Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 
Jeg er gravid i uke 7. Jeg har den siste uken slitt med ekstrem kvalme. Den kom som kastet på meg i uke 6. jeg kaster ikke opp, men er kvalm døgnet rundt. Kan våkne på natt og ikke få sove igjen pga kvalmen. Jeg klarer ikke stort annet enn ligge på sofaen. Spiser små måltider. Kaldsvetter og gulper innimellom. Føler meg helt ødelagt. 

jeg har time hos lege på mandag og håper jeg kan få noe kvalmestillende slik at jeg kan fungere litt. Er det noen her som har hatt effekt av kvalmestillende under svangerskap? Og er det noen andre som har tips til hva som hjalp mot svangerskapskvalme? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For meg hjalp enkel, gjerne salt mat. Typ salte kjeks, salt chips, saltstenger. Hadde dette liggende rundt i huset, spesielt på nattbordet for å kunne spise om kvelden og morgenen mens jeg lå i senga. Spydde ellers hver morgen.

Men kvalmefølelsen vedvarte til uke 13-14 for min del (med noe sporadisk oppkast gjennom hele 2. Trimester). Fikk beskjed fra lege om å først prøve med postafen (vanlige reisesyketablett type), samtidig som jeg ble delvis sykmeldt, siden kvalmen ble mye verre når jeg var sliten og ikke rakk jevnlig små måltider og hvile (jobber som lærer). Til sammen hjalp det nok til at jeg ikke ba om noe sterkere, selv om jeg ikke ble helt kvitt det.

Anonymkode: 17676...762

Skrevet

Jeg slet (sliter) med ganske voldsom svangerskapskvalme. Det som hjalp veldig her var Xonvea. Ble en helt ny hverdag. Er fortsatt litt småuggen hvis det er lenge siden jeg har spist, men slipper å gå rundt med en bøtte overalt. Er nå i uke 21 og kaster  fortsatt opp til døgnets alle tider uten Xonvea 😅

Anonymkode: 088fc...018

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Xonvea her også. Og postafen på resept. Jeg er sykemeldt nå fordi jeg har ligget og kastet opp i 3 uker. Xonvea gjør at jeg har mer tid på dagen hvor jeg kan gjøre enkle ting (dusje, lage mat, handle ett par ting i nabobutikken) uten å kaste opp imens. Greide ikke å holde på noe før Xonvea, og våknet på nettene over at jeg måtte kaste opp. Jeg kaster fremdeles opp, men ikke hver dag. Jeg er mye dårlig og sliten, men tror også det henger sammen med at jeg ikke har greid å holdt på noe særlig næring de siste ukene. 

Anonymkode: b2ce5...274

Skrevet

Tar postafen når jeg legger meg. Men allikevel kan jeg våkne av kvalmen. Har mild kvalme uten oppkast, men den er der HELE tiden… Er i uke 9+6. Følte det ble verre da jeg bikka inn i uke 10 på 9+0. Leste et sted at hormonene topper seg rundt dette tidspunktet. Håper bare det blir litt mildere snart….

I forrige svangerskap ble jeg bedre rundt uke 13-14. Men var kvalm til uke 16 ihvertfall. 

Anonymkode: 9086a...41e

Skrevet

Xonvea gjorde underverker her, anbefales!! Jeg var sykt kvalm, kastet ikke opp, men sånn døgnet rundt kvalm😅 veldig slitsomt, å var på nippet til å be om sykmelding. Men ville prøve medisinene først, og nå merker jeg minimalt til kvalmen

Anonymkode: 3ef4b...b2a

Skrevet

Kvalmestillende funket mot oppkasten, men ikke kvalmen. Hadde HG i 9 måneder og var sykemeldt fra uke 7. pluss en og annen innleggelse.

• Hjerte 1
Skrevet

Gikk på zofran hele svangerskapet, hjalp noe. Fikk ikke med nr 1 og 2 og var da mye innlagt.

Anonymkode: ec8d2...1d7

Skrevet

Jeg er  7+5 og er i samme båt, TS. 

Spiser salte kjeks på morgenen, og fokuserer på å ikke bli sulten, selvom det rett og slett er å spise for overlevelse og ikke noe annet. Tannpuss spyr jeg av, og er som om jeg blir reisesyk av å gå rundt i stuen. Har også time denne uken så får se om det er noen råd å få. Som noen skriver over her, kvalmestillende funker (for meg) kun for oppkast. 

Anonymkode: 11c80...8e0

Skrevet

Fikk Postafen av legen, og det dempet kvalmen noe - men dessverre langt fra noen vidunderkur 🤢 Vær forberedt på å få mange tilbakemeldinger om salte kjeks og farris 🥲

Den kvalmen er mildt sagt utmattende så føler med deg ❤️

• Hjerte 1
Skrevet

Er 10+2 nå og synes ikke det blir bedre, heller verre 😭

Anonymkode: 9086a...41e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...