Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 
Jeg holder akkurat nå på å gå gjennom en spontanabort. 
Jeg har i en ukes tid hatt brun utflod og litt rosa på papiret. 
Men i går tok det seg opp og jeg fikk en kraftig blødning med koagulert blod og kraftige menssmerter. Smertene varte i en times tid og det kom mye blod på kort tid. 
I dag har jeg bare murringer og blør mye mindre. 
Jeg trodde jeg kom til å ha store blødninger over flere dager og sterkere smerter over lengre tid. Jeg er cirka 7 uker. På vei. 
Hvordan opplevde dere en slik spontanabort? Noen som kan relatere? 

Anonymkode: f53e5...23e

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så kjipt.. 

Mine har forløpt seg nokså likt. Først spotting, også smertefull blødning, også bare småblødninger dagen etter. Har aldri vært i tvil om når jeg mistet fosteret.. 

Anonymkode: 4b255...fd6

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så kjipt.. 

Mine har forløpt seg nokså likt. Først spotting, også smertefull blødning, også bare småblødninger dagen etter. Har aldri vært i tvil om når jeg mistet fosteret.. 

Jaa, dette kjenner jeg meg igjen i:)

Har du blitt kvitt alt på egenhånd?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jaa, dette kjenner jeg meg igjen i:)

Har du blitt kvitt alt på egenhånd?

Ja, har aldri behøvd noe legetilsyn. Tror det som regel går greit når det skjer såpass tidlig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, har aldri behøvd noe legetilsyn. Tror det som regel går greit når det skjer såpass tidlig. 

Da krysser jeg fingrene for det:)

Skrevet

Hadde det ganske likt, blødde en del i noen dager og litt smerter. Hatt MA i uke 10 også som ble SA da var blødningene helt ekstreme og smertene intense i over et døgn. Har klart meg uten legetilsyn noen av gangene. Og hatt et fint svangerskap etterpå. Klem til deg, ta det rolig de neste dagene.

Anonymkode: e69b4...43c

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hadde det ganske likt, blødde en del i noen dager og litt smerter. Hatt MA i uke 10 også som ble SA da var blødningene helt ekstreme og smertene intense i over et døgn. Har klart meg uten legetilsyn noen av gangene. Og hatt et fint svangerskap etterpå. Klem til deg, ta det rolig de neste dagene.

Anonymkode: e69b4...43c

Godt å høre:) Takk for det. 

Skrevet

Nå gjelder ikke dette deg hi, men da jeg gikk gjennom en spontanabort på slutten av uke 11 fikk jeg beskjed om at det er rutine å legge inn alle som mister fra uke 9. For min del var det nødvendig siden jeg blødde så mye, og blødningen stoppet ikke før utskraping, noe som førte til at jeg fikk alvorlig blodanemi. Vil ikke anbefale noen å gå gjennom spontanabort sent i første trimester alene eller uten helsehjelp.

"Heldigvis" er du kortere på vei, uten at det nødvendigvis gjør sorgen mindre. Det er vondt og tungt å gå gjennom noe slikt. 

Jeg visste veldig lite om sa før jeg opplevde det selv, og uvissheten var noe av det vanskeligste. Jeg fikk sjokk da vannet gikk, og jeg synes det var fryktelig vanskelig å vite hva jeg skulle gjøre med embryoet om/når det kom ut. 

Man rekker å se for seg et liv med det som skulle vokse så mye lengre i magen enn det fikk, og det kan være tøft etterpå. For min del hjalp det å ha samtale med fastlegen, samt å være åpne om det til de nærmeste.

Anonymkode: b3f6e...fc7

Skrevet

Jeg vet ikke helt når det skjedde, mulig fosteret hadde vært dødt en stund, men etter kontroll i uke 12 fikk jeg blødning og forstod det var abort. Fikk beskjed om å la det gå sin gang. Hadde tak/smerter om kvelden, men uten at det føltes som om det var over. Tok over 3mnd før kroppen kvittet seg med alt. Oppsøk lege, ikke gå å risikere infeksjon som meg, hvis du opplever noe lignende. Jeg fikk ikke infeksjon, men farlig å gå sånn jeg gjorde, burde ha hatt en utskrapning. Jeg hadde så smerter, og så ille blødninger den kvelden, men da var det over og. Var helt jævlig å miste, gråt og gråt, min daværende mann derimot sa han var likeglad, barn var ikke så viktig for han, så null støtte der. Vi er skilt i dag.

Klem til deg ts. :klem3:

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg har hatt 3 spontanaborter. Alle i uke 7-8. Den siste hadde jeg for et par uker siden, og var omtrent slik du opplever det nå. Ei uke med brunt blod og rosa utflod, og så startet blødningen. Blødde mye i 2 dager, litt mer enn en vanlig mens. Kom mye koagulert blod. I tillegg hadde jeg litt kraftige menssmerter den første dagen, og en del vondt i korsryggen. Men hadde ikke noe særlig behov for smertestillende. Og klarte å være i jobb. Blødde i ca en ukes tid.

Min første spontanabort startet med en liten blødning, og dagen etter ble den kraftig. Hadde da mye smerter den dagen, og var sengeliggende. Smertene ga seg da det kom ut en litt større klump. Blødde i ei ukes tid etterpå.

Den andre spontantaborten startet med brunt blod på papiret i ca ei uke. Før det kom en stor blødning, med litt koagulert blod. Blødde en del i et par dager. Og på natta til dag 3, så fikk jeg intense smerter, omtrent like vondt som jeg hadde da jeg hadde 7-8cm i fødsel. Disse smertene hadde jeg en times tid, før det kom ut en klump, og smertene gikk over. Blødde en ukes tid etterpå.

Men har også hatt et svangerskap med store blødninger, omtrent like mye som da jeg har mistet. Litt koagulert blod og menssmerter. Blødde over flere dager. Og så stoppet blødningen, for så å starte igjen etter noen uker. Slik holdt det på i hele første trimester. Da viste det seg at jeg hadde mistet en tvilling, mens det fortsatt var en igjen. Og med den gikk alt bra.

Anonymkode: d32c3...94e

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...