Gå til innhold

Kjøre 8 timer på en dag.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det å kjøre 8 timer på en dag veldig mye når jeg ikke er vant til å kjøre i maks 2 timer per dag.

Anonymkode: e4e62...326

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Er det å kjøre 8 timer på en dag veldig mye når jeg ikke er vant til å kjøre i maks 2 timer per dag.

Kommer an på hvor mye tid. Hvis du skal kjøre 8 timer av døgnets 24, så er det ikke mye. Da kan du ta en times pause etter hver time kjørt, det går fint. Men hvis du er ferdig på jobb kl 14 og skal være et sted kl 22, så er det rimelig heftig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kipling skrev (3 minutter siden):

Kommer an på hvor mye tid. Hvis du skal kjøre 8 timer av døgnets 24, så er det ikke mye. Da kan du ta en times pause etter hver time kjørt, det går fint. Men hvis du er ferdig på jobb kl 14 og skal være et sted kl 22, så er det rimelig heftig.

Dette ⬆️

Og i tillegg tenker jeg om det er mye bykjøring, og du ikke er vant med det, blir det ekstra slitsomt 

Anonymkode: be06c...8b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi gjør dette ofte, og det er slitsomt, men overkommelig hvis du har fri neste dag. 

Anonymkode: 03f9d...4a1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha med niste du får energi av, ei god pute og et pledd til skikkelige pauser hvor du blunder litt er veldig ok. 
Jeg har kjørt mange lange turer selv, det lengste var fjorten timer...alt går om en planlegger og har god tid 
og god kjøremusikk i spilleren i bilen. Ikke bra å ha lyd direkte i ørene, for da hører en ikke så godt ting
som skjer i trafikken rundt en. Lufte skikkelig ut av bilen innimellom, en kan bli ekstra trøtt av varm luft
og kanskje noen bøy og tøy-strekke på kroppen-turer rundt bilen også. Mykt og behagelig tøy som ikke strammer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Nei

Anonymkode: 573b2...477

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil nok merke det. Viktig med pauser. Ta flere korte heller enn en lang hvis du har dårlig tid og aktiver flere muskler i pausene. Bruk cruise control (fartsholder) og test ut lane assist (filholder) hvis bilen har dette, men noen mener dette gir mer stress. Still inn setet riktig for deg, prøv deg fram underveis på dette. Ha nok drikke. Vær uthvilt med nok søvn i forkant. Sov en halvtime underveis om nødvendig.

Anonymkode: 59c9b...c81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjører ofte 8 timer på en dag, blir kanskje 9-10 totalt hvis vi tar noen pauser. Pleier å stoppe et sted på veien og spise middag, og et annet sted for å ta en kaffe/is. Men det går fint med lydbok eller noe. Hør på noe spennende, så suser timene forbi :) Men ta mange små pauser hvis du ikke er vant til det. Hvis mannen min kjører alene, pleier han å svinge inn et sted og ta en halvtimes sovepause før han kjører videre (han blir trøtt av å kjøre)

Anonymkode: 8e45d...87b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Ikke veldig mye, min første virkelige langkjøring i et strekk var fra Narvik til Trondheim lufthavn Værnes. Kjørte via Sverige, 15 timer i ren kjøretid.

Siden har jeg vel neste pusha døgnet (inkludert pauser underveis) ved et par tre anledninger. Det skal sies at jeg er veldig glad i å kjøre, og å kjøre langt. Sitter og hører på en god lydbok mens jeg kjører. Herlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er veldig slitsomt å kjøre langt, og trenger mange pauser. Mannen min jobber som yrkessjåfør, og kan lett kjøre timesvis i strekk uten å bli sliten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De første 3-4 timene går raskt unna. Så tar du en pause, og får beveget på kroppen og hvilt øynene. Så du fint 2 timer til. Pause. Og så kjører du siste strekket, evt. med en ekstra pause hvis du trenger det. Hadde beregnet 11 timer. 

Anonymkode: 89120...511

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke skal ha med barn går det greit å kjøre 8 timer, 12 også fir den saks skyld. Med barn er det en helt annen sak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...