Gå til innhold

Skatt - kan det stemme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Jeg har sittet og lekt med tall - for å få en viss oversikt over min økonomiske situasjon til nesteår. 

Fra og med januar 2024 vil jeg være gjeldsfri (med unntak av studielån hvor det gjenstår 150k). Barn er over 18 og flyttet hjemmefra. Jeg har absolutt ingenting å få skattefradrag på (med unntak av noen få hundrelapper pga studielån), pendeler ikke, kommer ikke til å betale gjeldsrenter på mer enn studielånet, ikke medlem (og ønsker ikke å bli) i fagforening. Finner virkelig ingenting jeg kan få fradrag for (har du forslag så kom gjerne med det. 

Forventet lønn neste år vil være ca 750.000,-. Bor alene, 38 år. 

Når jeg legger inn forventet lønn, og alle andre opplysninger i skattekort-kalkulatoren til skatteetaten, så kommer det opp at jeg skal betale 40% skatt for skatteåret 2024.. 

Kan dette stemme?

Altså, jeg betaler min skatt, men må ærlig innrømme at det ikke er veldig motiverende å jobbe hardt og stå på, hvis resultatet er at jeg kun sitter igjen med 60% av årsinntekten min. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er i samme situasjon, har i tillegg formue, tjener nokså nøyaktig det samme, og betaler 30%. Kan du ha sett på marginalprosenten din? Hvis du deler anslått skattebeløp på 750 000, hva får du da?

Anonymkode: fc8f6...21c

• Liker 1
Skrevet

Det høres riktig ut. 

Tjener det halve av deg og betaler 35% pga formue. Formuen tilhører barnet mitt. Man skatter for mindreårige barn. 

Anonymkode: 60501...a77

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er i samme situasjon, har i tillegg formue, tjener nokså nøyaktig det samme, og betaler 30%. Kan du ha sett på marginalprosenten din? Hvis du deler anslått skattebeløp på 750 000, hva får du da?

Tusen takk for svar!

Jeg fant feilen! Hadde glemt å fjerne det som sto i "opptjent så langt i år". 

Ender, hvis beregningen er korrekt, på 34%. Det kan jeg leve med. 40% var litt voldsomt :D

Skrevet
mrs.tld skrev (3 minutter siden):

Hei. 

Jeg har sittet og lekt med tall - for å få en viss oversikt over min økonomiske situasjon til nesteår. 

Fra og med januar 2024 vil jeg være gjeldsfri (med unntak av studielån hvor det gjenstår 150k). Barn er over 18 og flyttet hjemmefra. Jeg har absolutt ingenting å få skattefradrag på (med unntak av noen få hundrelapper pga studielån), pendeler ikke, kommer ikke til å betale gjeldsrenter på mer enn studielånet, ikke medlem (og ønsker ikke å bli) i fagforening. Finner virkelig ingenting jeg kan få fradrag for (har du forslag så kom gjerne med det. 

Når jeg legger inn forventet lønn, og alle andre opplysninger i skattekort-kalkulatoren til skatteetaten, så kommer det opp at jeg skal betale 40% skatt for skatteåret 2024.. 

Kan dette stemme?

Altså, jeg betaler min skatt, men må ærlig innrømme at det ikke er veldig motiverende å jobbe hardt og stå på, hvis resultatet er at jeg kun sitter igjen med 60% av årsinntekten min. 

Jeg kommer frem til røflig 29,1 - 29,2 % som skatte prosent på den inntekten og omlag 33 % i trekk prosent. 

Så med mindre du har enorme verdier så har du sannsynligvis missforstått et eller annet.

Anonymkode: 2af57...b98

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg kommer frem til røflig 29,1 - 29,2 % som skatte prosent på den inntekten og omlag 33 % i trekk prosent. 

Så med mindre du har enorme verdier så har du sannsynligvis missforstått et eller annet.

Jepp, fant feilen til slutt! Hadde glemt å fjerne "tjent sålangt i år" i kalkulatoren. 

Kom frem til skattetrekk på 34% nå, det er helt greit! 40% synes jeg var i overkant :D

Skrevet

Husk også at skattekortet fordeler hele årets skatt på 10,5mnd så 40% trekk i 10,5mnd blir omlag 35% skatt av din totale inntekt.

Samme gjelder de 34% du regnet deg frem til når du korrigerte.

• Nyttig 1
Skrevet
mrs.tld skrev (4 minutter siden):

Tusen takk for svar!

Jeg fant feilen! Hadde glemt å fjerne det som sto i "opptjent så langt i år". 

Ender, hvis beregningen er korrekt, på 34%. Det kan jeg leve med. 40% var litt voldsomt :D

Hva er det som er 34 %? Er det det du får oppgitt som trekkprosent, eller det du faktisk betaler i skatt for hele året? Det er to forskjellige ting, i og med at det ikke er skattetrekk for feriepenger, og halvt skattetrekk i desember.

Anonymkode: a9785...65f

Skrevet
mrs.tld skrev (11 minutter siden):

Jepp, fant feilen til slutt! Hadde glemt å fjerne "tjent sålangt i år" i kalkulatoren. 

Kom frem til skattetrekk på 34% nå, det er helt greit! 40% synes jeg var i overkant :D

34% er trekkprosent og ikke sådan selve skatteprosenten. Den er gjerne noen hakk lavere, i underkant av 30 % for din del.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
51 minutter siden, mrs.tld said:

Om beregningene dine stemmer må det være det gjeldsfrie huset til 11 millioner som ødelegger skatteopplegget ditt... 

Skrevet

Det er egentlig enkelt å regne skatt «for hånd».
På all lønnsinntekt, goder (naturalytelser) og næringsinntekt betaler du 22% skatt, i tillegg betaler du 7,9% trygdeavgift. Din total her blir 224.250kr (750.000 x 29,9%).

Du har i tillegg trinnskatt-systemet, der du er innenfor skatteklasse 2.

På inntekt opp til 642.949kr skal du betale 4% skatt, som utgjør 25.718kr. I tillegg betaler du skatt i trinn2 på 107.051kr (750.000-642.949), hvor satsen er 13,5%. Dette utgjør 14.452kr.

Legger du alt dette sammen får du 264.420kr i skatt som du må betale. 
264.420 / 750.000 = 0,35 = 35%.

Anonymkode: fb50c...c2b

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Det er egentlig enkelt å regne skatt «for hånd».
På all lønnsinntekt, goder (naturalytelser) og næringsinntekt betaler du 22% skatt, i tillegg betaler du 7,9% trygdeavgift. Din total her blir 224.250kr (750.000 x 29,9%).

Du har i tillegg trinnskatt-systemet, der du er innenfor skatteklasse 2.

På inntekt opp til 642.949kr skal du betale 4% skatt, som utgjør 25.718kr. I tillegg betaler du skatt i trinn2 på 107.051kr (750.000-642.949), hvor satsen er 13,5%. Dette utgjør 14.452kr.

Legger du alt dette sammen får du 264.420kr i skatt som du må betale. 
264.420 / 750.000 = 0,35 = 35%.

Anonymkode: fb50c...c2b

Ikke fullt så enkelt, tydeligvis, for du glemte minstefradraget. Når du har tatt med det, blir det 28,5 % skatt.

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke fullt så enkelt, tydeligvis, for du glemte minstefradraget. Når du har tatt med det, blir det 28,5 % skatt.

Og du glemte klassefradraget.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Og du glemte klassefradraget.

Klassefradrag?

Anonymkode: fbc9f...8cb

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Klassefradrag?

Anonymkode: fbc9f...8cb

Heter visst personfradrag nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...