AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #1 Skrevet 13. september 2023 Uff. Jeg får SÅ dårlig samvittighet over å levere 4 åringen i barnehagen når jeg selv har fri. Har mye på angendaen som jeg aldri hadde fått gjort med han på slep, ikke hadde det vært gøy for han heller, prøver jeg å fortelle meg selv, men føler meg så rævva innvendig når barnehageansatte sier «mamma må på jobb vettu, nå må vi si hade..» og i tillegg skal jeg jobbe i helgen så det blir mindre tid sammen😕 Hadde det vært bedre å gjøre disse tingene i helgene, eller på kveldene etter leggetid? Da blir det mindre tid til han eldste og samboeren må stå igjen med opprydding og matpakker.. Føler jeg må gjøre erender og vaske hus etc. når jeg har fri i hverdagen (jobber turnus), men det føles ikke akkurat særlig godt egentlig. Er det rettferdig at det blir sånn? Mot meg og barnet? Jeg prøver å gjøre både og da, en fridag leverer jeg, en annen finner vi på noe sammen.. Er det greit da? Begynner å bli lei av alt ansvaret som gjør at jeg ikke får vært med barna på en behagelig, rolig og utforskende måte. Mannen tar seg jo bare den tiden i helgene for eksempel, hvis jeg jobber. Huset er bomba fordi han fokuserer på barna, det er jo fint, men føles ikke helt fair.. hvis jeg også gjør det blir det jo kaos her.. Noen tanker? Anonymkode: 53e3b...079 3
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #2 Skrevet 13. september 2023 Mistrives barnet i bhg da...? Om barnet trives i bhg ser jeg virkelig ikke problemet. Du har voksenoppgaver å gjøre, som MÅ gjøres, og selvsagt skal du ikke måtte bruke all fritid i helger og på kvelden til å gjøre dem. Det er helt normalt at man sender ungene i bhg, hvor de får lekt og kost seg, om man har masse kjedelige voksen-ting som må gjøres. Anonymkode: 57cd5...b6b 11
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #3 Skrevet 13. september 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Mistrives barnet i bhg da...? Om barnet trives i bhg ser jeg virkelig ikke problemet. Du har voksenoppgaver å gjøre, som MÅ gjøres, og selvsagt skal du ikke måtte bruke all fritid i helger og på kvelden til å gjøre dem. Det er helt normalt at man sender ungene i bhg, hvor de får lekt og kost seg, om man har masse kjedelige voksen-ting som må gjøres. Anonymkode: 57cd5...b6b Ja han trives i bhg, lei seg når jeg går da, men jeg vet han har det gøy..🫶 TS Anonymkode: 53e3b...079
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #4 Skrevet 13. september 2023 Det skal du IKKE ha dårlig samvittighet for. Hverdagen er som regel full av stress og mas. Når man har små barn er det ofte vanskelig å få gjort andre ting. Om barnet trives i barnehagen så kan det kanskje være det beste uansett. Og om du vil ligge på sofaen i et par timer også så skal du ikke ha dårlig samvittighet for det. Anonymkode: 2082f...25b 9
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #5 Skrevet 13. september 2023 Hadde det vært bedre å gjøredisse tingene i helgene, eller på kveldene etter leggetid? Ja, mener jeg da. Jeg har fri en gang i uka, og da har jeg barnet hjemme. Er så takknemlig for at jeg får ha den tiden sammen. Anonymkode: 5fcf6...842 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #6 Skrevet 13. september 2023 Ikke ha dårlig samvittighet for det 4-åringen har det nok bedre i barnehagen enn å fly rundt på kjedelige ærend med mamma😅 jeg leverer også i barnehagen hvis jeg har fri og må få unna ting, men gir kortere dager da (f. eks 9-14). Måtte jobbe hardt med meg selv for å ikke få dårlig samvittighet av å levere i barnehagen da jeg hadde mammapermisjon med lillesøster😅 Anonymkode: 11f9a...977 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #7 Skrevet 13. september 2023 Når du jobber turnus så har dere mindre tid etter jobb og i helger der dere er to voksne hjemme og får gjort husarbeid og ærender. Feks er det jo vanlig at en forelder tar ungene på lekeplassen mens den andre vasker huset osv. Da må det gjøres på ukedager. Så lenge du gir korte dager når du kan eller tar fridager innimellom så er det helt fint! Det ville jo vært det samme om barnet gikk på skolen. Anonymkode: 304b0...21e
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #8 Skrevet 13. september 2023 Jeg har aldri hatt mine unger hjemme fra barnehagen selv om jeg har hatt fri. Null dårlig samvittighet for det. Anonymkode: 14923...6b4 3 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #9 Skrevet 13. september 2023 Som turnusarbeider hadde jeg null dårlig samvittighet for å la barnet være i barnehagen selv om jeg var hjemme på dagtid! Hvis jeg skulle på kveldsvakt tok vi en lat morgen/formiddag sammen, og barnet ankom barnehagen så sent som mulig (med mindre det var turdag eller noe de skulle). Jeg pleide å gjøre husarbeid/matlaging (middag klar som kun trengte oppvarming) før jeg gikk på jobb. Det hadde uansett ikke vært mulig å ha barnet hjemme med meg hele dagen, da min kveldsvakt startet før mannen var ferdig på jobb. På fridagene mine (ofte etter flere påfølgende kveldsvakter) hadde jeg behov for hvile og litt egentid, men hentet i stedet barnet så tidlig som mulig i barnehagen. Alt i alt så tilbrakte jeg flere våkne timer med barnehagebarnet mitt på denne måten enn om jeg skulle jobbet 8-16 hver dag. Mammapolitiet og haters vil sikkert prøve å gi deg (og meg) dårlig samvittighet, men ikke bry deg om dem Anonymkode: 51a1b...f9e 7
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #10 Skrevet 13. september 2023 Jeg kjenner på akkurat det samme som deg! Skal sies at mitt barn bare er 1,5 år og akkurat har begynt i barnehagen. Overgangen for henne har vært tøff, er mye gråting og hun har det ikke greit om dagen. Barnehagen har likevel gitt meg beskjed om å levere hver dag, slik at hun blir "innkjørt". Jeg HATER systemet slik det et bygget opp. Skulle ønske jeg kun måtte levere når vi hadde behov for det (f.eks. kl 14-16 idag, fremfor 9-16 (jeg er jo hjemme og surrer, og hun ville uansett fått litt tid i bhg). Jeg leverer med dårlig samvittighet og skulle mer enn gjerne hatt henne hjemme så mye som mulig 😌 Anonymkode: ecb74...ad0 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #11 Skrevet 13. september 2023 Ungene går vel ikke til barnehagen BARE fordi foreldrene skal på jobb. De lærer mye der, får tid med barn på samme alder og mye mer. Anonymkode: 83ab7...4b8 2 5
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #12 Skrevet 13. september 2023 Velg to: 1 lykkelige barn 2 et rent og ryddig hus 3. et sosialliv med egentid. Du får ikke alle tre samtidig. Anonymkode: 46af2...bdd 3
Sofakona Skrevet 13. september 2023 #13 Skrevet 13. september 2023 Har en på 5 år og jeg går hjemme...og barnet mitt går i barnehagen hverdagen. Hun stor koser seg
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #14 Skrevet 13. september 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Velg to: 1 lykkelige barn 2 et rent og ryddig hus 3. et sosialliv med egentid. Du får ikke alle tre samtidig. Anonymkode: 46af2...bdd Jeg føler at mange foreldre i dag fokuserer mest på ryddig hus (for det ser bra ut utad), og egentid til selvrealisering. Barnet kan underholdes led aktiviteter og IPad, og maks tid i barnehagen. Anonymkode: 5fcf6...842
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #15 Skrevet 13. september 2023 Sofakona skrev (1 minutt siden): Har en på 5 år og jeg går hjemme...og barnet mitt går i barnehagen hverdagen. Hun stor koser seg Greit om man er uføre eller andre utfordringer. Men går du frisk og oppegående hjemme, og aldri har barnet hjemme? Anonymkode: 5fcf6...842 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #16 Skrevet 13. september 2023 Jeg har også dårlig samvittighet for det. Men så sier min gode venninne at jeg er en bedre mor om jeg ikke er stressa over ting som er ugjort, og også en bedre mor om jeg får slappet litt av alene i ny og ne. Tror hun har rett Anonymkode: e2d29...ea0 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #17 Skrevet 13. september 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg føler at mange foreldre i dag fokuserer mest på ryddig hus (for det ser bra ut utad), og egentid til selvrealisering. Barnet kan underholdes led aktiviteter og IPad, og maks tid i barnehagen. Anonymkode: 5fcf6...842 Vel - det er følelse du har. Realiteten er at aldri før har foreldre tilbragt mer tid mer barna sine. Anonymkode: 554fd...b88 1
Sofakona Skrevet 13. september 2023 #18 Skrevet 13. september 2023 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Greit om man er uføre eller andre utfordringer. Men går du frisk og oppegående hjemme, og aldri har barnet hjemme? Anonymkode: 5fcf6...842 Går på aap...men hadde barna i barnehagen når jeg var arbeidsledig og ikke gikk på aap å.
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #19 Skrevet 13. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hadde det vært bedre å gjøredisse tingene i helgene, eller på kveldene etter leggetid? Ja, mener jeg da. Jeg har fri en gang i uka, og da har jeg barnet hjemme. Er så takknemlig for at jeg får ha den tiden sammen. Anonymkode: 5fcf6...842 Samme her! Den tiden får jeg aldri igjen Anonymkode: 61c21...5ca
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #20 Skrevet 13. september 2023 I Sverige er dette faktisk ikke lov i de fleste barnehager, der skal man kjøre direkte fra barnehage til jobb og fra jobb til barnehage. De kan til og med kreve å få kopi av arbeidstid om man jobber turnus. Har en av foreldrene fri så skal barnet ha fri, er en av foreldrene sykemeldt eller i permisjon får barnet kun rett på 15t i uka. Sinnsyke regler! Kos deg med egentid, vi alle trenger det selvom det er å gjøre ærender. Spark gubben i baken så han tar litt mer av byrden som ligger på deg Anonymkode: b4805...0db 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå