Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to søknader ute nå, en av dem er jeg veldig gira på  - den andre litt mindre men vil helt klart ha den da jeg virkelig ikke trives der jeg er nå.

Søknadsfristen på den ene var  30/8 og den andre var  7/9. Har ikke hørt noe, og har så lyst å ringe for  å høre hvordan prosessen er nå, eller noe. Når jeg går inn i web cruiter så står det "under behandling" på begge.

Lønner det seg å ringe nå, eller skal jeg bare avvente?  Vil det kanskje oppfattes negativt om jeg ringer? 

Anonymkode: 9c20a...f4c

Skrevet

Er kontaktpersonen er ren HR-ressurs, som i all hovedsak jobber med rekrutteringen?

Eller er det en person som har andre oppgaver som du vil forstyrre?

Anonymkode: 47b82...a38

Skrevet

På den ene står det to kontaktpersoner, den ene er TO - leder (tjenesteområdeleder) og den andre er den som direkte jobber med det jeg har søkt på. Blir nok nærmeste leder om jeg har skjønt det rett. 

På den andre jobben som gjelder skole, så er jeg ikke sikker på hvem som det er 

Gjest Vikarsykepleier
Skrevet

Kall meg masete, men jeg ringer både før og etter at jeg har sendt søknader. Først for å få svar på om jeg i det hele tatt trenger å søke, og å skape meg en kontakt og at de får kontakt med meg. Og så etterpå fordi det kan være ting jeg lurer på om gikk feil i intervjuet og som jeg kan lære av til neste gang, evnetuelt høre hvor de er i prosessen og vise interessen min. 

Skrevet

Når det er såpass lenge siden fristen gikk ut, i alle fall på den ene, ville jeg tenkt at toget var gått og latt det ligge.

Anonymkode: f626c...ade

Skrevet

jeg husket feil, den første hadde frist 4/9, så i morgen er det 10 dager...

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Lønner det seg å ringe nå, eller skal jeg bare avvente?  Vil det kanskje oppfattes negativt om jeg ringer? 

Anbefaler deg på det sterkeste å ikke ringe. Du oppnår ingenting med det, og henvendelsen er svært ofte sett på som mas. Husk at du er ikke alene i søkeprosessen, og det er gjerne mange som ringer. Derav mas. Ansettelsesprosesser tar tid, og jobben for å bli innkalt på intervju skal gjøres via søknad og CV. Imellomtiden smører du deg med tålmodighet. 

• Liker 5
Skrevet

Skolene er fortsatt i oppstartsmodus, der tar det meste tid nå...

Vikarsykepleier skrev (1 time siden):

Kall meg masete, men jeg ringer både før og etter at jeg har sendt søknader. Først for å få svar på om jeg i det hele tatt trenger å søke, og å skape meg en kontakt og at de får kontakt med meg. Og så etterpå fordi det kan være ting jeg lurer på om gikk feil i intervjuet og som jeg kan lære av til neste gang, evnetuelt høre hvor de er i prosessen og vise interessen min. 

Jeg fikk en sånn henvendelse på mail en gang, og lurte på hvorfor i all verden jeg skulle bruke av min arbeidstid på å analysere innsatsen til en vi ikke skulle ansette, i en prosess som handler om så mye mer enn den enkelte søkers intervju.

Anonymkode: 68a05...6d7

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
5 minutter siden, Bombasi said:

Anbefaler deg på det sterkeste å ikke ringe. Du oppnår ingenting med det, og henvendelsen er svært ofte sett på som mas. Husk at du er ikke alene i søkeprosessen, og det er gjerne mange som ringer. Derav mas. Ansettelsesprosesser tar tid, og jobben for å bli innkalt på intervju skal gjøres via søknad og CV. Imellomtiden smører du deg med tålmodighet. 

