AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #21 Skrevet 13. september 2023 Hos oss har vi klok av skade sluttet med å skrive telefonnummer i stillingsannonsen, har kun en mailadresse. Dette pga ekstremt mange masete søkere som har hørt at det er lurt å ringe. Vi hadde langt over 100 søkere på en stilling nå nettopp, og har ikke tid til å få flere telefoner daglig fra folk som bare vil forsikre seg om at søknaden har kommet fram. Eller lurer på når de kan forvente å høre noe dagen etter at søknadsfristen har gått ut.. Anonymkode: a4509...6b8 5
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 8. november 2023 #22 Skrevet 8. november 2023 Bombasi skrev (På 13.9.2023 den 21.38): Anbefaler deg på det sterkeste å ikke ringe. Du oppnår ingenting med det, og henvendelsen er svært ofte sett på som mas. Husk at du er ikke alene i søkeprosessen, og det er gjerne mange som ringer. Derav mas. Ansettelsesprosesser tar tid, og jobben for å bli innkalt på intervju skal gjøres via søknad og CV. Imellomtiden smører du deg med tålmodighet. Jeg stusser fortsatt over rådet om ikke å ringe ved jobbsøknad, og leter etter gode artikler der det blir tipset om å ringe og holde seg tett til en eventuell ny arbeidsgiver. I dag fant jeg enda en som bekrefter at dette er en god idé. Hvordan gikk det forresten, TS?
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #23 Skrevet 8. november 2023 On 9/13/2023 at 10:08 PM, AnonymBruker said: Feil for deg, kanskje. Jeg har alltid ringt og fått jobb hver gang. Dumt å ikke ringe. Anonymkode: 8a53e...7b2 Mulig jeg har misforstått, men jeg trodde man fikk jobbtilbud basert på personlige egenskaper, kompetanse og motivasjon. Er det sånn at den første som ringer får jobben? Haha Anonymkode: 81b99...18a 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #24 Skrevet 8. november 2023 Vikarsykepleier skrev (På 13.9.2023 den 20.23): Kall meg masete, men jeg ringer både før og etter at jeg har sendt søknader. Først for å få svar på om jeg i det hele tatt trenger å søke, og å skape meg en kontakt og at de får kontakt med meg. Og så etterpå fordi det kan være ting jeg lurer på om gikk feil i intervjuet og som jeg kan lære av til neste gang, evnetuelt høre hvor de er i prosessen og vise interessen min. Du har fått mange jobber skjønner jeg. Hadde du hvert så påtrengende hadde jeg ikke bedt deg på intervju. Anonymkode: 20c9c...77a 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #25 Skrevet 8. november 2023 Vikarsykepleier skrev (2 timer siden): Jeg stusser fortsatt over rådet om ikke å ringe ved jobbsøknad, og leter etter gode artikler der det blir tipset om å ringe og holde seg tett til en eventuell ny arbeidsgiver. I dag fant jeg enda en som bekrefter at dette er en god idé. Hvordan gikk det forresten, TS? Det som er dumt med å ringe i en søker prosseses er jo at du potensielt gir arbeidsgiver inntrykket av at du er masete, ikke evner å lese, ikke har forståelse for at ting tar tid og den som ansetter gjerne har en hektisk hverdag, ikke tar hensyn til andre, ikke evner å være tålmodig og er vanskelig å ha med å gjøre. Jeg ser ikke helt hva man skal ringe for i hytt å gever. - stillingsutlysning svarer jo på om dette er en jo du bør søke på eller ikke. - tidsbruk rundt rekruttering avklares i intervjuene. - lønn og lønnsforventninger avklares i intervjuene. - generelle spørsmål ang stilling tas også i intervjuene. Å ringe for å bare ringe er utrolig lite profesjonelt. Anonymkode: 43725...f56 4
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #26 Skrevet 8. november 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: Det som er dumt med å ringe i en søker prosseses er jo at du potensielt gir arbeidsgiver inntrykket av at du er masete, ikke evner å lese, ikke har forståelse for at ting tar tid og den som ansetter gjerne har en hektisk hverdag, ikke tar hensyn til andre, ikke evner å være tålmodig og er vanskelig å ha med å gjøre. Jeg ser ikke helt hva man skal ringe for i hytt å gever. - stillingsutlysning svarer jo på om dette er en jo du bør søke på eller ikke. - tidsbruk rundt rekruttering avklares i intervjuene. - lønn og lønnsforventninger avklares i intervjuene. - generelle spørsmål ang stilling tas også i intervjuene. Å ringe for å bare ringe er utrolig lite profesjonelt. Anonymkode: 43725...f56 Enig i alt dette. Det viser liten respekt for andres tid. For all del; har du et reelt spørsmål som du ikke får svar på gjennom stillingsannonsen skal du ringe. Og det har skjedd at jeg har fått slike telefoner fra søkere hvor jeg har vært veldig glad for at de ringte, og da har jeg også slått av en prat. Men samtaler som bare handler om å "presentere seg" er både utrolig kleint, og veldig tidkrevende hvis alle 60-70 på listen skal ringe både før og etter at de har sendt søknad. Ofte lyser man jo ut stillinger på grunn av økt oppdragsmengde, og at man står i knestående under alt arbeidet som renner på og skal leveres innen stramme frister. Da har man rett og slett ikke tid til 140 samtaler av typen "hei, jeg heter Jens, jeg er interessert i jobben. Bør jeg søke?" og "hei, Jens igjen her. Jeg sendte søknad i går. Har du fått den?" Anonymkode: bca9c...860 1
Bovina sancta Skrevet 8. november 2023 #27 Skrevet 8. november 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Enig i alt dette. Det viser liten respekt for andres tid. For all del; har du et reelt spørsmål som du ikke får svar på gjennom stillingsannonsen skal du ringe. Og det har skjedd at jeg har fått slike telefoner fra søkere hvor jeg har vært veldig glad for at de ringte, og da har jeg også slått av en prat. Men samtaler som bare handler om å "presentere seg" er både utrolig kleint, og veldig tidkrevende hvis alle 60-70 på listen skal ringe både før og etter at de har sendt søknad. Ofte lyser man jo ut stillinger på grunn av økt oppdragsmengde, og at man står i knestående under alt arbeidet som renner på og skal leveres innen stramme frister. Da har man rett og slett ikke tid til 140 samtaler av typen "hei, jeg heter Jens, jeg er interessert i jobben. Bør jeg søke?" og "hei, Jens igjen her. Jeg sendte søknad i går. Har du fått den?" Anonymkode: bca9c...860 Ser jeg ble anonym her, men har vært i tråden med nick før. Dette er meg.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #28 Skrevet 8. november 2023 I min bransje og på min arbeidsplass er svaret nei - ikke ring. Vi har ca 400 søkere, jeg vil tippe ca 50-60 av dem sender e-post. 10 sender SMS. 15-20 ringer. 5-10 sender melding på linkedin. Det er altså helt ekstremt tidkrevende og jeg husker ikke hvem av de 400 personen er uansett. I tillegg jobber jeg ikke med HR, så når det ringer er det mellom alle mulige andre arbeidsoppgaver og mellom møter, som gjør at jeg uansett ikke kan sette meg ned og notere ned noe sted at personen har ringt. Jeg synes rekruttering er kjempegøy, men sannheten er også at hvis alle skulle ringt o.l. hadde det blitt fullstendig texas. Det er det fra før av også. Jobber i IT. Anonymkode: 88ed1...0f2 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #29 Skrevet 8. november 2023 I mine tidligere bransjer er også svaret: Nei, ikke ring! Den ene bransjen var reklame/markedsføring/events: Nei, vi har ikke tid! Syke tidsfrister og vi sto på hodet for å rekke å levere. Så ringer det "ørtenogfjarten" for å spørre "har dere fått søknaden min?". (Vi oppgav aldri telefonnummer i annonsene, bare det bør være et tegn på at man ikke ønsker å bli ringt opp....) Annen bransje: Liten butikk. Når man står med kunder i kø midt i verste lørdagsrushet; Nei, jeg hadde ikke tid til å småprate med jobbsøkere når det står 8 personer i kø for å bli betjent. Heller ikke da oppga vi telefonnummer i annonsen). Så i det minste: Står det ikke tydelig telefonnummer og kontaktperson i annonsen: Ikke ring! (Og nei, du er ikke dritflink fordi om du klarer å google deg frem til et telefonnummer) Anonymkode: 1106f...d2a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå