Gå til innhold

Mat til katt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg skal hente en kattunge om noen uker, men så lurer jeg på om jeg skal gi våt eller tørr fôr? 

Ett spørsmål til 

Hva er det første jeg bør gjøre når katten kommer inn inn i hus? skal jeg sette katten i kattedyr først? Har bare hørt noe om det

Anonymkode: 8f304...979

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hei. Jeg skal hente en kattunge om noen uker, men så lurer jeg på om jeg skal gi våt eller tørr fôr? 

Ett spørsmål til 

Hva er det første jeg bør gjøre når katten kommer inn inn i hus? skal jeg sette katten i kattedyr først? Har bare hørt noe om det

Tror denne passer bedre under kjæledyr. Men ha gjerne tørrfôr stående fremme hele tiden, våtfor som snacks av og til. Kjøp for fra dyrebutikk, ikke matbutikk. 

Sett katten på et avstengt rom og la den finne seg til ro først, får du åpner til resten av boligen. Hold katten inne til den er kastrert og chippet, og rundt 10-12 mnd gammel. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Ett spørsmål til 

Før du tar til deg et annet levende vesen er det viktig å lese seg opp 😊

Anonymkode: 6bd1a...5f9

• Liker 2
Skrevet

Gir kun tørrfôr. For kattunge første året og for kastrert etter det. Selv om min ble kastrert som 13 uker.

Vet ikke om det har noe for seg, men setter alltid katten i dokassen først. Ellers har den løpt fritt alltid. 

Viktig å lære den opp til å være i bur eller bilsele fra den er liten.

Anonymkode: 61d34...aa4

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Før du tar til deg et annet levende vesen er det viktig å lese seg opp 😊

Det er vel det hun gjør her. 

• Liker 2
Skrevet

Tips til gode tørrfôr er Farmina, Canagan, Applaws, Bozita eller Nutrima

Skrevet
Tvist skrev (2 timer siden):

Kaller du det å spørre om for på et nettforum å lese seg opp?

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ett spørsmål til 

Anbefaler gruppa «kattens atferd og helse» på fb og boka til Bjarne Braastad.

Anonymkode: 7dfaa...49a

Skrevet

Jeg ville gitt mest våtmat. Katter er kronisk dårlige til å ta til seg væske, og da er våtmat supert. Våtmat inneholder også generelt mer kjøtt enn tørrfôr. et godt tørrfôr-merke er orijen. 
Best å ha katten inne på et lite rom i begynnelsen. 

Anonymkode: 77cf1...f5a

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kaller du det å spørre om for på et nettforum å lese seg opp?

Det er en grei start. Det er ikke så mye man trenger å vite får å ha katt. Gi kvalitetsmat, kastrert og chippet katten og ikke slipp den ut for tidlig. 

Og ta resten som det kommer. 

Endret av Tvist
Skrevet

Det er en grei start. Det er ikke så mye man trenger å vite får å ha katt. Gi kvalitetsmat, kastrert og chippet katten og ikke slipp den ut for tidlig. 

Og ta resten som det kommer. 

Så enkelt er det ikke nei!

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Så enkelt er det ikke nei!

Hvem mener du er viktig da? 

Skrevet
Tvist skrev (14 timer siden):

Med å stole på alle i stede for å lese seg opp på noe ordentlig. 

Anonymkode: 5f729...f18

Skrevet

Hvem mener du er viktig da? 

Sikre huset så katten ikke får skadet seg: https://www.royalcanin.com/no/cats/kitten/preparing-for-your-kittens-arrival

Sørge for ar man har en plan om hvem som skal ta seg av katten om man skulle trenge pass(og ja det er viktig så man ikke plutselig står der uten noen til å hjelpe til med pus om du skal bort 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg ville gitt mest våtmat. Katter er kronisk dårlige til å ta til seg væske, og da er våtmat supert. Våtmat inneholder også generelt mer kjøtt enn tørrfôr. et godt tørrfôr-merke er orijen. 
Best å ha katten inne på et lite rom i begynnelsen. 

Anonymkode: 77cf1...f5a

Våtfôr bidrar til å øke kattens vanninntak, mens tørrfôr bidrar til å ivareta kattens tannhelse. 

Anonymkode: ce294...c57

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...