AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #1 Skrevet 13. september 2023 Er den ene bedre enn den andre for gutter? Anonymkode: c6d5b...834
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #2 Skrevet 13. september 2023 Cervarix er en god vaksine. Den beskytter godt mot kreft forårsaket av HPV. Men Gardasil 9 beskytter mot mange flere typer HPV og kjønnsvorter. Sønnen min fikk Cervarix for 2 år siden. Men etter å ha lest meg opp, så skal datteren min få Gardasil 9 nå i høst. Og det samme med yngste sønnen min om 3 år. Anonymkode: 9e2ed...987
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #3 Skrevet 13. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Cervarix er en god vaksine. Den beskytter godt mot kreft forårsaket av HPV. Men Gardasil 9 beskytter mot mange flere typer HPV og kjønnsvorter. Sønnen min fikk Cervarix for 2 år siden. Men etter å ha lest meg opp, så skal datteren min få Gardasil 9 nå i høst. Og det samme med yngste sønnen min om 3 år. Anonymkode: 9e2ed...987 Det jeg tenkte men så pratet jeg med helsesykepleier eller hva de nå kalles og hun meinte at det var unødvendig spesielt for gutter. Men kjønnsvorter er jo like drit for menn som kvinner og da er det iallfall noe som faktisk beskytter han og. De fokuserer så voldsomt på kvinner og livmorhalskreft og det er flott de men det er synd de ikke fokuserer på menn og i denne settingen. Synes det er helt tragisk at de har valgt en vaksine som bare tar to typer hpv mens det finnes en bedre på markedet som omfatter mye mer. Anonymkode: c6d5b...834
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #4 Skrevet 13. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det jeg tenkte men så pratet jeg med helsesykepleier eller hva de nå kalles og hun meinte at det var unødvendig spesielt for gutter. Men kjønnsvorter er jo like drit for menn som kvinner og da er det iallfall noe som faktisk beskytter han og. De fokuserer så voldsomt på kvinner og livmorhalskreft og det er flott de men det er synd de ikke fokuserer på menn og i denne settingen. Synes det er helt tragisk at de har valgt en vaksine som bare tar to typer hpv mens det finnes en bedre på markedet som omfatter mye mer. Anonymkode: c6d5b...834 Kanskje jeg bare skal gi Gardasil 9 til datteren min da, og at guttene følge vaksinasjonsprogrammet. Helsesykepleieren din har nok et poeng. HPV- relatert kreft hos menn skyldes 16 og 18 slik jeg leser det. Cervarix dekker det. https://www.fhi.no/va/barnevaksinasjonsprogrammet/sos/#vil-det-bli-et-innhentingsprogram-med-hpv-vaksine-til-gutter-p-lik-linje-som-til-unge-kvinner Det er vel bare økonomi som bestemmer hvilken vaksine Norge tilbyr. Anonymkode: 9e2ed...987
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #5 Skrevet 13. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er vel bare økonomi som bestemmer hvilken vaksine Norge tilbyr. Anonymkode: 9e2ed...987 Det er jo ofte slik men synd at de ikke tar i betraktning hva kjønnsvorter koster samfunnet for det er en del det og. I tillegg til taps livskvalitet og potensiell smitte. Lurer på om kanskje vi skal ta en dose og to med den som er gratis og så fyller vi på med gardasil senere, leste et sted at det går. Anonymkode: c6d5b...834
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #6 Skrevet 13. september 2023 Du må isåfall til lege og få egen resept. Helsesøster kunne ikke velge... Anonymkode: a9279...595
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #7 Skrevet 13. september 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Det er jo ofte slik men synd at de ikke tar i betraktning hva kjønnsvorter koster samfunnet for det er en del det og. I tillegg til taps livskvalitet og potensiell smitte. Lurer på om kanskje vi skal ta en dose og to med den som er gratis og så fyller vi på med gardasil senere, leste et sted at det går. Anonymkode: c6d5b...834 Ja, det er jo også et alternativ 🙂 Det er ikke så lett å vite hva som er riktig å gjøre. Vil også tro at det for mange ikke vil være akuelt å velge Gardasil 9, både fordi de ikke vet om det og fordi det er dyrt.. Anonymkode: 9e2ed...987
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #8 Skrevet 13. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du må isåfall til lege og få egen resept. Helsesøster kunne ikke velge... Anonymkode: a9279...595 Det varierer nok. Hos oss skulle legen på helsestasjonen fikse det til oss, sånn at hun tar vaksinen sammen med de andre i klassen... Anonymkode: 9e2ed...987
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #9 Skrevet 13. september 2023 Jeg endte på Cervarix til mine barn. Jeg vurderte Gardasil, men det er rapportert mer bivirkninger på den, selv om den er mye mindre brukt enn Cervarix. Forklaringen på det aner jeg ikke, men jeg likte ikke tallene, og valgte derfor Cervarix til mine barn. Anonymkode: 6844b...587
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #10 Skrevet 13. september 2023 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Jeg endte på Cervarix til mine barn. Jeg vurderte Gardasil, men det er rapportert mer bivirkninger på den, selv om den er mye mindre brukt enn Cervarix. Forklaringen på det aner jeg ikke, men jeg likte ikke tallene, og valgte derfor Cervarix til mine barn. Anonymkode: 6844b...587 Ja, jeg og leste meg opp til at det var rapportert mer bivirkninger så det og er med i betraktningen. Pratet med sønnen om det og han ville ta den som var gratis, han tenker nok mer på penger enn hva jeg gjør da..og så var han redd de andre skulle få vite at han skulle ha en som kostet penger.. Det enkleste er vel å følge opplegget på skolen så slipper man å styre med det selv. Virker som om de gjør litt forskjellig, noen får tatt det på skolen andre må til fastlegen å ta den der og så kan man visst ta den på apotek og. Anonymkode: c6d5b...834
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå