AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #1 Skrevet 13. september 2023 Hei, Lang historie kort. Økonomisk kaos siste 12-14 årene, hvor jeg nylig betalte siste rest av økonomisk rot. Kontaktet nylig samtale kreditorer i norge, namsmann, samt det offentlige. Fikk i forrige uke gjort opp alt utestående, 0.- i gjeld og ingen anmerkninger. Nå i dag fikk jeg plutselig et krav fra Kredinor på ca 100k som stammer fra 2015. Det var da sist se sendte utleggsforrenting også, så juridisk er vel denne gyldig? Her kommer greia. Har både skriftlige mailer, samt tlf samtale hvor samtlige kreditorer bekrefter antall saker utestående. Deriblant kredinor også. De skylder på at de fusjonerte seg med Modhi Collect for en del år siden og at den har ligget i «limbo» i nesten 10år. Har jeg noe valg her? Anonymkode: 2c01c...526 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #2 Skrevet 13. september 2023 Har du hatt gjeldsordning? Hvis ja, tviler jeg på at de har en sak. Anonymkode: 53425...bd8
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #3 Skrevet 13. september 2023 Tviler på at du slipper unna. Om det har gått mer enn 10 år siden siste kontakt...men de fleste har datasystemer. Om du kaster brevene hjelper ikke. Anonymkode: f5cb2...24e 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #4 Skrevet 13. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har du hatt gjeldsordning? Hvis ja, tviler jeg på at de har en sak. Anonymkode: 53425...bd8 Aldri hatt gjeldsordning. Betalt alt selv i løpet av nesten 14år. Anonymkode: 2c01c...526 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #5 Skrevet 13. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tviler på at du slipper unna. Om det har gått mer enn 10 år siden siste kontakt...men de fleste har datasystemer. Om du kaster brevene hjelper ikke. Anonymkode: f5cb2...24e 8år siden sist kontakt. Og denne var helt ukjent for meg. Kan godt hende jeg har kastet brevet for 10år siden. Men, har skriftelig at jeg ikke har noen saker hos dem og alt er oppgjort. Kan se sende ny utleggsforrentnig på nytt innen 10år for å forlenge fristen hele tiden? Anonymkode: 2c01c...526 1
anon321 Skrevet 13. september 2023 #6 Skrevet 13. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): 8år siden sist kontakt. Og denne var helt ukjent for meg. Kan godt hende jeg har kastet brevet for 10år siden. Men, har skriftelig at jeg ikke har noen saker hos dem og alt er oppgjort. Kan se sende ny utleggsforrentnig på nytt innen 10år for å forlenge fristen hele tiden? Anonymkode: 2c01c...526 Det er et generelt foreldelsesprinsipp på 3 år på gjeld. For at den ikke skal foreldes, så må den som har kravet gjøre noe i 3 år, f.eks sende en purring. Om de ikke kan dokumentere til noe historikk på 8 år, så har du en meget god sak for å hevde at gjelden er foreldet. https://advokatenhjelperdeg.no/spor-advokaten/hvordan-blir-gjeld-foreldet/ Merk, om du har fått avsagt dom hos namsmannen på denne gjelden, så er det 10 år som er foreldelsesfrist. 2 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #7 Skrevet 13. september 2023 anon321 skrev (Akkurat nå): Det er et generelt foreldelsesprinsipp på 3 år på gjeld. For at den ikke skal foreldes, så må den som har kravet gjøre noe i 3 år, f.eks sende en purring. Om de ikke kan dokumentere til noe historikk på 8 år, så har du en meget god sak for å hevde at gjelden er foreldet. https://advokatenhjelperdeg.no/spor-advokaten/hvordan-blir-gjeld-foreldet/ Merk, om du har fått avsagt dom hos namsmannen på denne gjelden, så er det 10 år som er foreldelsesfrist. Hei, ja, fikk «intet» til utlegg i 2015 påstås det.. Men, denne saken har jo ikke vært registrert noen steder? Virker jo urettferdig når man ber samtlige instanser om innsyn og den ikke er søk eller sporbar? Hvis loven er slik skal jeg selvfølgelig betale. Oppleves bare som vanskelig og urettferdig når man trodde man var ute av det. Men, sånn er vel livet. Man får gjøre opp for sine egne feil. Anonymkode: 2c01c...526 1 2
arvidhansen Skrevet 13. september 2023 #8 Skrevet 13. september 2023 Vanlige fakturakrav foreldes etter 3 år og låneavtaler etter 10 år. Foreldelsesfristen blir forlenget med 10 år etter det har vært hos namsmannen. Så de færreste krav av litt størrelse vil noen gang forsvinne. Så du må med all sannsynlighet betale. 1 1
anon321 Skrevet 13. september 2023 #9 Skrevet 13. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hei, ja, fikk «intet» til utlegg i 2015 påstås det.. Men, denne saken har jo ikke vært registrert noen steder? Virker jo urettferdig når man ber samtlige instanser om innsyn og den ikke er søk eller sporbar? Hvis loven er slik skal jeg selvfølgelig betale. Oppleves bare som vanskelig og urettferdig når man trodde man var ute av det. Men, sånn er vel livet. Man får gjøre opp for sine egne feil. Anonymkode: 2c01c...526 Om du har fått en dom på intet til utlegg i 2015, så skal den fortsatt dukke opp hos relevante register, både hos namsmannen men også hos kredittbyråer. Jeg vil tro det er verdt det å engasjere en advokat på 2-3 timer, skrive et brev med juridiske argumenter til kreditor, og prøve å finne en løsning. En advokat vil kunne vurdere hvor god sak du har. At gjelden ikke har blitt oppgitt når du har kontaktet de, og at den ikke har vært registrert hos noen kredittbyrå vil tale til din fordel. Men om det er nok er vanskelig å si. Har du fått betalingsanmerkning nå når de har oppdaget gjelden?
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #10 Skrevet 13. september 2023 arvidhansen skrev (2 minutter siden): Vanlige fakturakrav foreldes etter 3 år og låneavtaler etter 10 år. Foreldelsesfristen blir forlenget med 10 år etter det har vært hos namsmannen. Så de færreste krav av litt størrelse vil noen gang forsvinne. Så du må med all sannsynlighet betale. Ja, enig det. Men, kan de drive inn lengere ett når det har gått 10år. Er jo «bare» 1,5år unna til det har godt 10år. Tviler på de klarer å tvangs drive det inn på den korte tiden. Eller kan de sende ny utleggsforrentning slik at det blir 10mnd år? Anonymkode: 2c01c...526
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #11 Skrevet 13. september 2023 anon321 skrev (2 minutter siden): Om du har fått en dom på intet til utlegg i 2015, så skal den fortsatt dukke opp hos relevante register, både hos namsmannen men også hos kredittbyråer. Jeg vil tro det er verdt det å engasjere en advokat på 2-3 timer, skrive et brev med juridiske argumenter til kreditor, og prøve å finne en løsning. En advokat vil kunne vurdere hvor god sak du har. At gjelden ikke har blitt oppgitt når du har kontaktet de, og at den ikke har vært registrert hos noen kredittbyrå vil tale til din fordel. Men om det er nok er vanskelig å si. Har du fått betalingsanmerkning nå når de har oppdaget gjelden? Namsmannen sier at så gamle saker ikke er digitale, og at de er på saken ved å søke i «arkivet» men, kan ligge i forskjellige kommuner da jeg har bodd 3 steder på 14år. Ikke fått noen anmerkning på den og ligger ikke registrert noen sted annet at det står når jeg tok en sjekk i dag at jeg har den som «kredittkortgjeld». Tipper da at det kommer en betalingsoppfordring etterhvert. Kan de sende nytt utlegg slik at de går 10nye år? Eller gjelder 10år uansett. Anonymkode: 2c01c...526
arvidhansen Skrevet 13. september 2023 #12 Skrevet 13. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, enig det. Men, kan de drive inn lengere ett når det har gått 10år. Er jo «bare» 1,5år unna til det har godt 10år. Tviler på de klarer å tvangs drive det inn på den korte tiden. Eller kan de sende ny utleggsforrentning slik at det blir 10mnd år? Anonymkode: 2c01c...526 Foreldelsfristen vil brytes om du betaler på kravet (erkjenner at du skylder dem penger) eller de sender kravet til namsmannen. Jeg ville ikke hyret inn advokat om du ser at kravet har vært hos namsmannen i 2015. Det hjelper ikke å ringe namsmannen, fordi det er så mange ulike namsmenn. Du vil finne info hos (min)experian eller bisnode. Det beste hadde vært om du kunne tilbydd dem en sum for å få bort hele kravet. Da kan du ofte slippe unda med å betale litt mindre. 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #13 Skrevet 13. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Namsmannen sier at så gamle saker ikke er digitale, og at de er på saken ved å søke i «arkivet» men, kan ligge i forskjellige kommuner da jeg har bodd 3 steder på 14år. Ikke fått noen anmerkning på den og ligger ikke registrert noen sted annet at det står når jeg tok en sjekk i dag at jeg har den som «kredittkortgjeld». Tipper da at det kommer en betalingsoppfordring etterhvert. Kan de sende nytt utlegg slik at de går 10nye år? Eller gjelder 10år uansett. Anonymkode: 2c01c...526 En utleggsforretning kan forlenges i det uendelige. 10 år hver gang. Anonymkode: 60e8f...387 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #14 Skrevet 13. september 2023 arvidhansen skrev (1 minutt siden): Foreldelsfristen vil brytes om du betaler på kravet (erkjenner at du skylder dem penger) eller de sender kravet til namsmannen. Jeg ville ikke hyret inn advokat om du ser at kravet har vært hos namsmannen i 2015. Det hjelper ikke å ringe namsmannen, fordi det er så mange ulike namsmenn. Du vil finne info hos (min)experian eller bisnode. Det beste hadde vært om du kunne tilbydd dem en sum for å få bort hele kravet. Da kan du ofte slippe unda med å betale litt mindre. Ja, klar over det. 10år fra 2015 da den gikk til namsmannen. Står ikke på bisonde eller myexperian. Har pt aldri oppnådd gjeldsreduksjon da jeg betaler for gått. Sikkert betalt ned 4,5 mill på 1mill foredlet på mange år 😕 Anonymkode: 2c01c...526
anon321 Skrevet 13. september 2023 #15 Skrevet 13. september 2023 arvidhansen skrev (1 minutt siden): Foreldelsfristen vil brytes om du betaler på kravet (erkjenner at du skylder dem penger) eller de sender kravet til namsmannen. Jeg ville ikke hyret inn advokat om du ser at kravet har vært hos namsmannen i 2015. Det hjelper ikke å ringe namsmannen, fordi det er så mange ulike namsmenn. Du vil finne info hos (min)experian eller bisnode. Det beste hadde vært om du kunne tilbydd dem en sum for å få bort hele kravet. Da kan du ofte slippe unda med å betale litt mindre. Jeg er enig i forslaget om å inngå en løsning hvor man betaler 10-30% av kravet mot at det slettes. Men jeg tror også man har større sjanse for å få til en slik enighet om man bruker advokat, da man trenger at motparten ser at de har gjort noen uheldige ting, som fører saken annerledes. Om ikke, så er jo dette drømmen for et inkassobyrå. Vedkommende har betalt ned sikkert over 1 MNOK i gjeld siden det har gått såpass mange år, og nå er vedkommende gjeldsfri utenom dette kravet. De vil jo lett få dekning for utlegg i lønn, og da får de innkrevd 100k på rimelig kort tid.
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #16 Skrevet 13. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): En utleggsforretning kan forlenges i det uendelige. 10 år hver gang. Anonymkode: 60e8f...387 Ja ok, si de kan bare vente helt opptil 10år også kjøre på med 10 «nye» 😞 Anonymkode: 2c01c...526
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #17 Skrevet 13. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja ok, si de kan bare vente helt opptil 10år også kjøre på med 10 «nye» 😞 Anonymkode: 2c01c...526 Ja, dessverre. Slik er loven. Anonymkode: 60e8f...387
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #18 Skrevet 13. september 2023 anon321 skrev (2 minutter siden): Jeg er enig i forslaget om å inngå en løsning hvor man betaler 10-30% av kravet mot at det slettes. Men jeg tror også man har større sjanse for å få til en slik enighet om man bruker advokat, da man trenger at motparten ser at de har gjort noen uheldige ting, som fører saken annerledes. Om ikke, så er jo dette drømmen for et inkassobyrå. Vedkommende har betalt ned sikkert over 1 MNOK i gjeld siden det har gått såpass mange år, og nå er vedkommende gjeldsfri utenom dette kravet. De vil jo lett få dekning for utlegg i lønn, og da får de innkrevd 100k på rimelig kort tid. Er det jeg er redd for. Har betalt inn enorme summer siste årene grunnet veldig god jobb/se lønn. Og har ikke fått en eneste krone i avslag grunnet dette, da de uansett ville fått krevd inn dette via lønnstrekk… Ung og dum! Alltid noe bak det når man blir eldre. Anonymkode: 2c01c...526
anon321 Skrevet 13. september 2023 #19 Skrevet 13. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er det jeg er redd for. Har betalt inn enorme summer siste årene grunnet veldig god jobb/se lønn. Og har ikke fått en eneste krone i avslag grunnet dette, da de uansett ville fått krevd inn dette via lønnstrekk… Ung og dum! Alltid noe bak det når man blir eldre. Anonymkode: 2c01c...526 Ja, det er dessverre en brutal verden når man har forfalt gjeld som er avsagt dom på. Du har ingen forsvarsmekanismer, og de får ta absolutt alt utenom utgifter til bolig og livsopphold. Det er et paradoks på mange områder.
arvidhansen Skrevet 13. september 2023 #20 Skrevet 13. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er det jeg er redd for. Har betalt inn enorme summer siste årene grunnet veldig god jobb/se lønn. Og har ikke fått en eneste krone i avslag grunnet dette, da de uansett ville fått krevd inn dette via lønnstrekk… Ung og dum! Alltid noe bak det når man blir eldre. Anonymkode: 2c01c...526 De blir til tider fristet av penger med en gang. Jeg tror ikke 10-30 prosent er nok. Kanskje 2/3 mao 66 prosent. Om du kan selge noe eller få forskudd på afv eller noe slikt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå