Gå til innhold

Utrolig frekt og nedlatende av foreldre som omtaler barnet som "guttungen" eller "jentungen"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er sånn man omtaler den lokale drittungen i nabolaget, ikke sitt eget barn.

Det er også upersonlig.

"Sønnen min", "gutten min", "[barnets navn]", brukes alle av foreldre som er glad i barnet sitt. "Guttungen" brukes av foreldre som ikke kan vente til han er 18 år, så de kan hive ham ut av livene deres. (Satt på spissen).

Anonymkode: 46c86...f38

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er feil.

Anonymkode: 7d9a2...2b3

• Liker 23
  • Nyttig 5
Skrevet

Du er altfor nærtagende, og misoppfatter  bakgrunnen til at folk bruker betegnelsen guttungen. 
Jeg vil tro at dette handler om foreldre som  har større barn/ ungdommer. 
Det har vært foreldre i mange år allerede, og tar seg ikke  så fryktelig høytidelig. 
Du er ikke kommet så langt i foreldrerollen enda , og dermed henger du deg opp i bagateller . 
Har du barn forresten ? 

Anonymkode: 4ba3c...579

• Liker 16
Skrevet

Det er vel litt kulturelt også? Der jeg er fra nordafor er det gelt vanlige kjælenavn på kidsa.

Anonymkode: 45a64...5ec

• Liker 13
  • Nyttig 3
Skrevet

Da er det mange lokale drittunger rundt her, som bare venter på å bli kasta ut av foreldrene sine 😳

Anonymkode: 8de27...296

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er nok veldig varierende utifra dialekten! Her jeg bor er drittunger drittunger og ingenting annet, de kalles iallfall ikke for jentungen eller guttungen!

Anonymkode: 07bb8...6e9

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

Hva syns du om «ungene» da, ts? Det er mange som omtaler barna sine på den måten; «ungene legger seg kl..», «jeg og ungene skal..».. Spiller det noen rolle om de sier «ungen» eller «guttungen»?

Anonymkode: 3dc2e...726

• Liker 8
Skrevet

Haha . Jeg kallet/ kaller  barna som avleggeren min/ menneskevalpen  innimellom  ( ment kjærlig selfølgelig)

• Liker 6
Skrevet

Hva som er personlig eller upersonlig kommer an på hver enkelt. Og på relasjonen. Noen kan si guttungen, kjerringa og gubben med mye kjærlighet. 

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er vel litt kulturelt også? Der jeg er fra nordafor er det gelt vanlige kjælenavn på kidsa.

Anonymkode: 45a64...5ec

Noen vil si kidsa er upersonlig og andre bruker det hele tiden om barna sine.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Dirttunger omtaler jeg som drittunger. Guttungen om min sønn, jentungen om min datter. Hva du legger i de ordene og hvordan du tolker mennesker som sier de, ja det sier kanskje litt mer om deg enn oss.

Anonymkode: 65566...2a6

• Liker 6
Skrevet

«Unge» er vel dialektord så det er helt normalt å omtale barnet som guttunge/ jentunge mange steder. 

Anonymkode: d2a24...ec2

• Liker 5
Skrevet

Jeg synes guttungen er harry. Ut over det har jeg ikke formening at det er nedlatende overfor egne barn.

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes du legger litt vel mye i et ord. Og enten det er kulturelt eller et personlig valg vil jeg tro at så godt som alle foreldre omtaler barna sine med ord de faktisk liker. Andres personlige mening, inkludert din, er i den sammenheng av null betydning. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Bare for å fyre deg mer opp: unge er avkommet til et dyr. Menneskers avkom heter barn 🙂.

Anonymkode: 662d0...e4a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Bare for å fyre deg mer opp: unge er avkommet til et dyr. Menneskers avkom heter barn 🙂.

Anonymkode: 662d0...e4a

Vi er da menneskedyr, så hipp som happ.

Anonymkode: 65566...2a6

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Dyr har unger, mennesker har barn.

Anonymkode: a9e64...10e

• Liker 1
Skrevet

☺️☺️

Anonymkode: 6c7e2...9f6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...