Gå til innhold

Triste tilfeldige observasjoner av fremmede

Anbefalte innlegg

Skrevet

Satt en gang bak noen unge gutter på t-banen. To av de satt på setene foran meg. Alle unntatt han rett foran meg gikk av. Når de reiste seg for å gå kommenterer de til han foran meg "yo ser du har klippet deg, fin sveis nå stikker jo øra dine enda mer ut!" 

Og jeg fikk så sykt vondt inni meg. Han gutten sa ingenting, bare vendte ansiktet mot vindu. Så han etterhvert dro på seg en lue. Og gned hånden mot ansiktet, tror kanskje han gråt noen stille tårer. Jeg fikk så lyst til å bare gå å gi han en klem. Har selv en datter på rundt samme alder og tanken på at noen skulle sagt noe slikt til henne gjør meg helt uvel. Det er noe jeg har tenkt så mye på i ettertid.. hvor slemme vi kan være mot hverandre. Og jeg lurer på hvordan det går med han gutten. 

Noen som har lignende historier? 

Anonymkode: ea000...347

• Hjerte 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor sa du ingenting? Vi må tørre å stoppe slik oppførsel hos andre, det er ikke greitt at noen skal bli mobbet på den måten💔💔

Anonymkode: 92e26...bfa

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor sa du ingenting? Vi må tørre å stoppe slik oppførsel hos andre, det er ikke greitt at noen skal bli mobbet på den måten💔💔

Når ts nevner T-banen så er det nok snakk om Oslo. Vet du hvor jævlig ting er i Oslo for tiden? TS kunne risikert å bli banket opp, knivstukket eller voldtatt (eller alle tre) om hun konfronterte de.

Anonymkode: 26ed9...c6c

• Liker 6
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er ikke lett å bryte inn når de andre går av bussen. Da er det mye bevegelse i folk og en vrien setting. Dessuten er det ikke sikkert gutten selv ville at noen skulle sagt noe, men her spiller vel alder noe inn.

Anonymkode: 71ee3...96b

• Liker 1
Skrevet

Gutter, spesielt i alderen 12-15, er ofte litt frekke med hverandre blant venner. For mange er det deres venne-språk. De fleste er med på det og slenger noe tilbake. Men dette virker jo som noe annet i og med at gutten ble lei seg. Men kanskje intensjonen ikke var å såre, men at han traff et sårt punkt hos denne gutten likevel. Det er jo selvfølgelig faren når gutter holder på slik de gjør. Men tror det er viktig å også forstå at gutten ikke nødvendigvis sa det for å såre. Spesielt for oss som aldri har vært tenåringsgutter, tror jeg det av og til kan være vanskelig å forstå.

Anonymkode: 05ff6...766

• Liker 1
Skrevet

Om du ikke vil/tørr å si noe til gutta boys, så si noe til vedkommende etterpå. Er lite vennlig ord som kan bety allverden etter å ha blitt ydmyket på en slik måte💗

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Vet du hvor jævlig ting er i Oslo for tiden? TS kunne risikert å bli banket opp, knivstukket eller voldtatt (eller alle tre) om hun konfronterte de.

Anonymkode: 26ed9...c6c

For noe tull. Det er ikke farlig å snakke til unge gutter, hverken i Oslo eller noe annet sted.

Anonymkode: 1f5b7...c50

• Liker 4
Skrevet

Det er så trist av vi mennesker er så slemme med hverandre. Ser ikke ut som det blir bedre heller uansett om det kjøres på med mobbekampanjer fra barnehagealder og videre oppover i alder :( 

Anonymkode: 96f47...615

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Tror du virkelig det hadde hjulpet gutten, hverken der og da eller senere, om en tilfeldig fremmed voksen hadde sagt noe for å gripe inn?

Anonymkode: 52430...73b

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Om du ikke vil/tørr å si noe til gutta boys, så si noe til vedkommende etterpå. Er lite vennlig ord som kan bety allverden etter å ha blitt ydmyket på en slik måte💗

Enig i dette!

Før sommeren så jeg ei jente som gikk alene og gråt, det var i tiden skolene sluttet. Jeg var først ikke sikker på om hun bare snufset eller om hun gråt, men jeg fikk følelsen av at hun gråt. Jeg skulle et sted, hadde en avtale så jeg hadde ikke mer tid enn jeg egentlig trengte, og gikk forbi, men kjente at det ikke var riktig. Jeg ropte til henne og gikk henne i møte tilbake, og lurte på om det gikk bra med henne. Hun tørket tårer og snufset og forsøkte å skjule at hun gråt, og sa at det gikk bra. Jeg begynte å snakke med henne, og det kom frem at dette var noe hun opplevde stadig vekk - hun ble grovt mobbet av andre barn pga. sin hudfarge. Hun selv er føldt og oppvokst i Norge.

Endte med å stå lenge og prate med henne. Etterhvert endret hun seg, slapp ned skuldrene, rettet seg opp i ryggen, møtte blikket, smilte, beveget seg lett og ledig - og hun takket meg for at jeg hadde tatt meg tid. En jente på barneskolen ❤️

Av og til trenger noen bare å få en bekreftelse fra andre på at det andre gjør er uriktig, slik at de ikke står så alene i det selv, og bli minnet på at de har like mye verdi som alle andre, selv om andre forsøker å få dem til å tro annet.

Noe som minner meg på at jeg skal ta en prat med den skolen også, i håp om at de tar bedre tak i dette enn de har gjort til nå.

Anonymkode: ef18a...812

• Liker 1
  • Hjerte 9
Skrevet

Trist at han ikke har grenser for seg selv og sier ifra når noen behandler han dårlig.

Anonymkode: 256b9...61f

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Trist at han ikke har grenser for seg selv og sier ifra når noen behandler han dårlig.

woho. Der kom victim blamingen! Ikke ta de som er drittsekker, ta offrene.

Perfekt måte å si at en selv er dritt på.

Anonymkode: 99cdf...aea

• Liker 8
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For noe tull. Det er ikke farlig å snakke til unge gutter, hverken i Oslo eller noe annet sted.

Jo, det kan det faktisk være. Har selv gitt tilsnakk til gutter i tenårene, som feks har oppført seg helt idiot på trikken/bussen. De har stått og spyttet svære snusklyser og spytt rett på gulvet. Motbydelig. De har reagert med å bli svært truende. Så nei, det er ikke særlig lurt å snakke direkte til drittsekkene. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Regner med du har blitt mobbet siden du var liten? Regner mwd du har fått ba k når du svarer,

De smarte lærer å holde kjeft.

Anonymkode: 5af55...8a1

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I Oslo kan det i aller høyeste grad være farlig, jo.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Entern said:

I Oslo kan det i aller høyeste grad være farlig, jo.

Enig. Dessuten er jo problemet at man ikke kan vite på forhånd hvem som er farlig.  De fleste tenker jo "bedre føre var" og ønsker ikke å ta sjansen på om guttegjengen som trakasserer deg er en som kan ty til vold eller ikke. Det blir som når noen raner deg. Du gir dem hva de ber om, man tar ikke sjansen på at de ikke mener alvor med truslene. Den dagen det går galt kan det gå veldig galt og du kan ende opp død eller permanent invalid. 

Anonymkode: 56f66...35c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du er naiv, og du overvurderer sterkt andres akutte lyst til å bli truet med kniv etc.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Enig. Dessuten er jo problemet at man ikke kan vite på forhånd hvem som er farlig.  De fleste tenker jo "bedre føre var" og ønsker ikke å ta sjansen på om guttegjengen som trakasserer deg er en som kan ty til vold eller ikke. Det blir som når noen raner deg. Du gir dem hva de ber om, man tar ikke sjansen på at de ikke mener alvor med truslene. Den dagen det går galt kan det gå veldig galt og du kan ende opp død eller permanent invalid. 

Anonymkode: 56f66...35c

Nettopp 👍

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...