AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #1 Skrevet 13. september 2023 Hei har en jente på 6år som ikke vill ta av seg regntøyet hva skall jeg gjøre Anonymkode: 63b61...86d
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #2 Skrevet 13. september 2023 Ta på skalltøy? 🤷♀️ Anonymkode: 5423f...ca9 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #3 Skrevet 13. september 2023 Just now, AnonymBruker said: Ta på skalltøy? 🤷♀️ Anonymkode: 5423f...ca9 Hun har regntøy på seg men vil ikke ta det av seg hun leker inne med det på seg Anonymkode: 63b61...86d
Rosa Gnom Skrevet 13. september 2023 #4 Skrevet 13. september 2023 Kle av henne selv? Noen ganger må man bare gjøre ting barnet ikke vil. Kan jo ikke fly rundt med regntøy inne?? 6 1
Luckiness Skrevet 13. september 2023 #5 Skrevet 13. september 2023 Troll? Om ikke…Du er den voksne. Gi henne to valg. 1. hun kan ta det av seg selv 2. du tar det av henne. Gjennomfør. 6 5
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #6 Skrevet 13. september 2023 Hva mener du er kritisk med dette, ts? Altså: hvorfor er det viktig for deg at du skal få viljen din heller enn at hun skal få viljen sin i tilfelle «ha på regntøy inne»? Dette er en ting de fleste barn evner bestemme selv. Det gjelder deres egen kropp og påkledning. Det har ingen tenkelige negative konsekvenser for helse eller trivsel eller hygiene. Så hvorfor er det så viktig at du - en voksen - får viljen din? Anonymkode: 1d019...277 3
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #7 Skrevet 13. september 2023 Da får hun vel gå med regntøyet da. Anonymkode: 38ff2...bd0 1
Leeloo Skrevet 13. september 2023 #8 Skrevet 13. september 2023 I min bok havner det under choose your battles; er det veldig viktig at hun ikke leker inne i regntøy? Hvis man skal bruke mase tid å energi på å styre med alle merkelige ideer de søte små kommer på så blir man utslitt. Så lenge det ikke er farlig, eller til ulempe for andre finner de selv raskt ut hva som var en god idé og ikke. 1 1
Rosa Gnom Skrevet 13. september 2023 #9 Skrevet 13. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva mener du er kritisk med dette, ts? Altså: hvorfor er det viktig for deg at du skal få viljen din heller enn at hun skal få viljen sin i tilfelle «ha på regntøy inne»? Dette er en ting de fleste barn evner bestemme selv. Det gjelder deres egen kropp og påkledning. Det har ingen tenkelige negative konsekvenser for helse eller trivsel eller hygiene. Så hvorfor er det så viktig at du - en voksen - får viljen din? Anonymkode: 1d019...277 Nå er ikke jeg TS,men tenker at siden det er snakk om regntøy så er man gjerne våt. Fordi det regner. Da tenker jeg at det kan være kjekt å få av seg de våte klærne og få på tørt når man kommer inn. 3
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #10 Skrevet 13. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva mener du er kritisk med dette, ts? Altså: hvorfor er det viktig for deg at du skal få viljen din heller enn at hun skal få viljen sin i tilfelle «ha på regntøy inne»? Dette er en ting de fleste barn evner bestemme selv. Det gjelder deres egen kropp og påkledning. Det har ingen tenkelige negative konsekvenser for helse eller trivsel eller hygiene. Så hvorfor er det så viktig at du - en voksen - får viljen din? Anonymkode: 1d019...277 Barn bestemmer ikke over påkledning 😄 Anonymkode: 87b68...53a 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #11 Skrevet 13. september 2023 Rosa Gnom skrev (2 minutter siden): Kle av henne selv? Noen ganger må man bare gjøre ting barnet ikke vil. Kan jo ikke fly rundt med regntøy inne?? Hvorfor? Nevn tre ting som er farlig med «regntøy inne?» eller handler dette om voksne som ønsker få viljen sin trumfet gjennom ovenfor små barn..? Barnet ønsker å ha på regntøy. ts ønsker barnet ikke skal ha på regntøy. Hvorfor er ts sitt ønske viktigere enn barnets? Bare fordi ts er over 18? (Og i stand til og villig til å bruke makt) Rosa Gnom skrev (Akkurat nå): Nå er ikke jeg TS,men tenker at siden det er snakk om regntøy så er man gjerne våt. Fordi det regner. Da tenker jeg at det kan være kjekt å få av seg de våte klærne og få på tørt når man kommer inn. Ok. Men ts må ikke gå i det våte regntøyet. Barnet må det. Og det er ikke det minste farlig å gå i vått tøy. Så hvorfor skal ikke barnet få velge å gå i vått regntøy? Anonymkode: 1d019...277 1
Rosa Gnom Skrevet 13. september 2023 #12 Skrevet 13. september 2023 (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor? Nevn tre ting som er farlig med «regntøy inne?» eller handler dette om voksne som ønsker få viljen sin trumfet gjennom ovenfor små barn..? Barnet ønsker å ha på regntøy. ts ønsker barnet ikke skal ha på regntøy. Hvorfor er ts sitt ønske viktigere enn barnets? Bare fordi ts er over 18? (Og i stand til og villig til å bruke makt) Ok. Men ts må ikke gå i det våte regntøyet. Barnet må det. Og det er ikke det minste farlig å gå i vått tøy. Så hvorfor skal ikke barnet få velge å gå i vått regntøy? Anonymkode: 1d019...277 Hvorfor? Du siterer jo svaret mitt. Alt må læres. Det å ikke gå med våte klær innendørs og over lenger tid må også læres. Handler da ikke om makt. Jeg lar ialefall ikke barnene mine gå rundt våte. Endret 13. september 2023 av Rosa Gnom 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #13 Skrevet 13. september 2023 Hvis hun har på regnbukse og jakke la det være på. Hvis det er vått tøy og møkkete støvler, si hun kan ta det av selv eller så tar du det av. Så er det bare å se hva hun velger. Anonymkode: c908d...299 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #14 Skrevet 13. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Barn bestemmer ikke over påkledning 😄 Anonymkode: 87b68...53a Hvorfor? Hvorfor er det så viktig for deg - en voksen - å bestemme hva et barn har på seg? Har du tenkt over hva det sier om deg, som menneske, når du ønsker å få din vilje gjennom ovenfor ikke en likeverdig voksen som kan si «drit i det», men ovenfor barn? Barn bestemmer ikke over påkledning i ditt hus, antar jeg. Men barn er mennesker. Ikke dukker. De bør få bestemme over klær. Det er en av tingene barn har beslutningskompetanse på - påkledning. Å ta fra dem det er ikke etisk ok. Man kan ha barn og ikke være noe god på å sosialisere med barn. Dessverre. Kanskje ønsker man seg barn bare for å ha noen å sjefe over? Anonymkode: 1d019...277 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #15 Skrevet 13. september 2023 Her må du velge, vil du ta kampen eller lar du barnet bestemme? Anonymkode: cd871...e7a
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #16 Skrevet 13. september 2023 Rosa Gnom skrev (1 minutt siden): Hvorfor? Du siterer jo svaret mitt. Alt må læres. Det å ikke gå med våte klær innendørs og over lenger tid må også læres. Handler da ikke om makt. Ok. Hvorfor kan ikke barnet lære det ved å gå i vått tøy? Fremstår for meg som en fremragende og pedagogisk utmerket metode. Så: hvorfor kan ikke barnet få bestemme at det går med vått tøy? Du har ikke gitt meg noe svar. (Utover «jeg vil ikke») Anonymkode: 1d019...277 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #17 Skrevet 13. september 2023 Er det vått får hun leke på badet. Er det tørt kan hun gå med det. Blir vel fort nok klamt og varmt. Også har dere en historie om den gangen barnet gikk med regntøy en hel dag. Anonymkode: 5423f...ca9 3
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #18 Skrevet 13. september 2023 Er det vått og møkkete, så tar du det av enten hun vil eller ikke. Er det tørt, så lar du henne ha det på seg til hun ikke gidder mer. Svarer selv om jeg har problemer med å ta dette seriøst. Anonymkode: 3d363...010 5
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #19 Skrevet 13. september 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvorfor? Hvorfor er det så viktig for deg - en voksen - å bestemme hva et barn har på seg? Har du tenkt over hva det sier om deg, som menneske, når du ønsker å få din vilje gjennom ovenfor ikke en likeverdig voksen som kan si «drit i det», men ovenfor barn? Barn bestemmer ikke over påkledning i ditt hus, antar jeg. Men barn er mennesker. Ikke dukker. De bør få bestemme over klær. Det er en av tingene barn har beslutningskompetanse på - påkledning. Å ta fra dem det er ikke etisk ok. Man kan ha barn og ikke være noe god på å sosialisere med barn. Dessverre. Kanskje ønsker man seg barn bare for å ha noen å sjefe over? Anonymkode: 1d019...277 Fordi da hadde dattra mi gått i sommerkjoler i 20 minus. Og mulig pysjamas også. Men du hadde vel latt det gå du 😄 Så selvfølgelig så får hun ikke bestemme selv og bli syk. Anonymkode: 87b68...53a 1
Rosa Gnom Skrevet 13. september 2023 #20 Skrevet 13. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ok. Hvorfor kan ikke barnet lære det ved å gå i vått tøy? Fremstår for meg som en fremragende og pedagogisk utmerket metode. Så: hvorfor kan ikke barnet få bestemme at det går med vått tøy? Du har ikke gitt meg noe svar. (Utover «jeg vil ikke») Anonymkode: 1d019...277 Jeg sa jo at det var fordi at barnet må lære. Alt må læres. At det ikke er greit å gå rundt inne med våte og møkkete klær. Da skifter man,men her er jo alle forskjellig. Det er sånn jeg vil ha det i mitt hjem. Her går vi med inneklær inne og yttertøy ute. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå