Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en nydelig nyfødt på tre uker og en nydelig en på 2,5 år. Og jeg er så sliten, jeg angrer, jeg vil ikke hjem, jeg vil bare flykte.

Samboer jobber mye kvelder, jobber gjerne fra 12-23, ikke aktuelt at han bytter jobb da han er selvstendig næringsdrivende. 

Den nyfødte gråter så vanvittig mye, timesvis hver eneste kveld, gjerne noen timer på dagen også. Og må være på meg hele forbanna tiden. Jeg elsker babyen min, men jeg kjenner jeg takler ikke mer, jeg er kvelt, over stimulert.

I kveld er første kvelden samboer er hjemme på kvelden på en uke, og babyen, som vanlig, skriker og skriker. Jeg fikk helt panikk, så jeg ga samboer babyen, tok jakka og bil nøklene, kjørte til skogen, og her sitter jeg på en benk og ser ut i ingenting. Jeg vil ikke hjem igjen, jeg orker ikke mer skriking. Jeg vil bare bli sittende her til det er over for godt.

Jeg vet det går over på et tidspunkt, men akkurat nå fikser jeg ikke mer. Jeg trenger noe trøst, noen tips, hva som helst. Dette er eneste kvelden samboer skal være hjemme denne uken. Så jeg vet at det blir et helvete frem til neste onsdag hvor han er hjemme på kvelden igjen, jeg er låst til hjemmet og skriking. 

Babyen går på melkefri erstatning, vi har vært hos manuell terapeut som fant spenninger og utbedret de, men det er like mye og intens skriking. Babyen får mat, kos, stimuli, rene bleier, søvn og alt som trengs, men den skrikingen stopper ikke.

Vi har ikke familie som kan stille opp for øyeblikket heller....

Anonymkode: 4ba3d...363

• Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forstår deg! Tenker at mannen din burde være hjemme en stund og få omsorgspenger. Det er for mye for deg nå. Det vil bli bedre, men jeg forstår at det kan være vanskelig å forestille seg nå. Hadde det likt i starten selv. For meg hjalp det å bare ikke være alene. Besøk av familie,venner, gå på babysang osv. Noe hver dag. Prøvd med bæresjal?

Anonymkode: cc672...6ef

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har en nydelig nyfødt på tre uker og en nydelig en på 2,5 år. Og jeg er så sliten, jeg angrer, jeg vil ikke hjem, jeg vil bare flykte.

Samboer jobber mye kvelder, jobber gjerne fra 12-23, ikke aktuelt at han bytter jobb da han er selvstendig næringsdrivende. 

Den nyfødte gråter så vanvittig mye, timesvis hver eneste kveld, gjerne noen timer på dagen også. Og må være på meg hele forbanna tiden. Jeg elsker babyen min, men jeg kjenner jeg takler ikke mer, jeg er kvelt, over stimulert.

I kveld er første kvelden samboer er hjemme på kvelden på en uke, og babyen, som vanlig, skriker og skriker. Jeg fikk helt panikk, så jeg ga samboer babyen, tok jakka og bil nøklene, kjørte til skogen, og her sitter jeg på en benk og ser ut i ingenting. Jeg vil ikke hjem igjen, jeg orker ikke mer skriking. Jeg vil bare bli sittende her til det er over for godt.

Jeg vet det går over på et tidspunkt, men akkurat nå fikser jeg ikke mer. Jeg trenger noe trøst, noen tips, hva som helst. Dette er eneste kvelden samboer skal være hjemme denne uken. Så jeg vet at det blir et helvete frem til neste onsdag hvor han er hjemme på kvelden igjen, jeg er låst til hjemmet og skriking. 

Babyen går på melkefri erstatning, vi har vært hos manuell terapeut som fant spenninger og utbedret de, men det er like mye og intens skriking. Babyen får mat, kos, stimuli, rene bleier, søvn og alt som trengs, men den skrikingen stopper ikke.

Snakk med helsesykepleier 

Har du noen i det hele tatt som kunne stilt opp? Noen? 

Kan mannen din jobbe redusert denne perioden? 

Kan han ta barnet på natt, han begynner jo seint på jobb? 

Kunne du laget et Facebook innlegg, kanskje noen kan være ekstrabestemor/bestefar ? 

Anonymkode: 605f7...fdf

Skrevet

Hjelpemidler ellers  kan jo være sånn elektrisk vugge, sånn sau med magelyder, finnes det annen mme å prøve, bæresele/sjal? Hjelper det å trille tur, være i bevegelse, høre musikk? 

Skrevet

Eller babysvømming , eller bare dra på svømmehallen! Kan varmt vann hjelpe? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Forstår deg! Tenker at mannen din burde være hjemme en stund og få omsorgspenger. Det er for mye for deg nå. Det vil bli bedre, men jeg forstår at det kan være vanskelig å forestille seg nå. Hadde det likt i starten selv. For meg hjalp det å bare ikke være alene. Besøk av familie,venner, gå på babysang osv. Noe hver dag. Prøvd med bæresjal?

Anonymkode: cc672...6ef

Hadde han vært ansatt og ikke drevet for seg selv, så kunne han nok gjort det, og han hadde vært hjemme de to første ukene. Men han startet opp for seg selv i fjor, så han er helt avhengi av å jobbe mye selv foreløpig.

Ikke prøvd bæresjal, må nok bare lære meg knytting og bli kjent med bære verden.

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Snakk med helsesykepleier 

Har du noen i det hele tatt som kunne stilt opp? Noen? 

Kan mannen din jobbe redusert denne perioden? 

Kan han ta barnet på natt, han begynner jo seint på jobb? 

Kunne du laget et Facebook innlegg, kanskje noen kan være ekstrabestemor/bestefar ? 

Snakket med helsesykepleier, som anbefalte melkefri morsmelkerstatning, da eldste også har melkeproteinallergi. 

Nei, samboers familie er på ferie, på min side ligger en tante for døden, så foreldrene mine er opptatt der.

Samboer tar to åringen på natten, står opp og leverer i barnehagen. Så han gjør faktisk det beste han kan.

Vi har den moonie bamsen, støvsugeren har stått på i times vis. Vurder sterkt å kjøpe moonboon tilfelle det kan fungere.

Tusen hjertelig takk dere to, som tar dere tid til å svare, gi tips/råd. Det hjelper meg med å prøve å finne løsninger og ikke bare se helt mørkt på alt sammen..

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Funket ikke amming? Prøvd bæresjal? Kan det være noe galt med flasken så hen får luft? Du må be lege sykemelde og få mannen på omsorgspenger. Du høres deprimert ut og dette er en vanskelig situasjon. Kan du kontakte Helsesykepleier? 

Anonymkode: 4a72a...a0a

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hadde han vært ansatt og ikke drevet for seg selv, så kunne han nok gjort det, og han hadde vært hjemme de to første ukene. Men han startet opp for seg selv i fjor, så han er helt avhengi av å jobbe mye selv foreløpig.

Ikke prøvd bæresjal, må nok bare lære meg knytting og bli kjent med bære verden.

Snakket med helsesykepleier, som anbefalte melkefri morsmelkerstatning, da eldste også har melkeproteinallergi. 

Nei, samboers familie er på ferie, på min side ligger en tante for døden, så foreldrene mine er opptatt der.

Samboer tar to åringen på natten, står opp og leverer i barnehagen. Så han gjør faktisk det beste han kan.

Vi har den moonie bamsen, støvsugeren har stått på i times vis. Vurder sterkt å kjøpe moonboon tilfelle det kan fungere.

Tusen hjertelig takk dere to, som tar dere tid til å svare, gi tips/råd. Det hjelper meg med å prøve å finne løsninger og ikke bare se helt mørkt på alt sammen..

Ts

Eneste som funket for meg til tider var å amme og bære i bæresjal. Det er jo de to tingene som nesten alltid roer de ned. Det finnes et bæresjal du slipper knyte så mye som består av to løkker. Hvis melkefri erstatning ikke funker kanskje det er bedre å amme? Du kan prøve fjerne typiske allergener fra kosten.

• Hjerte 1
Skrevet

Det kan også være verdt å prøve baby massasje. evt smerter handler jo ofte om luft i magen.

• Nyttig 2
Skrevet

Gråter baby mest på kveld? Les litt om kveldsuro. Babyen min gråt i ett sett fra kl 18-24, hver kveld, jeg holdt på å bli gal. Det som funket var å passe på at hun sov nok på dagen ( passe på at hun ikke var våken mer enn 1-1,5 time) moonboon hjalp oss godt der. Og bæresjal, det var gull! Og minst mulig stimuli, demp belysning, ingen tv, helst et mørkt rom

Anonymkode: d258d...c8d

• Hjerte 1
Skrevet

Finnes også noe som heter home start som skal hjelpe nye foreldre 

• Liker 1
Skrevet

Anbefaler caboo bæresjal. Myk å ha på seg, passer godt til nyfødte og jeg klarte å ta babyen inn og ut alene. det er en type ferdigknyttet bæresjal. På tur går jeg med det klart under jakka. 

Det er det eneste som hjelper meg når baby har kveldsuro og er utrøstelig. I sjalet finner han roen etter noen minutter.

Anonymkode: de067...eb9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hvilken MME gir dere? 
prøvd semper dråper før mating? 

Elektrisk vippestol? 
Sukkervann for mageknip.

Kolikk-grepet , svøping, nok raping under måltid, langsom flaskemating. 

Anonymkode: da43a...a20

Skrevet

Dere er så veldig, veldig gode, tusen hjertelig takk. Svarer alle i en post istedenfor å sitere.

Amming fungerte dårlig, men pumper enda mens jeg går over på melkefri diett selv. Vi gir pepticate, og valgte å gi erstatning for å se raskt om det ble bedring på noen av symptomene. Alle andre symptomer enn skriking/mage vondt forsvant raskt. Jeg masserer magen flere ganger om dagen, sykler med beina, hjelper til å presse, bruker langsom flaskemating, raper for hver 20ml. Vi har ikke prøvd semper dråper, ikke hørt om det før nå heller, så det skal prøves!

Jeg skal se nærmere på caboo, jeg må ha avlasting til armene mine. Er det caboo close? Vanskelig og tungt å bære babyen, lage middag og underholde to åringen med bare en arm.

Lest om kveldsuro, og prøver å gjøre alle 'forhåndsregler' der.

Det er ikke home start i kommunen min, dessverre.

Jeg sitter fremdeles på den benken her og klarer ikke å reise meg for å dra hjem. Enda det nå er bek mørkt og kaldt, det bare frister ikke å reise hjem.

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dere er så veldig, veldig gode, tusen hjertelig takk. Svarer alle i en post istedenfor å sitere.

Amming fungerte dårlig, men pumper enda mens jeg går over på melkefri diett selv. Vi gir pepticate, og valgte å gi erstatning for å se raskt om det ble bedring på noen av symptomene. Alle andre symptomer enn skriking/mage vondt forsvant raskt. Jeg masserer magen flere ganger om dagen, sykler med beina, hjelper til å presse, bruker langsom flaskemating, raper for hver 20ml. Vi har ikke prøvd semper dråper, ikke hørt om det før nå heller, så det skal prøves!

Jeg skal se nærmere på caboo, jeg må ha avlasting til armene mine. Er det caboo close? Vanskelig og tungt å bære babyen, lage middag og underholde to åringen med bare en arm.

Jeg sitter fremdeles på den benken her og klarer ikke å reise meg for å dra hjem. Enda det nå er bek mørkt og kaldt, det bare frister ikke å reise hjem.

Sjekk ut Bæreglede for veiledning om bæring i sjal: https://bereglede.no/baereveiledning/

Selv om du ikke bor i Oslo kan du snakke med de på FaceTime eller zoom. Jeg var innom butikken i Oslo og fikk kjempegod hjelp med mitt Coracor-sjal. Ikke så vanskelig å knyte når man har gjort det et par ganger bare. Min premature baby som bare ville være helt nær hele tide elsket det. Men det finnes også bæreseler for nyfødt, eller nyfødt-innlegg til f.eks ergobaby omni 360-selen. Den har vært redningen for flere jeg kjenner:) Bare å få hendene fri har utrolig mye å si for å føle seg mindre fanget. Og husk på at dette går over! Hver dag er litt nærmere at babyen finner roen selv, den dagen kommer!

Anonymkode: c22b5...16a

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Oppsøk helsestasjon imorgen❤️ Kan samboeren din ta ut noen dager egenmelding/ permisjon ? Jeg tenker at det er for mye for deg nå, og du er veldig sårbar ift fødselsdepresjon. Hormoner i sving og en veldig krevende permisjon med små barn som må taes vare på, når babyen er så urolig og skriker såpass mye er det fult forståelig at du føler deg kvalt og får nok. Det må dere ta på alvor! 

Er det mulig at du kan få samboeren til å ta babyen inatt, så kan du legge deg på et annet rom å sove? 

Ift at du ammer og barnet skal leve melkefritt, har du kuttet ALT av melkeprotein? Husk å sjekk tannkrem, hudpleie, sminke, medisiner og ALT du har i deg eller på kroppen. Du kan kjøpe minifom på apoteket, det syns jeg var mer effektivt enn semper dråper når jeg tenker meg om. Å sukkervann! Lagde opp hver kveld en periode når det stod på som værst… 

Anonymkode: da43a...a20

• Liker 1
Skrevet
On 9/13/2023 at 8:31 PM, AnonymBruker said:

Ts

Har du prøvd denne: https://www.clasohlson.com/no/Sleepytroll-Baby-Rocker,-barnevognvugger/p/31-6270?gclid=CjwKCAjw3oqoBhAjEiwA_UaLtm8s4bPIofu81PbIvr3cYriAEj6Bf0KuPjW-b-ocyltkOUlMwtNmvBoCTeEQAvD_BwE

Er langt rimeligere enn å kjøpe Moonboon

Skrevet

Du er tøff! 

Jeg angrer på at jeg ikke kjøpte moonboon til min som slet med søvn, det syns jeg dere skal vurdere når mannen din ikke kan hjelpe til mer. Kjøp en Angelpack sele og et Coracor sjal på Finn og se om babyen liker det. 

Så syns jeg du skal bruke ørepropper/lydkansellerende headset om du har. Jeg gjetter at skrikingen øker stressnivået ditt, som ikke hjelper med å roe baby. Og du trenger å skjerme deg selv, babyskrik er grusomt. 💔

Anonymkode: 94260...968

• Liker 2
Skrevet

Vi brukte malt ekstrakt i melka, når det var mye trøbbel med magen. Det funerte greit det. Holder med litt. Mener jeg brukte ca halv t-skje

Anonymkode: 8edaf...80e

Skrevet

Støydempende headset!

Anonymkode: 912ec...7be

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...