AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #1 Skrevet 13. september 2023 Etter litt research har jeg funnet ut at jeg mest sannsynlig har irritabel tarm. Helt siden tenårene har jeg hatt problemer med rumling i magen. Ute i offentligheten er problemene størst. Jeg kan kjenne at jeg må prompe, og hvis jeg holder den inni meg, kommer det voldsom rumling som andre kan høre. Opplever også at det kommer lukt som er utrolig pinlig når det er andre folk til stede. Dette kan kanskje høres rart ut, men det føles av og til som at det er en luftboble i rompen som sakte men sikkert vokser. Jeg må egentlig ikke så veldig på do, så jeg skjønner ikke hvorfor jeg har det sånn som dette. Har noen tips til kosthold for at det skal bli lettere å gjerne avføre om morgenen, slik at det ikke blir noe problemer med tarmen utover dagen? Anonymkode: 26428...944
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #2 Skrevet 13. september 2023 Har du løs mage eller forstoppelse? Anonymkode: 73f20...734
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #3 Skrevet 13. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har du løs mage eller forstoppelse? Anonymkode: 73f20...734 Kanskje litt. Har aldri hatt forstoppelse over flere dager, men ganske ofte løs mage. Anonymkode: 26428...944
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #4 Skrevet 13. september 2023 Har du testet deg for gluten og melkeallergi? Anonymkode: 73f20...734
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #5 Skrevet 13. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har du testet deg for gluten og melkeallergi? Anonymkode: 73f20...734 Nei, burde jeg gjøre det? Anonymkode: 26428...944
MiominMio Skrevet 13. september 2023 #6 Skrevet 13. september 2023 (endret) Jeg har IBS (ikke gluten eller laktose allergi, men veldig sensitive tarmer) og jeg driver å tester ut så smått hvilke matvarer jeg reagerer på. Fikk denne linken av legen og allerede nå kan jeg luke ut hva jeg reagerer mer på. I mitt tilfelle er det foreløpig eple, brød, melk, brokkoli etc. Dette er en liten veiledning som kan være til hjelp. Er ennå i fasen å tester ut. Jeg loggfører nå alt jeg spiser slik at jeg har en oversikt på hva er det jeg reagerer på. https://helse-bergen.no/seksjon/Nasjonal kompetansetjeneste for funksjonell mage-tarmsykdommer/Documents/Kostbrosjyre lav FODMAP - Mars -21.pdf Endret 13. september 2023 av MiominMio 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #7 Skrevet 13. september 2023 Epler, pærer, løk er trigger for mange Anonymkode: a0e99...02c 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #8 Skrevet 13. september 2023 Irritabel tarm er en diagnose enn får når alt annet er utelukket og de ikke finner noen løsning. Så først drar du til legen og blir testet for allergier og cøliaki. Etter å ha fått svar på dette, da kan du legge om kostholdet. Jeg slår et slag for enten allergi for melk eller cøliaki, men det er ikke noe du skal teste ut på egen hånd. Anonymkode: 338a1...fbb 3
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #9 Skrevet 13. september 2023 Det er veldig individuelt hva som trigger, og melk og gluten kan trigge selv om det ikke slår ut på tester. Noe av det viktigste for tarmen er gode tarmbakterier og enzymer. Jeg ville hatt fokus på et godt probiotikaprodukt i noen mnd, det har hatt stor betydning for meg. Anonymkode: e6f74...60c 3
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #10 Skrevet 13. september 2023 Jeg fikk denne diagnosen selv for mange år siden - og som en over her skriver - det er en diagnose man får når alt annet er utelukket. Jeg ble sjekket for ulike typer allergier og intoleranser, som cøliaki og melkeprotein. Jeg har etter hvert funnet noe som funker for meg, men man har ulike behov og ulike symptomer å holde i sjakk. For min del er det en del matvarer som trigger, og de har jeg funnet frem til over tiden i stor grad og kuttet helt ut. Magen min fungerer veldig bra nå, men det er litt slitsomt å holde seg unna en del matvarer og være redd for at jeg får i meg noe jeg reagerer på. Jeg blir skikkelig dårlig med sterke magesmerter og diare hvis jeg for eks. får i meg fløte (men tåler ellers alle andre melkeprodukter), rødt kjøtt, løk, sterke krydder og hva det enn er i sånne posesupper/sauser og sauser på glass ol. Må passe godt på, for fløte er det søren meg i mer enn man skulle tro. Tror ofte det er litt "prøve seg frem"-metoden man må gå for her, siden det er ulikt hva man reagerer på, det kan også endre seg over tid har jeg merket. Noen ganger reagerer jeg sterkere enn andre, og noen ganger kan jeg få ingen reaksjon på noe jeg har reagert på tidligere. Men aller først bør du få deg en utredning hos legen. Ikke prøv å kutte ut gluten og melk for eks uten å ta kontakt med lege og få et opplegg rundt det for å teste og finne ut av ting. Anonymkode: 1fa88...631
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #11 Skrevet 13. september 2023 Ikke kutt ut noe før du har sjekket alt hos lege, ellers kan resultatene bli feil. Anonymkode: df7c4...127 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #12 Skrevet 13. september 2023 For meg funker lavkarbo-kost best, der jeg kuttet mel, melk, sukker. Anonymkode: 67432...e47 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #13 Skrevet 14. september 2023 Det er individuelle forskjeller hva man reagerer mest på, men det er hovedsaklig FODMAP man reagerer på når man har irritabel tarm. Dette er planter og meieriprodukter. Jeg tåler meieirprodukter bra, så jeg har beholdt det i kostholdet mitt. Men jeg har kuttet ut alt av planter og har aldri hatt så god fordøyelse og helse som nå. Jeg reagerer veldig på fiber. Og inulin (for eksempel jordskokk, løk, hvitløk, purre) er drepen for fordøyelsen min. Jeg tåler gluten greit, men ikke fiber. Så hvis jeg en sjelden gang spiser brød, så spiser jeg loff og ikke grovbrød. Men det jeg tåler veldig bra er alt fra dyreriket. Magen og kroppen min takker meg for at jeg fant ut det. https://nhi.no/sykdommer/magetarm/tykktarm/fodmap-redusert-diett-hjelper-mot-irritabel-tarm/ Anonymkode: 5596a...e84 1 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #14 Skrevet 14. september 2023 Ville kuttet ut noen av de vanlige triggerne og så gradvis innført de for å se om det gir utslag. Gluten, melk/laktose og stivelse er alle store matvaregrupper som kan gi irritabel tarm. Anonymkode: 06228...4d7
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #15 Skrevet 14. september 2023 Jeg måtte kutte eple drue løk og spise mindre egg og cottage cheese. Det hjalp på luft. Anonymkode: 58508...e5a
Topsi Skrevet 14. september 2023 #16 Skrevet 14. september 2023 Jeg ble aldri utredet, skjønte det var ibs ved at det ble verre når det har tyngre psykisk etc. Luft i magen ja, jeg har masse. En må prøve å smyge det ut noen ganger og håpe en slipper unna med det. Og hvis en må på do, bare gå på do og få det ut, det hjelper litt på lufta. Gjerne unngå mat som gir lukt på prompen. Få ut så mye som mulig når man er alene. Og bære åpen om at en har ibs .så folk er litt mer tolerante når det plutselig kommer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå