeg har hatt,og også den jeg har nå,har vært offentlige.Og jeg har søkt på de gjennom annonser i aviser o.l.Så regner med at det ikke er "fake" stillingsannonser Forøvrig har de fleste offentlige steder interne ledige stillinger,-og tror ikke disse er de samme som de som blir utlyst. Ellers tror jeg ikke de har plikt til å gi deg svar når de ikke er interessert.Er nok ikke nytt å aldri høre fra steder man har søkt på,selv om dette kan kanskje ikke er særlig "høflig" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mylen Skrevet 22. januar 2006 Forfatter #3 Del Skrevet 22. januar 2006 Hei! Overskriften min ble kanskje litt misvisende, jeg prøve bare å si kort hva emnet dreide seg om. Det jeg gjerne vil vite er om noen har erfaring med stillingsutlysninger hvor det er ca. 2 uker mellom utlysningsdato og tiltredelsesdato. Jeg snakker da om stillinger hvor det stilles høye krav til arbeidserfaring og utdanning. De fleste mennesker har 2 måneders oppsigelsestid, hvis man virkelig var ute etter en ny ansatt ville man vel lyst ut stillingen litt tidligere? Jeg vet positivt at den som fikk den ene stillingen jeg søkte ble ansatt uten at det ble innkallt til et eneste intervju. Jeg har full forståelse for at de velger å ansette noen de har jobbet med tidligere og vet de kan stole på. Det er det ikke noe galt i. Det negative er lovgivningen som sier at det offentlige må lyse ut, fordi dermed lureres andres mennesker til å bruke tid på å skrive søknad. Hva tror dere? Er stillingsutlysninger med så korte frister alltid falske? Eller hender det at det offentlige utlyser réelle stillinger med slike korte frister? Jeg vil gjerne høre noen synspunkter på dette, da det eneste jeg har mindre av enn penger er tid; jeg prøver derfor desperat å unngå å bruke tiden til ingen nytte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 22. januar 2006 #4 Del Skrevet 22. januar 2006 Jeg hadde sendt en søknad. Uforutsette ting kan skje også i det offentlige, og det er mulig at de trenger folk på så kort tid. Du taper vel ingenting på å søke? Lurer du på noe med stillingen, så er det jo barë å ringe å høre med den som står som kontaktperson. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mylen Skrevet 22. januar 2006 Forfatter #5 Del Skrevet 22. januar 2006 Jo, jeg taper på det. Jeg holder på å avslutte et studiue og jeg trenger egentlig tiden. Jeg har lurt på å ringe, men hva skal jeg si da? Både for å finne ut om jobben er ledig, og for fremstille meg selv på en positiv måte? Forslag mottas med takk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Veslejenta Skrevet 22. januar 2006 #6 Del Skrevet 22. januar 2006 Jeg er midlertidig ansatt i det offentlige. Stillingen jeg har skal gå over til fast, men for å kunne fast ansette meg, må stillingen lyses ut. Kommer det inn søkere som har god utdannelse og relevant erfaring, så må disse tas med i vurderingen. En måte å slippe å få så mange av disse, er selvsagt å ha kort søknadsfrist. Om dette er tilfelle i dette tilfellet vet jeg ikke, men det er godt mulig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 22. januar 2006 #7 Del Skrevet 22. januar 2006 Da må du prioritere. Studie nå eller jobbsøknad. Evnt ikke sitte på KG, men skrive søknad. Ring, si hva du heter, hvilken stilling det gjelder. Personlig hadde jeg spurt hvordan situasjonen var, og sagt at jeg hadde reagert på den korte tiden mellom utlysning og tiltredelse. Men samtidig påpeke at dette er perfekt for deg, at du er kvalifisert osv. De får jo ikke vite noe om deg hvis du ikke ringer eller sender søknad. Jeg vet egentlig ikke hva du skal gjøre, men føler personlig at hvis det er en stilling jeg vil ha, så taper jeg aldri noe på å ringe og spørre. De fleste er vennlige og svarer på spm, og det er mindre tidkreevende enn å skrive en full søknad, med mindre jeg har en som kan brukes. Uansett hva du gjør, så ønsker jeg deg lykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mylen Skrevet 22. januar 2006 Forfatter #8 Del Skrevet 22. januar 2006 Må vel kanskje bare ringe og prøve meg frem, ja. Det å søke jobber er antagelig en kunst man må lære seg for å lykkes det også? Skulle virkelig ønske det fantes noen snarveier her... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2006 #9 Del Skrevet 22. januar 2006 Ring og spør om det er noen interne søkere, og om grunnen til at den lyses ledig nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shea Skrevet 22. januar 2006 #10 Del Skrevet 22. januar 2006 Korte frister er ofte pga at dem allerede har noen som dem ønsker i stillingen. Om det i utlysningen står spesifisert krav til søker og du vet at du er kvalifisert så råder jeg deg til å søke. Du har krav på å få tilsendt en liste over cv til de andre søkerne. På den måten kan du se om du vil overkjørt av noen som ikke har like god utdanning/erfaring så deg. Om andre mindre kvalifisert enn deg ut fra utlysning blir ansatt kan du påklage ansettelsen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elfrida Skrevet 23. januar 2006 #11 Del Skrevet 23. januar 2006 Det går fint an å spørre om det er en vikar i stillingen, eller om det er interne søkere. Det er ikke uvanlig at folk som bytter jobb i det offentlig får permisjon fra stillingen sin i ett års tid. Det blir da tilsatt en vikar etter utlysning, og når det viser seg at stillingsinnehaveren ikke kommer tilbake etter permisjon må stillingen lyses ut på nytt dersom man ikke i utgangspunktet har åpnet for at det er mulighet for fast tilsetting. Dersom man i utgangspunktet ønsker at vikaren skal fortsette i stillingen kan det hende at utlysningen er 'fake'. Det samme kan skje dersom man ønsker at en annen ansatt skal få stillingen, men da hender det at det er opplyst om at det ved internt opprykk blir ledig en annen stilling. Noen ganger tilsetter man folk midlertidig fordi man ikke vet virkningene av en eventuell omorganisering, om økt arbeidsmengde vil holde seg osv. Når man da vil gjøre stillingen fast må man lyse ut - selv om man ikke ønsker seg noen andre i stillingen. Uansett er det ikke noe i veien for å søke, men en liten telefon vil jo gi deg en pekepinn på hvor saken står. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2006 #12 Del Skrevet 23. januar 2006 Jeg skjønner godt problemstillingen til trådstarter, og tror nok det er en del fake utlysninger i det offentlige - desverre! Har selv søkt en del jobber der, som jeg har vært kvalifisert til. Vært på et par intervjuer, noe som skulle ytterligere bekrefte dette. I begge intervjusituasjonene har jeg hatt følelsen av at intervjuet er litt "spill for galleriet", og ganske riktig har det i begge tilfeller vist seg at det var interne vikarer som fikk stilingen.. Kunne godt tenkt meg en jobb innenfor det offentlige jeg, men jammen ikke godt å vite hvordan man skal komme seg innenfor.. ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå