Gå til innhold

Skal hente ut medisiner før IVF start. Men har ikke skjønt regninga

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

vi skal starte opp med IVF neste uke og fått beskjed om å hente ut medisinene nå🙋🏼‍♀️

Men

har ikke helt skjønt det her med hva det koster / egenandel

jeg trodde det kosta 19.000kr ish uansett men ser noen betaler 10.000 på apoteket andre mindre andre mer

eeh, er det sånn at dere bare har hatt rundt 20.000kr stående på konto som dere trekker ifra? 
så vet jeg at det kan koste mer enn 20.000kr men da får man igjen ifra Helfo. Burde jeg spart mye mer?🫣🫣

teite spm men jeg må vite😆

Anonymkode: 009a1...9b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Vårt første forsøk kom vel på 12.000 med medisiner. Fikk beskjed om å kjøpe alle medisinene som stod på min liste, men HELDIGVIS gjorde jeg ikke det, da jeg endte opp med helt andre medisiner enn det som var planlagt. Kasta dog bort 3000, men bedre enn 10.000 iallfall. Jeg har ikke spart egne penger til IVF, vi bare betalte når vi henta ut, betalte annenhver gang. Siden stimuleringen strakk seg over en måned, gikk de 12.000 dele på 2 over 2 månedslønner, så det var veldig overkommelig for vår del

Anonymkode: eebf5...1ef

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må betale full pris for alle medisinene på apoteket, og ta vare på kvitteringene (det må være spesifiserte kvitteringer med apotekets stempel og underskrift).

Når/hvis du har nådd taket for egenbetaling (19419 i år) kan du få refundert det overskytende beløpet ved å sende inn dokumentasjon (legeerklæring) og kvitteringer til Helfo.

Hvor mye du faktisk ender opp med å betale er dog helt umulig for oss å vite, da hver pasient er forskjellig og man får forskrevet ulike medisiner og ulike doser. Noen kommer aldri opp i 19419 kroner, andre må betale mye mer enn det og deretter vente på refusjon.

Anonymkode: 7f6be...86b

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper du vet at et barn koster deg ca en million de neste 18 årene. Hvis medisinene blir et problem økonomisk, burde du muligens forbedre familieøkonomien før du setter i i gang med IVF. 

Anonymkode: df0d0...276

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg håper du vet at et barn koster deg ca en million de neste 18 årene. Hvis medisinene blir et problem økonomisk, burde du muligens forbedre familieøkonomien før du setter i i gang med IVF. 

Hva gjør sånne som deg i det hele i dette forumet? Ikke svarer det ts sitt innlegg og ikke er det noe hyggelig eller relevant på noe vis

Anonymkode: 29da0...5ee

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Fullt klar over det. Har allerede en snart tenåring i hus😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk til dere andre som svarte. Da får vi bare se når vi kommer dit🫣🫣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hei!

vi skal starte opp med IVF neste uke og fått beskjed om å hente ut medisinene nå🙋🏼‍♀️

Men

har ikke helt skjønt det her med hva det koster / egenandel

jeg trodde det kosta 19.000kr ish uansett men ser noen betaler 10.000 på apoteket andre mindre andre mer

eeh, er det sånn at dere bare har hatt rundt 20.000kr stående på konto som dere trekker ifra? 
så vet jeg at det kan koste mer enn 20.000kr men da får man igjen ifra Helfo. Burde jeg spart mye mer?🫣🫣

teite spm men jeg må vite😆

Medisinene for første medisin runde koster oftest mellom 10-15.000 alt etter hva medisiner du skal bruke og dosene dine. 

Når du henter medisinene ber du om spesifik kvittering med SIGNATUR OG STEMPEL på. Disse må du ta vare på. Helfo krever at man tar vare på slike regninger i inntil 2 år mener jeg å huske. Og de må sendes inn innen 6mnd etter du hadde utgiften. 

Du kan selv velge om du sender de inn fortløpende eller i slutten av forsøket når du får en bekreftelse på gjennomført forsøk hos klinikken/sykehuset av din behandlende lege. 

Egenandelen på IVF i 2023 er på 19.419,-    alt over denne summen får du tilbakebetalt fra helfo - alt før dette dekker du selv. 

Når og hvis du overstiger 19.419,- må du fremdeles legge ut for utgiftene til behandling selv og sende inn til helfo, men da får du det tilbakebetalt når gjeldene forsøk er over og du får samme bekreftelsesbrev av behandlende lege. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må nesten ta det som det kommer, er nok enklest og bare hente ut det dere trenger der og da. 

Vi har brukt nesten alt på listen vi fikk, men som hun over sier, man vet aldri hvordan egen behandling blir på forhånd.

Vi feks, er på fryseforsøk 4 nå, men fortsatt på første forsøk. 

Anonymkode: ee8ab...3fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...