AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #1 Del Skrevet 13. september 2023 Ok, skal prøve å gjøre dette kort. Pappa er spilleavhengig og har med årene spilt bort blandt annet huset sitt. Og dette er noe ingen i familien snakker om. Han låner ofte penger fra meg og andre og vi vet han bruker det på spill. Jeg har aldri sagt noe som tilsier at jeg vet han bruker dette på spill og han har alltid andre unnskyldninger til hva han trenger penger til. Jeg skal ta det opp med han en dag... Men sikkert ikke før besteforeldre mine har tatt kvelden. De vet ingenting og jeg unner de ikke å vite dette den siste tiden de har igjen. Pappa ber alltid om penger på vipps og flere ganger i uka ber han om hjelp til å overføre et beløp tilbake til han. Altså, han vippser meg 200 også vippser jeg det tilbake til han. Denne vippsingen frem og tilbake har pågått i mange år og jeg klarer ikke helt å skjønne hvorfor? Er det penger han har vunnet på spill som han må få på riktig konto? Er det for å skjule for kona at han bruker så mye på spill? Jeg tror faktisk ikke hun vet hvor ille det er. De har ikke felles økonomi. Noen som kan litt om vipps og overføring? Anonymkode: 73c08...7f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #2 Del Skrevet 13. september 2023 For han viser summen som utgående til deg da, istedenfor spill. Du hjelper han med spillproblemet på en måte du ikke burde! Anonymkode: e0285...df1 11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #3 Del Skrevet 13. september 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): For han viser summen som utgående til deg da, istedenfor spill. Du hjelper han med spillproblemet på en måte du ikke burde! Anonymkode: e0285...df1 Jeg er klar over at jeg bidrar til hans avhengighet. Det står som utgående til meg, men han får jo samme beløpet tilbake fra meg inn på konto. Så om det er for å skjule det for kona, ser jeg egentlig ikke helt hvordan det fungerer? 🫤 TS Anonymkode: 73c08...7f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #4 Del Skrevet 13. september 2023 Kanskje han tror man får bonus på kortet ved vippsoverføringer? Sånn er det dessverre ikke. Men du får spørre ham hvorfor han vil gjøre dette. Og så må han gi deg en veldig god grunn for å fortsette med dette, kan ikke helt se hva den grunnen skulle være. Anonymkode: cd21d...803 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #5 Del Skrevet 13. september 2023 Tre ting jeg automatisk tenker 1) samme prinsippe som når folk setter en sum inn på sparekonto men hele tiden henter ut igjen - du er "sparekonto" han prøver men får ikke til. 2) han er skyldig penger som er gått til tvangsinndriving. Namsmannen sjekker kontoer for penger og han ønsker å skulle det han har. 3) Nav/sosialhjelp. Igjen sjekkes økonomien er det penger kvalifiseres han kanskje ikke til hjelp. Anonymkode: 14bb7...452 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #6 Del Skrevet 13. september 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg er klar over at jeg bidrar til hans avhengighet. Det står som utgående til meg, men han får jo samme beløpet tilbake fra meg inn på konto. Så om det er for å skjule det for kona, ser jeg egentlig ikke helt hvordan det fungerer? 🫤 TS Anonymkode: 73c08...7f3 Han viser kanskje bare det som går ut, altså han påstår at du trenger penger og at han sender det til deg i stedet for at det går til spilling. Anonymkode: 8bf16...8bf 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #7 Del Skrevet 13. september 2023 Han vippser fra en konto og det kommer inn på en annen. Altså mest sannsynlig vippser han fra en sparekonto, kanskje en felleskonto med kona. Da ser det ut som han gir deg penger. Når du vippser tilbake kommer det til hans brukskonto, som han spiller med. Anonymkode: 72656...a53 10 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #8 Del Skrevet 13. september 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Han vippser fra en konto og det kommer inn på en annen. Altså mest sannsynlig vippser han fra en sparekonto, kanskje en felleskonto med kona. Da ser det ut som han gir deg penger. Når du vippser tilbake kommer det til hans brukskonto, som han spiller med. Anonymkode: 72656...a53 Er dette jeg også mistenker. Vet de ikke har noe felles konto da, heldigvis for henne. Men han skal vel ha det fra en konto til en annen. Det eneste som ikke gir mening er at han sender penger og vil at jeg skal vippse tilbake med en gang. Altså, på sekundet. Jeg har spekulert litt i om det er slik at om du vinner penger på spill, så får du det på konto, men det er ikke "tilgjengelig" med en gang, men om du bruker Vipps og sender det ut, så er det "tilgjengelig" siden du får det tilbake fra den du vippset til? Kanskje litt dårlig formulert her... TS Anonymkode: 73c08...7f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #9 Del Skrevet 13. september 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Tre ting jeg automatisk tenker 1) samme prinsippe som når folk setter en sum inn på sparekonto men hele tiden henter ut igjen - du er "sparekonto" han prøver men får ikke til. 2) han er skyldig penger som er gått til tvangsinndriving. Namsmannen sjekker kontoer for penger og han ønsker å skulle det han har. 3) Nav/sosialhjelp. Igjen sjekkes økonomien er det penger kvalifiseres han kanskje ikke til hjelp. Anonymkode: 14bb7...452 Han vippser meg penger og vil at jeg skal sende samme beløpet tilbake med en gang. Han sender meg sms i forkant og spør om jeg har tid å vippse fordi han trenger det med en gang 🤔 TS Anonymkode: 73c08...7f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
blomstre Skrevet 13. september 2023 #10 Del Skrevet 13. september 2023 Jeg gjetter på at han vippser fra kredittkort (ikke lov å bruke direkte til spill), og så kommer det på brukskonto når du vippser tilbake. 20 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #11 Del Skrevet 13. september 2023 blomstre skrev (Akkurat nå): Jeg gjetter på at han vippser fra kredittkort (ikke lov å bruke direkte til spill), og så kommer det på brukskonto når du vippser tilbake. Tror dessverre det kan være riktig. Off, så trist TS. Fryktelig vond situasjon for alle. Anonymkode: 98e6b...05b 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #12 Del Skrevet 13. september 2023 1 minutt siden, blomstre said: Jeg gjetter på at han vippser fra kredittkort (ikke lov å bruke direkte til spill), og så kommer det på brukskonto når du vippser tilbake. Dette tror jeg også er fasiten når jeg tenker meg om. Ut av kredittkort og inn på brukskonto. Så da er det best å slutte å overføre før han pådrar seg gjeld han ikke klarer å betale ned på forfall. Anonymkode: cd21d...803 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Refreng Skrevet 13. september 2023 #13 Del Skrevet 13. september 2023 38 minutter siden, AnonymBruker said: Ok, skal prøve å gjøre dette kort. Pappa er spilleavhengig og har med årene spilt bort blandt annet huset sitt. Og dette er noe ingen i familien snakker om. Han låner ofte penger fra meg og andre og vi vet han bruker det på spill. Jeg har aldri sagt noe som tilsier at jeg vet han bruker dette på spill og han har alltid andre unnskyldninger til hva han trenger penger til. Jeg skal ta det opp med han en dag... Men sikkert ikke før besteforeldre mine har tatt kvelden. De vet ingenting og jeg unner de ikke å vite dette den siste tiden de har igjen. Anonymkode: 73c08...7f3 Jeg vet ikke om det er riktig av deg å bestemme hva dine besteforeldre tåler eller ikke. De har levd i 70 år pg vært gjennom tungt og lett, de er ikke barn som må skjermes. Det kan også være at han ender opp med å få ansvar for din del av arv, som han bruker opp på spill. La oss si han får kontroll på 500 000 som du skulle arve- og han bruker opp alt på spill Å forsøke skjerme andre mennesker ved å unngå fortelle dem sannheten kan slå tilbake på deg selv senere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #14 Del Skrevet 13. september 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Tre ting jeg automatisk tenker 1) samme prinsippe som når folk setter en sum inn på sparekonto men hele tiden henter ut igjen - du er "sparekonto" han prøver men får ikke til. 2) han er skyldig penger som er gått til tvangsinndriving. Namsmannen sjekker kontoer for penger og han ønsker å skulle det han har. 3) Nav/sosialhjelp. Igjen sjekkes økonomien er det penger kvalifiseres han kanskje ikke til hjelp. Anonymkode: 14bb7...452 Namsmannen sjekker ikke kontoen. Kun lønn og skattepliktige ytelser. Anonymkode: 279e7...c4a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #15 Del Skrevet 13. september 2023 2 minutter siden, Refreng said: Jeg vet ikke om det er riktig av deg å bestemme hva dine besteforeldre tåler eller ikke. De har levd i 70 år pg vært gjennom tungt og lett, de er ikke barn som må skjermes. Det kan også være at han ender opp med å få ansvar for din del av arv, som han bruker opp på spill. La oss si han får kontroll på 500 000 som du skulle arve- og han bruker opp alt på spill Å forsøke skjerme andre mennesker ved å unngå fortelle dem sannheten kan slå tilbake på deg selv senere Dette kan jeg skrive under på. Jeg arvet forbruksgjeld, så i prinsippet måtte jeg betale tilbake med renter alt som var blitt "spandert" på meg siden ungdommen. Anonymkode: cd21d...803 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #16 Del Skrevet 13. september 2023 Men kan man vipse fra kredittkort som noen sier her? Og samme med namsmann og sosialen og alt det der, det kommer jo tilbake igjen. Vet jo at folk har fått trekk i sosialstønad, pga. de har fått vipset 600 kr til vintersko til ungen liksom. Anonymkode: c1d4b...0c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #17 Del Skrevet 13. september 2023 Hvorfor spør du ikke faren din? Anonymkode: 90aab...881 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #18 Del Skrevet 13. september 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Men kan man vipse fra kredittkort som noen sier her? Anonymkode: c1d4b...0c2 Ja, det gjør jeg ofte. Ikke for å spille med, men for å slippe å ha mer penger enn nødvendig stående på brukskontoen uten rente. Betaler alltid på forfall, men det spørs om TS sin far gjør det. Kanskje hvis han vinner? Anonymkode: cd21d...803 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #19 Del Skrevet 13. september 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Han vippser meg penger og vil at jeg skal sende samme beløpet tilbake med en gang. Han sender meg sms i forkant og spør om jeg har tid å vippse fordi han trenger det med en gang 🤔 TS Anonymkode: 73c08...7f3 Tenker at du egentlig burde slutte med det. Anonymkode: 8bf16...8bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #20 Del Skrevet 13. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvorfor spør du ikke faren din? Anonymkode: 90aab...881 Jeg vil ha mest mulig "info" før jeg snakker med han. Jeg vet han kommer til å ha andre unnskyldninger, så jeg trenger fakta. TS Anonymkode: 73c08...7f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå