Gå til innhold

Kan man bæsje på seg i narkose?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere.
i morgen skal jeg i narkose på et daginngrep laproskopisk buken i narkose Jeg går fra før av på medisin Wegovy mot overvekt, med bivirkningen at jeg må ofte og hyppig på do med kort varsel og diare preg. Det har alltif vært slik siden jeg starter på medisin i mars, Jeg er så redd for å bæsje på meg i narkose, da vil jeg jo ikke kunne si i fra når jeg må på do siden jeg er i narkose

noen som vet om man kan risikere å bæsje på seg i narkose om man har dårlig mage ?  Kan de gi meg noe medsin på forhånd som  roer magen?

Anonymkode: 7642b...8b8

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan høre om du kan ta loperamid. Det kan du nok forøvrig også prøve nå hvis du ikke har prøvd det. Jeg har IBS og har superbra effekt av bare 1 loperamid, og tar det når det står på som verst. Har som regel alltid løs mage, men til og med da jeg lå på operasjonsbordet i 6 timer og intensiv en stund etterpå, måtte jeg ikke på do, selv om det tilsammen tok hele dagen og jeg vanligvis går på do for å gjøre nr to i alle fall 3 ganger daglig. Jeg må  heller ikke opp på do om natten for å ha avføring, så jeg tenker at det fungerer nok på samme vis, at tarmen beveger seg mye saktere når man sover og dermed får man ikke det problemet.

Anonymkode: b98fd...6fd

Skrevet

Jeg trodde man må faste før narkose for å hindre at man får spyr og kveles under narkose, så da forebygger det gjerne at man får avføring hvis man ikke har innhold i magen? Jeg er ikke ekspert, så det er bare en tanke 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Du kan høre om du kan ta loperamid. Det kan du nok forøvrig også prøve nå hvis du ikke har prøvd det. Jeg har IBS og har superbra effekt av bare 1 loperamid, og tar det når det står på som verst. Har som regel alltid løs mage, men til og med da jeg lå på operasjonsbordet i 6 timer og intensiv en stund etterpå, måtte jeg ikke på do, selv om det tilsammen tok hele dagen og jeg vanligvis går på do for å gjøre nr to i alle fall 3 ganger daglig. Jeg må  heller ikke opp på do om natten for å ha avføring, så jeg tenker at det fungerer nok på samme vis, at tarmen beveger seg mye saktere når man sover og dermed får man ikke det problemet.

Tusen takk for tips 😄 den medisin skal jeg få kjøpt og undersøkt om jeg kan ta. Kanskje man slipper å gjøre på seg, det hadde vært så flaut 

Anonymkode: 7642b...8b8

Skrevet
Laraa skrev (33 minutter siden):

Jeg trodde man må faste før narkose for å hindre at man får spyr og kveles under narkose, så da forebygger det gjerne at man får avføring hvis man ikke har innhold i magen? Jeg er ikke ekspert, så det er bare en tanke 

Det kommer jo an på hvor lenge man har fastet. 

Jeg sliter med ibs og bruker imodium fast, to ganger om dagen. Hver eneste morgen, når jeg da ikke har spist på ca 12 timer, så har jeg løs avføring, sånn haste-på-do-avføring. Det kan komme flere ganger om dagen, selv om jeg ikke spiser. Tar det ikke 24 timer++ før det man spiser er klart til å komme ut? Å så lenge faster man ikke.

Jeg har blitt operert tre ganger og har aldri bæsjet på meg under operasjon. Jeg ville ikke ha bekymret meg for det. Sjekk ut Imodium. Dyrt uten resept da, om man bruker det over tid. Jeg får det på blå resept og betaler en bitte liten brøkdel.

Anonymkode: 55d44...9ef

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg sliter med ibs og bruker imodium fast, to ganger om dagen. Hver eneste morgen, når jeg da ikke har spist på ca 12 timer, så har jeg løs avføring, sånn haste-på-do-avføring. Det kan komme flere ganger om dagen, selv om jeg ikke spiser. Tar det ikke 24 timer++ før det man spiser er klart til å komme ut? Å så lenge faster man ikke.

Jeg har blitt operert tre ganger og har aldri bæsjet på meg under operasjon. Jeg ville ikke ha bekymret meg for det. Sjekk ut Imodium. Dyrt uten resept da, om man bruker det over tid. Jeg får det på blå resept og betaler en bitte liten brøkdel.

Det tar 12 timer fra hvert måltid, til det blir avføring.

Anonymkode: 61953...237

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tarmen din er jo ikke tom for avføring hvis det har gått lengre enn 12 timer siden du spiste.... 

• Liker 3
Skrevet

Aldri opplevd at noen gjør det 

Jobber på dagkirurgisk avdeling

Anonymkode: c8816...69d

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det vet du ikke, opr.spl viille vasket deg før du ble vekket.

Ts hvis du skal opereres i buken skal du vel ta klyster kvelden før operasjon + faste, det reduserer risikoen. Jeg har opplevd flere ganger at pasienter har bæsjet i narkose, spesielt de som får spinalbedøvelse eller har inngrep med muskelrelaks. Men vi vasker og bytter på pasientene før de våkner, så de vet ikke om det selv. Ingen sier det heller, ingen grunn til å gjøre folk flau.  

Anonymkode: d306c...7b8

• Liker 2
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tar det ikke ca. 24 til det kommer ut av rævhålet? 

Anonymkode: f7a14...d64

Skrevet

Aldri opplevd at noen gjør det, jobber også med pasienter som opereres. 

Anonymkode: 65b09...852

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tar det ikke ca. 24 til det kommer ut av rævhålet? 

Det er veldig individuelt.

Skrevet

Det KAN skje, men det er veldig sjelden. Det er uansett helt dagligdags for de som jobber på operasjon og de vil isåfall vaske deg før du er våken så du ikke merker noe til det.

Ville ikke gjort som noen over foreslår og ta loperamid i forkant. Både bukkirurgien i seg selv og narkosen (opioidene, de sterke smertestillende) vil kunne bidra til forstoppelse, så dumt å bli forstoppet etterpå.

Anonymkode: 9295f...33d

• Liker 1
Skrevet
MyMichelle skrev (2 timer siden):

Det er veldig individuelt.

ok, hva er normalen/snittet/medianen?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ts hvis du skal opereres i buken skal du vel ta klyster kvelden før operasjon + faste, det reduserer risikoen. Jeg har opplevd flere ganger at pasienter har bæsjet i narkose, spesielt de som får spinalbedøvelse eller har inngrep med muskelrelaks. Men vi vasker og bytter på pasientene før de våkner, så de vet ikke om det selv. Ingen sier det heller, ingen grunn til å gjøre folk flau.  

Jeg har jobbet på anestesi i 15 år. Opplevd avføring ved spinal en fang. Aldri ved narkose. Så merkelig at du har opplevd det flere ganger. 

Anonymkode: af425...d31

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Eh, pasientene har vel rett til å vite hva som skjer under en operasjon? Det kan jo være tidligere overgrepsutsatte som ligger der. Man tar seg ikke bare til rette i underlivet på en sovende pasient! 

Anonymkode: 221a4...3bd

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Aldri opplevd at noen gjør det, jobber også med pasienter som opereres. 

Anonymkode: 65b09...852

Tisser de på seg da?

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Eh, pasientene har vel rett til å vite hva som skjer under en operasjon? Det kan jo være tidligere overgrepsutsatte som ligger der. Man tar seg ikke bare til rette i underlivet på en sovende pasient! 

Anonymkode: 221a4...3bd

Da jeg var i narkose for kikkhullsoperasjon ved eggstokkene, var det noen der som hadde stukket et bind i den der "sykehustrusa" mi. Var på dagkirurgi og var så susete da jeg våknet at merka det ikke selv før jeg skulle ta på meg mine egne klær.

Det føltes helt bisarrt å vite at de hadde vært oppi skrittet mitt under narkosen min, men samtidig følte jeg meg ivaretatt, og de gjorde det nok så jeg skulle slippe å blø ut både sykehusets ting, og mine klær. For det kom jo litt blod etter operasjonen. 

Ingen av de sa noe, men de syntes vel det ble for dumt å stå og fortelle i plenum på oppvåkingen at de hadde stappa et bind i trusa mi....som jeg er glad for 😅

Anonymkode: d7205...23c

• Nyttig 1
Skrevet

Dagkirurgiske pasienter har ofte små inngrep, har aldri opplevd at det har kommet avføring. Skulle det mot formodning skje vil du bli vasket og påkledd før du våkner, det er heller ikke slik at det ligger å lukter. Alt kommer til å gå bra, skulke det være at det renner litt avføring så vil ingen si noe og det er glemt når du blir trillet ut. Er det slik at du gruer deg på grunn av det, nevn det for operasjonssykepleieren som tar deg imot, hun kan legge en kladd i sengen og gi deg en bleie, så slipper du å bekymre deg, skulle det komme litt avføring vil du bli skiftet på før du våkner☺️

Anonymkode: eae89...7b9

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Da jeg var i narkose for kikkhullsoperasjon ved eggstokkene, var det noen der som hadde stukket et bind i den der "sykehustrusa" mi. Var på dagkirurgi og var så susete da jeg våknet at merka det ikke selv før jeg skulle ta på meg mine egne klær.

Det føltes helt bisarrt å vite at de hadde vært oppi skrittet mitt under narkosen min, men samtidig følte jeg meg ivaretatt, og de gjorde det nok så jeg skulle slippe å blø ut både sykehusets ting, og mine klær. For det kom jo litt blod etter operasjonen. 

Ingen av de sa noe, men de syntes vel det ble for dumt å stå og fortelle i plenum på oppvåkingen at de hadde stappa et bind i trusa mi....som jeg er glad for 😅

Anonymkode: d7205...23c

Stort sett alle får bind etter gynekologiske operasjoner, det er for selv om operasjonen gjøres i kikkhull så må gynekologen begynne alle operasjoner med å sikre livmor via skjeden, tangen som brukes er skarp og pasienten blør etterpå, interessant å høre at du reagerte på å ha et bind, det er ikke noe en tenker på☺️kan være greit å informere pasient om dette også, takk for informasjonen🥰

Anonymkode: eae89...7b9

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...