Enig med denne. Ingenting stresser meg mer enn å bli nedringt av folk som ringer "for å ha ringt". Jeg prøver å ikke holde det imot dem, men det er i alle fall IKKE positivt. I verste fall ser jeg for meg at jeg risikerer å få en masete ansatt. Hvis du er interessant, vil jeg treffe deg i intervju. Det beste er nok å vente.

Dessuten: det er ikke uvanlig at det går 2-3 uker fra søknadsfrist til de klarer å sile ut rette kandidater til intervju og kontaktet disse. Løpet er ikke kjørt 😊

• Liker 6
Skrevet (endret)
Bovina sancta skrev (15 minutter siden):

Enig med denne. Ingenting stresser meg mer enn å bli nedringt av folk som ringer "for å ha ringt". Jeg prøver å ikke holde det imot dem, men det er i alle fall IKKE positivt. I verste fall ser jeg for meg at jeg risikerer å få en masete ansatt. Hvis du er interessant, vil jeg treffe deg i intervju. Det beste er nok å vente.

Dessuten: det er ikke uvanlig at det går 2-3 uker fra søknadsfrist til de klarer å sile ut rette kandidater til intervju og kontaktet disse. Løpet er ikke kjørt 😊

Ja, det kan være greit å ta i betraktning at en ansettelsesprosess handler om inntrykk fra jobbutlysningen publiseres til den nye som er ansatt takker ja. Alt du gjør og ikke gjør blir tatt med i inntrykksligningen.

Det å ringe noen dager etter at man har sendt søknad forteller at du er utålmodig, og i verstefall ikke har forståelse og respekt for prosessene eller lederen. Sistnevnte iverstefall. Men poenget er at det å ringe etterlater et inntrykk, og det er med 99% sikkerhet ikke positivt for deg. 

Og 2-3-4 uker er ingenting i en ansettelsesprosess.

Ring hvis du har relevante ekstraopplysninger eller ekstraordinære spørsmål som er viktig å få svar på før prosessen går i gang. Er du kun utålmodig og nysgjerrig, og har ingenting å komme med utover det, så ringer du ikke. 

For det kan være greit å vite at mange ledere hater ansettelsesprosesser nettopp pga henvendelsene fra søkere. Er du som leder uheldig så må du håndtere 10-talls av telefoner, mail og tilogmed besøk på døra av søkere iløpet av èn arbeidsdag. Og dette må du som leder holde ut med i flere uker på topp av dine vanlige arbeidsoppgaver, ekstraarbeidet lederskap alltid medfører og den omfattende ansettelsesprosessen.

Ikke vær en av disse 10-talls.

Send søknad, og la det stå til helt til du hører noe. Eller ikke. Forhåpentligvis hører du noe tilslutt. 

Endret av Bombasi
  • Liker 3
Gjest Vikarsykepleier
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Skolene er fortsatt i oppstartsmodus, der tar det meste tid nå...

Jeg fikk en sånn henvendelse på mail en gang, og lurte på hvorfor i all verden jeg skulle bruke av min arbeidstid på å analysere innsatsen til en vi ikke skulle ansette, i en prosess som handler om så mye mer enn den enkelte søkers intervju.

Anonymkode: 68a05...6d7

Jeg ser den. Jeg er likevel viktigst for meg så da får den i andre enden si at det ønsker de ikke å bruke tid på. Som jo ofte arbeidsgivere gjør ved ikke å sende ut brev om at prossesen er over og en annen har besatt stillingen.

Skrevet
Bombasi skrev (25 minutter siden):

Bovina sancta skrev (19 minutter siden):

Uenig. 

Anonymkode: 8a53e...7b2

Gjest Vikarsykepleier
Skrevet
Bombasi skrev (5 minutter siden):

Ja, det kan være greit å ta i betraktning at en ansettelsesprosess handler om inntrykk fra jobbutlysningen publiseres til den nye som er ansatt takker ja. Alt du gjør og ikke gjør blir tatt med i inntrykksligningen.

Det å ringe noen dager etter at man har sendt søknad forteller at du er utålmodig, og i verstefall ikke har forståelse og respekt for prosessene. Sistnevnte iverstefall. Men poenget er at det å ringe etterlater et inntrykk, og det er med 99% sikkerhet ikke positivt for deg. 

Ring hvis du har relevante ekstraopplysninger eller ekstraordinære spørsmål som er viktig å få svar på før prosessen går i gang. Er du kun utålmodig og nysgjerrig, og har ingenting å komme med utover det, så ringer du ikke. 

For det kan være greit å vite at mange ledere hater ansettelsesprosesser nettopp pga henvendelsene fra søkere. Er du som leder uheldig så må du håndtere 10-talls av telefoner, mail og tilogmed besøk på døra av søkere iløpet av èn arbeidsdag. 

Ikke vær en av disse 10-talls.

Send søknad, og la det stå til helt til du hører noe. Eller ikke. Forhåpentligvis hører du noe tilslutt.

Nei, nei og nei. Dette er så feil som det overhode kan bli. Men det kan hende det er veldig annerledes i helsesktoren der problemet er en enorm konkurranse om folk, ikke en enorm konkurranse om arbeidssteder.

Skrevet (endret)
Vikarsykepleier skrev (14 minutter siden):

Nei, nei og nei. Dette er så feil som det overhode kan bli. Men det kan hende det er veldig annerledes i helsesktoren der problemet er en enorm konkurranse om folk, ikke en enorm konkurranse om arbeidssteder.

Jeg snakker av erfaring innenfor privat og offentlig sektor, men jeg innrømmer glatt at det er mulig at det fungerer annerledes innenfor konkurransemiljøer som helse og IT (som jeg ikke kjenner så godt til). 

Men jeg vil fortsatt påpeke at risikoen rundt å ta telefon for "å mase" uten mål og mening er mye større enn å la være.

Skal du ringe må du ha noe mer å komme med enn nysgjerrighet og utålmodighet, og det tror jeg gjelder også i helse og IT.

Endret av Bombasi
  • Liker 3
Skrevet

Takk for råd og innspill alle sammen :)  jeg er litt avventende - samtidig veldig utålmodig 😆

Den første stillingen var ikke på finn/nav, den lå bare på kommunen sine hjemmesider, så der antar jeg at søkertallet ikke har vært så stort... jeg var i forkant av denne stillingen i kontakt med en gammel bekjent som jobber i samme avdeling og som tipset meg om den stillingen. Jeg vurderer en sms til han, men vil jo ikke mase der heller da jeg ikke vet hvor involvert han er i akkurat den prosessen.

Altså, sånn er det - når jeg først finner en jobb jeg VIL ha og som er perfekt for meg, da vil jeg helst ha det unna og i boks. Helst i går :P

• Liker 1
Annonse
Skrevet
Vikarsykepleier skrev (6 minutter siden):

Feil for deg, kanskje. Jeg har alltid ringt og fått jobb hver gang. Dumt å ikke ringe. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for råd og innspill alle sammen :)  jeg er litt avventende - samtidig veldig utålmodig 😆

Den første stillingen var ikke på finn/nav, den lå bare på kommunen sine hjemmesider, så der antar jeg at søkertallet ikke har vært så stort... jeg var i forkant av denne stillingen i kontakt med en gammel bekjent som jobber i samme avdeling og som tipset meg om den stillingen. Jeg vurderer en sms til han, men vil jo ikke mase der heller da jeg ikke vet hvor involvert han er i akkurat den prosessen.

Altså, sånn er det - når jeg først finner en jobb jeg VIL ha og som er perfekt for meg, da vil jeg helst ha det unna og i boks. Helst i går :P

Dette kan jeg skjønne, og dette kjenner jeg meg igjen i. Har tross alt vært jobbsøker ovenfor et par drømmejobber jeg også :D 

Og da vil man helst ha et jobbtilbud klar i dèt man har levert søknaden.. 😜 

Men jeg tenker at siden denne bekjente av deg har tipset deg om stillingen, så skader det ikke å fyre avgårde en melding om at du har søkt og venter svært spent på svar. Dere er bekjente og har allerede innledet en samtale om det, så det er ikke mas sånn sett. Nettverk og bekjente bør benyttes i slike prosesser. Er han involvert i prosessen så er jo det flott for deg. Er han ikke det så kan han jo tipse de som er i prosessen om deg, eventuelt framsnakke deg. Så den meldingen synes jeg du burde gå for. :) 

For øvrig avgjør du helt selv om du ønsker å ringe eller ikke uavhengig hva vi anbefaler eller ikke :) 

Gjest Vikarsykepleier
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Feil for deg, kanskje. Jeg har alltid ringt og fått jobb hver gang. Dumt å ikke ringe. 

Helt enig, som du ser over anbefaler jeg veldig å ringe. Det er bare arbeidsgiver som tjener på at vi ikke ringer og innhenter informasjon vi trenger for å sende en god søknad. Og så kan det bli avklart tidlig om dette er jobben jeg skal søke på. TSs spørsmål var om vi skal ringe i etterkant hvis det er noe som er glemt i samtalen, om det er mer informasjon som bør deles, eller hvis arbeidsgiver ikke har sendt ut avslagsbrev, hvor prosessen er.

Skrevet
Bombasi skrev (39 minutter siden):

Det der er et tveegget sverd. Noen blir sure og syntes det er mas. Gir derfor ikke jobben. 

En ringte sjefen kl 2200 og fikk av den grunn alene ikke jobben. Hadde han ringt i arbeidstiden eller ikke ringt så hadde jobben vært hans. 

En venn sendte søknad og ringte to dager etterpå. Fikk jobben, og det var mye pga samtalen. 

Store bedrifter og butikker blir nok ikke happy for telefon. Pub, restaurant, og kommunale stillinger kan det funke å ringe til. 

Anonymkode: 7a0df...73e

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det der er et tveegget sverd. Noen blir sure og syntes det er mas. Gir derfor ikke jobben. 

En ringte sjefen kl 2200 og fikk av den grunn alene ikke jobben. Hadde han ringt i arbeidstiden eller ikke ringt så hadde jobben vært hans. 

En venn sendte søknad og ringte to dager etterpå. Fikk jobben, og det var mye pga samtalen. 

Store bedrifter og butikker blir nok ikke happy for telefon. Pub, restaurant, og kommunale stillinger kan det funke å ringe til. 

Anonymkode: 7a0df...73e

Skal du lykkes med en slik samtale så må timingen være perfekt. Ikke bare i arbeidstiden, men i en tid i arbeidstiden lederen har mulighet og "lyst" til å snakke. Dette går mer på flaks utifra tidsskjema og hvor mange/få som har ringt før deg. Samtidig bør du ha mer å komme med enn nysgjerrighet og utålmodighet. Får du til denne samtalen så kan du komme godt ut av det. Men risikoen for det motsatte er så stor at du bør helst la være. 

For øvrig har bransje, arbeidsplass, arbeidssted og søkermasse en del å si rundt risikoen, ja.

Flere sier at de har fått jobb "fordi" de ringte. Men det tror jeg er sjeldnere sant enn man skulle tro. Oftere får folk jobb på tross av at de ringte, herav at de i utgangspunktet var en av de beste for stillingen på forhånd. Selv om man kommer godt ut av samtalen så klarer man nesten aldri å snakke seg inn i en stilling ene og alene. Da må du isåfall ha vært ekstraordinær i samtalen.

Jeg er for øvrig ingen fasit. Snakker bare av egne erfaringer. For alt jeg vet så kan det hende det sitter ledere rundt om med ledig tid der de håper og gleder seg til slike samtaler... Hvis noen tror på dèt da... Jeg vet ikke ;) 

Endret av Bombasi
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...