Gå til innhold

Usedvanlig rampete 5-åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

5-åringen er i en periode hvor han gjør fryktelig mye ugagn. Kaster ting i do, heller hele Zalo-flaska ut i vasken, leker med dokosten og tisser utenfor do istedenfor i do (tydelig at det er gjort med vilje, da det ligger igjen store dammer med tiss igjen på badegulvet etter han). Sistenevnte har han gjort flere ganger i det siste. 

Jeg klarer ikke helt å skjønne at dette er normalt? Jeg trodde liksom man kunne forvente mer av en 5-åring, men mulig jeg har for høye forventninger. 

Han er ellers helt normalt. I barnehagen fungerer han normalt..

Anonymkode: c9bba...033

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er din reaksjon mot han når dette skjer?

Skrevet

Samme her med min. Er fortvila.  Er redd han er ulykkelig og/eller har adhd. 

Anonymkode: 17fd3...6b3

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

5-åringen er i en periode hvor han gjør fryktelig mye ugagn. Kaster ting i do, heller hele Zalo-flaska ut i vasken, leker med dokosten og tisser utenfor do istedenfor i do (tydelig at det er gjort med vilje, da det ligger igjen store dammer med tiss igjen på badegulvet etter han). Sistenevnte har han gjort flere ganger i det siste. 

Jeg klarer ikke helt å skjønne at dette er normalt? Jeg trodde liksom man kunne forvente mer av en 5-åring, men mulig jeg har for høye forventninger. 

Han er ellers helt normalt. I barnehagen fungerer han normalt..

Han er jo fortsatt helt fullstendig normal.
Var spent etter overskriften og tenkte inni meg at dette sikkert er en helt normal kreativ 5-åring. Og det høres slik ut :)  Men høres også ut som at han kjeder seg litt? La nå barna leke med såpe og vann! Da lærer de fort at hele flaska ikke er hverken ok eller lurt ;)  Men du kommer inne unna at de bare måååååå se ha som skjer! Mine har vært super kreative da de var (og er) 5år. Fantastisk alder! Gi han baljer med vann, leketøy, såpe, konditorfarge, la han slå seg løs i dusje eller badekaret feks. Eller finn på andre ting han kan gjøre for å utfordre seg selv. Han høres potensielt smart ut, og mine jenter, som er veldig smarte for alderen, de har kjedet seg ganske mye det siste året i bhg og eeeeeelsket å komme på skolen, og virkelig funnet roen og gleden når de får mentale utfordringer. Så kan høres ut til at han trenger litt mer å tenke på nå. 

Alternativt gjør han alt bare for å få din oppmerksomhet. Da er spsm hvorfor han ikke føler han får nok? er du engasjert nok i han? Noen perioder krever de sånn 150%. Men så tipper det over i ny selvstendighet etterpå (utviklingssprang). Hvorfor må han kaste ting i do for å få oppmerksomheten din? Verdt å tenke over.

Og ang tisse utenfor do... vel,  jeg sliter også med å forstå hvorfor det er så vanskelig å treffe do. og jeg har JENTER! Men mine har lært at de må tørke opp... den harde måten. Får ikke gå ut av badet før de har tørket opp etter seg. Bedre enn ingenting iaf... tenker også det høres ganske normalt ut for en 5-åring. Kanskje han kan få en sånn greie man sikter på nedi doen eller noe? Må gi de litt motivasjon til å gidde å gjøre ting ordentlig. 

Anonymkode: abc20...dd8

Skrevet

Usedvanlig kreativ ja.

Jeg hadde ikke kjeftet, men heller vist hvor mye jobb det er å rydde opp. Så hadde sakt f.eks: "Neimen har du bommet på do igjen, kom så hjelper jeg deg å rydde opp" Og så hadde han fått hjelpe til å tørke opp sitt eget tiss og vaske gulvet. Samme med ting som kastes i do, de måtte ha vært med på å plukke opp og vaske. Osv.

En på 5 skjønner handling og at det ikke vil være like morsomt når han må rydde opp etter seg også.

Anonymkode: 954eb...782

Skrevet

Jeg har en 5 åring som finner på mye rart. Han må være med å tørke opp, vaske, støvsuge osv. Det er kjedelig, så det blir mindre og mindre søling med vilje. Jeg kjefter ikke, og gir det lite oppmerksomhet. 

• Liker 2
Skrevet
Millinea skrev (7 timer siden):

Hva er din reaksjon mot han når dette skjer?

Jeg sier jo selvfølgelig i fra om at det han gjør ikke er greit, samtidig som jeg prøver å ikke gi det for mye oppmerksomhet.. kan knapt la han gå på do alene uten at han har funnet på noe ugagn. 

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Han er jo fortsatt helt fullstendig normal.
Var spent etter overskriften og tenkte inni meg at dette sikkert er en helt normal kreativ 5-åring. Og det høres slik ut :)  Men høres også ut som at han kjeder seg litt? La nå barna leke med såpe og vann! Da lærer de fort at hele flaska ikke er hverken ok eller lurt ;)  Men du kommer inne unna at de bare måååååå se ha som skjer! Mine har vært super kreative da de var (og er) 5år. Fantastisk alder! Gi han baljer med vann, leketøy, såpe, konditorfarge, la han slå seg løs i dusje eller badekaret feks. Eller finn på andre ting han kan gjøre for å utfordre seg selv. Han høres potensielt smart ut, og mine jenter, som er veldig smarte for alderen, de har kjedet seg ganske mye det siste året i bhg og eeeeeelsket å komme på skolen, og virkelig funnet roen og gleden når de får mentale utfordringer. Så kan høres ut til at han trenger litt mer å tenke på nå. 

Alternativt gjør han alt bare for å få din oppmerksomhet. Da er spsm hvorfor han ikke føler han får nok? er du engasjert nok i han? Noen perioder krever de sånn 150%. Men så tipper det over i ny selvstendighet etterpå (utviklingssprang). Hvorfor må han kaste ting i do for å få oppmerksomheten din? Verdt å tenke over.

Og ang tisse utenfor do... vel,  jeg sliter også med å forstå hvorfor det er så vanskelig å treffe do. og jeg har JENTER! Men mine har lært at de må tørke opp... den harde måten. Får ikke gå ut av badet før de har tørket opp etter seg. Bedre enn ingenting iaf... tenker også det høres ganske normalt ut for en 5-åring. Kanskje han kan få en sånn greie man sikter på nedi doen eller noe? Må gi de litt motivasjon til å gidde å gjøre ting ordentlig. 

Anonymkode: abc20...dd8

Godt du tenker at det er normalt. Har helt ærlig begynt å bli bekymret for om det er noe galt med han. Trodde liksom ikke man hadde 2-3 års tendenser i 5-årsalderen. 😂 

Du kan ha rett i at han kjeder seg litt. Jeg prøver jo å gi han oppmerksomhet etter barnehagen, og vi finner på ting sammen, men kan liksom ikke underholde heeele tiden heller. Han får også mye oppmerksomhet fra besteforeldre osv, som vi ofte møter. 

Og i dusjen leker han seg ofte med såpe og vann. Konditorfarge har jeg dog ikke tenkt på. Kanskje vi skal prøve det neste gang ☺️ 

Han har også blitt veldig interessert i å lære seg tall, bokstaver osv, så kanskje begynner han å bli klar for litt mer å bryne seg på.

Han har egentlig ingen problemer med å treffe do. Det er helt tydelig at han gjør det med vilje. Har ikke vært et problem før frem til for et par uker siden.

Og ja, han får tørke opp selv..

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Usedvanlig kreativ ja.

Jeg hadde ikke kjeftet, men heller vist hvor mye jobb det er å rydde opp. Så hadde sakt f.eks: "Neimen har du bommet på do igjen, kom så hjelper jeg deg å rydde opp" Og så hadde han fått hjelpe til å tørke opp sitt eget tiss og vaske gulvet. Samme med ting som kastes i do, de måtte ha vært med på å plukke opp og vaske. Osv.

En på 5 skjønner handling og at det ikke vil være like morsomt når han må rydde opp etter seg også.

Anonymkode: 954eb...782

Altså, late som at jeg tror at han ikke gjør det med vilje? 

Jeg kjefter ikke, men klart, jeg blir jo litt oppgitt.

Ts

Skrevet
Irja skrev (6 timer siden):

Jeg har en 5 åring som finner på mye rart. Han må være med å tørke opp, vaske, støvsuge osv. Det er kjedelig, så det blir mindre og mindre søling med vilje. Jeg kjefter ikke, og gir det lite oppmerksomhet. 

Blir du aldri irritert? 🫢 for en liten tid tilbake tegnet han på møblene med sprittusj, du kan tro jeg ble rimelig frustrert da..

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Blir du aldri irritert? 🫢 for en liten tid tilbake tegnet han på møblene med sprittusj, du kan tro jeg ble rimelig frustrert da..

Ts

Hvordan fikk du det vekk? Ungen min har også gjort det. Vet ikke hva jeg skal gjøre med flekkene

Anonymkode: 3fc23...9e4

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan fikk du det vekk? Ungen min har også gjort det. Vet ikke hva jeg skal gjøre med flekkene

Anonymkode: 3fc23...9e4

Har ikke fått det vekk 🫣 gjorde et par forsøk, men funket ikke. Kommer til å kjøpe nytt trekk på sikt.

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ts

Joda, jeg blir irritert hver dag jeg, men etter 15 år som mor har jeg erfart at kjeft ikke hjelper noe som helst. Sprittusjer oppbevares på over 2 meters høyde her. Bank i bordet aldri skjedd 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...