Gå til innhold

Hva synes du er merkelig at andre voksne har kunnskap om vedrørende mat?

Anbefalte innlegg

Her er diverse ting jeg kommer på i farten;

- at noen skyller kylling og kjøtt. Jeg har jobbet med mat og VET at det er et stort NEI fra Mattilsynet å skylle kjøtt og spesielt kylling, likevel gjør mange dette og særlig folk på 60+ fnyser av dette " for både de, mor, bestemor og oldemor har skylt kjøtt i all sin tid og aldri blitt syke". Verden går videre og man har funnet ut at dette er dårlig hygiene og da slutter man, så enkelt burde det være.

- at en del åpner døren på komfyren for å se hvordan det ligger an med det man steker. Det som skjer da er jo at varmen slipper ut og man får flere minutter med for lav steketempetatur. Glasset er der av en grunn, det er faktisk mulig å se gjennom - wow!

- at det finnes voksne som ikke vet forskjell på f eks smør og margarin, kjøttdeig og karbonadedeig og medisterfarse og -deig.

- at noen tror det er blod som siver ut av en stekt biff.

- at noen automstisk krydrer maten de får servert før de har smakt på den og/eller dynger på med f eks ketchup og dermed overdøver retten totalt med ketchupsmak. Jeg synes faktisk det er litt uhøflig og også stusselig at enkelte vil at all mat skal smake f eks ketchup eller salt.

Sikkert flere ting, dette var det jeg kom på. Kom med mer!

Anonymkode: bd02a...770

• Liker 10

Fortsetter under...

Som vegetarianer synes jeg det er merkelig at voksne folk helt oppriktig tror at det må være vanskelig for meg å få i meg nok proteiner, haha:laugh:

Anonymkode: 36dfc...d2f

• Liker 8
  • Nyttig 1

Folk som er livredd for e-stoffer uten å ha sjekket ut hva dette klassifiseringsystemet er. Jeg synes også det er fascinerende at noen matprodusenter ustraffet får markedsføre mat som "uten e-stoffer", all den tid også oksygen er et e-stoff. Jeg tror bare ikke det er fysisk mulig å lage e-stoff-fritt noe som helst.

Anonymkode: f8bcd...6f3

• Liker 12

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Som vegetarianer synes jeg det er merkelig at voksne folk helt oppriktig tror at det må være vanskelig for meg å få i meg nok proteiner, haha:laugh:

Anonymkode: 36dfc...d2f

Det er jo faktisk en del vegetarianere som spiser for lite proteiner, så problemet er jo reelt, spesielt for de som trener mye. Det er ikke et ukjent fenomen.Men er du bevisst på faren, går det selvfølgelig bra.

• Liker 9
  • Nyttig 8
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Det er jo faktisk en del vegetarianere som spiser for lite proteiner, så problemet er jo reelt, spesielt for de som trener mye. Det er ikke et ukjent fenomen.Men er du bevisst på faren, går det selvfølgelig bra.

Nei det er ikke et reelt problem. All mat minus sukker,olje og krydder inneholder proteiner så spiser man nok kalorier og variert får man i seg nok proteiner. Så du bekrefter bare uttalelsen til vedkommende du siterte.

Anonymkode: 70134...276

• Liker 8
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei det er ikke et reelt problem. All mat minus sukker,olje og krydder inneholder proteiner så spiser man nok kalorier og variert får man i seg nok proteiner. Så du bekrefter bare uttalelsen til vedkommende du siterte.

Vel, mitt familiemedlem som er lege sier at det er et problem. 

• Liker 7
  • Nyttig 6
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vel, mitt familiemedlem som er lege sier at det er et problem. 

Ja det var en god kilde 🤦🏼‍♀️

• Liker 7
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er et problem der man ikke er bevisst nok. Det gjelder jo alt, f eks jernmangel, d-vitaminmangel osv. Det meste kan unngås dersom man er bevisst, men likevel er det en masse mennesker som mangler diverse til enhver tid. Inkludert vegetarianere som ikke får i seg nok proteiner. 

• Liker 4
  • Nyttig 8
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja? Bedre enn at "jeg er vegetarianer, er bevisst på det jeg spiser og mangler ikke proteiner,  derfor er det slik for alle". 

• Nyttig 17
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja? Bedre enn at "jeg er vegetarianer, er bevisst på det jeg spiser og mangler ikke proteiner,  derfor er det slik for alle". 

Nope 😉

Annonse

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Dette er en sannhet med modifikasjoner. Selv om all mat minus sukker, olje og krydder inneholder proteiner, er det i til dels små mengder. Et vegansk kosthold uten belgvekster (bønner, linser, kikerter, erter, peanøtter), kan dekke energibehovet ("nok kalorier"), uten å gi tilstrekkelige mengder proteiner. I laktovegetarisk kosthold, eller lakto- ovovegetarisk kosthold, vil vanligvis dekke proteinvehovet til et voksent menneske uten problemer. 

Mange som spiser kjøtt, spiser lite belgvekster. Dersom en person ser for seg vegetarkosthold som "vanlig mat minus kjøtt", er det naturlig å tenke at det blir for lite proteiner. 

• Liker 4
knutemora skrev (6 minutter siden):

Dette er en sannhet med modifikasjoner. Selv om all mat minus sukker, olje og krydder inneholder proteiner, er det i til dels små mengder. Et vegansk kosthold uten belgvekster (bønner, linser, kikerter, erter, peanøtter), kan dekke energibehovet ("nok kalorier"), uten å gi tilstrekkelige mengder proteiner. I laktovegetarisk kosthold, eller lakto- ovovegetarisk kosthold, vil vanligvis dekke proteinvehovet til et voksent menneske uten problemer. 

Mange som spiser kjøtt, spiser lite belgvekster. Dersom en person ser for seg vegetarkosthold som "vanlig mat minus kjøtt", er det naturlig å tenke at det blir for lite proteiner. 

Korn,frø,nøtter,potet,quinoa,soya osv er også fine kilder. Så nei ikke en sannheten med modifikasjoner. Hadde Proteinmangel vært et så stort problem hadde det kommet frem i lyset.

https://nhi.no/kosthold/ernaring/protein/?page=

https://iform.nu/sunn-mat/kostholdsrad/proteinmangel

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Korn,frø,nøtter,potet,quinoa,soya osv er også fine kilder. Så nei ikke en sannheten med modifikasjoner. Hadde Proteinmangel vært et så stort problem hadde det kommet frem i lyset.

https://nhi.no/kosthold/ernaring/protein/?page=

https://iform.nu/sunn-mat/kostholdsrad/proteinmangel

Sant, jeg glemte nøtter og frø i farta, selv om jeg spiser mye av det selv. (Soya er en belgvekst, quinoa et frø.) Poteter har lite protein. 

Dermed understreka jeg vel egentlig, helt ufrivillig,  det andre poenget mitt: Vi som ikke er vegetarianere selv, er mindre vant å tenke over proteinkilder utover de animalske, fordi et kosthold med animalske produkter uansett inneholder mye proteiner med omtrent samme aminosyrefordeling som den vi selv har. Dermed dukker spørsmålet om proteinmangel opp. 

• Liker 1
Annonse
knutemora skrev (5 minutter siden):

Sant, jeg glemte nøtter og frø i farta, selv om jeg spiser mye av det selv. (Soya er en belgvekst, quinoa et frø.) Poteter har lite protein. 

Dermed understreka jeg vel egentlig, helt ufrivillig,  det andre poenget mitt: Vi som ikke er vegetarianere selv, er mindre vant å tenke over proteinkilder utover de animalske, fordi et kosthold med animalske produkter uansett inneholder mye proteiner med omtrent samme aminosyrefordeling som den vi selv har. Dermed dukker spørsmålet om proteinmangel opp. 

Les linkene du. Proteinmangel er ikke på vår kant av verden. Og jeg får dekket mitt proteinbehov helt fint og jeg ofrer det ikke en tanke :) 

• Liker 1
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kommer jo helt an på hva man spiser. https://nhi.no/kosthold/ernaring/vegetarkost-og-protein/

Anonymkode: 4fb00...7e9

Jeg reagerer på de som bruker samme skjærefjøl, kniv eller andre redskaper på ulike matprodukter, slik at de kryssforurenser. Eller som slurver med håndvask.

Anonymkode: 4fb00...7e9

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...