AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #1 Skrevet 13. september 2023 Jeg vil si den gruppen som nå er ca 45-55 år. De som er eldre, har lett skaffet seg jobb og bolig. Men mange har hatt en mindre komfortabel barndom. 60-70 åringene har hatt det fint med at de har arvet nedbetalte boliger som har steget med mange millioner. Mange 40-50 åringene greide å skaffe seg gode stillinger i arbeidslivet med ubetydelig utdanning. De er ufaglært, men har jobbet seg opp til god lønn. Dette kan generasjonene etter bare drømme om. Her kreves det utdanning og studielån for å oppnå samme vilkår. Jeg tror generasjonen som vokser opp nå vil på mange måter få det tøffere enn sine foreldre. Tanker? Anonymkode: ac30b...1f1 2 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #2 Skrevet 13. september 2023 Boomers Anonymkode: 9af1c...a78 8
arvidhansen Skrevet 13. september 2023 #3 Skrevet 13. september 2023 (endret) Det var nok veldig fint å være rundt 20 år i 1985. Da var boligene billige, gratis utdanning og få om benet i arbeidslivet. Konkurransen i dag er skyhøy. Vi konkurrerer med hele verden på arbeidsmarkedet, med fri flyt av folk, varer og tjenester. Vi konkurrerer med hele verden på boligmarkedet, med blackrock med i budrunden. Vi kan se langt etter å spare oss til et godt liv, fordi profitt på aksjer blir skattlagt med nesten 40 prosent og inflasjonen spiser opp sparerenten ganger 2, i kombinasjon med skatt på renteinntekter (22 prodent). De som investerte på 80 og 90-tallet betalte ikke skatt av profitt av aksjesparing. Endret 13. september 2023 av arvidhansen 8
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #4 Skrevet 13. september 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg vil si den gruppen som nå er ca 45-55 år. De som er eldre, har lett skaffet seg jobb og bolig. Men mange har hatt en mindre komfortabel barndom. 60-70 åringene har hatt det fint med at de har arvet nedbetalte boliger som har steget med mange millioner. Mange 40-50 åringene greide å skaffe seg gode stillinger i arbeidslivet med ubetydelig utdanning. De er ufaglært, men har jobbet seg opp til god lønn. Dette kan generasjonene etter bare drømme om. Her kreves det utdanning og studielån for å oppnå samme vilkår. Jeg tror generasjonen som vokser opp nå vil på mange måter få det tøffere enn sine foreldre. Tanker? Anonymkode: ac30b...1f1 Så de som ikke var født da man begynte og snakke om dessertgenerasjonen er dessertgenerasjonen ? Er det lav pensjon som er desserten da eller? du har helt rett i at at generasjonene etter bare kan drømme om og få like arbeidsmuligheter og boligkjøp og levestandard , men det er da smått i forhold til gapet mellom de som er 45-55 år i dag og dessertgenerasjon ? De kunne begynne og jobbe seg opp fra de var 13, en arbeiderlønn holdt til boligkjøp, ønsket de og ta studier det ikke fantes plasser til ble de opprettet, i voksen alder hadde de trygdekontoret med seg istedenfor nav mot seg, de hadde korte helsekøer og faste leger uten fastlegeordning, og nå sitter de på gullkantet pensjon de ikke har spart til selv engang. Den reisen i levestandard er faktisk helt syk. Vi andre må alle snu og venne oss til lavere levestandard, og den veien er nok litt tøffere. Hva i alle dager tenker du er bedre for de som er 45-55 år i dag enn for dessertgenerasjonen ? Det var en dessertgenerasjon, og den kommer neppe tilbake. Det må skje noe voldsomt med økonomiene, fremtiden pensjoner og velferden før det blir snakk om noe dessert igjen . Det er jo lov og håpe, men lite realistisk. Desserten er spist opp. Anonymkode: 965e3...39c 13
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #5 Skrevet 13. september 2023 De som vokser opp nå nyter vel godt av at deres foreldre er dessertgenerasjon. Når det blir mindre oljeinntekter i økonomien får vi oppvaskgenerasjonen Anonymkode: 03eea...2e4
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #6 Skrevet 13. september 2023 Dagens pensjonister syter over dårlig råd, men jeg regner med å få en symbolsk sum i pensjon, og sparer alt remmer og tøy kan holde til pensjonen selv. Hvis ikke, er jeg ganske sikker på at det går dårlig når den tid kommer. K36. Anonymkode: b4b3d...819 5
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #7 Skrevet 13. september 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg vil si den gruppen som nå er ca 45-55 år. De som er eldre, har lett skaffet seg jobb og bolig. Men mange har hatt en mindre komfortabel barndom. 60-70 åringene har hatt det fint med at de har arvet nedbetalte boliger som har steget med mange millioner. Mange 40-50 åringene greide å skaffe seg gode stillinger i arbeidslivet med ubetydelig utdanning. De er ufaglært, men har jobbet seg opp til god lønn. Dette kan generasjonene etter bare drømme om. Her kreves det utdanning og studielån for å oppnå samme vilkår. Jeg tror generasjonen som vokser opp nå vil på mange måter få det tøffere enn sine foreldre. Tanker? Anonymkode: ac30b...1f1 Generasjonen som vokser opp og starter i arbeidsmarkedet i dag har generelt lav arbeidsmoral, og høye forventninger. I mine øyne er det en diamentral motsetning til de som ble født på 40 og 50-tallet Anonymkode: 4c286...399 11 1 4
Bacteria Skrevet 13. september 2023 #8 Skrevet 13. september 2023 Sånn tradisjonelt er det vel de vi i dag kaller boomers som er regnet som dessertgenerasjonen. 68erne. De er barn av «den stille generasjonen» eller «the greatest generation» > de som var tenåringer og unge voksne under WW2. De fikk nyte godt av den historiske velferdsøkningen i etterkrigstida, i motsetning til sine foreldre. Hilsen generasjon X. 11 1
arvidhansen Skrevet 13. september 2023 #9 Skrevet 13. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dagens pensjonister syter over dårlig råd, men jeg regner med å få en symbolsk sum i pensjon, og sparer alt remmer og tøy kan holde til pensjonen selv. Hvis ikke, er jeg ganske sikker på at det går dårlig når den tid kommer. K36. Anonymkode: b4b3d...819 Jeg tør ikke å spare i pensjonsparekonto. Plutselig vil eliten vår få sine vanlige psykotiske anfall og kreve inn den utsatte skatten du har før du blir pensjonist. Det vil bli ganske ille. 3
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #10 Skrevet 13. september 2023 Det er stor forskjell på levestandarden såkalte boomers hadde da de var 20-40. Ingen som krevde topp utstyrte bad, kjøkken, to biler osv. ingen som er 20-40 år nå ville satt sine bein inn i et hus på 70- eller 80-tallet før det var grundig pusset opp og restaurert. Jeg tenker at de som misunner og hater dagens pensjonister ikke vet særlig om levestandarden da disse var unge og fikk barn. (Og jo, de fleste kvinner i den generasjonen var i full jobb). Anonymkode: 27984...b68 12 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #11 Skrevet 13. september 2023 Vil si de som er i 60-årene i dag, som kjøpte seg bolig når det var billig. Har en kusine på 62 i Oslo feks. Hun og mannen kjøpte en stor enebolig på tre etasjer (utleie i sokkel), garasje og stor hage i en ok del av byen tidlig på 90-tallet. Prisen? Litt over en million, nedbetalt for lengst. Anonymkode: 2f55b...fbb 7
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #12 Skrevet 13. september 2023 Enig med TS her. Har selv store verdier i vente som arv. Tar derfor livet med knusende ro og suller rundt. Anonymkode: a945b...5c5
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #13 Skrevet 13. september 2023 Jeg er i alderssegmentet du beskriver. Jeg kan ikke kjøpe boligen jeg vokste opp i. Min mor klarte fint å betjene lån på denne boligen (i fint strøk i Oslo) selv som enke med 2 barn og en 80% stilling i Staten. Det kan jeg bare drømme om, og jeg nærmer meg 50. Hadde jeg hatt en partner hadde det stilt seg noe annerledes, men å kjøpe meg hus til 8 mill alene? Glem det. Og det er mange på min alder som fortsatt har både studielån og stort boliglån. Mamma hadde nedbetalt boligen rundt 55-års alder. Jeg tror nok du må dytte desserten én generasjon opp. Anonymkode: e16be...a42 5 10
MyMichelle Skrevet 13. september 2023 #14 Skrevet 13. september 2023 Og jeg som trodde «dessertgenerasjonen» var de som er oppvokst med å spise dessert hver dag! Da ville jeg svart etterkrigsgenerasjonen, som nå er eldrebølgen. Men ser ut som det har med bolig å gjøre. 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #15 Skrevet 13. september 2023 Dessertgenerasjonen er de som var mellom 18 og 25 år i 1968, de såkalt 68-erne. Anonymkode: a076d...453 7
Entern Skrevet 13. september 2023 #16 Skrevet 13. september 2023 Bacteria skrev (33 minutter siden): Sånn tradisjonelt er det vel de vi i dag kaller boomers som er regnet som dessertgenerasjonen. 68erne. De er barn av «den stille generasjonen» eller «the greatest generation» > de som var tenåringer og unge voksne under WW2. De fikk nyte godt av den historiske velferdsøkningen i etterkrigstida, i motsetning til sine foreldre. Hilsen generasjon X. Jepp, dette. Hilsen også generasjon X. 4 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #17 Skrevet 13. september 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Det er stor forskjell på levestandarden såkalte boomers hadde da de var 20-40. Ingen som krevde topp utstyrte bad, kjøkken, to biler osv. ingen som er 20-40 år nå ville satt sine bein inn i et hus på 70- eller 80-tallet før det var grundig pusset opp og restaurert. Jeg tenker at de som misunner og hater dagens pensjonister ikke vet særlig om levestandarden da disse var unge og fikk barn. (Og jo, de fleste kvinner i den generasjonen var i full jobb). Anonymkode: 27984...b68 Det er riktig at de hadde mye mindre enn oss. Men dette var likt for alle og hvis du snakker med den generasjonen så var det ingen som følte at de levde i fattigdom selv om de generelt sett hadde lavere standard på bolig og innbo (det kan vel også bestrides da det lages mye uholdbart ræl i dag som går i stykker, i motsetning til hva det gjorde før). Det er nesten umulig å fungere i et moderne samfunn uten både internett, datamaskin og alle ting vi har gjort oss avhengig av. Livene våre er også mer travle for det kreves mer av oss på jobb. Vi kan knapt legge fra oss jobb fordi vi er tilgjengelige hele tiden. Jeg verken misunner eller hater dagens pensjonister. Men forutsetningene for å lykkes med både bolig og jobb i dag, fremstår som en del vanskeligere enn det det var før. De siste 30 årene har de fleste måtte sette seg i gjeld for å få en utdannelse med grei betaling. Man kunne i mye større grad "jobbe seg opp" uten utdanning etterkrigstid-generasjonen. Anonymkode: e16be...a42 4 2
Peanut Skrevet 13. september 2023 #18 Skrevet 13. september 2023 Baby Boomers: Ble født mellom 1946 og 1964. 68-erne er dessertgenerasjonen. 68-erne er en betegnelse brukt på dem som var mellom 18 og 25 år i 1968. 5 3
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #19 Skrevet 13. september 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Det er stor forskjell på levestandarden såkalte boomers hadde da de var 20-40. Ingen som krevde topp utstyrte bad, kjøkken, to biler osv. ingen som er 20-40 år nå ville satt sine bein inn i et hus på 70- eller 80-tallet før det var grundig pusset opp og restaurert. Jeg tenker at de som misunner og hater dagens pensjonister ikke vet særlig om levestandarden da disse var unge og fikk barn. (Og jo, de fleste kvinner i den generasjonen var i full jobb). Anonymkode: 27984...b68 Kan være missunnelig uten og hate. Det blir veldig rart og nevne topp utstyrt bad, kjøkken, to biler osv. selvsagt var de fornøyde med datidens bad, innlagt vann på kjøkkenet og komfyr og etterhvert en bil istedenfor hest og kjerre? Nei de krevde ikke regnfalldusj , kaffemaskin og mikronbølgeovn , det visste de ikke hva var engang. Du har helt rett, hadde jeg arvet mine foreldres bolig slik jeg husker den fra 70- 80 tallet hadde jeg pusset den opp før jeg flyttet inn. poenget med denne generasjonen er at de har hatt en levestandard som har økt år for år i rekordfart. Man trenger ikke være missunnelig på at de vokste opp på rasjoneringsbonger og med utedass, men mulighetene de har hatt hele livet og reisen de har hatt i velferd. Nå skal forbruket, velstanden og pensjonene ned, alle må vel være enig i at det er en bedre reise og de har hatt? Jeg er missunnelig, som i at jeg skulle ønske jeg var boomer selv. Hvis jeg hadde fått velge min egen levetid , hadde jeg valgt deres av mange grunner. Foreldrene mine er helt enig, de synes de vant . Hvis du tenker at din tid er gullårene, trenger en jo ikke være missunnelig. Anonymkode: 965e3...39c 4 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #20 Skrevet 13. september 2023 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Enig med TS her. Har selv store verdier i vente som arv. Tar derfor livet med knusende ro og suller rundt. Anonymkode: a945b...5c5 Det var et rart svar. Mener du at du er i den alderen ts beskriver som dessertgenerasjonen ,og skal arve store verdier av noen på din egen alder ? Eller er det dessertrester du skal arve? 🤷♀️ Anonymkode: 965e3...39c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå