Gå til innhold

Hva gjør dere med baby når våkentiden blir lenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Baby snart 2 mnd. Frem til nå nylig har det omtrent bare vært amming, bleieskift og soving. Men nå begynner baby ville være mer våken. Men aner ikke hvordan jeg skal "underholde". Blir mye synging, gå rundt å titte i huset, eller sitte i tripp trapp/vippestol å se på når jeg gjør husarbeid🙈hun er våken en time og to om gangen nå. Sover stort sett på meg så får mye nærhet hele dagen, så føler et behov for "pause" når hu er våken til å gjøre andre ting. Men får dårlig samvittighet av å la henne ligge alene i babygymmen eller vippestol. Er det greit så lenge hun ikke klager? Er så uvant at hun plutselig er mer våken😆

Anonymkode: 5a0a5...b62

Videoannonse
Annonse
Skrevet

La babyen ligge på gulvet under en babygym. Det er så fin og sunn aktivisering for både det fysiske og mentale. 

Anonymkode: a37e2...2b3

Skrevet

Vi brukte babygymmen mye, hun trente etter hvert på å gripe og sparke etter lekene som hang over, øvde på å rulle, etc. Så lenge hun var fornøyd der så tenkte jeg at det var bra for henne. 

Anonymkode: b3291...2da

Skrevet

Legg heller baby på gulvet enn i vippestol/tripptrapp, det er mye bedre for motorisk utvikling :) 

Ting jeg mener å huske vi gjorde i den aldere: Så i bøker (hadde sånne med sterke mønster for baby), lå i babygymmen sin, hadde magetid (da måtte jeg aktivt delta ellers gråt hun, lå foran henne og pratet eller hun så i speil og jeg lå sammen med henne), hun øvde på å holde leke selv det likte hun, sang masse sanger, bar rundt i huset og fortalte hva ting var. Husker jeg kjedet meg en del 😄

Vi gikk også mye trilleturer, møtte andre folk og slikt. Syntes det var fint å møte andre voksne og prate litt da satt hun gjerne på fanget eller lå på gulvet/bakken ved oss og hørte på oss. Vi gikk også på barselsyoga der man kunne ha med baby, traff barselgruppen og var på babysang. Jeg syntes ikke babysang var så gøy men baby likte det godt. 

Anonymkode: 44410...ae3

• Liker 3
Skrevet

Historisk sett for de hjemmeværende husmødrene har baby enten måttet være med på arbeidet, blitt lagt igjen alene, eller sett til av eldre søsken ;) Virker baby fornøyd så er det bare å fortsette med det du har gjort til nå!

Ville fortsatt med å ta med barnet på det som gjøres i hus og hjem, i vippestol, babygym eller babynest. Magetid er fint. Prat og syng underveis. Reis ut og vær sosial med venner og barselgruppe hvis du ønsker det. 

Anonymkode: 72d4b...d3b

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Legg heller baby på gulvet enn i vippestol/tripptrapp, det er mye bedre for motorisk utvikling :) 

Ting jeg mener å huske vi gjorde i den aldere: Så i bøker (hadde sånne med sterke mønster for baby), lå i babygymmen sin, hadde magetid (da måtte jeg aktivt delta ellers gråt hun, lå foran henne og pratet eller hun så i speil og jeg lå sammen med henne), hun øvde på å holde leke selv det likte hun, sang masse sanger, bar rundt i huset og fortalte hva ting var. Husker jeg kjedet meg en del 😄

Vi gikk også mye trilleturer, møtte andre folk og slikt. Syntes det var fint å møte andre voksne og prate litt da satt hun gjerne på fanget eller lå på gulvet/bakken ved oss og hørte på oss. Vi gikk også på barselsyoga der man kunne ha med baby, traff barselgruppen og var på babysang. Jeg syntes ikke babysang var så gøy men baby likte det godt. 

Når jeg tenker meg om var nok dette mer rundt 3 mnd alder. Men en del av det gjorde vi også rundt 2 mnd alder :)  Men før 3 mnd kunne hun også iblant ligge og bare se på lys, mønster på en pute osv. Det ble kjedelig fra 3 mnd av så krevde litt mer underholdning fra meg da. 

Skrevet

Det er viktig at babyen ligger alene også, så gjør det med godt samvittighet!

Anonymkode: da2e3...5dc

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Baby snart 2 mnd. Frem til nå nylig har det omtrent bare vært amming, bleieskift og soving. Men nå begynner baby ville være mer våken. Men aner ikke hvordan jeg skal "underholde". Blir mye synging, gå rundt å titte i huset, eller sitte i tripp trapp/vippestol å se på når jeg gjør husarbeid🙈hun er våken en time og to om gangen nå. Sover stort sett på meg så får mye nærhet hele dagen, så føler et behov for "pause" når hu er våken til å gjøre andre ting. Men får dårlig samvittighet av å la henne ligge alene i babygymmen eller vippestol. Er det greit så lenge hun ikke klager? Er så uvant at hun plutselig er mer våken😆

Anonymkode: 5a0a5...b62

Det er jo veldig viktig at babyen ligger på matte gulvet for å trene opp muskulatur. 

Anonymkode: 7d368...399

• Liker 1
Skrevet

Babygym alene på ryggen, eller magetrening i gymmen med mammaen. Pratet og sang til babyen. Ellers var vi sosiale og møtte andre babyer. Da lå bare babyen i bagen eller i fanget til mødrene :)

Anonymkode: 0eba5...a7a

• Liker 1
Skrevet

Gutten min er 8 uker, vært en veldig våkenbaby i noen uker. Vi prater mye sammen, han lager gode babylyder og jeg svarer med ord. Han elsker at jeg rekker tunge og han hermer så godt han kan. Jeg synger mye til han mens vi går eller han sitter i vippestol. Bruker babygym en del, og blir litt magetrening. Han er våken når vi går tur, ligger å kikker. Kan og bare ligge å kose stille mens han sutter på smokk. Vi er mye alene så vi må bare underholde hverandre, baby og jeg. :ler:

• Liker 2
Skrevet

Snakk med babyen, det er noe av det viktigste du gjør. De suger til seg som en svamp, og skal lære seg språket.

Når babyen babler tilbake, lat som om dere har en samtale - babyen forsøker å ape etter deg.

Føles kanskje litt teit i starten, men lag en vane av å hele tiden fortelle baby hva du/dere gjør.

Syng sanger. Regler. Tell fingre og tær. Lille Petter edderkopp.

Vis baby ting i hjemmet. Alt er nytt og spennende. Ulike teksturer. 

Anonymkode: 3adb7...846

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...